• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.2°C / 30.8°C
    1 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.4°C / 29.4°C
    2 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 28.2°C
    2 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 26.4°C
    2 BF
    56%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    3 BF
    50%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 25.4°C
    1 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.4°C / 21.8°C
    0 BF
    49%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.4°C / 27.4°C
    2 BF
    45%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 20.4°C / 28.8°C
    2 BF
    49%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 25.1°C
    1 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.8°C / 26.4°C
    0 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 27.7°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Ομίχλη
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    2 BF
    94%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 26.2°C
    0 BF
    53%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    29°C 23.5°C / 29.4°C
    1 BF
    40%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.1°C / 23.8°C
    4 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.5°C / 31.0°C
    1 BF
    29%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.3°C / 23.3°C
    2 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.7°C / 26.1°C
    2 BF
    60%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    74%

Αρχιτεκτονική μελέτη του 1965 που δεν πραγματοποιήθηκε. Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Architectural + Engineering News», Ιανουάριος 1970. ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ. Πρωτοπορία στην αρχιτεκτονική 1926-1976. Επιμέλεια: Σοφία Παρασκευοπούλου. Σελ. 204. Εκδόσεις Καπόν, δίγλωσσο, 2022

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τιμώντας έναν διορατικό ερευνητή

  • A-
  • A+
Από τον Σ.Π. έπαιρνες κάτι περισσότερο από γνώσεις. έπαιρνες έναν τρόπο σκέψης, ένα υπόδειγμα ζωής.

Ο Στέφανος Παρασκευόπουλος είχε μόλις προσγειωθεί στην Αθήνα από την Αμερική, όταν αιφνίδια κόπηκε το νήμα της ζωής του: ήταν μόλις πενήντα χρόνων. Θα συναντούσε την οικογένειά του για διακοπές. Τους είχε στερηθεί για ένα διάστημα, αναγκασμένος προσωρινά να εργάζεται μακριά τους, στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, όπου θεωρούνταν, και ήταν πραγματικά, αναντικατάστατος. Παρ’ όλες τις προσπάθειές του, αμάθητος στους ντόπιους βυζαντινισμούς, δεν είχε καταφέρει να εκλεγεί σε θέση καθηγητή στην Ελλάδα – η πικρή μοίρα πολλών ξενιτεμένων ακαδημαϊκών που θέλησαν να επιστρέψουν.

Αυτή στάθηκε και η μοναδική του αποτυχία σε μια μετεωρική σταδιοδρομία 22 χρόνων. Εχοντας πετύχει αλλεπάλληλους στόχους, επιστημονικούς και επαγγελματικούς, ο Σ.Π. αποτελούσε όχι μόνο την ηγετική μορφή στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, όπου εργάστηκε πάνω από μια εικοσαετία, αλλά και τον πρωτοπόρο σε ερευνητικά προγράμματα, συνδεμένο με διεθνείς και αμερικανικούς χρηματοδοτικούς φορείς.

Οταν έφυγε, ο Σ.Π. ήταν πάνω στην ακμή της δράσης του. Ο γράφων είχε τη μεγάλη τύχη να τον γνωρίσει λίγο νωρίτερα, ως καθηγητή και περισσότερο ίσως ως φίλο, μετέχοντας στο διδακτορικό πρόγραμμα της Σχολής Αρχιτεκτόνων που εκείνος είχε οργανώσει και ουσιαστικά διαχειριζόταν· το πρώτο για αρχιτεκτονικές σπουδές στην Αμερική. Σαν καλός διευθυντής ορχήστρας γνώριζε να αξιοποιεί ιδανικά ανθρώπους και μέσα, προσφέροντας σε όλους ευκαιρίες, βρίσκοντας ευφυείς λύσεις. Από τον Σ.Π. έπαιρνες κάτι περισσότερο από γνώσεις: έπαιρνες έναν τρόπο σκέψης, ένα υπόδειγμα ζωής.

Ανάμεσα στα επιτεύγματά του ήταν το ότι διέθετε μοναδικές ικανότητες στο να συναλλάσσεται με ανθρώπους-κλειδιά σε διαφορετικά επίπεδα λήψης αποφάσεων, να επιλέγει την ουσία των πραγμάτων ώστε να οδηγηθεί σε καίριες στρατηγικές αποφάσεων, να παρακάμπτει αγκυλώσεις και προκαταλήψεις.

Πώς τώρα αυτά τα εξαίρετα προσόντα χαρακτήρα και δράσης θα μπορούσαν να μεταφραστούν σε έναν αναμνηστικό τόμο για τον Σ.Π.; Η επιμελήτρια αυτού του τόσο φροντισμένου τόμου, η αφοσιωμένη κόρη του, Σοφία Παρασκευόπουλου, αρχιτέκτονας και αυτή, στην προσπάθεια να αναδείξει το έργο του είχε να παλέψει με αφάνταστες δυσκολίες. Η χρονική απόσταση ήταν μεγάλη, οι άλλοτε συνάδελφοι και συνεργάτες τού Σ.Π. είχαν χαθεί ή σκορπίσει και το διαθέσιμο υλικό τεκμηρίωσης παρουσίαζε αισθητές δυσκολίες ιδίως σε θέματα τεχνικής ορολογίας. Μια πρόσθετη δυσκολία ήταν η επιλογή της δίγλωσσης παρουσίασης του βιβλίου, ώστε να είναι προσιτή και σε ξένο αναγνωστικό κοινό, κυρίως στην άλλοτε έδρα του, το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν.

Η διαδικασία μεταφοράς μιας τόσο πλούσιας σε δράση ζωής, όπως του Σ.Π., σε μορφή βιβλίου μπορεί να ήταν κάποτε επίπονη, αλλά τελικά πόσο ανταποδοτική, καθώς κάποια στιγμή αυτό το ατακτοποίητο και κάποτε ετερόκλητο υλικό εντάχθηκε σε μια διμερή σύνθεση ζωής και έργου. Στο πρώτο μέρος καταχωρίζονται η σταδιοδρομία, οι μαρτυρίες για τον Σ.Π. (από μέλη της οικογένειας, φίλους και συναδέλφους) και οι νεκρολογίες. Στο δεύτερο μέρος επιλέγονται δέκα έργα από μια εικοσαετή περίοδο (1954-1974). Σε αυτή την τελευταία ενότητα, την πιο απαιτητική, διαπιστώνεται άμεσα η ευρύτητα των αντικειμένων με τα οποία συναλλασσόταν ο Σ.Π., από θεωρητικά (όπως λήμματα) έως πρακτικά (σχεδιασμός, πειραματικές εφαρμογές υλικών και μεθόδων).

Στην αυλή της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, που ήταν η βάση των ερευνητικών δραστηριοτήτων τού Σ.Π., είχε στήσει ένα ανεξάρτητο πειραματικό κτίσμα, ένα Lab, χρησιμοποιώντας το τρισδιάστατο χωροδικτύωμα Unistrut, δικής του επινόησης, που ήταν άλλωστε και το θέμα της διπλωματικής του εργασίας, υιοθετημένο από κατασκευαστική εταιρεία. Μέσα σε εκείνο το φουτουριστικό μεταλλικό κατασκεύασμα, πραγματική κυψέλη, ερευνητές, δάσκαλοι και σπουδαστές επεξεργάζονταν τα ερευνητικά προγράμματα που εκείνος φρόντιζε να εξασφαλίζει και να καθοδηγεί. Γύρω από αυτό το Lab υπήρχε το σεβάσμιο κτίριο της ακαδημαϊκής γνώσης, ενώ εκείνο, σαν το τέλειο «παράσιτο», προοιωνιζόταν θαρραλέα το μέλλον. Αυτό τον δρόμο έδειχνε σταθερά ο Σ.Π., κάτι που διαποτίζει τον αναμνηστικό τόμο του από την αρχή ώς το τέλος.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ηχώ της πολυφωνίας
Το προσωπικό ύφος της Φάντη με τις καλά χωνεμένες επιρροές δημιουργεί ένα ενιαίο πλαίσιο εντός του οποίου εκπέμπουν όλα τα διηγήματα, καθιστώντας τά μεταξύ τους όρια δυσδιάκριτα, εντείνοντας την ηχώ της...
Η ηχώ της πολυφωνίας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Τα μπλουζ του Μπέριμαν
Η έκδοση, προϊόν πολυετούς εργασίας, είναι μια καλή ευκαιρία να πάρουμε εκείνη τη γενναία ανάσα και να βουτήξουμε στην άβυσσο αυτού του εξαιρετικά ιδιοσυγκρασιακού δημιουργού της μεταπολεμικής αμερικανικής...
Τα μπλουζ του Μπέριμαν
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Δοκιμές περιπλάνησης σε εαυτό και κόσμο
Μεθοδολογικά, ο Σινιόσογλου προσαρμόζει συνειδητά το είδος της γραφής του στα υλικά και στους σταθμούς μιας διακριτής γενεαλογίας σωματικής γραφής και αναμέτρησης με την ασθένεια του εαυτού και των...
Δοκιμές περιπλάνησης σε εαυτό και κόσμο
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μεταξύ Ουκρανών και Ρώσων
Ωστόσο, δεν αποτελεί μια λογοτεχνία ίσων αποστάσεων: είναι περισσότερο ένα πεδίο φωνών που δεν αγνοούν το πολιτικό, ούτε το κρύβουν κάτω από το χαλί, αλλά το τονίζουν με πλάγιες πινελιές.
Μεταξύ Ουκρανών και Ρώσων
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μεταποίηση πικρής αυτοσυνειδησίας
Η μεταποίηση της πικρής αυτοσυνειδησίας σε ποίηση γίνεται χωρίς ωραιοποιημένο λόγο, με λεξιλόγιο κοινό, απροκάλυπτο, με εικόνες κάποτε σκληρές όπου η φθορά δηλώνεται σωματικά.
Μεταποίηση πικρής αυτοσυνειδησίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας