Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο τόπος του συγγραφέα είναι η γλώσσα

Κατερίνα Μαλακατέ Χωρίς Πρόσωπο, Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Μεταίχμιο

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο τόπος του συγγραφέα είναι η γλώσσα

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Κατερίνα Μαλακατέ απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Γράφω συνεχώς το ίδιο βιβλίο, όμως δεν είμαι συνεχώς ο ίδιος άνθρωπος. Αλλιώς γράφεται αυτό το βιβλίο στα είκοσι πέντε, διαφορετικά στα τριάντα, στα σαράντα. Είμαστε οι εμμονές μας, κι ας αλλάζουν οι ήρωες, η πλοκή, ο τρόπος της αφήγησης και -πρωτίστως- η γλώσσα μας.

Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Το βίωμα, οι άνθρωποι, η σιωπή, η μουσική, ο ρυθμός. Το διάβασμα έξω και πέρα από τη λογοτεχνία. Η επιστήμη.

Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Δεν βιάζομαι ποτέ να παραδώσω βιβλίο, είμαι περιώνυμη για το πόσο αργά διορθώνω ξανά και ξανά τα ήδη διορθωμένα. Εχω πολλά γραπτά στο συρτάρι, ένα το φοβάμαι πιο πολύ από όλα. Ισως ολοκληρωθεί μέσα μου κάποτε, όταν φτάσω στο άλλο ηλικιακό άκρο από αυτό που πρωτογράφτηκε.

Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου…

Ο θαυμαστός καινούργιος κόσμος του Αλντους Χάξλεϊ υπήρξε με κάποιον τρόπο το έναυσμα για να γράψω πεζό. Το Κουτσό του Κορτάσαρ. Το ταξίδι στην άκρη της νύχτας του Σελίν.

Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Εσωτερικεύω πολύ περισσότερο τις αρνητικές κριτικές, είμαι εργάτρια της γραφής, στην αρχή μπορεί να αντιδράσω εγωιστικά και παρορμητικά, όμως έπειτα εντυπώνονται οι ενστάσεις στο μυαλό μου. Κρατάω ελάχιστα από τις θετικές. Εχει τύχει να υπομειδιάσω, δεν είναι σπάνιες οι φορές που μια θετική κριτική προέρχεται από κάποιον που δεν έχει διαβάσει το βιβλίο.

Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Νιώθω τρομερή έλξη για τη γραφή και την προσωπικότητα του Βιζυηνού. Αισθάνομαι μεγάλη συγγραφική ζήλια κάθε φορά που διαβάζω Αλέξη Πανσέληνο.

Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Συντροφιές έχουμε, πώς αλλιώς, οι άνθρωποι. Το λογοτεχνικό κλίμα διαμορφώνεται από τα κείμενα. Δεν υπάρχει ενότητα για να διαμορφώσει κλίμα, ίσως μόνο μικροκλίματα, στο ήδη μικρό λογοτεχνικό μας σύμπαν.

Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας εκτός συνόρων είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Οι λόγοι είναι πρακτικοί, η ελληνική είναι μια γλώσσα που μιλιέται από λίγους και η μετάφραση των ελληνικών έργων δεν στηρίζεται έμπρακτα, οικονομικά, από την Πολιτεία. Οι λόγοι είναι και λογοτεχνικοί, δεν έχουμε το μεγάλο, σπουδαίο κείμενο που θα φάνταζε αναπότρεπτο να μεταφραστεί. Εχουμε πολλά, πολύ αξιόλογα, μικρότερης εμβέλειας όμως, που αξίζει να βρουν τον χώρο τους στην παγκόσμια λογοτεχνική σκηνή.

Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Ο τόπος του συγγραφέα είναι η γλώσσα. Θα ήταν σχεδόν βλάσφημο να μην επηρεάζομαι από τη γλώσσα όπως εξελίσσεται, από το πολιτικό τοπίο, από αυτήν τη νέα εποχή επικοινωνίας, που πιθανότατα οι ιστορικοί του μέλλοντος θα ονομάσουν «Ιντερνετική Επανάσταση».

Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Με απασχολεί. Και αδιαφορώ. Ταυτοχρόνως.


📍 Η Κατερίνα Μαλακατέ γεννήθηκε το 1978 στην Αθήνα. Σπούδασε Φαρμακευτική στο ΕΚΠΑ. Διατηρεί το ιστολόγιο www.diavazontas.blogspot.com κι είναι συνιδιοκτήτρια του βιβλιοπωλείου-καφέ Booktalks. Το τρίτο της βιβλίο, το μυθιστόρημα «Χωρίς πρόσωπο», θα κυκλοφορήσει τον Οκτώβριο από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Δεν υπάρχει τίποτα πιο πολιτικό απ’ ό,τι είναι βαθύτατα προσωπικό
Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Νικήτας...
Δεν υπάρχει τίποτα πιο πολιτικό απ’ ό,τι είναι βαθύτατα προσωπικό
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
H λογοτεχνική ζωή της χώρας είναι υπόθεση εσωτερικής κατανάλωσης
Ο ποιητής Γιάννης Δούκας απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
H λογοτεχνική ζωή της χώρας είναι υπόθεση εσωτερικής κατανάλωσης
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Ο συγγραφικός μου κόσμος τρέφεται από το ιστορικό παρελθόν
Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα o Ισίδωρος Ζουργός, απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να...
Ο συγγραφικός μου κόσμος τρέφεται από το ιστορικό παρελθόν
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Ενα υπαρξιακό ίχνος είναι το έργο μας
Η Κατερίνα Χανδρινού γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται ως δικηγόρος. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το αφήγημά της Κόρκυρα. Προηγήθηκαν τα ποιητικά βιβλία: Γιατί δεν οδηγούν οι ποιητές και Συμπαθές αγρίμι....
Ενα υπαρξιακό ίχνος είναι το έργο μας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Γέφυρα πολιτισμού
Η Ολγα Σελλά είναι μια από αυτές τις γραφίδες που εμφανιζόταν για είκοσι και πλέον έτη ως απεσταλμένη της «Καθημερινής» εκεί όπου παλλόταν η καρδιά του πολιτισμού –ή οι καρδιές του καλύτερα– και έπαιρνε τον...
Γέφυρα πολιτισμού
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
«Μα όλα είναι ζωή»
Η Μαρία Μαραγκουδάκη εμφανίστηκε λογοτεχνικά το 2010 με την ποιητική συλλογή Εστω ότι… Ακολούθησε η συλλογή διηγημάτων Μηδενική γωνία (2017) και ο θεατρικός μονόλογος Μαύρο γιασεμί (2019).
«Μα όλα είναι ζωή»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας