• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.7°C / 15.1°C
    1 BF
    51%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 10.2°C
    3 BF
    55%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.0°C / 13.3°C
    3 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.6°C / 8.9°C
    1 BF
    53%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    10°C 6.3°C / 10.4°C
    1 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.4°C / 8.5°C
    4 BF
    52%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 12.9°C
    2 BF
    68%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.8°C / 18.7°C
    5 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 10.9°C / 14.9°C
    3 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.9°C / 15.8°C
    4 BF
    58%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.6°C / 10.6°C
    4 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 13.9°C
    4 BF
    67%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.5°C / 11.9°C
    2 BF
    43%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.6°C / 11.7°C
    2 BF
    59%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 15.8°C
    1 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 15.9°C
    2 BF
    49%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.3°C / 9.3°C
    1 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 7.1°C / 11.1°C
    2 BF
    53%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.8°C / 4.8°C
    2 BF
    62%

Αργυρώ Μαντόγλου: Τρικυμίες Παθών, Εκδόσεις Κλειδάριθμος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Αργυρώ Μαντόγλου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Δεν συμμερίζομαι την άποψη της αέναης επανάληψης. Ο συγγραφέας εξελίσσεται, αλλάζει, το ίδιο και η εποχή. Συνεπώς, αλλάζουν τα θέματα, οι τρόποι, τα ερεθίσματα, τα μέσα του, ακόμη και η γλώσσα. Το κάθε βιβλίο είναι προϊόν της εποχής του.

Επειδή γράφω περίπου τριάντα χρόνια έχω η ίδια υποστεί μεγάλες αλλαγές και μετατοπίσεις και έχω δοκιμαστεί και πειραματιστεί με όλα σχεδόν τα είδη. Στα τελευταίο μου βιβλίο, γράφοντας τη μυθιστορηματική βιογραφία του Κοραή, με απασχόλησε το πρόσωπο πίσω από το έργο. Οταν πρωτοξεκίνησα με ενδιέφερε, έστω και υποσυνείδητα, η αποκατάσταση της δικής μου ταυτότητας -ως γυναίκας που γράφει-, αν και πάντα, σε όλα σχεδόν τα βιβλία μου, υπάρχει ένα ιστορικό πρόσωπο.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Δεν νομίζω πως θα έγραφα μυθιστόρημα αν δεν είχα τα αισθητικά ερεθίσματα που μου προσφέρει μια γεωγραφική μετατόπιση. Αν δεν ζούσα για μεγάλα διαστήματα σε άλλες χώρες, αν δεν ταξίδευα συχνά σε άλλους τόπους, δεν θα είχα τη φιλοδοξία να καταπιαστώ με κάτι που με υπερβαίνει. Ολα τα βιβλία μου (σχεδόν) έχουν εμπνευστεί από μια εικόνα ή εμπειρία που είχα κάπου αλλού. Φαίνεται πως με τη μετατόπιση υπάρχει μια κάποια ανασύνταξη του υποσυνείδητου, ένα ξάφνιασμα που προκαλεί το ενδιαφέρον ή -όπως είθισται να το λένε-, η έμπνευση.

Το τελευταίο βιβλίο μου ξεκίνησε να γράφεται μέσα μου, όταν βρέθηκα μπροστά στην πλακέτα στο σπίτι του Κοραή στο Αμστερνταμ.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Οχι, δεν έχω βιαστεί να παραδώσω βιβλίο, το αντίθετο. Εχω μεγάλη δυσκολία αποχωρισμού. Συνεπώς υπάρχουν στο συρτάρι μου ακόμα ημιτελείς προσπάθειες, θέματα που μάλλον δεν ήμουν ακόμα έτοιμη να αναμετρηθώ μαζί τους ή μπορεί και να μην είμαι ποτέ.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

Σολωμός «Η γυναίκα της Ζάκυθος», Κοραής «Αλληλογραφία», Βιρτζίνια Γουλφ «Τα κύματα», Σιμόν ντε Μποβουάρ «Το Δεύτερο φύλο».

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Ναι, υπάρχει ένα σύντομο σημείωμα ενός κριτικού με κάποιες ενστάσεις που με το πέρασμα του χρόνου αποδείχτηκαν δικαιολογημένες, αλλά και μια επαινετική κριτική για μετάφρασή μου που δεν είχε κυκλοφορήσει ακόμα.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Τατιάνα Γκρίτση-Μιλλιέξ από τους παλαιότερους, η Ρέα Γαλανάκη και η Κατερίνα Αγγελάκη Ρουκ.

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Οχι, με την έννοια που υπήρχαν άλλοτε -τακτικές συναντήσεις σε καφενεία ή σε σπίτια και κοινές αισθητικές αναζητήσεις. Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν συνάφειες και συμπάθειες, όσο για το «πνευματικό» κλίμα της εποχής θα έλεγα πως, παρά τη δυνατότητα άμεσης και γρήγορης επικοινωνίας, χαρακτηρίζεται από μια έντονη διάθεση μοναχισμού.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Αν δεν υπάρξει συντονισμένη πολιτική για το βιβλίο από τους ανάλογους φορείς, οι μεμονωμένες απόπειρες δεν πρόκειται να ευοδωθούν.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Ολα αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι, τώρα με τον κορονοϊό όλα έχουν αλλάξει. Ο συγγραφέας, αλλά και το κείμενο είναι πάντα παράγωγο μιας εποχής. Ο,τι και να γράφει κανείς, αναπόφευκτα, έστω και υπόγεια, θα περάσει και η τρέχουσα κατάσταση. Μ’ αυτή την έννοια ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Οχι, δεν έχω μπει ακόμα σ’ αυτή τη διαδικασία, απλώς θα ήθελα να προλάβω να κάψω διάφορα χαρτιά και ημιτελή κείμενα για να μη πικραθούν οι πιθανοί κληρονόμοι μου.


📍 Η Αργυρώ Μαντόγλου είναι συγγραφέας επτά μυθιστορημάτων, μιας συλλογής διηγημάτων και δύο ποιητικών συλλογών. Αρθρα, κριτικές και θεωρητικά κείμενά της έχουν δημοσιευτεί στον ημερήσιο, τον περιοδικό και τον ηλεκτρονικό Τύπο, ενώ ασχολείται επαγγελματικά με τη μετάφραση και τη διδασκαλία λογοτεχνίας. Το «Τρικυμίες Παθών», μια μυθιστορηματική βιογραφία για τα νεανικά χρόνια του Κοραή, θα κυκλοφορήσει τον Νοέμβριο από τις εκδόσεις «Κλειδάριθμος».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Συνεργατικά μυθιστορήματα
Η γραφή, δηλώνουν συχνά οι συγγραφείς, είναι μοναχική δουλειά. Οχι μόνο επειδή θέλει κόπο, αφοσίωση και πολλές εργατοώρες, αλλά κι επειδή έχει συνθετικό χαρακτήρα.
Συνεργατικά μυθιστορήματα
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Είναι προφανές νομίζω ότι γράφω συνεχώς το ίδιο βιβλίο…
Ο Θάνος Σταθόπουλος απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Είναι προφανές νομίζω ότι γράφω συνεχώς το ίδιο βιβλίο…
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ξεφλουδίζοντας το πένθος και τη γραφή
Το βραβευμένο βιβλίο (Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας ΗΠΑ, 2018) της Σίγκριντ Νιούνεζ προκάλεσε κριτικές και συζητήσεις με τον θάνατο και το μελαγχολικό πένθος να είναι από τα βασικά θέματά του.
Ξεφλουδίζοντας το πένθος και τη γραφή
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Η εποχή μας δεν ευνοεί την ύπαρξη λογοτεχνικών συντροφιών
Ο Γιώργος Μητάς απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Η εποχή μας δεν ευνοεί την ύπαρξη λογοτεχνικών συντροφιών
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Από τους τεθνεώτες επανέρχομαι στον Φραγκιά και στον Τσίρκα
Η Μαρία Ξυλούρη απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές
Από τους τεθνεώτες επανέρχομαι στον Φραγκιά και στον Τσίρκα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας