• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 18.0°C
    4 BF
    50%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 8.5°C / 10.8°C
    7 BF
    41%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.5°C / 14.0°C
    5 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Ασθενής ομίχλη
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    2 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    3 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.0°C / 9.8°C
    3 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 6.2°C
    4 BF
    45%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    3 BF
    72%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 18.0°C
    5 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.0°C / 15.9°C
    3 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 17.4°C
    6 BF
    48%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.7°C / 11.8°C
    4 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    4 BF
    76%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.4°C / 14.5°C
    2 BF
    68%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 13.5°C / 15.6°C
    3 BF
    53%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.2°C / 18.8°C
    5 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.8°C / 17.7°C
    2 BF
    36%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.3°C / 12.7°C
    5 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 9.7°C / 10.5°C
    4 BF
    57%
  • Καστοριά
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    3°C 2.5°C / 2.5°C
    3 BF
    90%

ΟSAMU DAZAI. Δεν ήμουν πια άνθρωπος. Μετάφραση από τα ιαπωνικά: Στέλιος Παπαλεξανδρόπουλος. Σελ. 175. Εκδόσεις Gutenberg, 2022

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο τραγέλαφος της ύπαρξης

  • A-
  • A+
Ενα μυθιστόρημα που ανατέμνει την ανθρώπινη ψυχή και μας υποχρεώνει να κοιτάξουμε κατάματα τη φασματική τραγικότητα της ύπαρξης.

Οριακές στιγμές και αποφάσεις, μια κατάβαση στον Αδη, εκεί όπου δοκιμάζεται η πίστη στην αξία της ζωής, σηματοδοτούν την πορεία τού Γιόζο, του πρωταγωνιστή του ανά χείρας μυθιστορήματος του Νταζάι Οσάμου. Ο Γιόζο χτίζεται μέσα στον χρόνο του, στην προσωπική τραυματική ιστορία του και ταυτόχρονα έξω από αυτήν, απορρίπτοντας τους περιορισμούς της κοινωνίας και εμπαίζοντας τους ανθρώπους που μοιάζουν ικανοποιημένοι με τον εαυτό τους. Προσπαθεί να επιβιώσει σε έναν κοινωνικό περίγυρο τον οποίο δεν κατανοεί και γι’ αυτό παραμένει διαρκώς και αμετάκλητα ανένταχτος.

Ο φόβος, η αγωνία, το άγχος, κρατημένα μυστικά, σαν σε ένα μικρό κουτί μέσα στο στήθος, καθορίζουν τη σχέση του ήρωα με τους γύρω του. Μεγαλωμένος σε μια πλούσια οικογένεια, με πατέρα πολιτικό, ο Γιόζο, αν και φαινομενικά δεν στερείται τίποτα, βιώνει καθημερινά την απόρριψη από τον έσω και τον έξω κόσμο, ζώντας «μια ζωή γεμάτη επαίσχυντα πράγματα». Ως παιδί έκρυβε την υπαρξιακής διάστασης ανασφάλειά του πίσω από αταξίες, σαν άλλος κλόουν, προκαλώντας το γέλιο των άλλων στην ύστατη προσπάθεια να διατηρήσει «έναν λιγοστό σύνδεσμο με τους ανθρώπους» (σ. 32). Ως έφηβος, με τον φόβο για τους ανθρώπους να έρπει βαθιά μέσα του, προσπαθεί να καταλάβει τις γυναίκες, τον ψυχισμό τους, εγχείρημα που του κόστιζε συχνά ανείπωτα τραύματα και εσωτερικές αιμορραγίες. Η ζωγραφική δίνει διέξοδο στα ευαίσθητα νεύρα του και βεβαιώνει στην ύπαρξή του, παρασταίνοντας τέρατα τρομαχτικότερα από αυτά που τον βασανίζουν. Η ενηλικίωση σημαδεύεται από τις καταχρήσεις ψυχοτρόπων ουσιών, τον αλκοολισμό, τις αποτυχημένες αυτοκτονίες, τη φτώχεια, τα μπουρδέλα, τα ενεχυροδανειστήρια, την επανάσταση της αριστερής σκέψης και τέλος το ψυχιατρείο. Συνδυασμός παράξενος, αλλά πραγματικός για τον ήρωα του μυθιστορήματος που έχει χάσει «πια εντελώς την ιδιότητα του ανθρώπου» (σ. 166). Δεν ήταν πια άνθρωπος.

Ο Νταζάι Οσάμου (1909-1948), γεννημένος στην επαρχία Αομόρι του Τοοχόκου της Βόρειας Ιαπωνίας, θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Ιάπωνες συγγραφείς του 20ού αι. Το μυθιστόρημα Δεν ήμουν πια άνθρωπος (1948) είναι το αριστούργημα του συγγραφέα, ο οποίος άρχισε να ασχολείται με τη λογοτεχνία όντας μαθητής γυμνασίου. Στο μυθιστόρημα αναγνωρίζουμε πολλές λεπτομέρειες της βιογραφίας τού Νταζάι, χωρίς, ωστόσο, να συνιστά δουλική αποτύπωσή τους. Η γραφή του Νταζάι είναι «ημι-αυτοβιογραφική», δραματοποιημένη, καθώς πηγή έμπνευσης είναι η προσωπική ζωή του συγγραφέα, την οποία μεταπλάθει δημιουργικά αποδίδοντας την ατμόσφαιρα της μεταπολεμικής Ιαπωνίας. Στο Δεν ήμουν πια άνθρωπος ο Νταζάι καθρεφτίζει το αποτύπωμα μιας τραυματισμένης πολύτροπα κοινωνίας στην ψυχή του ανθρώπου, ο οποίος συνειδητά ή ασυνείδητα επιλέγει τον θάνατο αντί της ζωής, τον τραγικό χορό της αυτοκαταστροφής, πληρώνοντας για όλους εκείνους που δεν οραματίζονται κανένα ιδανικό και γίνονται έρμαιο των δισταγμών τους.

Το μυθιστόρημα είναι χωρισμένο σε έξι ενότητες. Διαβάζουμε «Σημείωμα» και «Επίλογο» του συγγραφέα, τα οποία συνιστούν εξωκειμενική αφήγηση, γραμμένη σε πρώτο πρόσωπο. Στο «Σημείωμα» ο συγγραφέας περιγράφει τρεις φωτογραφίες του Γιόζο –ο αναγνώστης θα πληροφορηθεί τον τρόπο απόκτησής τους στον «Επίλογο»– που αντικατοπτρίζουν σαν ομιλούσες πραγματικότητες την αφήγηση των γεγονότων των «Τριών Σημειωματάριων» που αποτελούν τον κύριο κορμό του μυθιστορήματος. Η αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο και ο πανταχού παρών εσωτερικός μονόλογος ενισχύουν την εντύπωση της συνεχούς ροής σκέψεων, αισθημάτων, διαθέσεων και αναμνήσεων, όπως έρχονται αναμεμειγμένα στη συνείδηση, χωρίς κάποια ακολουθία διευθετημένη από τη λογική. Το Δεν ήμουν πια άνθρωπος –μεταφρασμένο από τα ιαπωνικά από τον Στέλιο Παπαλεξανδρόπουλο, ο οποίος υπογράφει το βιβλιογραφικά τεκμηριωμένο και κατατοπιστικό εισαγωγικό σημείωμα στην παρούσα έκδοση– είναι ένα μυθιστόρημα που ανατέμνει την ανθρώπινη ψυχή και μας υποχρεώνει να κοιτάξουμε κατάματα τη φασματική τραγικότητα της ύπαρξης.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ο λόγος της πολιτικής εξορίας
Μια τριπλή εξορία διαπερνά απ’ άκρου εις άκρον την Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα και ορίζει θεμελιωδώς την ταυτότητά της – όπως και την ταυτότητα του μυθιστορήματος. Η Ζέη δείχνει όμως απρόθυμη να αγγίξει το...
Ο λόγος της πολιτικής εξορίας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Πολεοδομικό κολάζ
Ο συνδυασμός αρχιτεκτόνων με εικαστικούς, ώστε να προκύψει ένα σώμα προτάσεων και συνεντεύξεων για το βιβλίο που επιμελήθηκε ο Ιταλός αρχιτέκτονας-ερευνητής F. Micocci, ο οποίος διδάσκει στην Αρχιτεκτονική...
Πολεοδομικό κολάζ
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
«Αναπαύσου στο φέισμπουκ»
Τα «στοχαστικά μικροκείμενα» της Γιαγιάννου είναι γραμμένα με ευφυΐα και χιούμορ -μαύρο λόγω του θέματος. Οι παρατηρήσεις της είναι απροσδόκητες και με τη σπιρτάδα τους κρατούν τον αναγνώστη σε εγρήγορση,...
«Αναπαύσου στο φέισμπουκ»
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Πολυμερής ποιητική σύνθεση
Η γλωσσική ικανότητα του Απέργη επιβεβαιώνεται ξανά με το εύστοχο γλωσσικό παιχνίδι σχεδιασμένο για επιβεβαίωση της γλώσσας να μένει διαρκώς ζωντανή και ανανεούμενη. Η γραφή παύει να είναι σιωπηλή, γίνεται...
Πολυμερής ποιητική σύνθεση
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Κάθε επανάσταση είναι ένας εμφύλιος πόλεμος
Το βιβλίο της Jourdan κατορθώνει να θέσει ερωτήματα και να δημιουργήσει προοπτικές που αφορούν όχι μόνο τη γαλλική, αλλά κάθε εθνική ιστοριογραφία και ιδιαιτέρως την ιστοριογραφία που αφορά επαναστάσεις και...
Κάθε επανάσταση είναι ένας εμφύλιος πόλεμος
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Πρώτη χάραξη ενός δρόμου εναλλακτικού προς τον φιλελευθερισμό
Συνεπής στο ερευνητικό του πρόγραμμα που έχει εγκαινιάσει από τα πρώτα του βήματα στην πολιτική φιλοσοφία, ο καθηγητής Αρης Στυλιανού, μας προσφέρει την τελευταία του δουλειά, όπου καταπιάνεται με ένα βαθύ όσο...
Πρώτη χάραξη ενός δρόμου εναλλακτικού προς τον φιλελευθερισμό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας