• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.2°C / 25.8°C
    1 BF
    65%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.4°C / 23.8°C
    1 BF
    74%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 17.0°C / 23.2°C
    1 BF
    42%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 19.7°C
    0 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    1 BF
    78%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 21.0°C / 23.2°C
    1 BF
    69%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 19.5°C
    1 BF
    77%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    1 BF
    38%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.8°C / 18.8°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.8°C / 23.9°C
    1 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 18.8°C / 23.8°C
    1 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    3 BF
    86%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    1 BF
    51%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    21°C 20.9°C / 21.2°C
    2 BF
    73%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 18.5°C / 24.4°C
    1 BF
    63%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 26.8°C
    2 BF
    47%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.4°C / 26.0°C
    2 BF
    62%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    2 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.5°C / 23.9°C
    2 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 15.4°C
    1 BF
    83%

ΑΝΝΑ ΓΡΙΒΑ. Τα ζώα θεοί. Διηγήματα. Κίχλη, 2021, σελ. 72

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι θεοί με τα εύθρυπτα και θρεπτικά φτερά

  • A-
  • A+

«Η πρώτη μορφή του κόσμου είναι μια γεύση που λάμπει, όταν μας κατεβάζει το ποτάμι της μητέρας μας και βλέπουμε φως. Κάποιοι λένε πως αυτό είναι το πρώτο τραύμα του ανθρώπου, που σκάβεται ακόμη περισσότερο όσο περνούν τα χρόνια με άλλα τραύματα βαθύτερα. Μάλλον δεν συμφωνώ μαζί τους, καθώς δεν ξέρω αν υπήρχε η πρότερη άτρωτη κατάσταση. Ισως εν αρχή ην το τραύμα, το γρατζούνισμα του χάους πριν ενωθούν τα κύτταρά μας» γράφει η Αννα Γρίβα στο διήγημα με τίτλο «Ο φεγγίτης», που περιλαμβάνεται στη συλλογή διηγημάτων «Τα ζώα θεοί». Πρόκειται για το πρώτο της βιβλίο με πεζά κείμενα, καθώς η Γρίβα είχε μέχρι τώρα επιδοθεί κατά κύριο λόγο στην ποίηση.

Εδώ η συγγραφέας προστρέχει στο τραύμα, αντλεί από την πηγή της πληγής και ανασύρει θραύσματα ιστοριών, κάποτε μάλιστα αιχμηρά ή ματωμένα που λάμπουν καθώς τα φωτίζει ένα πλάγιο φως. Η αφηγήτρια, είτε μιλώντας με το στόμα του παιδικού της εαυτού ανατρέχοντας σε παλαιά οικογενειακά βιώματα, είτε με την τρέχουσα ενήλικη φωνή και οπτική γωνία του κόσμου, βουτάει συνεχώς την πένα στο παράδοξο και το θαυμαστό που συνοδεύει μια φρέσκια, κοριτσίστικη, λοξή ματιά. Αυτή η ματιά σε καμιά περίπτωση δεν εξιδανικεύει τον κόσμο∙ αντίθετα: τον προσλαμβάνει με οξυμμένη αντίληψη, τον αποκωδικοποιεί και τον μεταμορφώνει με τα σύνεργα της γλώσσας που στο σύμπαν της Γρίβα έχει μαγικές, ιαματικές ιδιότητες. Εν αρχή ην το τραύμα, όμως η γλώσσα ράβει με τις μαγικές κλωστές της την πληγή και πλέκει έναν ολόκληρο κόσμο πάνω της.

Η συγγραφέας επιστρατεύει την ποιητική της εμπειρία, τη θητεία της στην πυκνότητα και τη μεταφορά, καθώς και στη συμβολική διάσταση των τεκταινόμενων και μεταγγίζει τα ανωτέρω στην πεζογραφία με θαυμαστό και διόλου εξεζητημένο αποτέλεσμα. Επηρεασμένος από την υπαινικτικότητα της ποίησης είναι και ο τίτλος, καθώς ο ρόλος των ζώων εδώ δεν είναι πρωταγωνιστικός αλλά υπόγειος, παρασκηνιακός∙ τα ζώα, τα πουλιά και τα έντομα δρουν σ’ ένα συμβολικό επίπεδο βοηθητικά, θεραπευτικά σε σχέση με την ηρωίδα ή της αποκαλύπτουν την κρυφή (ενίοτε σκληρή) αλήθεια για τον κόσμο ωθώντας την προς την ωρίμανση, την ενηλικίωση –θυμίζοντας έτσι τον ρόλο που έχουν τα ζώα στους μύθους. Μύθο άλλωστε θυμίζει και η ιστορία που περιλαμβάνεται στο διήγημα «Το θρεπτικό αεράκι» για έναν άντρα που έζησε εκατό χρόνια τρώγοντας μόνο έντομα, χορτάρια και ρίζες.

Η ηρωίδα φαντάζεται όλα αυτά τα φτερά των εντόμων που έχει καταπιεί να τον απογειώνουν και να τον ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο. Η ίδια μας εκμυστηρεύεται πως εκτρέφει «…μύγες, λιβελούλες, χρυσόμυγες, ό,τι ο άνεμος φέρνει με προσοχή στο σπίτι μου. Οι θεοί και οι θεές μου. Κάποτε μου χάρισαν τη ζωή και αυτά τα σαράντα πέντε κιλά που με κρατούν τώρα στα πόδια μου. Για να παρατηρώ αθόρυβα και να κλωθογυρίζω τον κόσμο». Αθόρυβα και ανεπαίσθητα μας κλωθογυρίζει η Γρίβα κι εμάς στον κόσμο της, δανείζοντάς μας για λίγο τα διάφανα, εύθρυπτα φτερά των εντόμων που κοσμούν ως βινιέτες (σχεδιασμένες από τον Παναγιώτη Βαγγελή) το ξεχωριστό αυτό βιβλίο.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ηχώ της πολυφωνίας
Το προσωπικό ύφος της Φάντη με τις καλά χωνεμένες επιρροές δημιουργεί ένα ενιαίο πλαίσιο εντός του οποίου εκπέμπουν όλα τα διηγήματα, καθιστώντας τά μεταξύ τους όρια δυσδιάκριτα, εντείνοντας την ηχώ της...
Η ηχώ της πολυφωνίας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Τα μπλουζ του Μπέριμαν
Η έκδοση, προϊόν πολυετούς εργασίας, είναι μια καλή ευκαιρία να πάρουμε εκείνη τη γενναία ανάσα και να βουτήξουμε στην άβυσσο αυτού του εξαιρετικά ιδιοσυγκρασιακού δημιουργού της μεταπολεμικής αμερικανικής...
Τα μπλουζ του Μπέριμαν
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Δοκιμές περιπλάνησης σε εαυτό και κόσμο
Μεθοδολογικά, ο Σινιόσογλου προσαρμόζει συνειδητά το είδος της γραφής του στα υλικά και στους σταθμούς μιας διακριτής γενεαλογίας σωματικής γραφής και αναμέτρησης με την ασθένεια του εαυτού και των...
Δοκιμές περιπλάνησης σε εαυτό και κόσμο
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μεταξύ Ουκρανών και Ρώσων
Ωστόσο, δεν αποτελεί μια λογοτεχνία ίσων αποστάσεων: είναι περισσότερο ένα πεδίο φωνών που δεν αγνοούν το πολιτικό, ούτε το κρύβουν κάτω από το χαλί, αλλά το τονίζουν με πλάγιες πινελιές.
Μεταξύ Ουκρανών και Ρώσων
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μεταποίηση πικρής αυτοσυνειδησίας
Η μεταποίηση της πικρής αυτοσυνειδησίας σε ποίηση γίνεται χωρίς ωραιοποιημένο λόγο, με λεξιλόγιο κοινό, απροκάλυπτο, με εικόνες κάποτε σκληρές όπου η φθορά δηλώνεται σωματικά.
Μεταποίηση πικρής αυτοσυνειδησίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας