Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 10.6°C
    1 BF
    76%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 5.6°C / 8.3°C
    2 BF
    87%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 2.8°C / 9.4°C
    1 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C 0.0°C / 0.6°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 3.0°C / 3.0°C
    1 BF
    75%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 5.0°C / 6.7°C
    1 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 3.0°C / 3.0°C
    1 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 0.0°C / 9.4°C
    1 BF
    81%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 14.4°C
    1 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    5°C 5.0°C / 5.0°C
    2 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.0°C / 12.0°C
    1 BF
    62%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.7°C / 6.7°C
    0 BF
    88%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.4°C / 11.4°C
    0 BF
    72%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 6.7°C / 9.4°C
    0 BF
    70%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.1°C / 12.0°C
    4 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 5.6°C / 8.3°C
    1 BF
    93%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.0°C / 6.1°C
    2 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.0°C / 6.7°C
    1 BF
    92%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 3.0°C / 3.0°C
    1 BF
    87%
Με απωθούν η ευκολία και η επανάληψη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Με απωθούν η ευκολία και η επανάληψη

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Θωμάς Συμεωνίδης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφήσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Προσπαθώ να επανατοποθετώ διαρκώς τον εαυτό μου μέσα στα πράγματα. Πιστεύω ότι με κάποιο τρόπο ο καθένας έχει έναν δικό του προσωπικό και πνευματικό ορίζοντα. Με ενθουσιάζουν η καινοτομία, η πρωτοτυπία, ο πειραματισμός. Ελκύομαι από την ιδέα τού μη αναμενόμενου, τόσο ως αναγνώστης, όσο και ως συγγραφέας. Με απωθούν η ευκολία και η επανάληψη.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Η φιλοδοξία μου να υποστηρίξω νέες αφηγήσεις για τον κόσμο μέσα από την έρευνα, τη διδασκαλία, την επίγνωση της καθημερινότητας, την αντίληψη της επιτακτικότητας προβλημάτων και αιτημάτων, την εξαντλητική αυτοκριτική, τη διαφύλαξη σταθερών και ποιοτικών συνδέσεων σε μια νομαδική συνθήκη κατά τα άλλα, τη σύνδεση της θεωρίας με την πράξη μέσα από την εφαρμοσμένη διάσταση των πραγμάτων. Επίσης, η ευγνωμοσύνη για τη στήριξη, την αγάπη και την εμπιστοσύνη που έχω δεχτεί, η βαθιά μου ανάγκη να ανταποδώσω και να εκπληρώσω και όχι να αποδείξω. Η πρόθεσή μου να δίνω χαρά.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Αισθάνομαι ότι δεν έχω βιαστεί μέχρι τώρα. Εχω υπομονή με αυτά που γράφω, αλλά την ίδια στιγμή θέλω να πιστεύω ότι γνωρίζω πότε κάτι είναι προς παράδοση και πότε είναι απλώς ένας αναβαθμός ή μια κρίσιμη εσωτερική διαδρομή που ο προορισμός της δεν είναι η έκδοση.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

Το Μυθιστόρημα του Γ. Χειμωνά, η Αισθητική Θεωρία του Τ. Αντόρνο και το Τέλος του Παιχνιδιού του Σ. Μπέκετ.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Εχουν υπάρξει επιμέρους επισημάνσεις, και μάλιστα καλοπροαίρετες και οξυδερκείς, από ανθρώπους που εκτιμώ πολύ και στους οποίους είχα στείλει κυρίως το πρώτο μου μυθιστόρημα, όταν δεν ήξερα προσωπικά κανέναν (μα κανέναν) από τον χώρο του βιβλίου. Από την άλλη, και το παραμικρό επαινετικό σχόλιο για μένα είναι ευθύνη. Θέλω να πιστεύω ότι έχω μια επαφή με το μέτρο των πραγμάτων, έστω και ως διαρκές ζητούμενο. Και επίσης, εκτιμώ πολύ τη συνομιλία που με κάποιο τρόπο οδηγείται κάπου.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Ο Γιώργος Χειμωνάς από τους παλαιότερους. Με τους νεκρούς είναι πιο εύκολο. Με τους ζωντανούς δυσκολεύομαι πολύ ακόμα σε τέτοιες περιστάσεις. Αν δεν αναφέρω κάποιον από αυτούς που εκτιμώ, φοβάμαι ότι θα τον στενοχωρήσω, ενώ αν τον αναφέρω, φοβάμαι ότι μπορεί να του προκαλέσω αμηχανία, να αισθανθεί υποχρέωση και την ανάγκη να ανταποδώσει. Επίσης, ελκυστικότητα της γραφής, φιλία και πνευματική συνάφεια είναι μάλλον μη διαχωρίσιμα μέσα μου.

● Σήμερα υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Δεν είναι εύκολη η απάντηση εδώ και αυτό γιατί μία βασική προϋπόθεσή της είναι η αυτοκατανόηση ως προς τις ιδεολογικές προκείμενες ερωτημάτων όπως: Τι σημαίνει να είσαι συγγραφέας σήμερα και να συνδέεσαι και να συντάσσεσαι σε κοινές στοχεύσεις και με τι τρόπο;

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας εκτός συνόρων είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Αυτό επίσης είναι ένα αρκετά σύνθετο ερώτημα. Δεν θα βιαστώ να απαντήσω.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Προσπαθώ να αντιλαμβάνομαι τα βασικά προβλήματα που κάθε φορά υπάρχουν και των οποίων τα γεγονότα είναι μια εκδήλωση. Μετά, το πώς συνδέομαι με αυτά. Ιδανικά, η λογοτεχνία επιτελεί την αναζήτηση και την αναπαράσταση αυτών των συνδέσεων.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Το έργο μου μέχρι τώρα δεν το θεωρώ σημαντικό. Το να υπάρχει ένας κύκλος αγάπης, προσανατολισμού και κατανόησης, που να λειτουργεί επίσης αναδρομικά ή επανορθωτικά, είναι μάλλον ο τρόπος μου να δέχομαι ό,τι με υπερβαίνει σε πραγματικό χρόνο. Είναι επίσης ο τρόπος μου να βλέπω την ιστορία και τη λειτουργία της ζωής να συνεχίζεται μέσα στον χρόνο του θανάτου. Η αλήθεια είναι πως τις φορές που σκέφτομαι πιο συγκεκριμένα το μετά από μένα, έχει να κάνει υρίως με την έννοια του πρόωρου και τις ενοχές για το ψυχικό και πρακτικό βάρος που θα πρόσθετα στους δικούς μου ανθρώπους, όπως επίσης και το αίσθημα ντροπής ότι νικήθηκα οριστικά και από κάτι.


Ο Θωμάς Συμεωνίδης (Θεσσαλονίκη, 1977) έχει εκδώσει δύο μυθιστορήματα (Γίνε ο ήρωάς μου, 2015 και Μυθιστόρημα, 2017), ένα θεατρικό έργο (Υπάρχει επίσης. Βασισμένο στη ζωή και το έργο του Paul Celan, 2017) καθώς και δοκίμια. Εχει μεταφράσει έργα του Samuel Beckett και του Jacques Rancière. Διδάσκει Αισθητική και Φιλοσοφία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.

ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Από τους τεθνεώτες επανέρχομαι στον Φραγκιά και στον Τσίρκα
Η Μαρία Ξυλούρη απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές
Από τους τεθνεώτες επανέρχομαι στον Φραγκιά και στον Τσίρκα
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Ο συγγραφέας είναι η γλώσσα του, τα άλλα έπονται
Η Ελένη Μπουκαούρη απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Ο συγγραφέας είναι η γλώσσα του, τα άλλα έπονται
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Θέλω να με θυμούνται οι κόρες μου ως καλό πατέρα
Ο Δημήτρης Αγγελής απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Θέλω να με θυμούνται οι κόρες μου ως καλό πατέρα
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα
Η Αργυρώ Μαντόγλου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Δεν υπάρχει τίποτα πιο πολιτικό απ’ ό,τι είναι βαθύτατα προσωπικό
Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Νικήτας...
Δεν υπάρχει τίποτα πιο πολιτικό απ’ ό,τι είναι βαθύτατα προσωπικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας