• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 5.9°C / 9.0°C
    5 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 4.9°C / 8.0°C
    3 BF
    37%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 10.0°C
    5 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    1 BF
    33%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 6.3°C
    4 BF
    38%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 4.6°C / 5.9°C
    2 BF
    38%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 2.3°C
    0 BF
    35%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.6°C / 4.6°C
    3 BF
    42%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.7°C / 9.9°C
    3 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 5.1°C / 7.9°C
    3 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 9.4°C
    6 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.0°C / 4.0°C
    6 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    3 BF
    46%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    5°C 1.7°C / 4.9°C
    2 BF
    60%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C -0.5°C / 5.6°C
    1 BF
    85%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    3 BF
    40%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.1°C / 8.1°C
    4 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.3°C / 6.0°C
    2 BF
    43%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 5.3°C / 6.7°C
    2 BF
    44%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.7°C / 2.7°C
    2 BF
    39%

Αριστείδης Αντονάς: Ο πολτός των πραγμάτων, Εκδόσεις Αντίποδες

ΖΩΗ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αναζητώ κείμενα που αφορούν ήρωες σε απόσυρση

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα o Αριστείδης Αντονάς απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Μόνο τομές: ίσως αυτή θα ήταν η σωστή απάντηση. Aλλά πώς μόνο τομές; Πώς συνέχεια τομές; Τομές από τι; Αν ήταν συνέχεια τομών, οι τομές δεν θα σήμαιναν καμία ρήξη, δεν θα ήταν τομές. Θα έγραφα τότε συνεχώς το ίδιο βιβλίο των τομών.

Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Η επίμονη και μάταιη άρνηση της σιωπής. Οι ήχοι. Κάποιου είδους μουσική.

Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Οχι, κανένα βιβλίο δεν παρέδωσα νωρίς και κανένα αργά. Τα παραδίδω όταν τελειώνουν για μένα. Αλλά αν ξαναδιαβάζω τυπωμένα κείμενα συνεχίζω με διορθώσεις πάνω στο τελειωμένο έργο. Μπορώ πάντα να αλλάξω μία μία κάθε φράση όλες τις φράσεις των βιβλίων μου. Το κάνω και σε βιβλία άλλων. Αυτό είναι μια κατάρα που πρέπει να την υπομένω όσο γράφω. Κάτι με τραβάει να επιδιορθώνω ακατάπαυστα.

Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου…

Ξαναβρήκα τρία βιβλία όσο η μητέρα μου ήταν άρρωστη. Θα ήθελα να είχα τον χρόνο να της τα διαβάσω ολόκληρα: Το δώρο του Μαρσέλ Μως, Η αισθητική της σιωπής της Σούζαν Σόνταγκ, Το επερχόμενο βιβλίο Le livre à venir του Μορίς Μπλανσό.

Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Η ευτυχής θετική κριτική ανοίγει νέους ορίζοντες για κάποιο έργο. Το εγκαινιάζει διαφορετικά. Το οδηγεί σε άλλο προορισμό από εκεί που ίσως φανταζόταν ο γράφων. Αυτό δεν βοηθάει τον συγγραφέα, αλλά τον ευχαριστεί. Είναι σαν να μεταβάλλει απρόσμενα το κείμενό του, το μετατρέπει σαν να ήταν μια μαγική εικόνα. Τέτοια θετική κριτική με κάνει να εκτιμώ όποιον την υπογράφει ως συγγραφέα. Ο Γιάννης Σταυρακάκης και η Τζίνα Πολίτη έκαναν τέτοιες αναγνώσεις στα θεατρικά μου έργα. Η καλή αρνητική κριτική αρχίζει μια συζήτηση. Είναι δύσκολο και σπάνιο να γίνει γραπτά. Εχει συνήθως τον τόνο μιας φιλικής συνομιλίας. Τέτοιες συζητήσεις κάνω με τον Ηλία Παπαγιαννόπουλο που έγραψε ένα πολύ ωραίο βιβλίο για τον Φρόιντ. Αυτές μπορούν να επηρεάζουν το γράψιμο. Δεν γράφω όμως για τις κριτικές, παρότι τις απολαμβάνω. Γράφω για να δίνω χρόνο στην ανάγνωση. Ο χρόνος είναι το πιο πολύτιμο αγαθό. Η κατασκευή του, η πιο δύσκολη τέχνη.

Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας του οποίου σας έλκει η γραφή;

Πολλοί καλοί συγγραφείς γράφουν στα νέα ελληνικά. Σχετικά με τον Πολτό των πραγμάτων αναφέρω τον Πεντζίκη (για την πραγματογνωσία) και τον Δημητριάδη (για την ανθρωπωδία). Αναζητώ κείμενα που αφορούν ήρωες σε απόσυρση, αναζητώ ήρωες που επιχειρούν να κρυφτούν ή να εξαφανιστούν. Φτιάχνω έναν χάρτη κειμένων με ήρωες που αποσύρονται, που αποφεύγουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο την κοινότητα. Και βρίσκω ωραία νέα ελληνικά κείμενα για τη συλλογή μου.

Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Οχι, το κλίμα της εποχής ως κάτι ενιαίο ανήκει στο παρελθόν. Περισσότερο θα μιλούσα σήμερα για πληθυσμούς κλιμάτων όπως για τόσα πράγματα που είναι σε πληθυντικό αριθμό. Το κλίμα μοιάζει σήμερα με αμάλγαμα ετερόκλιτων καταστάσεων και σχηματισμών. Οι παρέες θα διαμόρφωναν ένα αναγνωστικό ήθος, όχι πνευματικό κλίμα της εποχής.

Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Οι ελάσσονες γραφές στα ελληνικά δεν έχουν ακόμη βρει το κοινό τους εκτός συνόρων. Η ελληνική λογοτεχνία είναι σημαντικότερη ως ελάσσων, αλλά μένει ακόμη ριζικά ανεξερεύνητη ως τέτοια. Τα μεγάλα κείμενα της νέας ελληνικής γλώσσας είναι μικρά.

Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Ναι, η δουλειά μου είναι μια δύσκολη επαγρύπνηση για ό,τι είναι έξω από το εργαστήριο. Αλλά βασανίζω, εξαντλώ και αλλοιώνω τόσο αυτά που βλέπω, που γίνονται δυσδιάκριτα. Στο γραπτό μαζεύεται πάντως το υλικό από αυτή την επαγρύπνηση για την πραγματικότητα. Ο πολτός των πραγμάτων είναι ένα δοκίμιο για την πραγματικότητα. Απομένει να πούμε αν είναι το δοκίμιο ενός τρελού ή το δικό μας δοκίμιο. Αυτό είναι το σχόλιό μου για την πολιτική συγκυρία. Αρκεί να διαβάσει κανείς προσεκτικά. Το πολιτικό συνδέεται με μια προσεκτικό ανάγνωση. Προσπαθώ να φτιάχνω ιερογλυφικά του πολιτικού. Αλλά δουλεύω επίσης και για τον αναγνώστη που δεν θα σκεφτεί καθόλου για αυτά. Θέλω να τον φορτώσω με μια θετική αμηχανία.

Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Πολύ. Αλλά η γραφή είναι δοκιμασία ματαιότητας. Και ο προορισμός της είναι τελικά να σβηστεί.


? Ο Αριστείδης Αντονάς άρχισε να δημοσιεύει το 1986 στο περιοδικό Μαύρο Μουσείο κείμενα ψεύτικων συγγραφέων που τα υπέγραφε με διαφορετικά ψευδώνυμα. Το λογοτεχνικό έργο του εκτείνεται πειραματικά στους διαφορετικούς χώρους της φιλοσοφίας, της τέχνης, της αρχιτεκτονικής. Δημοσίευσε αφηγήματα, θεατρικά έργα και δοκίμια. Τα λογοτεχνικά του κείμενα χαρακτηρίστηκαν εν σμικρύνσει φιλοσοφικά μυθιστορήματα, αφηγήματα τρόμου, περιπετειώδεις ιστορήσεις, αστυνομικά διηγήματα, οικογενειακά χρονικά, μινιμαλιστικές καταγραφές, αποκρυφιστικές αλληγορίες, ηθικές παραβολές. Τελευταίο του βιβλίο είναι Ο πολτός των πραγμάτων (Αντίποδες, 2020).

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Το βιβλίο που φοβάμαι δεν το έχω γράψει ακόμη
Η Ελιάνα Χουρμουζιάδου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός και εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Το βιβλίο που φοβάμαι δεν το έχω γράψει ακόμη
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
«Βιβλία ποίησης και φιλοσοφίας βρίσκονται μόνιμα πάνω στο γραφείο μου»
Ο Βασίλειος Δρόλιας απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
«Βιβλία ποίησης και φιλοσοφίας βρίσκονται μόνιμα πάνω στο γραφείο μου»
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα
Η Αργυρώ Μαντόγλου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας