• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.9°C / 24.5°C
    1 BF
    71%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.2°C / 24.1°C
    2 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.4°C / 22.7°C
    3 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.9°C / 15.5°C
    1 BF
    92%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 19.1°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 20.5°C
    3 BF
    58%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.1°C / 15.4°C
    2 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    1 BF
    89%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.0°C / 24.8°C
    1 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.5°C / 23.5°C
    3 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.8°C
    5 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    3 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    3 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    63%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    75%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    1 BF
    88%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.6°C / 24.3°C
    1 BF
    53%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.1°C / 22.1°C
    1 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.3°C / 23.9°C
    3 BF
    72%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 13.5°C
    1 BF
    77%

Βίβιαν Στεργίου, Δέρμα | Διηγήματα, Σελ. 358, Εκδόσεις Πόλις, 2022

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εκχωρώντας κυριαρχία

  • A-
  • A+
Η διαπλοκή χρήματος, τέχνης και lifestyle, η κυριαρχία του οικονομικού μοντέλου σε όλες τις σφαίρες της ζωής και η υπαγωγή του σε βασικό κριτήριο αποτίμησης των πάντων, ο σεξισμός και η πατριαρχία, τα διάφορα στάδια μιας ερωτικής σχέσης, οι ματαιώσεις και οι συμβιβασμοί, η ρηχότητα, η ματαιοδοξία και η επίδειξη ως τρόποι κοινωνικής αλληλεπίδρασης και επιβολής είναι μερικές από τις θεματικές που επεξεργάζεται η Στεργίου στο Δέρμα.

Εγκατεστημένοι σε μια από τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ή διερχόμενοι, διαρκώς εν κινήσει και εν συγχύσει, χαμένοι στα άδυτα της διαδικτυακής επικοινωνίας, εμμονικοί, διχασμένοι, αγνοώντας επιδεικτικά τον εαυτό τους και αναζητώντας ένα νήμα, οι –ως επί το πλείστον νέοι ηλικιακά– χαρακτήρες του καινούργιου βιβλίου της Βίβιαν Στεργίου, της συλλογής διηγημάτων Δέρμα, που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Πόλις, αντανακλούν εν πολλοίς την καταστατική ρευστότητα και επισφάλεια της σύγχρονης εποχής, της οποίας ασφαλώς αποτελούν γνήσια τέκνα. «Σκέφτομαι ότι πράγματι μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα, αλλά άμα φύγει θα νιώσω περίεργα, θα μπερδευτώ, θα βρεθώ σε σύγχυση και θα πρέπει κι εγώ να πάρω αποφάσεις, αλλά δεν έχω καμία όρεξη να μπω στη διαδικασία να σκεφτώ πάλι πού διάολο πρέπει να ζω, ποια πρέπει να είμαι, πώς να νιώθω, πώς να ξυπνάω το πρωί και πώς να λειτουργώ μέσα στη γαμημένη μέρα», παραδέχεται η αφηγήτρια του διηγήματος με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Marketable skills», ορίζοντας, λίγο-πολύ, το ψυχικό υπόβαθρο πολλών από τους χαρακτήρες που εμφανίζονται στη συλλογή και συχνά μπαινοβγαίνουν από το ένα διήγημα στο άλλο (τα δεκαοχτώ διηγήματα του βιβλίου είναι διαρθρωμένα σε εννέα ζεύγη).

Μετά τα αθηνοκεντρικά διηγήματα του πρώτου βιβλίου της, Μπλε υγρό (εκδ. Πόλις, 2017), που τιμήθηκε με το Βραβείο Μένης Κουμανταρέας της Εταιρίας Συγγραφέων, η Βίβιαν Στεργίου σκιαγραφεί, στο δεύτερο πεζογραφικό βήμα της, τη συνθήκη ενός παγκοσμιοποιημένου, ενοποιημένου περιβάλλοντος, όπου οι αποστάσεις μοιάζουν να έχουν καταλυθεί και όλα φαντάζουν κοντινά και απτά. Η μετανάστευση για σπουδές ή εύρεση εργασίας, η περιπλάνηση, οι απεριόριστες δυνατότητες επικοινωνίας μέσω του διαδικτύου, η διασάλευση των ορίων μεταξύ της «πραγματικής» και της ιντερνετικής ζωής, η ψευδαίσθηση εγγύτητας και συγχρόνως η βαθιά ανασφάλεια που δημιουργεί η ελεύθερη πρόσβαση στην ιδιωτική ζωή των άλλων ανθρώπων, έτσι όπως αυτή εκτίθεται, σε ζωντανό χρόνο, στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης, αποτελούν κάποιες βασικές συντεταγμένες αυτής της συνθήκης, που αναπτύσσεται στα διηγήματα του βιβλίου, αλλά σε καμία περίπτωση δεν καλύπτει το αξιοσημείωτο εύρος της θεματολογίας του. Η διαπλοκή χρήματος, τέχνης και lifestyle, η κυριαρχία του οικονομικού μοντέλου σε όλες τις σφαίρες της ζωής και η υπαγωγή του σε βασικό κριτήριο αποτίμησης των πάντων, ο σεξισμός και η πατριαρχία, τα διάφορα στάδια μιας ερωτικής σχέσης, οι ματαιώσεις και οι συμβιβασμοί, η ρηχότητα, η ματαιοδοξία και η επίδειξη ως τρόποι κοινωνικής αλληλεπίδρασης και επιβολής είναι μερικές από τις θεματικές που επεξεργάζεται η Στεργίου στο Δέρμα, επιδεικνύοντας μια οξυμμένη παρατηρητικότητα και μια αναντίρρητη –και αναβαθμισμένη σε σχέση με το πρώτο της βιβλίο, ως προς το εύρος και το βάθος της στόχευσης– διάθεση κοινωνικής κριτικής.

Η κριτική αυτή διάθεση πυροδοτεί με τη σειρά της μια καταιγιστική, απολαυστικά ειρωνική αφήγηση, η οποία, παρά τις όποιες διαφοροποιήσεις (που παρατηρούνται στα πιο εσωστρεφή και χαμηλόφωνα διηγήματα, όπως π.χ. αυτά της ενότητας Τρία και Τέσσερα), διαμορφώνει συνολικά τον τόνο του βιβλίου. Με χιούμορ και ενσυναίσθηση, με γλώσσα ευθύβολη και χειμαρρώδη, που εναλλάσσει καλοκουρδισμένους διαλόγους και φρενήρεις εσωτερικούς μονολόγους, η συγγραφέας αποτυπώνει τις νευρώσεις και τις εμμονές των ανθρώπων που καταφέρνουν ή δεν καταφέρνουν να συντονιστούν με τις κοινωνικές νόρμες και τις επιταγές του σύγχρονου τρόπου ζωής και να οργανώσουν το χάος της ζωής τους. Το γεγονός δε ότι ακόμα και οι πιο αντιπαθητικοί χαρακτήρες του βιβλίου δεν καταντούν απλώς καρικατούρες οφείλεται στην ικανότητα της Στεργίου να αναδεικνύει τις τρωτές πλευρές τους. Αλλωστε, η εκχώρηση κυριαρχίας, η τρωτότητα και η ριζική έκθεση είναι καταστατικές ιδιότητες του δέρματος, όπως γοητευτικά διατείνεται η αφηγήτρια στο ομώνυμο διήγημα της συλλογής: «Το δέρμα, όταν θέλει κάτι, πρέπει να εκχωρήσει μέρος της κυριαρχίας του. [...] Το δέρμα, για να πιάσει σήμα με τα μαλλιά ή τα γόνατά σου, πρέπει να εκδηλώσει, χωρίς πολλά πολλά, το ενδιαφέρον του. Για να αντιληφθεί το οτιδήποτε, πρέπει να φανερώσει την εαυλωτότητά του, πρέπει ν’ αφήσει να το αγγίξουν. Ανίκανο να κρύψει αντιδράσεις, εκτίθεται διαρκώς και παραμένει εκτεθειμένο».

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ατομικά και συλλογικά τραύματα
Η συγγραφέας διυλίζοντας την εικόνα εισχωρεί όλο και βαθύτερα μέχρι να την κάνει τρισδιάστατη και να αποκαλύψει το τι προϋπήρξε, τη σύνθεσή της με τις υπόλοιπες, αλλά και για να προοικονομήσει τα...
Ατομικά και συλλογικά τραύματα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Δυο αξιοπρόσεκτες φωνές στη μικρή φόρμα
Μιχάλης Τσιμπλάκης: Αρδεύοντας κυρίως από το πηγάδι της φαντασίας και της προσωπικής αναζήτησης αλλά και από αυτό της ιστορικής μνήμης, των στοχασμών και της προσεκτικής παρατήρησης. Μανώλης Σημαντήρας: Με...
Δυο αξιοπρόσεκτες φωνές στη μικρή φόρμα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Αναρχη επινόηση του χρόνου και του εαυτού
Παρότι δύσκολο να καταταγεί ειδολογικά, ο Χρονοσεισμός αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα του συνολικού έργου του Βόνεγκατ, καθώς ο αυτοβιογραφικός χαρακτήρας, η σάτιρα, ο στοχασμός και η επιστημονική φαντασία,...
Αναρχη επινόηση του χρόνου και του εαυτού
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Τα μυστικά της ύπαρξης
Ο συγγραφικός φακός του ποιητή, διατηρώντας τη λυρική του ποιότητα, εστίασε στον αληθινό πυρήνα των πραγμάτων, σ΄ αυτά που κάπως μεγαλόσχημα -αλλά επί της ουσίας αόριστα κι αφηρημένα- ονομάζουμε «μεγάλα...
Τα μυστικά της ύπαρξης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ιστορίες-φάρμακα σε νοσηρούς καιρούς
Ο ποιητής, παιδοψυχίατρος και ψυχαναλυτής Θανάσης Χατζόπουλος γράφει δύο αλληγορικές ιστορίες που μιλάνε για το κακό που πληγώνει τους ανθρώπους και για την πάλη να απαλλαγούν από τη σύγχυση και τις δεσμεύσεις...
Ιστορίες-φάρμακα σε νοσηρούς καιρούς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας