• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.0°C / 24.4°C
    1 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.0°C / 22.8°C
    2 BF
    23%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.0°C / 21.1°C
    2 BF
    88%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.7°C / 15.0°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.3°C / 19.3°C
    2 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.6°C / 21.1°C
    1 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    2 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.0°C / 21.1°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 21.1°C
    1 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    2 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.0°C / 24.0°C
    1 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 21.7°C
    1 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    1 BF
    82%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.0°C / 18.9°C
    1 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.0°C / 22.8°C
    1 BF
    70%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 24.0°C
    3 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.0°C / 21.7°C
    1 BF
    72%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 20.0°C
    1 BF
    94%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.1°C / 21.1°C
    1 BF
    77%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    2 BF
    94%
Θέλω να με θυμούνται οι κόρες μου ως καλό πατέρα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Θέλω να με θυμούνται οι κόρες μου ως καλό πατέρα

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Δημήτρης Αγγελής απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Παραμένω άνθρωπος με τις ίδιες εμμονές, αλλά τα γεγονότα γύρω μου με αλλάζουν. Θεωρώ τα Μυθικά νερά τομή στην ποίησή μου, με την έννοια ότι οδήγησε σε μια τριλογία για τη σχέση Ιστορίας και μύθου, όπως και το Ενα ελάφι δακρύζει πάνω στο κρεβάτι μου γιατί ήταν ένα βιβλίο για την κρίση, που έκανε ενστικτωδώς τη γραφή μου πιο υπερρεαλιστική έτσι ώστε να εκφράσει τον συλλογικό παραλογισμό που ζήσαμε.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Τα φιλοσοφικά και θεολογικά μου διαβάσματα· η αγάπη μου για τη ζωγραφική και τον κινηματογράφο· μια αίσθηση ματαιότητας, που κάποτε με καταβάλλει κι αγωνίζομαι με νύχια και με δόντια να μη μονιμοποιηθεί.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Η βιασύνη είναι κακός σύμβουλος του ποιητή. Πάντως, αν εξαιρέσει κανείς κάποια ημερολογιακά κείμενα που για την ώρα δεν χρειάζεται να δημοσιευτούν, ό,τι γράφω προορίζεται για έκδοση, αλλιώς το σχίζω.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

Οι Σημειώσεις του Μάλτε Λάουριτς Μπρίγκε του Ρίλκε και το ομοειδές Βιβλίο της ανησυχίας του Πεσόα, η Γη των ανθρώπων του Εξιπερί. Είμαστε παιδιά πολλών βιβλίων, μάλιστα κάποια απ’ αυτά φοβάμαι πως αν τα ξαναπιάσουμε μπορεί να νιώσουμε ότι μας έχουν ήδη αποκληρώσει. Κάθε βιβλίο έχει τον καιρό του μέσα μας.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Κυρίως το δεύτερο, κριτικές που γράφτηκαν απλώς για να γραφτούν ή να με κολακεύσουν ή από εκτίμηση και αγάπη, αλλά χωρίς να έχουν καταλάβει οι γράφοντες τίποτα για το βιβλίο. Γενικά νομίζω ότι μια άστοχη κριτική μπορεί να παρασύρει τους αναγνώστες σε λάθος πρόσληψη του κειμένου σου κι αυτό είναι πολύ χειρότερο από μια αρνητική τοποθέτηση που μπορεί εντέλει, αν είναι ουσιαστική, να σε βοηθήσει κιόλας.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Εδώ και δυο χρόνια έχω πάθει αληθινή «σεφερίτιδα». Μετά τους δύο τελευταίους τόμους Ημερολογίων, πήρα ό,τι δεν είχα διαβάσει από την επιστολογραφία του, καθώς και τη βιογραφία του Μπίτον. Θεωρώ ότι ο στιβαρός λόγος και η διεισδυτική ματιά του Σεφέρη λείπουν από την εποχή μας. Και διακινδυνεύω να πω, αν και μπορεί να φανεί αιρετικό, ότι οι Μέρες και τμήμα της αλληλογραφίας του είναι πολύ πιο ενδιαφέροντα και σημαντικά αναγνώσματα από μεγάλο μέρος των Δοκιμών του!

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Σίγουρα υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές, μία από αυτές άλλωστε είναι και το Φρέαρ. Ομως όλες κινούνται στο περιθώριο, η λεγόμενη πνευματική μας ζωή είναι μια μεγάλη, λαμπερή φούσκα, υπάρχει πολύς στόμφος και σπουδαιοφάνεια χωρίς να υποστηρίζεται συνήθως από έργα ανάλογης αξιοσύνης. Ευτυχώς υπάρχουν και κάποιες εξαιρέσεις…

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας εκτός συνόρων είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Επειδή αφενός δεν υπάρχει θεσμική υποστήριξη και αφετέρου λειτουργεί με όρους εσωτερικής κατανάλωσης, δηλαδή με πρώτιστο μέλημα να ανακοινώσουμε και να εξαργυρώσουμε την «επιτυχία» μας στην Ελλάδα. Επιπλέον, αποφασίζουμε ποιους θα προωθήσουμε με βάση τις φιλίες, την ιδεολογία μας ή τα προσωπικά παιχνίδια εξουσίας που έχουμε στο μυαλό μας και δεν μας ενδιαφέρει να δώσουμε μια πανοραμική εικόνα για ό,τι αξιόλογο συμβαίνει, δημιουργώντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις ώστε το αναγνωστικό ενδιαφέρον να συνεχιστεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι πρόσφατες ποιητικές ανθολογίες που κυκλοφόρησαν στο εξωτερικό.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Το Επαληθεύοντας τη νύχτα και το Ενα ελάφι δακρύζει πάνω στο κρεβάτι μου είναι δύο σαφώς πολιτικά βιβλία, απαντήσεις κατά κάποιον τρόπο σε συγκεκριμένες ιστορικές συγκυρίες. Οταν με ρωτούν για τα πολιτικά μου φρονήματα παραπέμπω ευθαρσώς σε αυτά.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Με απασχολεί εξίσου με το να με θυμούνται ως δίκαιο άνθρωπο. Κι ακόμα περισσότερο, θέλω να με θυμούνται οι κόρες μου ως καλό πατέρα.


📍 Ο Δημήτρης Αγγελής (Αθήνα, 1973) είναι ποιητής και δοκιμιογράφος. Διευθύνει το περιοδικό Φρέαρ και συνδιευθύνει την ετήσια έκδοση χριστιανικού διαλόγου και πολιτισμού Ανθίβολα. Εχει τιμηθεί με το Βραβείο Λ. Πορφύρα της Ακαδημίας Αθηνών για την ποιητική του συλλογή Επέτειος, με το Βραβείο Μετάφρασης του Ιδρύματος Corda και με Κρατικό Βραβείο Ποίησης για τη συλλογή Ενα ελάφι δακρύζει πάνω στο κρεβάτι μου. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός στα Εκπαιδευτήρια Γείτονα.

ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Από τους τεθνεώτες επανέρχομαι στον Φραγκιά και στον Τσίρκα
Η Μαρία Ξυλούρη απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές
Από τους τεθνεώτες επανέρχομαι στον Φραγκιά και στον Τσίρκα
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Ο συγγραφέας είναι η γλώσσα του, τα άλλα έπονται
Η Ελένη Μπουκαούρη απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Ο συγγραφέας είναι η γλώσσα του, τα άλλα έπονται
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα
Η Αργυρώ Μαντόγλου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Δεν υπάρχει τίποτα πιο πολιτικό απ’ ό,τι είναι βαθύτατα προσωπικό
Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Νικήτας...
Δεν υπάρχει τίποτα πιο πολιτικό απ’ ό,τι είναι βαθύτατα προσωπικό
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
H λογοτεχνική ζωή της χώρας είναι υπόθεση εσωτερικής κατανάλωσης
Ο ποιητής Γιάννης Δούκας απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
H λογοτεχνική ζωή της χώρας είναι υπόθεση εσωτερικής κατανάλωσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας