• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.4°C / 33.3°C
    2 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.4°C / 32.2°C
    4 BF
    45%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 30.0°C / 36.7°C
    2 BF
    45%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.9°C / 34.0°C
    2 BF
    31%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.0°C / 28.0°C
    3 BF
    65%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 27.2°C / 35.0°C
    2 BF
    77%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 35.0°C / 36.7°C
    5 BF
    18%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 23.3°C / 30.0°C
    2 BF
    45%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 29.4°C
    2 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 32.0°C / 32.0°C
    1 BF
    33%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.0°C / 31.0°C
    2 BF
    58%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.0°C / 29.0°C
    2 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 29.0°C / 29.0°C
    4 BF
    65%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    36°C 36.0°C / 36.0°C
    2 BF
    36%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 23.3°C / 30.0°C
    3 BF
    51%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 29.0°C / 29.0°C
    5 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 29.4°C / 34.4°C
    3 BF
    29%
  • Καβάλα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    25°C 24.4°C / 27.0°C
    2 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.2°C / 27.2°C
    2 BF
    77%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 35.0°C / 36.7°C
    4 BF
    18%
Το δώρο της σκληρής ευτυχίας

Γιώργος Μητάς. Τα δύο δώρα. Νουβέλα. Στερέωμα, 2021, σελ. 120

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το δώρο της σκληρής ευτυχίας

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ο Γιώργος Μητάς έκανε την εμφάνισή του στα γράμματα πριν από δέκα χρόνια με τις Ιστορίες του Χαλ (Κίχλη, 2011), μια σύνθεση από τρία εκτενή διηγήματα που απέσπασαν θερμές κριτικές και του προσκόμισαν το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περ. Αναγνώστης.

Ακολούθησε το Σπίτι (Κίχλη 2014), μια νουβέλα για την έλξη που ασκεί αλλά και τους κινδύνους που κρύβει το συναρπαστικό σύμπαν της γραφής, συμπληρώνοντας το αναδυόμενο συγγραφικό πορτρέτο του Μητά και προσδίδοντάς του, εκτός από την ολοφάνερη αγάπη για τη γλώσσα που είχε ήδη γίνει αντιληπτή από το πρώτο του βιβλίο, και μια υφολογική ευελιξία, αφού αποδείκνυε ότι μπορεί να κινηθεί με εκφραστική άνεση και σε απαιτητικά είδη, όπως αυτό των ιστοριών μυστηρίου ή ψυχολογικού τρόμου, διατηρώντας τη φινέτσα της βραβευμένης λογοτεχνικής του εκκίνησης.

Το τρίτο του βιβλίο, Τα δύο δώρα, μια νουβέλα που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Στερέωμα, περιέχει αρκετά αναγνωρίσιμα στοιχεία από τα δύο προηγούμενα βιβλία: όπως και οι Ιστορίες του Χαλ, εκκινεί από το σταθερό έδαφος της βιωμένης εμπειρίας (ο Μητάς έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στο Χαλ, ενώ το αντικείμενο των σπουδών του ήταν η Βιολογία, όπως και του Αντρέα, του πρωταγωνιστή της νέας του νουβέλας) για να ξανοιχτεί στον ανοιχτό ορίζοντα της μυθοπλασίας, ενώ επίσης, όπως και στο Σπίτι, ο ήρωας διακατέχεται από το πάθος της λογοτεχνίας αρχικά ως αναγνώστης και στη συνέχεια ως συγγραφέας.

Ωστόσο, τα Δύο δώρα συνιστούν και μια κατάδυση σε νέα –σκοτεινά– νερά: από τη μια μεριά αυτά του έρωτα και της ομορφιάς κι από την άλλη εκείνα του τραύματος και της απώλειας, που ο συνδυασμός τους μπορεί να καταβυθίσει τον ήρωα στο έρεβος ή να τον ανασύρει στο φως της δημιουργίας.

Στο ανά χείρας βιβλίο η αφήγηση κινείται σε τρία επίπεδα: ξεκινώντας χρονικά από το τέλος που διαδραματίζεται στο Αμστερνταμ, οπισθοχωρεί προς το πρόσφατο παρελθόν το οποίο λαμβάνει χώρα στην Ταϊλάνδη –και αποτελεί το κυρίως σώμα της αφήγησης– ενώ ανά διαστήματα ολισθαίνει και στο απώτερο, τα παιδικά και νεανικά χρόνια του ήρωα στην Αθήνα.

Αναμφίβολα, το κομμάτι της πλοκής που διαδραματίζεται στην Μπανγκόκ είναι το πλέον σαγηνευτικό, καθώς η περιγραφική δεινότητα του συγγραφέα καταφέρνει να δημιουργήσει ένα σκηνικό που δεν θέλγει μόνο με την εξωτική φαντασμαγορία του αλλά συντονίζεται τρόπον τινά με τα τεκταινόμενα, καθώς άλλοτε καθρεφτίζει τη μαγεία των αναδυόμενων αισθημάτων ανάμεσα στον Αντρέα και τη συνάδελφό του, τη Μύρρα, κι άλλοτε οι μετατροπές της διάθεσης του ερωτευμένου ήρωα προβάλλονται πάνω στο τοπίο σαν ξάφνου να θολώνουν τα γυαλιά μέσα από τα οποία αντικρίζει τον κόσμο.

Είναι λίγοι οι συγγραφείς που μπορούν να υποστηρίξουν με τέτοια λεπταισθησία το περιγραφικό κομμάτι μιας αφήγησης χωρίς να την κάνουν βαρετή και αυτό το καταφέρνει ο Μητάς – με μια υπερβολή ίσως στη χρήση των επιθετικών προσδιορισμών, που όμως κι αυτήν καταφέρνει να την ενσωματώνει σε ένα αρκετά συνεπές και γοητευτικό υφολογικό σύμπαν.

Οι διαδοχικές αναδρομές στα παιδικά και νεανικά χρόνια του ήρωα είναι δοσμένες με πιο αδρές γραμμές και χρησιμεύουν στη φιλοτέχνηση ενός ρεαλιστικού πορτρέτου, εξηγώντας χωρίς ψυχαναλυτικές υπερβολές την τρέχουσα συμπεριφορά του ήρωα, συνδέοντας –κι εδώ βρίσκεται ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο της νουβέλας– το τραύμα της παιδικής του ασθένειας με την αγάπη που ανέπτυξε για τη λογοτεχνία.

Το δώρο του έρωτα και το δώρο της γραφής είναι εδώ αλληλένδετα: όταν σου παίρνουν απ’ τα χέρια το ένα, σου προσφέρεται το άλλο. Ή ίσως –όπως υπονοείται στο τέλος– να πρόκειται για ένα και μοναδικό δώρο: αυτό της ζωής που κρύβει κάτω από τα λογής περιτυλίγματα και τις κορδέλες μια «σκληρή Ευτυχία». Πρόκειται για το πλέον ώριμο από τα βιβλία του Μητά με διακριτή τη σφραγίδα της κλασικότροπης κομψότητας και της γλωσσικής ευγένειας κι έντονη την επίγευση της γλυκόπικρης κατάφασης του πόνου αλλά και της χαράς που συνεπάγεται το φευγαλέο πέρασμά μας από τον κόσμο ετούτο.

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ο Μπαρνταμού στον Εθνικό Κήπο
Η θερινή διηγηματογραφική παράδοση του Ανοιχτού Βιβλίου συνεχίζει απρόσκοπτα, για ένατη συνεχή χρονιά, με ιστορίες που γράφουν αποκλειστικά για τους αναγνώστες της «Εφ.Συν.» συγγραφείς μιας ανοιχτής...
Ο Μπαρνταμού στον Εθνικό Κήπο
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ποίηση και πατρότητα
Ο Αλεχάντρο Σάμπρα με τον «Χιλιανό Ποιητή», που κυκλοφορεί από τις «Εκδόσεις Ικαρος», αφήνει τη μικρή αφηγηματική φόρμα με την οποία τον γνωρίσαμε στη χώρα μας και εισέρχεται στον κόσμο του μυθιστορήματος με...
Ποίηση και πατρότητα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Το σιωπηλό πέταγμα της κουκουβάγιας…
Το οπισθόφυλλο αυτού του μαγικού βιβλίου μας προειδοποιεί ότι πρόκειται για ένα «υβριδικό χρονικό» που «ξετυλίγει ένα χάρτη» παράγοντας μια «αστική πατριδογνωσία» μέσω «συνειρμικής γραφής»
Το σιωπηλό πέταγμα της κουκουβάγιας…
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Το πανηγύρι των καθημερινών θαυμάτων
Η Βισουάβα Σιμπόρσκα δεν είναι άγνωστη στην Ελλάδα, καθώς, μετά από τη βράβευσή της με το βραβείο Νόμπελ το 1996, έχουν κυκλοφορήσει δύο ανθολογίες του έργου της σε μετάφραση Βασίλη Καραβίτη από τις εκδόσεις...
Το πανηγύρι των καθημερινών θαυμάτων
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ασκήσεις παρατήρησης στη θολή ζώνη εξουσίας και επιτήρησης
Στην καρδιά του Μπουένος Αϊρες βρίσκεται το Εθνικό Κολέγιο. Παλαιότερα, είχε την ονομασία Κολέγιο των Ηθικών Επιστημών και, ακόμα παλαιότερα, Βασιλικό Κολέγιο του Σαν Κάρλος. Κάποτε ήταν μόνο αρρένων, τώρα...
Ασκήσεις παρατήρησης στη θολή ζώνη εξουσίας και επιτήρησης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Εγκάρσιος χρόνος
Ενα σπίτι στο Βρανδεμβούργο, έξω από το Βερολίνο, στην όχθη της λίμνης Scharmützel, που είναι γνωστή και ως «Θάλασσα της Μαρκ», είναι το σκηνικό του μυθιστορήματος Δοκιμασία της Τζέννυ Ερπενμπεκ.
Εγκάρσιος χρόνος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας