• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.0°C / 29.0°C
    3 BF
    49%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.1°C / 27.1°C
    2 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 26.6°C
    2 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    1 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.3°C / 21.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.0°C / 25.0°C
    1 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.4°C / 21.4°C
    1 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.0°C
    1 BF
    54%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 26.4°C
    5 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.9°C / 23.9°C
    3 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 24.8°C / 26.4°C
    4 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.7°C / 25.1°C
    0 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    0 BF
    100%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 24.5°C
    0 BF
    78%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.5°C / 26.6°C
    1 BF
    58%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 24.9°C
    3 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 27.7°C
    0 BF
    56%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 19.3°C / 24.9°C
    2 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.7°C / 25.6°C
    1 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    1 BF
    71%

ΛΕΝΑ ΔΙΒΑΝΗ. Ονειρεύτηκα τη Διδώ. Σελ. 372. Εκδόσεις Πατάκη, 2022

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Plutôt la vie

  • A-
  • A+
Η Λ. Διβάνη, βιογραφώντας τη Δ. Σωτηρίου, δείχνει και τον δικό της τρόπο σκέψης: έτσι στο βιβλίο η ζωή της Μικρασιάτισσας συγγραφέως διαθλάται στο βλέμμα μιας σύγχρονης ιστορικού που θαυμάζει αλλά και κρίνει καλοπροαίρετα τη σκέψη και τη δράση της.

Ολοι λίγο-πολύ γνωρίζουμε τη Διδώ Σωτηρίου, τη συγγραφέα των «Ματωμένων χωμάτων», μυθιστορήματος στο οποίο σκιαγραφεί τα γεγονότα του 1922 από την πλευρά ενός απλού ανθρώπου που τα έζησε. Μαζί με το τραύμα, η συγγραφέας ασκεί κριτική και στον ιμπεριαλισμό ο οποίος βάζει τους λαούς, που μέχρι τότε ζούσαν σχετικά αρμονικά, να σφάζονται.

Δεν πολυξέρουμε, όμως, ότι η ζωή της συμπορεύτηκε και ψήθηκε μέσα στις σημαντικότερες ιστορικές στιγμές του έθνους, από το 1909, όταν η συγγραφέας γεννήθηκε στο Αϊδίνι της Μικρασίας ως Διδώ Παππά, μέχρι το 2004, όταν πέθανε. Βίωσε την Καταστροφή της Σμύρνης και τη δικτατορία του Μεταξά, πήρε ενεργό μέρος στην Αντίσταση, τρίφτηκε στη λαιμητόμο του Εμφυλίου, συμμετείχε στο Συνέδριο της Κοινωνίας των Εθνών το 1935 και στο ιδρυτικό Συνέδριο της Δημοκρατικής Ομοσπονδίας Γυναικών το 1945, ήταν παρούσα στη δίκη του Νίκου Μπελογιάννη (ο οποίος ήταν σύντροφος της αδελφής της, Ελλης Παππά, και πατέρας του παιδιού της), έζησε τη δικτατορία των συνταγματαρχών… Ως δημοσιογράφος, λογοτέχνις και ανεξάρτητο πνεύμα συστρατεύτηκε στο ΚΚΕ, αλλά το 1947 διαγράφτηκε, επειδή όρθωσε την αυτόνομη σκέψη της απέναντι στην καταδυνάστευση του κόμματος.

Μια βιογραφία της, λοιπόν, καλείται να αναδείξει όχι μόνο τα ορόσημα της ζωής της, αλλά και το στίγμα που αυτά άφησαν στην προσωπικότητά της. Ακόμα περισσότερο, να μεταδώσει τον σφυγμό της, το «Plutôt la vie» ως μότο της κοσμοθεωρίας της, την αεικίνητη φιγούρα της που περνά πάνω από τα κάρβουνα με αξιοθαύμαστη ζωντάνια.

Η Λένα Διβάνη τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σε μετρ του είδους της μυθιστορηματικής βιογραφίας. Εκτός από τη Διδώ Σωτηρίου, έχει βιογραφήσει τον Ιωάννη Καποδίστρια στο «Πικρό ποτήρι» (2020) και λίγο πριν, το 2019, είχε εκδώσει ένα βιβλίο με τίτλο «Ζευγάρια που έγραψαν την ιστορία της Ελλάδας», όπου βιογραφεί οκτώ ζεύγη ιστορικών φυσιογνωμιών, οι οποίες έζησαν την Ιστορία και τον έρωτά τους από κοινού: ο Δημήτριος Υψηλάντης και η Μαντώ Μαυρογένους, ο Οθωνας και η Αμαλία, ο Χαρίλαος και η Σοφία Τρικούπη, ο Γεώργιος Παπανδρέου και η Κυβέλη, ο Ιωνας Δραγούμης με την Πηνελόπη Δέλτα και τη Μαρίκα Κοτοπούλη, o Ελευθέριος Βενιζέλος και η Ελενα Σκυλίτση, ο Παύλος και η Φρειδερίκη, ο Νίκος Μπελογιάννης και η Ελλη Παππά.

Η Λ. Διβάνη συνδυάζει την ιστορική σκευή της με τη λογοτεχνική πένα, την επιστημονικότητα με το θελκτικό ύφος. Πρώην καθηγήτρια της Ιστορίας Εξωτερικής Πολιτικής, γνωρίζει να ψάχνει το παρελθόν, αλλά είναι σε θέση συνάμα να το αναπλάθει χωρίς να πνίγεται στη σκόνη του. Ετσι, κάθε βιογραφία της είναι μια τεκμηριωμένη ολότητα, ντυμένη με χυμώδη γραφή, πολύχρωμα σχέδια, σχόλια και πινελιές, που ζωντανεύουν τη ζωή του βιογραφούμενού της. Ειδικά εδώ, η μυθιστορηματική βιογραφία της Δ. Σωτηρίου δίνεται με τη μορφή διαλόγου μαζί της, όπου η συνεντευξιάστρια καταθέτει την έρευνά της, τα διαβάσματά της, τις συζητήσεις που είχε κάνει με πρόσωπα τα οποία γνώριζαν τη νεκρή πλέον συγγραφέα, κι η τελευταία εξηγεί, μα πάνω απ’ όλα φωτίζει τον τρόπο με τον οποίο έζησε την ατομική και συλλογική ιστορία.

Η Σωτηρίου δεν θέλησε ποτέ να σκλαβωθεί σε έναν παγιωμένο τρόπο ζωής και γι’ αυτό δεν έκανε παιδιά, μολονότι χρωστά αιώνια ευγνωμοσύνη στον άντρα της Πλάτωνα, που στάθηκε δίπλα της με όλη τη νηφαλιότητά του. Δεν αποδέχτηκε ποτέ το άδικο και γι’ αυτό στρατεύτηκε με το ΚΚΕ, διεκδικώντας τα δικαιώματα των αδικημένων και των γυναικών, αν και αμοιβαία χώρισαν τους δρόμους τους, όταν αυτή ένιωσε ότι η ανεξάρτητη φωνή της πνίγεται. Ζυμωμένη με τον λόγο, τόσο τον προφορικό όσο και τον γραπτό, έγινε δημοσιογράφος για να ευαισθητοποιεί και να τέρπει με τη γραφή της, παρόλο που άργησε να μπει στον λογοτεχνικό στίβο: σε ηλικία πενήντα ετών έγραψε το «Οι νεκροί περιμένουν», ακολούθησαν τα «Ματωμένα χώματα» για τη Μικρά Ασία, έπειτα η «Εντολή», με θέμα την υπόθεση Μπελογιάννη, και τέλος το «Κατεδαφιζόμεθα».

Η Λ. Διβάνη, βιογραφώντας τη Δ. Σωτηρίου, δείχνει και τον δικό της τρόπο σκέψης: έτσι στο βιβλίο η ζωή της Μικρασιάτισσας συγγραφέως διαθλάται στο βλέμμα μιας σύγχρονης ιστορικού που θαυμάζει αλλά και κρίνει καλοπροαίρετα τη σκέψη και τη δράση της.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η διεθνής των εγωτιστών
Υπό το πρίσμα ενός ψυχαναλυτικά εννοούμενου εγωτισμού, ιδεολογικές διαφορές και δίπολα που φαντάζουν απόλυτα γίνονται πορώδη και, αίφνης, εντελώς προσωρινά, ικανά να μεταβαίνουν στο αντίθετό τους μέσα σε...
Η διεθνής των εγωτιστών
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ηθική του μυθιστορήματος
Αυτό που κερδίζουμε από την ανάγνωση του τόμου είναι η επανένταξη των μυθιστορημάτων στα νέα συμφραζόμενα, στις νέες εμπειρίες που έχουν εισχωρήσει αποκαλυπτικά στη συλλογική συνείδηση.
Η ηθική του μυθιστορήματος
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ζωή μετά το στρατόπεδο
Η ποιητική αφήγηση –στα όρια της αλληγορίας– και η εφιαλτική σκηνοθεσία, συντονισμένες απόλυτα με την άγρυπνη συνείδηση του εξουθενωμένου Μπάρτφους, παλεύουν με το γνωστό ερώτημα: πώς αναπαριστάται το...
Η ζωή μετά το στρατόπεδο
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μια αντιφατική διαδρομή
Ο πόλεμος μεταξύ Ιρλανδών και Βρετανών το 1921 και οι επακόλουθες συμφωνίες οδήγησαν στην ίδρυση της Δημοκρατίας της Ιρλανδίας, από την οποία όμως έμεινε έξω η επαρχία του Ολστερ, που παρέμεινε στη βρετανική...
Μια αντιφατική διαδρομή
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η αμφιθυμία του χρόνου
Η νέα συλλογή διηγημάτων του Γιώργου Σκαμπαρδώνη υποβάλλει εξαρχής στον αναγνώστη μια ιδιαίτερη και παράξενη γοητεία.
Η αμφιθυμία του χρόνου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Θραύσματα μνήμης και Ιστορίας
«Η πλατεία Διαμαντιού, 1962» είναι το ευρύτερα γνωστό μυθιστόρημα της Καταλανής Μερσέ Ροδορέδα αλλά «Ο σπασμένος καθρέφτης,1974» θεωρείται το πιο ώριμο και τεχνικά άρτιο μυθιστόρημά της.
Θραύσματα μνήμης και Ιστορίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας