• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 7.0°C / 12.6°C
    2 BF
    33%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 6.6°C / 11.6°C
    2 BF
    33%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 8.7°C / 11.6°C
    3 BF
    48%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    1 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    2 BF
    65%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.2°C / 9.3°C
    2 BF
    37%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    5°C 5.4°C / 5.6°C
    2 BF
    28%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.6°C / 4.6°C
    2 BF
    57%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.7°C / 9.8°C
    3 BF
    53%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 5.1°C / 6.9°C
    2 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.8°C
    1 BF
    46%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    2 BF
    39%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    4 BF
    60%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 6.7°C
    2 BF
    56%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    10°C 3.5°C / 10.1°C
    1 BF
    54%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.8°C
    5 BF
    33%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.2°C / 11.1°C
    1 BF
    36%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 6.3°C / 6.3°C
    2 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.7°C / 10.0°C
    2 BF
    42%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    2°C 2.0°C / 2.0°C
    2 BF
    55%

ΧΑΝΕ ΕΡΣΤΑΒΙΚ. Αγάπη. Μυθιστόρημα. Μετάφραση: Σωτήρης Σουλιώτης. Σελ. 145. Καστανιώτης, 2022

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τι είναι αυτό που το λένε αγάπη;

  • A-
  • A+
Η Ερσταβικ, χωρίς να σχολιάζει τους χαρακτήρες ή τα τεκταινόμενα, αφήνει τις εικόνες να επιδράσουν πάνω στον αναγνώστη: αυλές που έχουν φράξει από το χιόνι, άδεια λούνα παρκ, θορυβώδη μπαρ, σκοτεινά δάση, αυτοκίνητα σε ολισθηρούς δρόμους.

Η Αγάπη της Νορβηγίδας Χάνε Ερσταβικ διαδραματίζεται, σύμφωνα με την παράδοση μυθιστορημάτων του μοντερνισμού (όπως η Κυρία Ντάλαγουεϊ της Βιρτζίνια Γουλφ ή ο Οδυσσέας του Τζέιμς Τζόις), στη διάρκεια μιας και μόνο μέρας. Στη διάρκεια ετούτης της μέρας μια μητέρα, η Βίμπεκε, κι ο εννιάχρονος γιος της, ο Γιον, έχοντας πρόσφατα μετακομίσει σε ένα απομακρυσμένο χωριό στα βόρεια της Νορβηγίας, βγαίνουν από το σπίτι, η μεν μητέρα για να πάει στη βιβλιοθήκη, ο δε γιος για να πουλήσει λαχνούς με σκοπό να επισκεφτεί ένα περιοδεύον λούνα παρκ που βρίσκεται στα μέρη τους. Πολύ σύντομα αντιλαμβανόμαστε ότι το παγωμένο τοπίο που έχει επιλέξει η συγγραφέας, δεν εξαντλεί τη λειτουργία του ως σκηνικού αλλά εισχωρεί στις σκέψεις, τις πράξεις και τις σχέσεις των ηρώων της. Η χαμηλή θερμοκρασία του μητρικού αισθήματος είναι αυτή που ανοίγει σιγά σιγά μια ρωγμή στο κοινό έδαφος, σαν παγωμένη λίμνη όταν ραγίζει η επιφάνειά της, και οι δύο κεντρικοί ήρωες απομακρύνονται στη διάρκεια των μυθιστορηματικών ωρών, ο καθένας πάνω στο δικό του κομμάτι πάγου, ο γιος με απλωμένα τα χέρια προς τη μητέρα, ενώ εκείνη με το βλέμμα στραμμένο αλλού.

Γιατί όμως στην καρδιά της πλέον στενής συγγενικής σχέσης έχει εισχωρήσει η απόσταση; Μαθαίνουμε πως οι δυο τους μετακόμισαν από την πρωτεύουσα σε αυτόν τον απομακρυσμένο τόπο χωρίς τον πατέρα του αγοριού καθώς η Βίμπεκε, σύμφωνα με τα λεγόμενά της, «ήταν πολύ νέα για να δεσμευτεί». Οταν οι δεσμοί βιώνονται σαν «δεσμά», η καθημερινότητα ανάμεσα στους οικείους γίνεται φυλακή. Η Βίμπεκε δραπετεύει μέσω της λογοτεχνίας. Δραπετεύει μέσω της ονειροπόλησης, μέσω του φλερτ, μέσω της περιπέτειας. Απορροφημένη από την προσπάθεια να καθρεφτίσει το είδωλό της στα βιβλία που διαβάζει, στα μάτια των ανδρών που της προσφέρουν την πρόσκαιρη προσοχή τους, απομακρύνεται όλο και περισσότερο από το μόνο πρόσωπο που τη νοιάζεται και την περιμένει να επιστρέψει σπίτι σε αυτόν, το γιο της, που την επόμενη μέρα έχει τα γενέθλιά του. Ομως η μητέρα του τα έχει ξεχάσει.

Αυτό που βρήκα πολύ ενδιαφέρον σε ετούτο το μυθιστόρημα είναι ο τρόπος που έχει επιλέξει η συγγραφέας να αποτυπώσει την ψυχική απόσταση ανάμεσα στους δύο κεντρικούς ήρωες. Παρακολουθώντας από πολύ κοντά τις κινήσεις και τις σκέψεις καθενός τους, εστιάζει τον φακό της πότε στο πρόσωπο της μάνας και πότε σε αυτό του γιου, εναλλάξ, συχνά αλλάζοντας οπτική γωνία από παράγραφο σε παράγραφο. Ετσι, τοποθετώντας τους πολύ κοντά στο χαρτί, σαν η σελίδα να είναι δηλαδή το έδαφος της κοινής τους ζωής, το πάτωμα του σπιτιού τους, καταφέρνει να καταδείξει, όχι με καταγγελτικό αλλά μάλλον με υπαινικτικό και στοχαστικό τρόπο, πόσο ο καθένας είναι περιχαρακωμένος στον δικό του κόσμο, πόσο οι πορείες τους μοιάζουν με τις παράλληλες ράγες ενός τρένου, του οποίου η εικόνα διαστίζει την πλοκή.

Η Ερσταβικ μοιάζει να ακολουθεί την αρχή «show, don’t tell». Χωρίς να σχολιάζει τους χαρακτήρες ή τα τεκταινόμενα, αφήνει τις εικόνες να επιδράσουν πάνω στον αναγνώστη: αυλές που έχουν φράξει από το χιόνι, άδεια λούνα παρκ, θορυβώδη μπαρ, σκοτεινά δάση, αυτοκίνητα σε ολισθηρούς δρόμους, όπως αυτό που οδηγεί ένας ξένος και δίπλα του κάθεται η Βίμπεκε όταν διασταυρώνεται μέσα στην έρημη νύχτα με αυτό που οδηγεί μια ξένη που δίπλα της κάθεται ο Γιον. Οι εικόνες, οι διάλογοι, ο ρυθμός της αφήγησης γεννούν αγωνία. Οι μικρές παράλληλες οδύσσειες της μητέρας και του γιου περνούν ξυστά από κινδύνους, ενώ η πορεία του καθενός τους μοιάζει με αυτή μιας σφαίρας που έχει φύγει απ’ τη θαλάμη. Το δυσοίωνο σφύριγμά της αποτυπώνει η συγγραφέας με εργαλεία δανεισμένα από την εργαλειοθήκη των ατμοσφαιρικών θρίλερ. Η Αγάπη δεν θα απογοητεύσει τους λάτρεις του είδους, όμως θα μιλήσει κυρίως στην καρδιά όσων γνωρίζουν τι θα πει να αναζητά κανείς την αγάπη πάντα κάπου αλλού από εκεί όπου εκείνη υπομονετικά και μάταια τον περιμένει.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
«Θα πάρω τη στράτα κι εγώ τη μεγάλη»
Η αφήγηση του Κοροβίνη, άρτια τεκμηριωμένη ως προς τα πραγματολογικά της στοιχεία, συγκλονίζει, όπως οι ελάχιστες ηχογραφήσεις του «Μπέμπη», ανθρώπου πονεμένου, οιονεί «καταραμένου», με τον πόνο να τον...
«Θα πάρω τη στράτα κι εγώ τη μεγάλη»
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ανάμεσα στο μηδέν και στο ιερό της ύπαρξης
Ο Φόσε εγκιβωτίζει αρμονικά την κάθε υποϊστορία που αναδύεται εντός της κεντρικής, αποτυπώνοντας τον τρόπο με τον οποίο αντιδρά ένα μυαλό ευάλωτο στα κεντρίσματα της μνήμης και τις παγίδες της λήθης.
Ανάμεσα στο μηδέν και στο ιερό της ύπαρξης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Συμπαγές ποιητικό έργο
Με καβαφικά ερείσματα, όμως με προσαρμογή στον δικό του πιο αναλυτικό τρόπο, ο Καψάλης στοχάζεται και η αμεσότητα της βιωματικής ρίζας του στοχασμού του έχει ευθύ συγκινησιακό αντίκτυπο στον αναγνώστη.
Συμπαγές ποιητικό έργο
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ενας αλληγορικός του καπιταλισμού
Πίσω από τα ερωτολογικά, θανατολογικά και καλλιτεχνικά επιφαινόμενα στα οποία τον οδηγούσε η κλίση του, ο Μπατάιγ δείχνει να έχει πλήρη επίγνωση της βαθύτερης καπιταλιστικής τάσης που αλληγορεί η θεωρία...
Ενας αλληγορικός του καπιταλισμού
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Κωνσταντίνα
Και θα έκλεινες το διήγημα με την Κωνσταντίνα να παρακολουθεί τηλεόραση στο μπαλκόνι, να παρακολουθεί ατάραχη εικόνες από μέτωπα πολέμου, από δάση που καίγονται και θάλασσες που ματώνουν. Κατά μια έννοια, θα...
Κωνσταντίνα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Οι εν λογοτεχνία σαλοί
Ο συγγραφέας φιλοτεχνεί τρόπον τινά εννέα πίνακες όπου αναπαριστά την προαιώνια μάχη του Καλού και του Κακού, αναμιγνύει το ρεαλιστικό στοιχείο με το μεταφυσικό, ελαφραίνει τον αναπόφευκτο διδακτισμό των μύθων...
Οι εν λογοτεχνία σαλοί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας