• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.8°C / 22.9°C
    2 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.6°C / 19.8°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.0°C / 19.4°C
    1 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    13°C 9.9°C / 13.3°C
    1 BF
    83%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.1°C / 14.9°C
    0 BF
    67%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.0°C / 17.1°C
    2 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 13.4°C
    1 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.2°C / 18.2°C
    1 BF
    68%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.2°C / 23.8°C
    5 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    3 BF
    50%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.8°C
    3 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    3 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    3 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    0 BF
    62%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.8°C / 20.6°C
    1 BF
    49%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.2°C / 23.8°C
    5 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.2°C / 22.7°C
    2 BF
    38%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    1 BF
    45%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.0°C / 18.7°C
    1 BF
    63%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    0 BF
    88%
ΧΑΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πενήντα αποχρώσεις του νουάρ

  • A-
  • A+

Το αστυνομικό αφήγημα, στις διάφορες εκδοχές του, συνεχίζει να εξελίσσεται και, αναβαθμισμένο εκδοτικά, γνωρίζει παγκόσμια επιτυχία. Από την πληθωρική και φέτος νουάρ εκδοτική παραγωγή του πρώτου εξαμήνου του 2022 επιλέξαμε και παρουσιάζουμε, ομαδοποιημένα, αξιανάγνωστα βιβλία κάθε είδους.

Mετρ, μιμήσεις και παραγνωρισμένοι σταθμοί του είδους

Δέσποσε αναμφισβήτητα στη χρυσή περίοδο της αγγλικής αστυνομικής λογοτεχνίας, διαβάστηκε άπληστα και συνεχίζει να στοιχειώνει τα βράδια μας. Από τη νέα δεκάδα τίτλων που εμπλούτισε τη σειρά των βιβλίων της ξεχωρίζω τα διηγήματα της συλλογής Εγκλήματα στην καρδιά του καλοκαιριού: από την Κορνουάλη ώς τη Γαλλική Ριβιέρα και από τους Δελφούς ώς τη βρετανική επαρχία (Ψυχογιός), οι πιο διάσημοι ήρωες της Αγκαθα Κρίστι (1890-1976) λύνουν διανοητικούς γρίφους, λογικά παζλ και σατανικά εγκλήματα κάτω από τον καυτό ήλιο.

Κυκλοφόρησαν με διαφορά δύο ετών, το 2020 και 2022. Τα δύο μυθιστορήματα της Μαρί Μπένεντικτ (Το μυστήριο της κυρίας Κρίστι, μτφρ. Α. Δεληγιάννη, Ψυχογιός) και της Νίνα ντι Γκραμόντ (Υπόθεση Agatha Christie, μτφρ. Β. Γιαννίσης, Ελληνικά Γράμματα) συνδυάζοντας μυθοπλασία και ιστορικά γεγονότα με το αισθηματικό μυθιστόρημα φωτίζουν ένα γνωστό κενό στη βιογραφία της μεγάλης μυθιστοριογράφου: την εντεκαήμερη εξαφάνισή της τον Δεκέμβριο του 1926.

Σ’ ένα νουάρ μυθιστόρημα εποχής που συνδυάζει τρόμο και μυστήριο, ο Χοσέ Κάρλος Σομόθα κεντά την «προϊστορία» του Σέρλοκ Χολμς: ο γιατρός Αρθουρ Κόναν Ντόιλ και μια νοσοκόμα φροντίζουν τον αινιγματικό και χαρισματικό «κύριο χ» σε ένα ιδιωτικό ψυχιατρείο, την ώρα που δολοφονίες στον χώρο του θεάτρου συνταράσσουν το Πόρτσμουθ (Σπουδή στο μαύρο, μτφρ. Χ. Θεοδωροπούλου, Πατάκης).

Ενας ανώνυμος «ντετέκτιβ πολυθρόνας» εξετάζει και λύνει εγκλήματα ενώ κάθεται στη γωνία μιας «τσαγερί» του Λονδίνου και συνομιλεί με μια δημοσιογράφο στο Ο γέρος στη γωνία (Ν. Σαμπεθάι, Θαρσό) της ουγγρικής καταγωγής Βρετανίδας μυθιστοριογράφου Βαρόνης Εμούσκας Ορσι (1865-1947). Στον δέκατο τόμο της σειράς «Μαύρη Γάτα», γνωριμία με έναν από τους πιο ενδιαφέροντες ελάσσονες συγγραφείς της χρυσής εποχής του αστυνομικού: τον Ρίτσαρντ Χαλ [ψευδώνυμο του Ρόμπερτ Χένρι Σάμπσον (1896-1973)]. Στο πρώτο του (1934) μυθιστόρημα, Ο φόνος της θείας μου (μτφρ. Μ. Λαλιώτης, Αλεξάνδρεια), με τον αμφίσημο τίτλο που θυμίζει το Η δολοφονία του Ρότζερ Ακρόιντ (1926), ένας τεμπέλης ανιψιός, εγκλωβισμένος στην ουαλική επαρχία και υποχρεωμένος από τη διαθήκη της γιαγιάς του να συγκατοικεί με τη θεία του, σχεδιάζει τη δολοφονία της τελευταίας…

ΧΑΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Καλοκαίρι χωρίς τον Βέλγο μετρ δεν γίνεται! Ενα από καλύτερα «σκληρά μυθιστορήματα»/ζοφερές τραγωδίες του Ζορζ Σιμενόν (1903-1989) που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1973 με πρωταγωνιστές τους Ζαν-Λουί Τρεντινιάν και Ρόμι Σνάιντερ: το απεγνωσμένο πάθος ενός παντρεμένου για μια κυνηγημένη Τσέχα Εβραία την περίοδο εκκένωσης των συνοριακών πόλεων της Γαλλίας πριν από την εισβολή των Γερμανών (Το τραίνο, μτφρ. Α. Μακάρωφ, Αγρα).

Οι διακοπές μιας λογίστριας, που αφήνει τα πάντα πίσω της σε αναζήτηση εμπειριών, παίρνουν απροσδόκητη τροπή στο ψυχολογικό θρίλερ που η ίδια η συγγραφέας ονόμαζε «whydunnit». Το Στη θέση του οδηγού (μτφρ. Χ. Παπαδημητρίου, Κλειδάριθμος) της Σκoτσέζας Μιούριελ Σπαρκ (1918-2006) μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με τίτλο «Μεσάνυχτα κι ένα λεπτό» (Indentikit, 1974) με πρωταγωνίστρια την Ελίζαμπεθ Τέιλορ.

Στο υποβαθμισμένο δυτικό Λονδίνο της θατσερικής περιόδου ένας συγγραφέας βρίσκεται δολοφονημένος, στην πρώτη μας γνωριμία με τον άδικα παραγνωρισμένο θεμελιωτή του σύγχρονου βρετανικού νουάρ Ντέρεκ Ρέιμοντ [ψευδώνυμο του Ρόμπιν Κουκ (1931-1994)] και το πρώτο βιβλίο της σειράς “Factory Νovels” (Πέθανε με τα μάτια ανοιχτά, μτφρ. Χ. Παπαδημητρίου, Ερμα).

Συνωμοσίες, κατάσκοποι και… τρελές σφαίρες

Το δέκατο τεύχος της επιθεώρησης αστυνομικής λογοτεχνίας Πολάρ κυκλοφορεί με πλούσιο αφιέρωμα («Fleming, Bond & Spies») στο κατασκοπικό είδος, το οποίο άνθησε την εποχή του Ψυχρού Πολέμου αλλά προσαρμόστηκε γρήγορα στις νέες γεωπολιτικές εξελίξεις μετά την πτώση του Τείχους.

Στους κορυφαίους εκπροσώπους, μαζί με τον Ιαν Φλέμινγκ και τον Τζον Λε Καρέ, συγκαταλέγεται ο Λεν Ντέιτον (1929). Στο εντυπωσιακό πρώτο του μυθιστόρημα, αντιπροσωπευτικό δείγμα της ψυχροπολεμικής εποχής, που έγινε ταινία το 1965 και εξαιρετική τηλεοπτική σειρά το 2020, ένας επιστήμονας πέφτει θύμα απαγωγής και μια βρετανική μυστική υπηρεσία πληροφοριών αναζητά τα ίχνη του: πειράματα ελέγχου του νου και ανθρωποκυνηγητό από το Λονδίνο στο Βερολίνο και από τον Λίβανο σε ατόλες του Ειρηνικού (Απόρρητος φάκελος Ιπκρες, μτφρ. Α. Καλοκύρης, Κλειδάριθμος).

ΧΑΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Το πρώτο κατασκοπικό θρίλερ του Τζέιμς Γκρέιντι, Εξι μέρες του Κόνδορα (1974), γνώρισε παγκόσμια επιτυχία και έγινε ταινία από τον Σίντνι Πόλακ. Στο Mad Dogs (μτφρ. Α. Τριμπέρη, Πόλις) του 2006, πέντε πράκτορες της CIA, ψυχικά τραυματισμένοι από επιχειρήσεις στον Πόλεμο του Κόλπου και τη Βοσνία, το Βιετνάμ ή τη Μαλαισία, δραπετεύουν από την ειδική ψυχιατρική κλινική μετά τη δολοφονία του γιατρού τους. Χιούμορ και καταιγιστικός ρυθμός, παράλογοι διάλογοι και καταδύσεις στην παραληρηματική σκέψη των απεγνωσμένων χαρακτήρων που βρίσκονται μπλεγμένοι στα γρανάζια ενός παρανοϊκού μηχανισμού εγκλημάτων στο όνομα της εθνικής ασφάλειας.

Ο Ολεν Σταϊνχάουερ (γενν. 1970) ανήκει στους συγγραφείς του νέου κατασκοπικού οι οποίοι συνέχισαν τη «συνειδησιακή» ειδολογική γραμμή που είχε χαράξει ο Γκράχαμ Γκριν, με έμφαση στον αντιηρωισμό και τις εσωτερικές συγκρούσεις. Στο δεύτερο μέρος της σειράς του ο πράκτορας Μάιλο Γουίβερ, παλιό μέλος επίλεκτης υπηρεσίας της CIA που αναγκάζεται να επιστρέψει στην ενεργό δράση, θα πρέπει να σκοτώσει τη δεκαπεντάχρονη κόρη ενός Μολδαβού μετανάστη… (Εξοδος κινδύνου, μτφρ. Α. Τριμπέρη, Πόλις).

Σκληροτράχηλοι ντετέκτιβ, βιβλιοφιλικά θρίλερ και ακτιβιστές από τη Βόρεια Αμερική

Ενας καθηγητής δημιουργικής γραφής οικειοποιείται την πλοκή του μυθιστορήματος ενός νεκρού μαθητή του στο campus novel της Τζιν Χανφ Κόρελιτζ (Η πλοκή, μτφρ. Κ. Σαμπατακάκου, Μίνωας), ενώ στο ντεμπούτο της Αλεξάνδρας Αντριους μια φιλόδοξη επιμελήτρια γίνεται βοηθός της διάσημης συγγραφέως Μοντ Ντίξον, η οποία εξαφανίζεται έπειτα από ένα αυτοκινητικό ατύχημα (Το μυστήριο Μοντ Ντίξον, μτφρ. Α. Κορτώ, Ψυχογιός).

Ο Τσάρι Πάρκερ σε δεύτερο πλάνο και ο φίλος του Λούις κυνηγά Σέρβους εγκληματίες πολέμου στην Ευρώπη (Τζον Κόνελι, Οι ανώνυμοι, μτφρ. A. Γιαννούλης, Βell), ο δικηγόρος Μίκι Χόλερ και ο ντετέκτιβ Χάρι Μπος δεν έχουν άλλη επιλογή παρά να συνεργαστούν στο δεύτερο βιβλίο της σειράς «Ο δικηγόρος με τη Λίνκολν» του Μάικλ Κόνελι (Ο νόμος των δρόμων, μτφρ. Ρ. Τραϊκόγλου, Διόπτρα), ενώ η Αντρεα, που ζει μια συμβατική ζωή σε ήσυχο παραθαλάσσιο προάστιο, ανακαλύπτει σταδιακά την κρυμμένη για δεκαετίες ταυτότητα της μητέρας της στο εξαιρετικό θρίλερ της Κάριν Σλότερ Ολα τα κομμάτια της (μτφρ. Π. Μοσχοπούλου, Floral), ενώ το παιχνίδι σ’ ένα δωμάτιο απόδρασης μιας παρέας καταξιωμένων επαγγελματιών της Γουόλ Στριτ μετατρέπεται σε θανάσιμο αγώνα επιβίωσης στην πρώτη εμφάνιση της Αυστραλής Μέγκαν Γκόλντιν (Escape Room, μτφρ. Χ. Μπαρουξής, Ελληνικά Γράμματα).

Ακτιβιστές χάκερ απέναντι σε πανίσχυρους μεγιστάνες που θέλουν να ιδιωτικοποιήσουν τα πάντα στο ευφυές, ατμοσφαιρικό, ζοφερά δυστοπικό και υπαρξιακά στοχαστικό θρίλερ αγωνίας για τον σύγχρονο διαδικτυακό κόσμο από την κεφάτη πένα του Νεοϋορκέζου Ντέιβιντ Σέιφερ (Ουίσκυ, Τάνγκο, Φόξτροτ, μτφρ. Λ. Καλοσπύρος, Πόλις).

ΧΑΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Μυστήρια και θρίλερ από τη Γηραιά Αλβιώνα

Δύο βιβλία φόρος τιμής στην κλασική ιστορία μυστηρίου. Τα μέλη της Λέσχης Φόνων της Πέμπτης επιστρέφουν στη χιουμοριστική συνέχεια της εμπορικής σειράς μυστηρίου του Ρίτσαρντ Οσμαν με πρωταγωνιστές τους υπερήλικες ερασιτέχνες ντετέκτιβ ενός οίκου ευγηρίας (Ο άντρας που πέθανε δυο φορές, μτφρ. Α. Κορτώ, Ψυχογιός). Βιβλίο μέσα στο βιβλίο, αινίγματα και παιχνίδια λογικής και στο εντυπωσιακό ντεμπούτο του Αλεξ Παβέσι, όπου μια επιμελήτρια βιβλίων ανακαλύπτει τον αποσυρμένο φανταστικό συγγραφέα Γκραντ Μακάλιστερ που κάποτε διατύπωσε τους κανόνες του είδους (Οχτώ ντετέκτιβ, μτφρ. Χ. Μπαρουξής, Μεταίχμιο).

Ο Εϊντριαν ΜακΚίντι συνδυάζει και πάλι το μυστήριο κλειστού δωματίου με το σκληρό αστυνομικό. Το πέμπτο βιβλίο της σειράς με πρωταγωνιστή τον ιδιόρρυθμο Σον Ντάφι χάρισε στον συγγραφέα το Βραβείο Edgar: η δολοφονία μιας Αγγλίδας δημοσιογράφου στο ταραγμένο Μπέλφαστ της δεκαετίας του 1980 θα αποκαλύψει ένα πολυπλόκαμο δίκτυο διαφθοράς (Σκυλιά της βροχής, μτφρ. Θ. Καραγιαννόπουλος, Οξύ).

Δεχόμενη απειλές για τη ζωή της πεντάχρονης κόρης της, μια αεροσυνοδός τής απευθείας πτήσης Λονδίνο-Σίδνεϊ καλείται να εμποδίσει το αεροσκάφος να φτάσει στον προορισμό του (Κλερ Μάκιντος, Ομηρία, μτφρ. Β. Τζανακάρη, Μεταίχμιο) και δύο φαινομενικά ασύνδετες υποθέσεις οδηγούν την επίμονη επιθεωρήτρια Κάρεν Πίρι του Εδιμβούργου σε απάτες στον χώρο της τέχνης, στο νέο μυθιστόρημα, με έμφαση στη λεπτομερή επιστημονική έρευνα, της πολυγραφότατης και χαρακτηριστικής εκπροσώπου τού Tartan Noir Σκοτσέζας Βαλ ΜακΝτέρμιντ (Ο κλεμμένος πίνακας, μτφρ. Ε. Τσιρώνη, Διόπτρα).

Γαλλικά πολάρ και νεοπολάρ

Στην παράδοση του πολιτικοποιημένου γαλλικού νεοπολάρ, μια ανοιχτή καταγγελία των μηχανισμών επιρροής της καπνοβιομηχανίας στο επικών διαστάσεων τεκμηριωμένο μυθιστόρημα του Λεντέν Μαρίν που παρακολουθεί την παράλληλη εικοσαετή (μεταξύ 1986 και 2007) εμμονική έρευνα δύο ντετέκτιβ από τα Βαλκάνια του λαθρεμπορίου στους διαδρόμους της Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (Την ψυχή τους στο διάβολο, μτφρ. Γ. Καυκιάς, 21ος αιώνας). Συνεργάτες του Καθεστώτος Βισί, αντιστασιακοί, κομμουνιστές ή γκολιστές, σε μια συναρπαστική τοιχογραφία της μεταπολεμικής πολιτικής και κοινωνικής ζωής της Γαλλίας στο ιστορικό θρίλερ του πολυγραφότατου Zεράρ Ντελτέιγ (Κόκκινα και μαύρα χρόνια, μτφρ. Γ. Καυκιάς, 21ος αιώνας).

Το απωθημένο παρελθόν επιστρέφει όταν η Κλοτίλντ επισκέπτεται για διακοπές την Κορσική όπου έχασε την οικογένειά της σε αυτοκινητικό δυστύχημα (Μισέλ Μπισί, Χρόνος Δολοφόνος, μτφρ. Α. Μοσχονά, Κέδρος), ενώ στο νέο μεταμυθοπλαστικό βιβλίο του Ελβετού Ζοέλ Ντικέρ ο συνονόματος με τον συγγραφέα πρωταγωνιστής διερευνά μια ανεξιχνίαστη δολοφονία που συνέβη πριν από χρόνια σε ξενοδοχείο της Ελβετίας (Το αίνιγμα του δωματίου 622, μτφρ. Γ. Στρίγκος, Πατάκης).

Ψυχολογικά νουάρ από την Ιταλία

Στο νέο ψυχολογικό θρίλερ του Ντονάτο Καρίζι ο παιδοψυχολόγος Πιέτρο Τζέμπερ αναλαμβάνει για πρώτη φορά μια ενήλικη ασθενή που βασανίζεται από θραυσματικές επώδυνες αναμνήσεις μιας ανθρωποκτονίας (Το σπίτι των φωνών, μτφρ. Μ. Οικονομίδου, Πατάκης). Υπαρξιακό νουάρ, δεξιοτεχνική μεταλογοτεχνική άσκηση, μυθιστορηματικό σταυρόλεξο κατασκευασμένο με αναφορές και αποσπάσματα, η τρίτη και μάλλον πιο ευφάνταστη ιστορία του άνεργου φιλόλογου και συμπαθούς βιβλιοθεραπευτή Βίντσε Κόρσο φέρνει τον ίδιο στο κέντρο μιας σειράς δολοφονιών (Φάμπιο Στάσι, Σκοτώνω όποιον θέλω, μτφρ. Δ. Δότση, Ικαρος).

Κοινωνικοπολιτικά νουάρ από τη Λατινική Αμερική

Στο αιματοβαμμένο Μπουένος Αϊρες της δικτατορίας του Βιδέλα ένας «καθαρός» νεαρός αστυνομικός αναλαμβάνει να κλείσει την υπόθεση της αυτοκτονίας ενός πρώην ναζί στην εξαιρετική ντοκουμενταρισμένη Σκευωρία των μετρίων (μτφρ. Α. Καμπύλη, Carnivora) του Αργεντινού Eρνέστο Μάγιο, που μπολιάζει έντεχνα την αστυνομική ιστορία στον πολιτικοκοινωνικό καμβά. Ο αρχηγός μιας αδίστακτης ομάδας πρώην στρατιωτικών που εμπλέκονται σε εμπόριο ναρκωτικών αποφυλακίζεται και ζητά εκδίκηση και ο αστυνομικός επιθεωρητής Ζερβοχέρης Μεντιέτα σε νέες περιπέτειες, στην επιστροφή του στιλίστα Μεξικανού καθηγητή λογοτεχνίας Ελμερ Μεντόσα (Εκείνη μπήκε από το παράθυρο του μπάνιου, μτφρ. Κ. Παλαιολόγος, 21ος αιώνας).

Στην κόλαση του ισπανικού εμφυλίου

Ο νεαρός αστυνομικός Μελτσόρ Μαρίν, που λατρεύει τη λογοτεχνία του 19ου αιώνα, συνεχίζει κρυφά τις έρευνες για τη δολοφονία ενός ζευγαριού ηλικιωμένων στην αγροτική Καταλονία. Μυθικό υπόβαθρο, το βάρος της Ιστορίας και κυρίως το φάντασμα του ισπανικού εμφυλίου (Στρατιώτες της Σαλαμίνας, 2001) σε έναν μυθοπλαστικό αδογμάτιστο στοχασμό για την αποτελεσματικότητα της Δικαιοσύνης σε οριακές καταστάσεις, στο πρώτο αστυνομικό μυθιστόρημα του Χαβιέρ Θέρκας (Τέρρα Αλτα, μτφρ. Γ. Ζακοπούλου, Πατάκης).

Στη δίνη του εμφυλίου, την ώρα που η Ισπανία χορεύει σε ρυθμούς Eurocopa 2008, καταλήγει και η έρευνα για τον θάνατο της Λάουρας Γκαμάθο από δηλητηριασμένη όστια την ημέρα του γάμου της. Ο πρώην ασφαλίτης Αντόνιο Βίλιχ φέρνει στο φως σκοτεινές πτυχές από την ιστορία της οικογένειάς της στο εξαιρετικό, ιστορικά ντοκουμενταρισμένο και επαρκώς υπομνηματισμένο νουάρ του Ραφαέλ Ρέιχ, Τα πάντα συγχωρούνται (μτφρ. Α. Καμπύλη, Carnivora).

Παγωμένα θρίλερ και ζοφερά αστυνομικά από τον Βορρά

Ο αναμφισβήτητος άρχοντας του σκανδιναβικού νουάρ Γιου Νέσμπε επιστρέφει με τη δεύτερη συλλογή διηγημάτων του (Το νησί των αρουραίων, μτφρ. Κ. Γλυνιαδάκη, Μεταίχμιο) και ο Ράγκναρ Γιόνασον ολοκληρώνει τις ιστορίες της Χούλντας Χερμανσντότιρ στο τρίτο μέρος της τριλογίας «Hidden Iceland» (Η ομίχλη, μτφρ. Β. Αλυσσανδράκη, Καστανιώτης).

Ατμοσφαιρικός συνδυασμός του ψυχολογικού θρίλερ με το whodunit και στο τρίτο μυθιστόρημα της τετραλογίας του Αντερς ντε λα Μοτ (Η φωτιά του Χειμώνα, μτφρ. Ξ. Παγκαλιάς, Κέδρος), ενώ ο γνωστός για τα τηλεοπτικά του σενάρια Χανς Ρούσενφελντ υπογράφει ένα ζοφερό police procedural που εκτυλίσσεται στη βορεινή Σουηδία (Σκληρό καλοκαίρι, μτφρ. Χ. Μπαρουξής, Μεταίχμιο).

Συνέχεια και για τις ιστορικές αστυνομικές μυθοπλασίες του Βόλκερ Κούτσερ με την τέταρτη συναρπαστική περιπέτεια του Γκέρεον Ρατ παραμονές της εδραίωσης του φασισμού στη Γερμανία (Υπόθεση Πατρίδα, μτφρ. Δ. Κανελλοπούλου, Διόπτρα), την ίδια ακριβώς εποχή που ένας Βερολινέζος γιατρός φεύγει για μια έκτακτη επίσκεψη και δεν ξαναγυρίζει ποτέ. Η Εξαφάνιση του δόκτορος Μιε (μτφρ. Β. Τσαλής, Κλειδάριθμος) του Γερμανού ιστορικού Ολιβερ Χίλμς (1971) αποτελεί ντοκουμενταρισμένη αναδιήγηση πραγματικής ανεξιχνίαστης υπόθεσης από το Βερολίνο του 1932!

Ελληνικά και μαύρα

Ενας επιβάτης του Ηλεκτρικού βλέπει τυχαία έναν φόνο… στην αφετηρία ενός χαρακτηριστικού μυθιστορήματος του Γιάννη Μαρή από το μακρινό 1956, με εξαιρετική εισαγωγή του Ανδρέα Αποστολίδη για τον τρόπο που ο πατριάρχης του ελληνικού αστυνομικού συνδιαλεγόταν με την επικαιρότητα (Ο δολοφόνος φορούσε σμόκιν, Αγρα).

ΧΑΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Ο μοναχικός ντετέκτιβ Νετούνο, που ζει σ’ ένα υπόγειο καταφύγιο και ασχολείται κυρίως με τη βιομηχανική κατασκοπία, θα έρθει αντιμέτωπος με τους αδίστακτους απαγωγείς ενός μικρού παιδιού στην ξέφρενη επιστροφή του Δημήτρη Μαμαλούκα (Τα πτώματα δεν πληρώνουν, Κέδρος), ενώ ένα ύποπτο θανατηφόρο τροχαίο ρίχνει τον απόστρατο ταξίαρχο της αστυνομίας και νυν ιδιωτικό ντετέκτιβ Βαγγέλη Διαλυνά στα δίχτυα μιας νεαρής ζάπλουτης κληρονόμου με καλλιτεχνικές φιλοδοξίες στο Βάσει σχεδίου (Καστανιώτης) του Νεοκλή Γαλανόπουλου.

Η Ευτυχία Γιαννάκη ολοκληρώνει ευφάνταστα την «Τριλογία του βυθού» και ο αστυνόμος Χάρης Κόκκινος επιστρέφει εσπευσμένα από τις διακοπές του στη φλεγόμενη Αθήνα του περσινού καλοκαιριού για να διαλευκάνει τη δολοφονία ενός υποψηφίου για την Ακαδημία Αθηνών που φαίνεται ν’ αντιγράφει το σκηνικό από τον τόπο του εγκλήματος στη μονοκατοικία του Ταχτσή (Οι ναυαγοί του Αυγούστου, Ικαρος), ενώ στο νέο βιβλίο του Χρήστου Μαρκογιαννάκη (Στον 5ο όροφο της Νομικής, Μίνωας) ένας απόφοιτος της Νομικής Αθηνών καλείται να ξετυλίξει το κουβάρι της διαπλοκής στον ακαδημαϊκό χώρο, όταν ο Τομέας Εγκληματολογίας της ίδιας σχολής γίνεται θέατρο διπλής ανθρωποκτονίας.

Η αστυνόμος Τρύπη αντιμέτωπη μ’ ένα τεράστιο πολυπλόκαμο κύκλωμα διαφθοράς (Γρηγόρης Αζαριάδης, Η οργάνωση, Bell) και ο Αντερς Οικονομίδης στα ίχνη ενός κατά συρροή βιαστή που τρομοκρατεί το βορεινό Ερεμπρο (Βαγγέλης Γιαννίσης, Incubus, Διόπτρα). Το νέο θρίλερ του Κωνσταντίνου Μοσχάτου (Ο λύκος, Κλειδάριθμος) μεταφέρει τη δράση στους ορεινούς όγκους της Πίνδου και τον σκοτεινό κόσμο των φυλακών, και ένας μπράβος, ένας φιλήσυχος κουρέας και ένας τυχοδιώκτης ναυτικός παγιδεύονται σε νουάρ λαβύρινθους τρόμου και εγκλημάτων στο τρίπτυχο του Κώστα Φασουλόπουλου (Τρεις μύγες σε κόκκινο βελούδο, Αλεξάνδρεια).

Ο συλλογικός τόμος Ελληνικά εγκλήματα 6(Καστανιώτης), με αστυνομικά διηγήματα δεκαπέντε συγγραφέων διαφορετικών γενεών, αφετηριών και αποβλέψεων, αποτυπώνει τα πολλά πρόσωπα του αστυνομικού αφηγήματος στην Ελλάδα, ενώ τα διηγήματα που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό της επιθεώρησης Πολάρ και του περιοδικού Αναγνώστης, τη διαρκή έλξη του είδους σε νέους και επίδοξους συγγραφείς (Το νέο αίμα, Dolce).

Οσο για τις πρώτες εμφανίσεις, αυτές δείχνουν το μέλλον του είδους. Ξεχωρίζω, για την αίσθηση της γλώσσας και του ρυθμού, την καλή γνώση της παράδοσης, τη φρεσκάδα και το χιούμορ τους, δύο βιβλία: το Ή εγώ ή κανείς, Καστανιώτης) του Αλκη Πετκώφ (γεν. 1987), όπου δυο ασύμβατοι αξιωματικοί του Τμήματος Ανθρωποκτονιών συνεργάζονται για να διαλευκάνουν πρωτόγνωρα φρικιαστικά εγκλήματα γυναικών στην Αθήνα, και το Αίμα στις στάχτες (Μεταίχμιο) του Χρήστου Γιαννάκενα (γεν. 1994), όπου ένας ληθαργικός πρωταγωνιστής με τραυματικό παρελθόν μπλέκεται, ως κατά λάθος ντετέκτιβ, σ’ ένα παράλογο μυστήριο.


Οι φωτογραφίες που κοσμούν το αφιέρωμα είναι του Χάρη Παπαδημητρακόπουλου

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Διατήρηση ή απαλλοτρίωση της Πλάκας;
Μπροστά σε αυτή τη νεότερη εξέλιξη, τα όσα ειπώθηκαν εκείνο το μακρινό διήμερο του 1966 έχουν μηδενική αξία ως πρακτικό αποτέλεσμα. Εχουν μεγάλη όμως σημασία ως ιστορικά τεκμήρια του πώς αντιμετώπιζαν ένα...
Διατήρηση ή απαλλοτρίωση της Πλάκας;
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η σαγήνη του αδιανόητου
Ο Μητροφάγος είναι ένα ιδιαίτερο βιβλίο, που, στο παρασκήνιο της κριτικής στην επιστήμη και την τέχνη, πραγματεύεται την κοινή μας ανάγκη για αποδοχή σ’ έναν κόσμο αλλόκοτο.
Η σαγήνη του αδιανόητου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Υμνος στη γυναίκα
Αν η στροφή στο οικογενειακό παρελθόν και τα παιδικά χρόνια θεωρείται σύμπτωμα της δυσφορίας για το παρόν και πολιτικής αμηχανίας των συγγραφέων, το μυθιστόρημα της Δούκα, αντιθέτως, κατορθώνει να μιλήσει...
Υμνος στη γυναίκα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Το συναξάρι ενός αιωνίως αυτοδίδακτου
Ο Κοροβίνης βιογραφεί τις πόλεις του ως αυτοδίδακτος, δηλαδή ως αναγνώστης, αφού κάθε αναγνώστης είναι ένας αιώνια αυτοδίδακτος. Ετσι, το βιβλίο του μπορεί να αντιμετωπιστεί και ως δοκιμή οδοιπορίας.
Το συναξάρι ενός αιωνίως αυτοδίδακτου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ατομικά και συλλογικά τραύματα
Η συγγραφέας διυλίζοντας την εικόνα εισχωρεί όλο και βαθύτερα μέχρι να την κάνει τρισδιάστατη και να αποκαλύψει το τι προϋπήρξε, τη σύνθεσή της με τις υπόλοιπες, αλλά και για να προοικονομήσει τα...
Ατομικά και συλλογικά τραύματα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Δυο αξιοπρόσεκτες φωνές στη μικρή φόρμα
Μιχάλης Τσιμπλάκης: Αρδεύοντας κυρίως από το πηγάδι της φαντασίας και της προσωπικής αναζήτησης αλλά και από αυτό της ιστορικής μνήμης, των στοχασμών και της προσεκτικής παρατήρησης. Μανώλης Σημαντήρας: Με...
Δυο αξιοπρόσεκτες φωνές στη μικρή φόρμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας