• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.7°C / 17.9°C
    0 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.5°C / 15.5°C
    2 BF
    84%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 17.9°C
    1 BF
    68%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 14.2°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.4°C / 12.9°C
    2 BF
    76%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.7°C / 14.8°C
    1 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.1°C / 11.2°C
    1 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 16.6°C
    1 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.1°C / 19.8°C
    3 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.9°C / 16.9°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.1°C / 19.6°C
    5 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.6°C / 16.6°C
    3 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    2 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 12.5°C / 14.9°C
    1 BF
    88%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 12.5°C / 15.0°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 17.8°C / 21.8°C
    2 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.9°C / 18.1°C
    2 BF
    81%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 15.5°C
    0 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.7°C / 15.6°C
    2 BF
    84%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    77%

Νίκος Φιλντίσης: Ολα τα αδέσποτα γατιά του ονείρου μου, Επιμέλεια Αλέξιος Μάινας, Περιέχει CD με τρία ποιήματα μελοποιημένα από τον Μιχάλη Καλογεράκη., Μικρή άρκτος, 2021, σ. 112

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κυρίαρχος ο ρυθμός

  • A-
  • A+
Η σύνθεση των ποιημάτων αποτελείται από τέσσερις έντιτλες ενότητες με τους τίτλους να προϊδεάζουν για φιλοσοφική διάθεση και στοχαστική ματιά.

Η ιδιαίτερα φροντισμένη τυποτεχνικά συλλογή του Νίκου Φιλντίση, με τον εξίσου ιδιαίτερο τίτλο Ολα τα αδέσποτα γατιά του ονείρου μου, είναι η τρίτη ποιητική του παρουσία∙ προηγούμενες: Το παραβάν (2012) και Υδράργυρος (2016) και οι δύο από την Οδό Πανός∙ η πρώτη μάλιστα ήταν υποψήφια για το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή «Γιάννης Βαρβέρης».

Η ομορφιά της έκδοσης επισφραγίζεται με την οργανωμένη δομή και το ουσιαστικό περιεχόμενο. Λόγος λαγαρός και σαφής, ματιά τρυφερή, λυρισμός ελεγχόμενος που υπονοεί πολύ περισσότερα από όσα λέει. Εντυπωσιακός ρυθμός. Σύντομες υπολογισμένες ανάσες τα εμβόλιμα χάι-κου, που άλλοτε κλείνουν νοηματικά ως επιμύθιο το προηγούμενο ποίημα και άλλοτε εισάγουν σ’ αυτό που ακολουθεί.

Η σύνθεση, όρος πιο ταιριαστός στην περίπτωση του Φιλντίση από τη συλλογή, αποτελείται από τέσσερις έντιτλες ενότητες: I. Καθ’ εαυτόν, II Κατά κόσμον, III Κατά πόθον, IV Κατά τους ποιητές. Οι τίτλοι προϊδεάζουν για φιλοσοφική διάθεση και στοχαστική ματιά. Στην πρώτη ενότητα, το ποιητικό υποκείμενο δίνει τις συντεταγμένες του, σε μια προσπάθεια αναζήτησης ταυτότητας: ο άνθρωπος στο πράσινο περιβάλλον του, ο άνθρωπος και η θάλασσα, τα φυτά και τα ζώα, το άτομο στην οικογένεια και στον κοινωνικό περίγυρο. Στη δεύτερη, προχωρά σε υπαρξιακούς προβληματισμούς, όπου ανοίγονται μονοπάτια τόσο στη λογική όσο και στο συναίσθημα.

Το όνειρο, η θεότητα (το κρασί και το ψωμί της μετάληψης), ο μύθος και ο λόγος («οιδίπους σωτήρ»), η ιστορία και η πολιτική σ’ ένα σύμπαν ρευστό και επαναλαμβανόμενο. Στην τρίτη ενότητα, το βλέμμα εστιάζει στο σώμα και στον έρωτα. Τολμηρές αισθησιακές εικόνες, άλλοτε ευανάγνωστες και άλλοτε κρυπτικές. Η τέταρτη ενότητα, τέλος, πέρα από τα ποιήματα ποιητικής, δόμησης και αποδόμησης του στίχου, κλείνει με έναν ορισμό που τονίζει τη ζωοποιό δύναμη αλλά και τη μοναχικότητα τέχνης: «αχ/ Τέχνη / Τέχνη / όλους μάς θέλεις ζωντανούς / όλους μάς θέλεις μόνους».

Διάσπαρτες ανάμεσα στα ποιήματα, κάποτε ως μότο και άλλοτε ως πλάγιες αναφορές, οι διακειμενικές οφειλές και συνάφειες του ποιητή, από τον Ρέιμοντ Κάρβερ, τον Μπουκόφσκι και τον Φερνάντο Πεσόα μέχρι τον Τάσο Λειβαδίτη, τον Νίκο Αλέξη Ασλάνογλου, τη Ζυράννα Ζατέλη κ.ά.

Εντονη εικονοποιία αφήνει τα σημάδια της στον νου. Από τα πιο δυνατά ποιήματα το «η λύπη είναι». Ανάμεσα σε άλλες εκδοχές διαβάζουμε: «Λύπη είναι […] κι η αγκαλιά στη μοτοσικλέτα αφού / μια σωστή αγκαλιά / θέλει τα στέρνα αντικριστά». Δεν θα ήθελα να μνημονεύσω τα πιο δυνατά, κατά τη γνώμη μου, ποιήματα γιατί θα αδικήσω τα άλλα και θα διαταράξω τη γενική εικόνα μιας ισόρροπης και ισορροπημένης γραφής.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ποίηση για το επιτήδευμα της ζωής
Μου αρέσει καμιά φορά να παραφράζω, να λέω δηλαδή με δικά μου λόγια ποιήματα που έχω διαβάσει, αρκεί να προσφέρονται, εννοείται, γι’ αυτή τη δουλειά. Τη θεωρώ ως διαδικασία δημιουργική, διδακτική και...
Ποίηση για το επιτήδευμα της ζωής
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
«Φορώντας μια ξαστεριά στα μάτια…»
Ο προβληματισμός και η αγωνία για το αναπότρεπτο του θανάτου εκφράστηκαν στην ποίηση της Κικής Δημουλά μέσα από την ποιητική του εφήμερου σώματος ήδη από την πρώιμη συλλογή Ερεβος (1956), όταν φορώντας μια...
«Φορώντας μια ξαστεριά στα μάτια…»
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ποιητικό ψηφιδωτό 2018
Ποικιλία μορφικών επιλογών, τολμηροί πειραματισμοί ή ωρίμανση κλασικότερων τάσεων, πολιτικές, ενδοσκοπικές ή ενδοποιητικές σκοπιές, τόνοι παιγνιώδεις, δραματικοί, αφηγηματικότεροι ή θραυσματικοί, αλλά και...
Ποιητικό ψηφιδωτό 2018
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Πεζογραφία vs ποίηση, ή και κάτι παραπάνω;
​Το τι παρακολουθούν οι μελετητές της λογοτεχνίας μάς δείχνει ποιον Κανόνα κατασκευάζουμε και συντηρούμε ως έθνος. Δείχνει δηλαδή ποια ονόματα και ποια έργα εξακολουθούν να έχουν απήχηση στη σκέψη του...
Πεζογραφία vs ποίηση, ή και κάτι παραπάνω;
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ποιητικός «τόπος αδέκαστης ουτοπίας»
Τα ποιήματα που περιλαμβάνονται στην ανθολογία «Η Πρέβεζα στη νεοελληνική ποίηση» φανερώνουν τόσο τη σύνδεση του Καρυωτάκη με την πόλη όσο και την επίμονη διάρκεια της απήχησής του. Το πρώτο —πλην του...
Ποιητικός «τόπος αδέκαστης ουτοπίας»
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Χαρτογραφώντας την ποίηση του 21ου αιώνα Οψεις, διαθέσεις, ροπές - Πρωτοεμφανιζόμενοι ποιητές (2011-2018)
Καταγραφές, σχολιασμοί, ψηλαφίσεις ενός ρευστού και ασχημάτιστου ακόμη τοπίου που, εκ των πραγμάτων, δεν προσβλέπουν ούτε στη συγκρότηση κάποιου λογοτεχνικού κανόνα, ούτε στην ομαδοποίηση νέων και νεότατων...
Χαρτογραφώντας την ποίηση του 21ου αιώνα Οψεις, διαθέσεις, ροπές - Πρωτοεμφανιζόμενοι ποιητές (2011-2018)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας