• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 20.9°C / 26.3°C
    2 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.5°C / 24.1°C
    3 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.0°C / 22.7°C
    2 BF
    68%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.0°C / 21.2°C
    1 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.2°C / 14.4°C
    0 BF
    88%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.6°C / 20.6°C
    1 BF
    75%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 27.5°C
    2 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.5°C / 23.9°C
    3 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.9°C
    3 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.8°C / 22.7°C
    0 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    3 BF
    69%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 20.7°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.5°C / 23.3°C
    2 BF
    57%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 25.8°C
    3 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 26.5°C
    2 BF
    73%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.3°C / 22.7°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.6°C / 22.7°C
    1 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    2 BF
    89%
Από το λεύκωμα του Ηλία Κοσίντα «Παιδική χαρά» (Ευρασία, 2011)
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Καλοκαιρινή βαλίτσα με βιβλία

  • A-
  • A+
40 προτάσεις παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας.

Φτου ξελευθερία! Ετσι θα πρέπει να αισθάνονται τα παιδιά στην αρχή αυτού του καλοκαιριού. Ελευθερία από την πανδημία, αλλά κι από τον κλοιό των αρνητικών ειδήσεων που εισβάλουν στο σπίτι από παντού: πόλεμος, προσφυγικό, ενεργειακή κρίση, κλιματική αλλαγή και βία της οποίας αρκετές φορές θύματα είναι τα ίδια τα παιδιά.

Και το παιχνίδι, το γέλιο, η ξεγνοιασιά, το ρίσκο που παίρνεις μαζί με τους φίλους, οι πλάκες και οι συνωμοσίες; Πού πήγαν όλα αυτά τα υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένη μια ανοιχτή, οικεία και θαλερή παιδική και εφηβική ηλικία; Σε κατάσταση αναμονής, ελπίζουμε, κι όχι αδρανή ή ξεχασμένα. Το καλοκαίρι υπάρχει για να κερνά περιπέτεια και, τις ώρες τις μοναχικές, τις ώρες του διαβάσματος, συναντήσεις γνωριμίας με τον μέγα άγνωστο: τον εαυτό. Τα βιβλία που διαλέξαμε εκδόθηκαν αυτή τη χρονιά και γράφτηκαν με διάθεση να χαρίσουν στιγμές ευφρόσυνες, διασκεδαστικές, περιπετειώδεις, συγκινητικές και αναστοχαστικές στους μικρούς και στους μεγάλους που έχουν ανακαλύψει το πολυτροπικό είδος αφήγησης που λέγεται παιδική λογοτεχνία.

* Η Ε. Σβορώνου είναι συγγραφέας και κριτικός παιδικής λογοτεχνίας και διδάσκει δημιουργική γραφή σε ενήλικες για παιδιά και εφήβους


Οι φωτογραφίες που κοσμούν το σημερινό αφιέρωμα προέρχονται από το λεύκωμα του Ηλία Κοσίντα «Παιδική χαρά» (Ευρασία, 2011).

Για προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία

Από το λεύκωμα του Ηλία Κοσίντα «Παιδική χαρά» (Ευρασία, 2011)

Οι οικιακές περιπέτειες αρέσουν στα μικρά παιδιά. Το σπίτι είναι κόσμος προς εξερεύνηση. Το αναπάντητο ερώτημα «πού πήγε η κάλτσα;», το οποίο θέτουμε όλοι όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με την κάλτσα δίχως ταίρι που βγαίνει από το πλυντήριο μόνη και θλιμμένη, μετατρέπει η Σ. Κ. Σμόουχα στο Τα τρελοκαλτσάκια (μτφρ. Η. Αγγελή, εικ. E. Marton, Κλειδάριθμος) σε μια διασκεδαστική ιστορία που θα θυμάται πάντα ο αναγνώστης όταν ετοιμάζεται να βάλει πλυντήριο ή όταν φοράει τις κάλτσες του.

Από τον Φιλ και Μπιλ στον Φλιπ και Λουκ, τους δυο φίλους που χωρίς να φύγουν από το δωμάτιό τους ταξιδεύουν στο νησί με καπετάνιο Στο Πικεφί (εικ. Ι. Σαμαρτζή, Πατάκης) της Μαρίας Παπαγιάννη. Ολη η περιπέτεια της ζωής, όλη η Οδύσσεια στη θάλασσα του παιδικού δωματίου. Προϋπόθεση βέβαια η φαντασία, που αναπτερώνεται όταν κάποιος ξεκολλάει από τις οθόνες για να κάνει το «τίποτα κάτι» λέει η Ελένη Πριοβόλου στο Ενα τίποτα που έγινε κάτι (εικ. Ε. Λαδά, Καλέντης), όπου η μικρή Ελλη αναγκάζεται να πατήσει shut down. Και μετά; Τίποτα. Μόνο διέξοδος η θέα έξω από το παράθυρο. Και το τίποτα γίνεται κάτι πολύ σπουδαίο, κάτι μαγικό ίπταται πάνω από τις ταράτσες των πολυκατοικιών.

Από τον μικρόκοσμο του σπιτιού στον μεγάλο κόσμο εκεί έξω. Ο Γουέλιγκτον, το μικρό ελεφαντάκι, απογοητεύεται όταν διαπιστώνει πως το ρούχο που του δώρισε η μαμά τού έπεφτε μεγάλο. Πότε θα μεγαλώσει; Για ποια πράγματα είναι μικρός και για ποια μεγάλος; Ο Στιβ Σμολ στο Η μέρα που μεγάλωσε ο Γουέλιγκτον (μτφρ. Φ. Μανδηλαράς, Πατάκης) απαντά σ’ αυτό το επίμονο υπαρξιακό ερώτημα των παιδιών, μέσα από μια βόλτα στην πόλη που μετατρέπεται σε ένα παιχνίδι μέτρων και σταθμών.

Από το λεύκωμα του Ηλία Κοσίντα «Παιδική χαρά» (Ευρασία, 2011)

Από την πόλη μου στις πόλεις του κόσμου! Κανείς δεν θα ήταν πιο κατάλληλος να προτείνει ένα τέτοιο ταξίδι στα μικρά παιδιά από τον κοσμαγάπητο μικρό δράκο Καρύδα. Ο Ινγκο Ζίγκερ στο Ο μικρός δράκος Καρύδας. Ο γύρος του κόσμου (μτφρ. Α. Αγγελίδης - Μ. Αγγελίδου, Μεταίχμιο) στήνει ένα κυνήγι θησαυρού, μια περιφορά ανά τον κόσμο για τη διάσωση των δυο φίλων του Καρύδα, του Οσκαρ και της Ματίλντας, από τον απαίσιο κερατόδρακο Μουρκ. Πειρασμός μεγάλος τα ένθετα σημειώματα σε φακέλους που στέλνουν τους ήρωες στον επόμενο σταθμό! Συγκρατήστε τα παιδιά να μην τα ανοίξουν πριν έρθει η ώρα!

Αλλο ένα δίδυμο, ο πειρατής Περπερούα Πόντε Πούντα ντε Τόρμες ο άτρωτος και η πειρατίνα Μάρθα Ρουθ η τρομερή που μαζί δεν κάνουνε και χώρια δεν μπορούνε, σύγχρονες εκδοχές των θρυλικών πειρατών της κλασικής λογοτεχνίας και γνωστοί στα παιδιά από τα προηγούμενα βιβλία της πετυχημένης σειράς, εμπλέκονται σε μια νέα περιπέτεια της Αλεξάνδρας Μπίζη στο Περπερούα 7: Ο Πειρατής Περπερούα Και Το Μυστήριο Του Πανδοχείου (εικ. Ν. Καπατσούλια, Πατάκης).

Το βλέμμα ανοίγει για να συμπεριλάβει το Ολον, τον μεγάλο μας κόσμο. Ο Κυριάκος Χαρίτος στο Το όλο και το λίγο (εικ. Ι. Σαμαρτζή, Καστανιώτης) προσφέρει μια φιλοσοφική ενατένιση του κόσμου σε μια υψηλής ποιότητας ποίηση για παιδιά που δεν μιμείται καμία από τις γνωστές νόρμες του είδους. Εδώ ο μικρός Γούελιγκτον θα καταλάβαινε πώς το μεγάλο μέγεθος που αναζητεί εμπεριέχεται στο μικρό του σώμα.

Αλλο ένα θαυμάσιο ποίημα, αυτή του φορά ενός κλασικού της σύγχρονης παιδικής λογοτεχνίας, του σπουδαίου Gianni Rodari, Το φεγγάρι του Κιέβου (μτφρ. Α. Παπαθεοδούλου, εικ. Β. Alemagna, Παπαδόπουλος) βοηθά κι αυτό να στραφεί το βλέμμα στον Ολον του Χαρίτου και βέβαια λειτουργεί σήμερα ως έμμεση αναφορά στον πόλεμο στην Ουκρανία. 

Στο Ολον της φύσης δίνει φωνή και η Μελίσα Καστριγιόν στο Μητέρα φύση (μτφρ. Δ. Παπακώστας, εικ. Ν. Λάντεν, Ποταμός) για να ακουστεί μέσα από μια επιστολή που γράφει στο μικρό κορίτσι.

Αναφορά σε πόλεμο, επίσης, στη Μικρασιατική καταστροφή, με πρωταγωνιστή όμως αυτό που είναι ίσως το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή των παιδιών, τη φιλία, στο Αννα Κονόμος, Η υπόσχεση (μτφρ. Δ. Παπακώστας, εικ. Ν. Σταματιάδη, Ποταμός-Anemon), που περιέχει και DVD με την αφήγηση της ιστορίας. Επειτα από δέκα χρόνια από την πρώτη του έκδοση, το βιβλίο αυτό εξακολουθεί να δείχνει το δρόμο για το πώς μπορούμε να διατηρούμε τη μνήμη για το τραυματικό γεγονός αλλά όχι το μίσος. Οι νέες φιλίες του καλοκαιριού μπορούν να αποδειχθούν φιλίες ζωής.

Οι πιο αγαπητοί τόποι ανηλίκων και ενηλίκων είναι αυτοί που δεν υπήρξαν ποτέ. Πολύ πριν οι ιστορίες «φάνταζι» κατακλύσουν τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο και τα βιντεοπαιχνίδια, ο Maurice Sendak ταξίδευε τα παιδιά Στη χώρα των τεράτων (μτφρ. Γ. Παλαβός, Παπαδόπουλος), μία φανταστική χώρα ή ίσως ο αθέατος αλλά άκρως αληθινός τόπος των άγριων ενστίκτων που πρέπει να δαμάσει το μικρό παιδί για να προχωρήσει στη ζωή. Η κυκλοφορία αυτού του βιβλίου στα ελληνικά, σχεδόν εξήντα χρόνια μετά την πρώτη του έκδοση, είναι ένα σημαντικό γεγονός.

Από τη σκοτεινή χώρα των άγριων ενστίκτων αναδυόμαστε στο ημίφως των συναισθημάτων. Το μόνο κεράκι που έχουμε εδώ για να βρούμε τον δρόμο μας είναι οι μεταφορές. Η μεταγλώσσα της συναισθηματικής νοημοσύνης δεν λέει πολλά στα παιδιά. Οπότε ο Tom Percival, Το ποτάμι (μτφρ. Φ. Μανδηλαράς, Ικαρος) αφήνει τα συναισθήματα να κυλήσουν, να φουσκώσουν, να θεριέψουν ή και να παγώσουν μαζί με τα νερά του ποταμού. Και είναι εντάξει να συμβαίνει αυτό. Αρκεί να αναγνωρίζεις και να αποδέχεσαι τις αλλαγές. Ακόμη κι αυτές που σε κάνουν να παγώσεις από φόβο και πόνο. Μπορείς να κάνεις το ποτάμι να κυλήσει ξανά.

Για να μάθεις όμως πώς να κάνεις μαγικά με τα συναισθήματα, πρέπει να γνωρίσεις την Αλέξια, τον Τάσι και τον σκύλο τους τον Ρόκι στο Elsa Punset, Οι Ατρόμητοι και η περιπέτεια στη Ρώμη (εικ. R. Bonilla, Eλληνικά Γράμματα), συνέχεια της σειράς «Ατρόμητοι» (Οι Ατρόμητοι και το πάρτι στην αγορά, Οι Ατρόμητοι στη Χώρα των Μονοκέρων, κ.ά.) που απευθύνεται, διά μέσου των παιδιών, και σε όλη την οικογένεια. Στη μονομαχία που θα στηθεί στη Ρώμη ουσιαστικός εχθρός είναι το πιο κοινό και αντιπαθητικό συναίσθημα, η ζήλια!

Ολοι ξέρουμε ότι οι ασβοί είναι γκριζωποί και διάσημοι για την κακοσμία τους, ενώ οι αλεπούδες είναι κόκκινες και διάσημες για οτιδήποτε άλλο εκτός από τη μυρωδιά τους. Αλλά μια φορά κι έναν καιρό τα πράγματα ήταν αντίστροφα. Η Λιλή Λαμπρέλλη στο Η μέρα που η αλεπού έγινε κόκκινη (εικ. Κ. Ματαθία-Κόβο, Πατάκης) έφτιαξε μια ακόμη ιστορία από τη στόφα του κλασικού παραμυθιού και του αισώπειου μύθου που δίνει θάρρος στον «αδύναμο», σε αυτόν που οι άλλοι βλέπουν ως αδύναμο. Τα σύγχρονα θέματα του εκφοβισμού είναι τόσο παλιά όσο και αποσυνάγωγα της παιδικής λογοτεχνίας. Τα Ασχημόπαπα και οι Μουσικάντηδες της Βρέμης και οι αλεπουδίτσες της Λαμπρέλλη και της Ματαθία-Κόβο βρίσκουν τον δρόμο τους!

Δυο θαυμάσιοι σκύλοι αντιήρωες, ο Μούργος και ο Χαλκομανίας (όνομα και πράγμα αφού τον έχει πατήσει ένα φορτηγό) που ζούνε στο περιθώριο της κοινωνίας, στους σκουπιδοτενεκέδες της πόλης, καταφέρνουν να εξασφαλίσουν μια θέση για διακοπές στην Κυανή Ακτή με την Ομάδα των Ξεχασμένων! Κανένα κήρυγμα υπέρ των πτωχών και αδυνάτων, μόνο ένα απολαυστικό ακόμη επεισόδιο στις περιπέτειες του αξιαγάπητου Μούργου που ξεκίνησαν το 2013 έχουν πουλήσει περί τα 900.000 αντίτυπα στη Γαλλία και πάνω από 110.000 στο εξωτερικό και ετοιμάζονται να γίνουν σειρά κινούμενων σχεδίων, στο O Μούργος στην παραλία (μτφρ, Ε. Γεροκώστα, εικ. Μ. Μουταβάν, Μίνωας) του Κολά Γκουτμάν.

Στο βιβλίο της Elsa Punset Οι Ατρόμητοι στον διαγωνισμό των σπουδαίων ιδεών (μτφρ. A. Καραλή - Μ. Μανωλά, εικ. R. Bonilla, Ελληνικά Γράμματα) η Αλεξ, ο Τάσι και ο Ρόκι ανακαλύπτουν τη δημιουργική δύναμη που όλοι έχουμε μέσα μας, χάρη στις συμβουλές του σοφού Φλορεστάν. Στο Εργαστήρι των Συναισθημάτων οι μεγάλοι θα βρουν οδηγίες για το πώς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους και να καταπολεμήσουν την πλήξη. Μέσα από μικρές και εύληπτες συμβουλές θα βρουν τρόπους να αξιοποιήσουν τα παιδιά τους τις ικανότητες που τα κάνουν δημιουργικά, ευφάνταστα και χαρούμενα!

Η συγγραφέας και ψυχοθεραπεύτρια Μαριλένα Σπυροπούλου στο βιβλίο Μια μικρή σ’ έναν κόσμο πολύ μεγάλο (εικ. Ν. Λεωνίδου, Σοκόλης), μέσα από την ηρωίδα της, την Ηβη, μας μεταδίδει την εμπειρία της αγάπης και της διαφορετικότητας σ’ έναν κόσμο περίπλοκο και οριοθετημένο.

Μεσαίες ηλικίες

Από το λεύκωμα του Ηλία Κοσίντα «Παιδική χαρά» (Ευρασία, 2011)

Ακολουθώντας το παράδειγμα σπουδαίων συγγραφέων (όπως του Μισέλ Τουρνιέ), η Victoria Hislop προσαρμόζει το παγκόσμιο best seller της για τη Σπιναλόγκα στο Το νησί της Μαρίας (μτφρ. Φ. Πίπη, Ψυχογιός) ενώ η Anna James μάς χαρίζει μία ακόμη περιπέτεια στο βιβλιοπωλείο Πέιτζις & Σία με το H Ματίλντα και ο χάρτης με τις ιστορίες (μτφρ. Α. Πιπίνη, Διόπτρα). Η σειρά είναι ένας ύμνος στην ανάγνωση και στα βιβλία μέσα από ένα διαρκές πηγαινέλα ανάμεσα σε χάρτινους και πραγματικούς ήρωες. Λειτουργεί και ως πυξίδα ανάγνωσης κλασικών και σύγχρονων έργων παιδικής λογοτεχνίας. Αντίστοιχη στροφή στα κλασικά παραμύθια και στη μαγεία τους το βιβλίο του Ben Miller Τη μέρα που έπεσα μέσα σ’ ένα παραμύθι (μτφρ. Σ. Γρηγορίου, Ψυχογιός).

Ολο και κάποιο μουσείο θα μπει στο ημερήσιο πρόγραμμα των διακοπών, αλλά πώς ξεκίνησαν όλα αυτά, η μόρφωση, η σύλληψη ιδεών και ονείρων και η τέχνη; Ιδανικός σύντροφος ένας πελεκάνος στο Πελεκάνος (εικ. Π. Χριστούλιας, Ικαρος) του Θοδωρή Παπαϊωάννου.

Η ιστορία γίνεται παιχνίδι με τους ιστοριοναύτες και τη νέα τους περιπέτεια στο Dr. Francis Durkin, Περιπέτεια στην Αρχαία Ρώμη (μτφρ. Σ. Γρηγορίου, εικ. G. Cooke, Μεταίχμιο) και στο Ιωάννης Κ., Το χρονικό ενός μυστηρίου της Κατερίνας Λαγού (εικ. Π. Κρίγκου, Ψυχογιός) για τον Ιωάννη Καποδίστρια.

Αν δεν υπάρχει τέρας, δεν υπάρχει ιστορία, είναι μια παλιά παραμυθητική συμβουλή. Και αυτό το τέρας της σειράς «Η Μπέθανυ και το τέρας» είναι από τα πιο διασκεδαστικά και ευφάνταστα, στο Η εκδίκηση του τέρατος του Jack Meggitt-Phillips (μτφρ. Α. Αγγελίδης, εικ. I. Follath, Πατάκης). Τέρατα όμως υπάρχουν και στο Ο τόπος των τεράτων. Σχολείο φαντασμάτων (μτφρ. Ε. Παϊδούση, Μεταίχμιο) της Κόρι Μέριτ.

Η μαγεία και το υπερφυσικό συνήθως τοποθετούνται σε μια ξένη ή ανύπαρκτη χώρα, αλλά να που έρχονται εδώ, στην Αθήνα, με τη Λίζι στο Στο σκοτάδι των σκοταδιών κι ακόμα παραπέρα (Πατάκης), δεύτερο βιβλίο της σειράς της Αννας Κουππάνου.

Καλοκαίρι με τον παππού και τη γιαγιά; Ωρα να αναλάβουν και αυτοί δράση! Στο Κατεργάρες γιαγιάδες (μτφρ. Α. Σαράφη, εικ. R. Zanni, Καστανιώτης), τρίτο βιβλίο της σειράς «Μυστήρια στην πολυκατοικία» της Μπεγκόνια Ορο.

Η ανάγνωση του νυχτερινού ουρανού είναι μια συναρπαστική εμπειρία. Βραδινές ξεναγήσεις με το βλέμμα ψηλά και ειδικές εφαρμογές ανοίγουν νέους ορίζοντες. Αλλά τίποτα καλύτερο από ένα βιβλίο Νυχτερινός ουρανός (μτφρ. Η. Μαγκλίνης, εικ. L. Hawthorne, Διόπτρα) του Rola Shaw.

Και από τον μακρόκοσμο στον νανόκοσμο, τον άγνωστο αυτό κόσμο που κρύβεται πίσω από αντικείμενα καθημερινής χρήσης στο Νάνο (μτφρ. Δ. Παπακώστας, εικ. Τζ. Ουέιν, Ποταμός) της Μελίσα Καστριγιόν.

Για τις ώρες του αναστοχασμού για τα ανθρώπινα, για τις στιγμές που σιγούν οι ειδήσεις και τα ερωτήματα τρέχουν υπόγεια, αδιαμόρφωτα αλλά ζέοντα, ένα κλασικό ποίημα του Ράντγιαρντ Κίπλινγκ το Αν (μτφρ. Δ. Αθηνάκης, εικ. L. Iannacone, Διόπτρα).

Για έφηβους αναγνώστες

Από το λεύκωμα του Ηλία Κοσίντα «Παιδική χαρά» (Ευρασία, 2011)

Την κορυφαία πολιτική προσωπικότητα της χώρας σκιαγραφεί με εύληπτο και ελκυστικό τρόπο η συγγραφέας και δημοσιογράφος Μάρω Βασιλειάδου στο βιβλίο Ελευθέριος Βενιζέλος. Ακολουθώντας τα βήματά του στην Ιστορία (επιστημονική επιμ. Κ. Γκοτσίνας, εικ. Θ. Μιμηλάκη, Διόπτρα). Η πρώτη εικονογραφημένη βιογραφία για νεαρούς βιβλιόφιλους, του σθεναρού και λόγιου πολιτικού, που οραματίστηκε την Ελλάδα των «δυο ηπείρων και των πέντε θαλασσών», κυκλοφορεί σ’ έναν καλαίσθητο τόμο.

Ο έφηβος είναι «σάρκα σε επιφυλακή» έχει πει ο συγγραφέας και τους λαβυρίνθους αυτής της επιφυλακής εξερευνά στο νέο του βιβλίο ο Μάνος Κοντολέων Ο άλλος (Πατάκης), δίνοντας έμφαση στην αναζήτηση της ταυτότητας διά μέσου του άλλου. Ολο το πλέγμα όμως των καίριων υπαρξιακών ερωτημάτων της εφηβείας βρίσκεται εδώ, διαχρονικό αλλά ενταγμένο και στο σήμερα.

Ψυχολογικό θρίλερ πρώτης γραμμής με ήρωες πέντε λυκειόπαιδα στο παγκόσμιο best seller της Karen M. McManus Ενας από μας λέει ψέματα (μτφρ. Ε. Μάντη, Καλειδοσκόπιο) ενώ ένα άλλου είδους κοινωνικό θρίλερ, όπου οι δυο ηρωίδες, η δεκάχρονη Ντέλα και η δεκαεξάχρονη Σούκι αγωνίζονται να βρούνε τον δρόμο τους μέσα από τον ζόφο μιας δύσκολης παιδικής ηλικίας, πλάι σ’ έναν κακοποιητικό πατριό στο Μας μεγάλωσαν λύκοι (μτφρ. Β. Τζανακάρη, Παπαδόπουλος) της Κimberly Brubaker Bradley, όπου, χωρίς υπερβολή, κόβει την ανάσα.

Για τους εφήβους που είναι λάτρεις του φανταστικού, και είναι πλέον πολλοί, η νέα σειρά που εγκαινιάζεται με το Ο Σκάνταρ και ο κλέφτης του μονόκερου (μτφρ. Μ. Ζαχαριάδου, Ικαρος) του Α.F. Steadman, υπόσχεται συναρπαστικές αερομαχίες ανάμεσα στους καβαλάρηδες των ιπτάμενων μονόκερων, μαγεία των τεσσάρων στοιχείων, του αέρα, της γης, της φωτιάς και του νερού, και παιδιά που προσπαθούν να διεκδικήσουν μια θέση στον ζηλευτό κόσμο του «Νησιού» που βρίσκεται ανάμεσα στην Αγγλία και την Ιρλανδία.

Από το λεύκωμα του Ηλία Κοσίντα «Παιδική χαρά» (Ευρασία, 2011)

Μετά τον Χάρι Πότερ δεν υπάρχει παιδί που δεν θα ήθελε να φοιτά σε σχολείο για μάγους. Η Ναόμι Νόβικ, Σχολομαντείο (μτφρ. Β. Αυγουστίνου, Μεταίχμιο) ιδρύει το δικό της με μεγάλη επιτυχία! Οπως συμβαίνει και με το προηγούμενο βιβλίο, το αφηγηματικό σκηνικό θυμίζει αρένα επιβίωσης. Η επιτυχία δεν είναι καθόλου εξασφαλισμένη, ο θάνατος παραμονεύει παντού, η αδρεναλίνη εκτινάσσεται στα ύψη.

Ενα ταξίδι αναζήτησης του πατέρα, της πατρίδας και της ταυτότητας στο Πόνι (μτφρ. Π. Γαβριηλίδου, Παπαδόπουλος) του R. J. Palacio, και ένα ταξίδι αναζήτησης της σπουδαίας της ελληνικής παιδικής λογοτεχνίας Πηνελόπης Δέλτα, Η Πηνελόπη στη Χίο (Κέδρος) του Κώστα Στοφόρου, μας μεταφέρουν στην Αγρια Δύση και στη Χίο, αντίστοιχα, μια και η αναζήτηση του εαυτού πάντα εμπεριέχει απαντήσεις σε σχέση με την οικογένεια, την Ιστορία, και τον πολιτισμό που μας έθρεψε και μας γαλούχησε.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η θάλασσα πιάτο
Το Ανοιχτό Βιβλίο, και αυτό το καλοκαίρι, εκτός από αναγνωστική πυξίδα, σας προσφέρει και αναγνωστική απόλαυση - μια παράδοση που άρχισε από συστάσεως της «Εφ.Συν.», από συστάσεως αυτών των σελίδων. Μετά τον...
Η θάλασσα πιάτο
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Καλοκαίρι, πρωί
Δεν συζητούσαν κάτι συγκεκριμένο: τα φαγητά που έτρωγαν παιδιά, αν πίστευαν στους εξωγήινους, μια τρίχρωμη γάτα που συνάντησαν το μεσημέρι. Μίλαγαν και μετά κοιμόταν εκείνη. Εκείνος συνέχιζε να μιλάει. Μετά το...
Καλοκαίρι, πρωί
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Για πάντα
Το Ανοιχτό Βιβλίο κι αυτό το καλοκαίρι, εκτός από αναγνωστική πυξίδα, σας προσφέρει και αναγνωστική απόλαυση – μια παράδοση που άρχισε από συστάσεως της «Εφ.Συν.», από συστάσεως αυτών των σελίδων. Αυτό το...
Για πάντα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ντοναφουγκάτα
Η θερινή διηγηματογραφική παράδοση του Ανοιχτού Βιβλίου συνεχίζεται απρόσκοπτα, για ένατη συνεχή χρονιά, με ιστορίες που γράφουν συγγραφείς αποκλειστικά για τους αναγνώστες της «Εφ.Συν.».
Ντοναφουγκάτα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ο Μπαρνταμού στον Εθνικό Κήπο
Η θερινή διηγηματογραφική παράδοση του Ανοιχτού Βιβλίου συνεχίζει απρόσκοπτα, για ένατη συνεχή χρονιά, με ιστορίες που γράφουν αποκλειστικά για τους αναγνώστες της «Εφ.Συν.» συγγραφείς μιας ανοιχτής...
Ο Μπαρνταμού στον Εθνικό Κήπο
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μοβ φράντζα
Δώδεκα διηγήματα που μετεωρίζονται από την αγωνία της πλοκής στην αγωνία της ύπαρξης, από το σκοτεινό απόθεμα του ήρωα στο σκοτεινό απόθεμα της τρέχουσας πραγματικότητας. Μετά τον Φίλιππο Φιλίππου, τον Τεύκρο...
Μοβ φράντζα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας