Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Nα συνδέομαι διαρκώς με το μεγάλο μυστήριο του κόσμου
ΦΩΤ.: DIRK SKIBA
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Nα συνδέομαι διαρκώς με το μεγάλο μυστήριο του κόσμου

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Αννα Γρίβα απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Σε κάθε πτυχή της ζωής με γοητεύουν οι ασυνέχειες. Δεν θα μπορούσα να μην τις επιδιώκω και στη γραφή. Νιώθω ότι ο άνθρωπος, πάνω από όλα, είναι ένας αναζητητής της αλήθειας και αγωνίζεται μέσα από διαφορετικές οδούς να φτάσει λίγο πιο κοντά στο φως. Γι’ αυτό κι εγώ δοκιμάζω θέματα, προσωπεία και τρόπους: άλλοτε καταπιάνομαι με τους μύθους, άλλοτε με την ιστορία, άλλοτε με τα όνειρα, πάντα με ενθουσιασμό για όσα θα ανακαλύψω. Σταθερή εμμονή μου, όμως, είναι η αθωότητα των παιδιών και οι κόσμοι των σκοτεινών παραμυθιών.

Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Το κάθε ερέθισμα με φωτίζει, από τις επιστημονικές εξελίξεις μέχρι τις φιλοσοφικές ιδέες. Κυρίως, όμως, παρακολουθώ με μανία τις ανακαλύψεις που αφορούν το σύμπαν. Εχω την ανάγκη να συνδέομαι διαρκώς με το μεγάλο μυστήριο του κόσμου. Νομίζω ότι ο κάθε άνθρωπος πρέπει να βγαίνει από τα «ανθρωποποίητα» για να βρίσκει τη σωστή θέση των πραγμάτων…

Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Ούτε έχω απωθήσει κάτι ούτε έχω μετανιώσει. Γιατί σε κάθε περίοδο της ζωής μας είμαστε άνθρωποι με συγκεκριμένους προβληματισμούς και αναζητήσεις και αυτά τα δεδομένα εκφράζονται στις ενέργειές μας, στα γραπτά μας, στις μελέτες μας. Ο,τι και να πούμε εκ των υστέρων είναι άνευ νοήματος.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου…

Ας αναφέρω τρία έργα στα οποία επιστρέφω διαρκώς: τη «Θεία Κωμωδία», στην οποία θαυμάζω τον τρόπο με τον οποίο ένας και μόνο άνθρωπος, ο Δάντης, άλλαξε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ιστορία των ιδεών, τα σαπφικά σπαράγματα, που με φέρνουν κοντά σε έναν κόσμο άφθαρτης ομορφιάς και σοφής αθωότητας, «Το άλλο του πράγματος», συγκεντρωτική έκδοση ποιημάτων της Ελένης Βακαλό, μιας ποιήτριας που μπορεί πάντα να με μεταφέρει στο λεπτό όριο της πραγματικότητας και του ονείρου.

Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Οι κριτικές και οι επισημάνσεις με έχουν βοηθήσει πολύ. Πάντα έχουμε την ανάγκη ενός άλλου βλέμματος, διότι είναι φύσει αδύνατον να δούμε μόνοι μας τα τρωτά των έργων και των πράξεών μας. Κυρίως ευχαριστιέμαι με τις παρατηρήσεις που δεν μένουν σε «τεχνικά» θέματα, αλλά οδηγούν στην ουσία των πραγμάτων.

Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Αν ως παλαιότερους εννοήσω τους θανόντες, θα ανέφερα ξανά την Ελένη Βακαλό, και αν ως νεότερους εννοήσω τους ζώντες, θα ξεχωρίσω τη Ζυράννα Ζατέλη. Αυτές οι δυο συγγραφείς θεμελίωσαν μια μένα τη μεσογειακή εκδοχή του «μαγικού ρεαλισμού».

Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Ναι, υπάρχουν συντροφιές, με τις οποίες η επαφή διατηρείται ακόμη και σε εποχές πανδημίας. Ετσι κι αλλιώς οι ιδέες είναι άυλες και μπορούν να ανταλλάσσονται ακόμη και εξ αποστάσεως. Δεν νομίζω, βέβαια, πως διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό το ευρύτερο πνευματικό κλίμα. Το γενικό πνευματικό κλίμα διαμορφώνεται πρωτίστως από την παιδεία, που οφείλει να βασίζεται στις κλασικές αξίες και στην ανθρωπιστική παράδοση.

Για ποιον λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Νομίζω ότι θα πρέπει να γίνουν περισσότερες κινήσεις από την πλευρά της πολιτείας, να δοθούν κίνητρα στους ξένους οίκους ώστε να αναλάβουν το «ρίσκο» των ελληνικών βιβλίων. Βλέπω ότι άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν προγράμματα μέσω των ινστιτούτων τους που ενισχύουν τη μετάφραση.

Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης δεν με επηρεάζουν στον τρόπο γραφής, αλλά σίγουρα τα τεκταινόμενα στον κόσμο επιδρούν στη σκέψη μου και στα γραπτά μου. Κυρίως με λυπεί η δυστυχία των ανθρώπων που βιώνουν τους πολέμους στις πατρίδες τους, αλλά και η δεινή θέση της γυναίκας σε πολλά μέρη του κόσμου. Ο πόλεμος και η υποτίμηση της γυναίκας είναι δυο μεγάλες αρρώστιες του κόσμου μας. Σκέφτομαι συχνά τη μυθική Εκάβη και το πόσο διαχρονική είναι δυστυχώς η μοίρα της. Σκέφτομαι και εκείνες τις θεές-μητέρες των αρχαίων παγανιστικών θρησκειών και αναρωτιέμαι: πού τις εξόρισαν;

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Εκείνο που με ενδιαφέρει είναι αν κάποτε στο μέλλον πέσει κανείς πάνω σε κάποιο ποίημά μου να βρει σε αυτό μιαν ελάχιστη απάντηση, να έχω βάλει ένα μικρό λιθαράκι στην αιώνια αναζήτηση του ανθρώπου.


📍 Η Αννα Γρίβα γεννήθηκε στην Αθήνα το 1985. Σπούδασε Ελληνική Φιλολογία στην Αθήνα και Ιστορία της Λογοτεχνίας στη Ρώμη. Εχει δημοσιεύσει τέσσερα βιβλία ποίησης και έχει συμμετάσχει σε πολλούς συλλογικούς τόμους. Ποιήματά της και πεζά της έχουν μεταφραστεί στις περισσότερες ευρωπαϊκές γλώσσες. Μέχρι το τέλος του 2020 αναμένονται τρία νέα βιβλία της: Δαιμόνιοι (ποίηση, εκδόσεις Μελάνι), Τα ζώα θεοί (διηγήματα, εκδόσεις Κίχλη), Αφροδίτες, Οψεις και λατρείες της θεάς Αφροδίτης κατά τα αρχαϊκά χρόνια με οδηγό τη Σαπφώ (μελέτη, εκδόσεις Σμίλη).

ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Τα βιβλία δεν γράφονται στα διαλείμματα της ζωής
Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα o Ιάκωβος Ανυφαντάκης, απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να...
Τα βιβλία δεν γράφονται στα διαλείμματα της ζωής
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Δεν υπάρχει τίποτα πιο πολιτικό απ’ ό,τι είναι βαθύτατα προσωπικό
Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Νικήτας...
Δεν υπάρχει τίποτα πιο πολιτικό απ’ ό,τι είναι βαθύτατα προσωπικό
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
H λογοτεχνική ζωή της χώρας είναι υπόθεση εσωτερικής κατανάλωσης
Ο ποιητής Γιάννης Δούκας απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
H λογοτεχνική ζωή της χώρας είναι υπόθεση εσωτερικής κατανάλωσης
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Αναζητώ κείμενα που αφορούν ήρωες σε απόσυρση
Ο Αριστείδης Αντονάς απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Αναζητώ κείμενα που αφορούν ήρωες σε απόσυρση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας