• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.4°C / 16.2°C
    2 BF
    71%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.8°C / 13.3°C
    1 BF
    86%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 17.0°C
    4 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.9°C / 11.6°C
    1 BF
    63%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    3 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.1°C / 12.0°C
    1 BF
    88%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 8.4°C
    1 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 13.5°C
    1 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 17.7°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.0°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.8°C
    4 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    4 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 16.4°C
    4 BF
    76%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 12.3°C
    2 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.5°C / 14.4°C
    1 BF
    84%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 18.8°C
    1 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.4°C / 15.5°C
    0 BF
    72%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.3°C / 12.1°C
    2 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 13.4°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.1°C / 9.1°C
    2 BF
    85%

ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ. Ο Κύριος Δαίμων και η Γυναίκα με την Πέτρινη Γλώσσα. Ζωγραφιές και σχέδια: Μιχάλης Μανουσάκης. Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, 2021. Σελ. 96

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ιστορίες-φάρμακα σε νοσηρούς καιρούς

  • A-
  • A+
Ο ποιητής, παιδοψυχίατρος και ψυχαναλυτής Θανάσης Χατζόπουλος γράφει δύο αλληγορικές ιστορίες που μιλάνε για το κακό που πληγώνει τους ανθρώπους και για την πάλη να απαλλαγούν από τη σύγχυση και τις δεσμεύσεις του μικρόκοσμού τους και να δουν τον εαυτό τους ως μέρος ενός ευρύτερου συνόλου.

Αγαθοί και κακοί δαίμονες, ανάλογα με το αν έφερναν ευτυχία ή δυστυχία στους ανθρώπους, αν έκαναν το καλό ή το κακό, ο κύριος Δαίμων αυτοπροσώπως, αλλά και η Δήμητρα ή Μήτρω ή η Γυναίκα με την Πέτρινη Γλώσσα πρωταγωνιστούν στα δύο ποιητικά αφηγήματα του Θανάση Χατζόπουλου με τίτλο Ο Κύριος Δαίμων & Η Γυναίκα με την Πέτρινη Γλώσσα  (ζωγραφιές και σχέδια: Μιχάλης Μανουσάκης, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, Αθήνα 2021).

Ο κύριος Δαίμων, καταδικασμένος σε απομόνωση εξαιτίας της ανθρώπινης προκατάληψης, λυγίζει κάτω από το βάρος και τις αρνητικές συνδηλώσεις και παρεξηγήσεις του ονόματός του και αποφασίζει να αποσυρθεί από το καταχθόνιο έργο του και να πάψει να βρίσκεται πίσω από κάθε κακοτυχία, ατύχημα, άτυχο έρωτα, πληγωμένο άνθρωπο, ανθρωποκτόνο πόλεμο. Η Δήμητρα ή Μήτρω ήταν κάποτε ένα χαρισματικό, ροδαλό κοριτσάκι που μίλησε πιο γρήγορα από την ώρα που συνήθως τα μωρά λένε τις πρώτες κουβέντες τους. Η μεταμόρφωσή της στη γυναίκα με την πέτρινη γλώσσα, που πλήγωνε τους συγχωριανούς της με τις λέξεις-φαρμάκι, τον θυμό και την οργή της, την οδήγησε στη σιωπή και τη μοναξιά.

Πόσο θα κρατήσει η ανακωχή με το κακό που έχει κηρύξει ο κύριος Δαίμων; Οχι και πολύ. Η μια χαρά διαδέχεται την άλλη, η ευτυχία χάνει τη λάμψη της και ο κόσμος βυθίζεται σε μια θανατερή αδράνεια. Το κακό πρέπει να επιστρέψει για να βγάλει τους ανθρώπους από τον λήθαργο και να τους υπενθυμίσει πως «τα καλά δεν είναι για πάντα. Εχουν τέλος εκεί που αρχίζουν τα άσχημα. Κι αυτά εξίσου δεν είναι για πάντα. Αρχίζουν για να βρουν το τέλος τους εκεί που ξαναρχίζουν τα καλά. Για να γυρίζει ο κόσμος, να συνεχίζει τους κύκλους του». Αλλά και η Γυναίκα με την Πέτρινη Γλώσσα δεν είναι καταδικασμένη για πάντα στη σιωπή. Η αγάπη θα της διδάξει πως «τα λόγια μπορούν να γιατρέψουν όσο και να σκοτώσουν. […] Μπορεί να χαϊδεύουν αλλά και να χτυπούν», πως με τα καλά λόγια  η ζωή βρίσκει τη ρότα της.

Ο ποιητής, παιδοψυχίατρος και ψυχαναλυτής Θανάσης Χατζόπουλος γράφει δύο αλληγορικές ιστορίες που μιλάνε για το κακό που πληγώνει τους ανθρώπους και για την πάλη να απαλλαγούν από τη σύγχυση και τις δεσμεύσεις του μικρόκοσμού τους και να δουν τον εαυτό τους ως μέρος ενός ευρύτερου συνόλου. Πίσω από τις λέξεις αχνοφέγγει η αναζήτηση και η ανάγκη παρηγοριάς μέσα σε έναν άξενο και ανοίκειο κόσμο. Ο θεραπευτικός, παραμυθητικός λόγος του Θανάση Χατζόπουλου συνομιλεί δημιουργικά με τις ζωγραφιές και τα σχέδια του Μιχάλη Μανουσάκη. Ανθρώπινες μορφές, απλοποιημένες φιγούρες σε σχέση με τον περιβάλλοντα κάθε φορά χώρο τους, σε έντονα χρώματα και καθαρές γραμμές, δημιουργούν παραστάσεις με συμβολικές προεκτάσεις, που αναπαριστούν και μεγεθύνουν το περιεχόμενο των δύο ιστοριών. Λόγος και εικόνα παράγουν μαγικό νόημα, μεταστοιχειώνοντας συνηθισμένα πρόσωπα και πράγματα με τον τρόπο της αλληγορίας ή και του παραμυθιού.

Ο Θανάσης Χατζόπουλος με το βιβλίο του Ο Κύριος Δαίμων & η Γυναίκα με την Πέτρινη Γλώσσα ανατέμνει την ανθρώπινη ψυχή και μας θυμίζει πως ακόμα και οι θεοί ήταν «κάποτε παιδιά και ανάλογα με το τι είδους παιδιά είχαν υπάρξει γίνονταν ισοδύναμοι θεοί για τους ανθρώπους». Αρκεί, όμως, ένα χάδι, μια συμπονετική ματιά, δυο λόγια ενθαρρυντικά για να ανθοφορήσει η ζωή μας, να γιατρευτούν οι πληγές του παρελθόντος και να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις του παρόντος. Οι ιστορίες του ανά χείρας τόμου, γραμμένες και εικονογραφημένες μέσα στην αβεβαιότητα και τους ποικίλους φόβους της πανδημίας, θυμίζουν στον αναγνώστη πως οι λέξεις και οι χρωστήρες δίνουν διέξοδο στα αδιέξοδα ενός παραμορφωμένου και μαραγκιασμένου κόσμου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Αυτογνωσία συλλογικής μνήμης
Λάθος είναι και να θεωρήσουμε ότι διαβάζουμε το βιβλίο ενός ρομαντικού. Στην πραγματικότητα, μιλώντας για το παρελθόν, ο συγγραφέας μιλάει για το παρόν του – αναζητά τα στοιχεία που τον καθόρισαν, γράφει ένα...
Αυτογνωσία συλλογικής μνήμης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μεταμορφώσεις του βιώματος
Η Βογιατζόγλου, ακολουθώντας το μοντερνιστικό παράδειγμα, δίνει μια παραδειγματικά θετική απάντηση στο διαρκώς επανερχόμενο ερώτημα αν και κατά πόσο η αυθεντικότητα του βιώματος μπορεί να γίνει ποίηση και πώς...
Μεταμορφώσεις του βιώματος
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Οι μεταφορές της εβραϊκότητας
Ο συγγραφέας συνδυάζει την κοινωνική κριτική με το μαύρο χιούμορ, τη ρεαλιστική απεικόνιση της πραγματικότητας με την ποιητική σύλληψη αυτής και δημιουργεί ένα μυθιστόρημα πολυπρισματικό, πολυφωνικό και...
Οι μεταφορές της εβραϊκότητας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Αναμνήσεις από τα μελλοντικά, ελπίδες από τα περασμένα
Ο Μαρξ, ο Ράιχ, ο Τσε, ο Μπρεχτ, ο Σαββόπουλος, ο Χάκκας, ο Λένον και ο Λένιν, όλα χωρούσαν και έμπαιναν στην ημερήσια διάταξη. Και στα χρόνια της χούντας το «επαναστατικό καθήκον» ταυτίστηκε με τους χτύπους...
Αναμνήσεις από τα μελλοντικά, ελπίδες από τα περασμένα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Πληγή και επούλωση
Αν και η παλέτα του συγγραφέα έχει επιλέξει τις σκοτεινές αποχρώσεις, το σφρίγος της γλώσσας και η ευφάνταστη και συχνά ποιητική εικονοποιία φωτίζουν με τις δικές τους ζωηρές αναλαμπές το κείμενο.
Πληγή και επούλωση
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Εικασία με αποδείξεις
Η Ολγα Πετροπούλου, πάντοτε με καθαρό μυαλό και απολύτως συνεκτική επιχειρηματολογία, έχει τη λύση και χάρη στην εικασία 3ν+1 επιλύει τον γρίφο σε αυτό το μυθιστόρημα, στο οποίο μέσα από καθεμιά ιστορία...
Εικασία με αποδείξεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας