Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα

Αργυρώ Μαντόγλου: Τρικυμίες Παθών, Εκδόσεις Κλειδάριθμος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Αργυρώ Μαντόγλου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Δεν συμμερίζομαι την άποψη της αέναης επανάληψης. Ο συγγραφέας εξελίσσεται, αλλάζει, το ίδιο και η εποχή. Συνεπώς, αλλάζουν τα θέματα, οι τρόποι, τα ερεθίσματα, τα μέσα του, ακόμη και η γλώσσα. Το κάθε βιβλίο είναι προϊόν της εποχής του.

Επειδή γράφω περίπου τριάντα χρόνια έχω η ίδια υποστεί μεγάλες αλλαγές και μετατοπίσεις και έχω δοκιμαστεί και πειραματιστεί με όλα σχεδόν τα είδη. Στα τελευταίο μου βιβλίο, γράφοντας τη μυθιστορηματική βιογραφία του Κοραή, με απασχόλησε το πρόσωπο πίσω από το έργο. Οταν πρωτοξεκίνησα με ενδιέφερε, έστω και υποσυνείδητα, η αποκατάσταση της δικής μου ταυτότητας -ως γυναίκας που γράφει-, αν και πάντα, σε όλα σχεδόν τα βιβλία μου, υπάρχει ένα ιστορικό πρόσωπο.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Δεν νομίζω πως θα έγραφα μυθιστόρημα αν δεν είχα τα αισθητικά ερεθίσματα που μου προσφέρει μια γεωγραφική μετατόπιση. Αν δεν ζούσα για μεγάλα διαστήματα σε άλλες χώρες, αν δεν ταξίδευα συχνά σε άλλους τόπους, δεν θα είχα τη φιλοδοξία να καταπιαστώ με κάτι που με υπερβαίνει. Ολα τα βιβλία μου (σχεδόν) έχουν εμπνευστεί από μια εικόνα ή εμπειρία που είχα κάπου αλλού. Φαίνεται πως με τη μετατόπιση υπάρχει μια κάποια ανασύνταξη του υποσυνείδητου, ένα ξάφνιασμα που προκαλεί το ενδιαφέρον ή -όπως είθισται να το λένε-, η έμπνευση.

Το τελευταίο βιβλίο μου ξεκίνησε να γράφεται μέσα μου, όταν βρέθηκα μπροστά στην πλακέτα στο σπίτι του Κοραή στο Αμστερνταμ.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Οχι, δεν έχω βιαστεί να παραδώσω βιβλίο, το αντίθετο. Εχω μεγάλη δυσκολία αποχωρισμού. Συνεπώς υπάρχουν στο συρτάρι μου ακόμα ημιτελείς προσπάθειες, θέματα που μάλλον δεν ήμουν ακόμα έτοιμη να αναμετρηθώ μαζί τους ή μπορεί και να μην είμαι ποτέ.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

Σολωμός «Η γυναίκα της Ζάκυθος», Κοραής «Αλληλογραφία», Βιρτζίνια Γουλφ «Τα κύματα», Σιμόν ντε Μποβουάρ «Το Δεύτερο φύλο».

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Ναι, υπάρχει ένα σύντομο σημείωμα ενός κριτικού με κάποιες ενστάσεις που με το πέρασμα του χρόνου αποδείχτηκαν δικαιολογημένες, αλλά και μια επαινετική κριτική για μετάφρασή μου που δεν είχε κυκλοφορήσει ακόμα.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Τατιάνα Γκρίτση-Μιλλιέξ από τους παλαιότερους, η Ρέα Γαλανάκη και η Κατερίνα Αγγελάκη Ρουκ.

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Οχι, με την έννοια που υπήρχαν άλλοτε -τακτικές συναντήσεις σε καφενεία ή σε σπίτια και κοινές αισθητικές αναζητήσεις. Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν συνάφειες και συμπάθειες, όσο για το «πνευματικό» κλίμα της εποχής θα έλεγα πως, παρά τη δυνατότητα άμεσης και γρήγορης επικοινωνίας, χαρακτηρίζεται από μια έντονη διάθεση μοναχισμού.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Αν δεν υπάρξει συντονισμένη πολιτική για το βιβλίο από τους ανάλογους φορείς, οι μεμονωμένες απόπειρες δεν πρόκειται να ευοδωθούν.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Ολα αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι, τώρα με τον κορονοϊό όλα έχουν αλλάξει. Ο συγγραφέας, αλλά και το κείμενο είναι πάντα παράγωγο μιας εποχής. Ο,τι και να γράφει κανείς, αναπόφευκτα, έστω και υπόγεια, θα περάσει και η τρέχουσα κατάσταση. Μ’ αυτή την έννοια ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Οχι, δεν έχω μπει ακόμα σ’ αυτή τη διαδικασία, απλώς θα ήθελα να προλάβω να κάψω διάφορα χαρτιά και ημιτελή κείμενα για να μη πικραθούν οι πιθανοί κληρονόμοι μου.


📍 Η Αργυρώ Μαντόγλου είναι συγγραφέας επτά μυθιστορημάτων, μιας συλλογής διηγημάτων και δύο ποιητικών συλλογών. Αρθρα, κριτικές και θεωρητικά κείμενά της έχουν δημοσιευτεί στον ημερήσιο, τον περιοδικό και τον ηλεκτρονικό Τύπο, ενώ ασχολείται επαγγελματικά με τη μετάφραση και τη διδασκαλία λογοτεχνίας. Το «Τρικυμίες Παθών», μια μυθιστορηματική βιογραφία για τα νεανικά χρόνια του Κοραή, θα κυκλοφορήσει τον Νοέμβριο από τις εκδόσεις «Κλειδάριθμος».

ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Ο συγγραφέας είναι η γλώσσα του, τα άλλα έπονται
Η Ελένη Μπουκαούρη απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Ο συγγραφέας είναι η γλώσσα του, τα άλλα έπονται
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Θέλω να με θυμούνται οι κόρες μου ως καλό πατέρα
Ο Δημήτρης Αγγελής απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Θέλω να με θυμούνται οι κόρες μου ως καλό πατέρα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Προτάσεις, επισημάνσεις, ταξινομήσεις
Αυτό το Σάββατο το Ανοιχτό Βιβλίο κινητοποιεί το δυναμικό του για την επισκόπηση της χρονιάς. Δέκα σταθεροί συνεργάτες του παρουσιάζουν μια απαιτητική βεντάλια από τίτλους, σχεδόν όλου του βιβλιογραφικού...
Προτάσεις, επισημάνσεις, ταξινομήσεις
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Λογοτεχνία μπορούν να γίνουν μόνο τα χωνεμένα βιώματα
Ο Ακης Παπαντώνης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Λογοτεχνία μπορούν να γίνουν μόνο τα χωνεμένα βιώματα
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Nα συνδέομαι διαρκώς με το μεγάλο μυστήριο του κόσμου
Η Αννα Γρίβα απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Nα συνδέομαι διαρκώς με το μεγάλο μυστήριο του κόσμου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας