Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εχω μάθει να ζω στο παρόν
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εχω μάθει να ζω στο παρόν

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Λουκία Δέρβη απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Και τα πέντε βιβλία μου, συλλογές διηγημάτων, νουβέλα, μυθιστορήματα έχουν εντελώς διαφορετική μεταξύ τους θεματική. Ηταν κάτι που επέλεξα συνειδητά, όχι προς τέρψη του αναγνωστικού κοινού, αλλά για να έχω η ίδια το ενδιαφέρον και την πρόκληση κάθε φορά να «ζήσω» μια καινούργια ιστορία γράφοντας.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας…

Η ίδια η ζωή, οι εμπειρίες μου, οι αλλαγές που έχει επιφέρει στον χαρακτήρα μου το πέρασμα του χρόνου και ιστορίες ανθρώπων που η προσωπικότητά τους μου προκαλεί ενδιαφέρον.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε», μέχρι σήμερα…

Δεν έχω βιαστεί ποτέ να παραδώσω βιβλίο. Ομολογώ πως τα βιβλία μου άπαξ και εκδοθούν και κάνουν το όποιο ταξίδι τους, δεν αντέχω να τα ξαναδιαβάσω: «εχθρός του καλού το καλύτερο». Οσες φορές αποπειράθηκα να το κάνω, βρήκα κάτι που θα μπορούσα να είχα κάνει καλύτερα.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου…

Ολα τα πεζά του Γεωργίου Βιζυηνού. Ολη η ποίηση του Γιάννη Βαρβέρη. Ολος ο Τσέχοφ.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Ολες οι κριτικές, είτε θετικές είτε αρνητικές, φωτίζουν πλευρές του κειμένου που παραδίδει ο συγγραφέας στο κοινό τις οποίες –πολλές φορές– δεν ήξερε και ο ίδιος πως υπάρχουν. Υπό αυτήν την έννοια, όλες οι κριτικές είναι χρήσιμες, γιατί στον απόηχο της έκδοσης ενός βιβλίου, οι απόψεις και οι κριτικές βοηθάνε τον συγγραφέα να έχει μια πιο σφαιρική άποψη της εντύπωσης που προκαλούν τα βιβλία του.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του…

Ολος ο Γεώργιος Βιζυηνός και μερικά βιβλία του Νίκου Μάντη.

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Δεν ξέρω τι σημαίνει «πνευματικό κλίμα» της εποχής. Μάλλον θα απαντούσα πως υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν τα προς συζήτηση βιβλία της εποχής, αυτά που θα ακουστούν και θα προβληθούν.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Επειδή είμαστε μια μικρή χώρα και δεν έχουμε καταφέρει να επιβάλουμε τη λογοτεχνία μας στο εξωτερικό.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Φυσικά. Είμαι άνθρωπος και συγγραφέας της εποχής μου.

● Σας απασχολεί αν, μεταθανατίως, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας…

Ωραίο θα ήταν αυτό, είναι μια μορφή αθανασίας αλλά όχι, φυσικά, δεν με απασχολεί. Εχω μάθει να ζω στο παρόν.


Η Λουκία Δέρβη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1972. Εχει εκδώσει δύο συλλογές διηγημάτων, μία νουβέλα και ένα μυθιστόρημα. Διηγήματά της έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, γαλλικά, σουηδικά, πολωνικά και ρουμανικά. Τελευταίο βιβλίο της είναι το μυθιστόρημα «Θέα Ακρόπολη» (Μεταίχμιο, 2019).

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Υπό διαρκή ξενότητα
Ο Κώστας Καναβούρης (Καβάλα, γεν. 1955), ποιητής, αρθρογράφος και παραγωγός εκπομπών λόγου στο Τρίτο Πρόγραμμα, μας κομίζει την «Αποθήκη καταλοίπων ηδονής», το ένατο ποιητικό βιβλίο του.
Υπό διαρκή ξενότητα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Το παρελθόν απέναντι στο παρόν
Στον «Σκοτεινό Βαρδάρη» η Ελενα Χουζούρη στήνει έναν ολόκληρο κόσμο για να μπορέσει να αφηγηθεί με συνέπεια και βάθος την ιστορία μιας φωτογραφίας τραβηγμένης στο Σιδηρόκαστρο το 1913. • Στην «Εβραία νύφη» ο...
Το παρελθόν απέναντι στο παρόν
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Βιογραφία μιας μεταιχμιακής εποχής
«Τα χρόνια των ξενοδοχείων» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Αγρα» στην ελκυστική και πειστική μετάφραση της Μαρίας Αγγελίδου, είναι μία προσωπική ανθολόγηση του Michael Hofmann, μεταφραστή του Ροτ στα...
Βιογραφία μιας μεταιχμιακής εποχής
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Το έργο μας είναι η μόνη ορατή αθανασία
Ο Κ. Αρκουδέας ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Ασχολείται με την έρευνα και ταξιδεύει με τη συγγραφή. Δημοσίευσε για πρώτη φορά το 1986 τη συλλογή ιστοριών «Ασ’ τον Μπομπ Μάρλεϋ να περιμένει».
Το έργο μας είναι η μόνη ορατή αθανασία
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Σχεδόν σωματικός δισταγμός για όλες τις βεβαιότητες
Δέκα ερωτήσεις για μια συνομιλία ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Μάρω Δούκα απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Σχεδόν σωματικός δισταγμός για όλες τις βεβαιότητες
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μια διαρκής, έντονη σχέση
Ο κριτικός και πεζογραφικός λόγος έχουν μακρά παράδοση συνομιλίας, δημιουργικής, συμβατικής ή τεταμένης, αλλά και ανταλλαγής αφηγηματικών, θεωρητικών, πολιτικών, πολιτισμικών, ακόμη και ψυχικών φορτίων, που...
Μια διαρκής, έντονη σχέση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας