• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.8°C / 22.9°C
    2 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.6°C / 19.8°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.0°C / 19.4°C
    1 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    13°C 9.9°C / 13.3°C
    1 BF
    83%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.1°C / 14.9°C
    0 BF
    67%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.0°C / 17.1°C
    2 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 13.4°C
    1 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.2°C / 18.2°C
    1 BF
    68%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.2°C / 23.8°C
    5 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    3 BF
    50%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.8°C
    3 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    3 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    3 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    0 BF
    62%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.8°C / 20.6°C
    1 BF
    49%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.2°C / 23.8°C
    5 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.2°C / 22.7°C
    2 BF
    38%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    1 BF
    45%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.0°C / 18.7°C
    1 BF
    63%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    0 BF
    88%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χωρίς λέπια

  • A-
  • A+
Η Π. Δημοπουλου πρωτοεμφανίστηκε με τη νουβέλα "Κίτρινη ουρά" (Εκδόσεις Εντευκτήριο, 2021 και απέσπασε το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου πεζογράφου 2022 του διαδικτυακού περιοδικού "Αναγνώστης")

Υπό σκιάν

Δώδεκα συγγραφείς γράφουν ένα πρωτότυπο καλοκαιρινό διήγημα. Διηγηματογράφοι και μυθιστοριογράφοι θέτουν στο κέντρο της μυθοπλασίας τους μια θερινή εμπειρία στο εδώ και τώρα. Εκ των πραγμάτων, η ιστορία τους καθορίζεται, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, από τη ρευστή και δυσοίωνη πραγματικότητα (πανδημία, πόλεμος Ουκρανίας, παγκόσμια αστάθεια κτλ).

Δώδεκα ιστορίες, που θα μας συντροφεύσουν ώς τον Σεπτέμβριο, κουρδισμένες σε διαφορετική, όπως ήταν αναμενόμενο, τονικότητα: νοσταλγική, ειρωνική, δύσθυμη, πολιτική, ενδοσκοπική, ανατρεπτική, παρηγορητική.

Το Ανοιχτό Βιβλίο κι αυτό το καλοκαίρι, εκτός από αναγνωστική πυξίδα, σας προσφέρει και αναγνωστική απόλαυση –μια παράδοση που άρχισε από συστάσεως της «Εφ.Συν.», από συστάσεως αυτών των σελίδων.

Μετά τον Αλέξη Πανσέληνο, τον Ιάκωβο Ανυφαντάκη, τη Μαριαλένα Σεμιτέκολου και τον Γιώργο Κυριακόπουλο, συνεχίζει η Παναγιώτα Δημοπούλου.

Μ.Φ.


Αν αφήσεις τα χέρια σου ελεύθερα μέσα στη θάλασσα, αυτά κινούνται αργά σαν να παρακολουθείς μια ταινία σε slow motion, λες, την ίδια στιγμή που το κεφάλι σου είναι έξω από το νερό και τα πόδια σου ακουμπούν γερά στον πάτο της θάλασσας, και αυτή η κίνηση μέσα στο νερό είναι τόσο όμορφη, συνεχίζεις, την ίδια στιγμή που οι παιδικοί σου φίλοι σε τραβούν προς τα μέσα και κολυμπάτε όλοι μαζί, σαν να σου λένε ότι η θάλασσα είναι για να κολυμπάς και όχι για να φτιάχνεις ταινίες με τα ακίνητα χέρια σου.

Τώρα οι φίλοι σού στέλνουν φωτογραφίες από όλες τις θάλασσες του κόσμου, ενώ εσύ γυρίζεις από τη δουλειά αργά το μεσημέρι ή νωρίς το απόγευμα, δεν ξέρεις πώς να προσδιορίσεις την ώρα, πέρα από το γεγονός ότι είναι η χειρότερη ώρα της ημέρας, δηλαδή η ώρα που ο ήλιος καίει σαν να μην υπάρχει αύριο. Σκέφτεσαι ότι θα περάσεις άλλο ένα καυτό καλοκαίρι σε αυτή την πόλη, με το πρόσωπό σου να γεμίζει σημάδια από τον ήλιο και τα ήδη μικρά μάτια σου να γίνονται ακόμη πιο σχιστά από τη λάμψη, μια και τα γυαλιά ηλίου αρνούνται να συνυπάρξουν με τη μάσκα σου.

Οταν ο ήλιος καίει, οι άνθρωποι μοιάζουν να κινούνται πιο γρήγορα, σαν να προσπαθούν να γλιτώσουν, σκέφτεσαι· την ίδια στιγμή που ακούς να πετάνε αεροπλάνα πάνω από το κεφάλι σου, κάπου έπιασε πάλι φωτιά σκέφτεσαι, αποκλείεται τα αεροπλάνα να είναι μαχητικά· ύστερα όμως σκέφτεσαι ότι αυτό είναι κάτι που δεν το είχες σκεφτεί το προηγούμενο καλοκαίρι, που πάλι πετούσαν αεροπλάνα πάνω από το κεφάλι σου, το ενδεχόμενο δηλαδή τα αεροπλάνα να είναι μαχητικά και ότι στη χώρα που βρίσκεται όχι πολύ μακριά από τη δική σου, οι άνθρωποι ίσως σκέφτονταν το ίδιο με εσένα, προτού αρχίσουν να πέφτουν βόμβες πάνω από τα κεφάλια τους.

Το σώμα σου επιβραδύνει για λίγο και ύστερα τα πόδια σου κινούνται γρήγορα πάλι, ευτυχώς η καθημερινότητα σώζει την κατάσταση, έχεις ένα λεωφορείο να προλάβεις προκειμένου να γυρίσεις σπίτι σου κι ύστερα είναι τα πρακτικά θέματα της καθημερινότητας, όπως το τι φαγητό θα φτιάξεις. Τα πόδια σου σε οδηγούν στο σούπερ μάρκετ, διαλέγεις αυτά που θες, όμως μόλις φτάνεις στο σημείο να πληρώσεις, η ταμίας, που ζήτημα αν την έχεις δει πέντε φορές στη ζωή σου, σε κοιτάζει έντρομη και κάτι προσπαθεί να σου πει. Εκείνη τη στιγμή σκέφτεσαι ότι κάτι δεν έχεις κάνει καλά, φοράς κάποιο ρούχο ανάποδα ή κάτι υπάρχει πάνω στο κεφάλι σου. Κοιτάζεις το καλάθι, αγγίζεις την κορυφή του κεφαλιού σου. Τα προϊόντα που έπρεπε να ζυγιστούν έχουν ζυγιστεί, φοράς τα ρούχα σου κανονικά και πάνω στο κεφάλι υπάρχουν μόνο τα μαλλιά σου. Κι ύστερα η ταμίας ψιθυρίζει: όλοι έχουν κολλήσει κορονοϊό.

Κάτι τέτοιες στιγμές ευγνωμονείς τη μάσκα που φοράς, η οποία εξακολουθεί να στέκεται αγέρωχη, παρά το γεγονός ότι το σαγόνι σου έχει πέσει. Χωρίς να μπορείς να πεις κάτι, επιστρατεύεις όση λογική σού έχει απομείνει, στο κάτω κάτω της γραφής, το «όλοι» είναι μεγάλη κουβέντα, αδύνατον να ισχύει, από τη στιγμή που δυο άτομα, η ταμίας κι εσύ, δεν έχουν κολλήσει –τουλάχιστον όχι ακόμα.

Μπαίνεις σπίτι σου, αδυνατείς να θυμηθείς τα ενδιάμεσα καρέ από το σούπερ μάρκετ μέχρι το σπίτι σου, ρούχα στον καναπέ και πιατικά στον νεροχύτη σε καλωσορίζουν, εσύ τα αγνοείς και μπαίνεις στην μπανιέρα. Το σώμα βυθίζεται, ο χρόνος επιβραδύνει. Με το κεφάλι πάνω από το νερό κοιτάζεις τα πόδια σου να κινούνται μαζί με το νερό, το νερό απομακρύνει τη θερμότητα, λειαίνει τα σημάδια, τα πόδια σου φαίνονται πιο λεπτά, οι δυο γραμμές τους ενώνονται σε μία.

Αυτό το καυτό καλοκαίρι, ίσως καταφέρεις να βγάλεις λέπια.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Διατήρηση ή απαλλοτρίωση της Πλάκας;
Μπροστά σε αυτή τη νεότερη εξέλιξη, τα όσα ειπώθηκαν εκείνο το μακρινό διήμερο του 1966 έχουν μηδενική αξία ως πρακτικό αποτέλεσμα. Εχουν μεγάλη όμως σημασία ως ιστορικά τεκμήρια του πώς αντιμετώπιζαν ένα...
Διατήρηση ή απαλλοτρίωση της Πλάκας;
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η σαγήνη του αδιανόητου
Ο Μητροφάγος είναι ένα ιδιαίτερο βιβλίο, που, στο παρασκήνιο της κριτικής στην επιστήμη και την τέχνη, πραγματεύεται την κοινή μας ανάγκη για αποδοχή σ’ έναν κόσμο αλλόκοτο.
Η σαγήνη του αδιανόητου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Υμνος στη γυναίκα
Αν η στροφή στο οικογενειακό παρελθόν και τα παιδικά χρόνια θεωρείται σύμπτωμα της δυσφορίας για το παρόν και πολιτικής αμηχανίας των συγγραφέων, το μυθιστόρημα της Δούκα, αντιθέτως, κατορθώνει να μιλήσει...
Υμνος στη γυναίκα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Το συναξάρι ενός αιωνίως αυτοδίδακτου
Ο Κοροβίνης βιογραφεί τις πόλεις του ως αυτοδίδακτος, δηλαδή ως αναγνώστης, αφού κάθε αναγνώστης είναι ένας αιώνια αυτοδίδακτος. Ετσι, το βιβλίο του μπορεί να αντιμετωπιστεί και ως δοκιμή οδοιπορίας.
Το συναξάρι ενός αιωνίως αυτοδίδακτου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ατομικά και συλλογικά τραύματα
Η συγγραφέας διυλίζοντας την εικόνα εισχωρεί όλο και βαθύτερα μέχρι να την κάνει τρισδιάστατη και να αποκαλύψει το τι προϋπήρξε, τη σύνθεσή της με τις υπόλοιπες, αλλά και για να προοικονομήσει τα...
Ατομικά και συλλογικά τραύματα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Δυο αξιοπρόσεκτες φωνές στη μικρή φόρμα
Μιχάλης Τσιμπλάκης: Αρδεύοντας κυρίως από το πηγάδι της φαντασίας και της προσωπικής αναζήτησης αλλά και από αυτό της ιστορικής μνήμης, των στοχασμών και της προσεκτικής παρατήρησης. Μανώλης Σημαντήρας: Με...
Δυο αξιοπρόσεκτες φωνές στη μικρή φόρμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας