Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ερωτόκριτος για μικρούς θεατρόφιλους

ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ, ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ, Θεατρική διασκευή για παιδιά: Εύη Τσιτιρίδου-Χριστοφορίδου, Σοκόλης, 2020, Σελ. 48

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ερωτόκριτος για μικρούς θεατρόφιλους

  • A-
  • A+

Ενα εμβληματικό έργο της ελληνικής λογοτεχνίας, ο Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου Κορνάρου, κυκλοφόρησε πρόσφατα στην παιδική θεατρική σειρά των εκδόσεων Σοκόλη σε διασκευή της Εύης Τσιτιρίδου-Χριστοφορίδου. Εργο πασίγνωστο και ιδιαιτέρως δημοφιλές, μέρος πια της κρητικής λαϊκής παράδοσης, ο Ερωτόκριτος ευτύχησε να αγαπηθεί τόσο από τους λόγιους όσο και από το αναγνωστικό κοινό. Στο πέρασμα του χρόνου γνώρισε αλλεπάλληλες διασκευές, μελοποιήσεις, ερμηνείες, ενώ πριν από λίγα μόλις χρόνια παρουσιάστηκε ως σύγχρονο ελληνικό μιούζικαλ από τον Δημήτρη Μαραμή σε μια παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που γνώρισε μεγάλη επιτυχία.

Η ιστορία του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας, το ελληνικό «αντίστοιχο» της σεξπιρικής τραγωδίας Ρωμαίος και Ιουλιέτα, πραγματεύεται ως γνωστόν τον εφηβικό έρωτα δυο νέων που ανήκουν σε διαφορετική κοινωνική τάξη και που χάρη στη δύναμη του έρωτα κατορθώνουν να ξεπεράσουν όλα τα εμπόδια που συναντούν στον δρόμο τους. Ο Ερωτόκριτος διαπνέεται επίσης από το ιπποτικό πνεύμα των αρχών του 17ου αιώνα, καθώς το έργο, εκτός από μια ερωτική ιστορία, αφηγείται και μια «ιπποτική μυθιστορία». Ομως η Εύη Τσιτιρίδου-Χριστοφορίδου, έχοντας υπόψη της πως απευθύνεται σε παιδιά, επιλέγει σοφά να αναδείξει τα λυρικά μέρη του έργου και να επικεντρωθεί στον έρωτα των δύο νέων, υποβαθμίζοντας (αλλά όχι παραβλέποντας) τα επικά στοιχεία του Ερωτόκριτου. Και μολονότι το έργο του Κορνάρου δεν είναι γραμμένο για το θέατρο αλλά ανήκει στο είδος της αφηγηματικής ποίησης, η ίδια του η σύνθεση διευκολύνει τη θεατρική διασκευή του: αδροί χαρακτήρες, πυκνός διάλογος, δομή αντίστοιχη με το κλασικό δράμα. Δεν είναι τυχαίο που ο Ερωτόκριτος βρήκε τον δρόμο για το σανίδι (και τη μεγάλη οθόνη αργότερα) ήδη εδώ και έναν αιώνα.

Η Τσιτιρίδου διασκευάζει αυτό το πολύτιμο υλικό χωρίς ποτέ να λησμονάει πως το κοινό της είναι λιλιπούτειοι αναγνώστες και ενδεχομένως εκκολαπτόμενοι ηθοποιοί. Με γλώσσα απλή (αλλά όχι απλοϊκή) που διασώζει και κάποια ψήγματα της κρητικής ντοπιολαλιάς, διατηρώντας παντού τον έμμετρο χαρακτήρα του έργου, κατορθώνει να κάνει προσιτό και ταυτόχρονα να καταστήσει ελκυστικό στα παιδιά σχολικής ηλικίας ένα αριστούργημα της νεοελληνικής γραμματείας.

Η παρούσα έμμετρη διασκευή προτείνεται τόσο για παραστάσεις παιδικού θεάτρου όσο και για σχολικές παραστάσεις. Συνοδεύεται από πλούσια ειδική και γενική βιβλιογραφία και εξαιρετικά ενδιαφέρουσες προτάσεις για δραστηριότητες δημιουργικής έκφρασης και γραφής με παιδιά, οι οποίες απευθύνονται σε γονείς και εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, εκπαιδευτικούς θεάτρου και εμψυχωτές.

Με το βιβλίο αυτό η παιδική θεατρική σειρά των εκδόσεων Σοκόλη εμπλουτίζεται με ακόμα ένα ακόμα πολύτιμο ανάγνωσμα.

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Παραμυθίας το ανάγνωσμα
Τυχερά τα σημερινά παιδιά–αναγνώστες! Οι παππούδες τους, που μεγάλωσαν με τις σειρές της κλασικής νεανικής λογοτεχνίας των εκδόσεων Αστήρ & Παπαδημητρίου, σαστίζουν μπροστά στις προθήκες των βιβλιοπωλείων.
Παραμυθίας το ανάγνωσμα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Προτάσεις, επισημάνσεις, ταξινομήσεις
Αυτό το Σάββατο το Ανοιχτό Βιβλίο κινητοποιεί το δυναμικό του για την επισκόπηση της χρονιάς. Δέκα σταθεροί συνεργάτες του παρουσιάζουν μια απαιτητική βεντάλια από τίτλους, σχεδόν όλου του βιβλιογραφικού...
Προτάσεις, επισημάνσεις, ταξινομήσεις
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Λογοτεχνία μπορούν να γίνουν μόνο τα χωνεμένα βιώματα
Ο Ακης Παπαντώνης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Λογοτεχνία μπορούν να γίνουν μόνο τα χωνεμένα βιώματα
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα
Η Αργυρώ Μαντόγλου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Παναγής Λεκατσάς: Ένας αυτοδίδακτος φιλόλογος, ιστορικός και ανθρωπολόγος
Υπέρμαχος του δημοτικισμού, επιλέγει να εκφραστεί σε μία γλώσσα που βρίθει από μουσικότητα και εικόνα, επιφέροντας τομή στα ακαδημαϊκά στεγανά.
Παναγής Λεκατσάς: Ένας αυτοδίδακτος φιλόλογος, ιστορικός και ανθρωπολόγος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας