• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.8°C / 29.7°C
    1 BF
    39%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.6°C / 30.3°C
    1 BF
    37%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.1°C / 30.4°C
    2 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.5°C / 28.9°C
    1 BF
    18%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    3 BF
    60%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.0°C / 29.6°C
    2 BF
    16%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 27.4°C
    1 BF
    10%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.6°C / 28.6°C
    2 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 24.9°C
    3 BF
    75%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.9°C / 25.2°C
    3 BF
    43%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.6°C / 22.7°C
    1 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 25.9°C
    4 BF
    57%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    30°C 25.5°C / 29.9°C
    3 BF
    20%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.5°C / 28.5°C
    2 BF
    21%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 26.0°C
    2 BF
    39%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.0°C / 29.9°C
    3 BF
    23%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 24.3°C
    0 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.7°C / 31.1°C
    2 BF
    41%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.8°C / 27.8°C
    2 BF
    10%

ΑΒΡΑΑΜ ΠΑΥΛΙΔΗΣ. Περί φθοράς και απώλειας. ΜΙΕΤ, 2020. Σελ. 96 (με 73 έγχρωμες φωτογραφίες)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μνημειώνοντας τη φθορά

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

«…μια μουτζούρα σιωπής

μια μαϊμουδίσια μούρη θανάτου

μια επανέκδοση του αρνητικού

μια ανανέωση της αγιάτρευτης απουσίας

της εγκατάλειψης, της σιωπής.

Αυτό ήταν το μόνο θετικό.

Είχε κατορθώσει ο φωτογράφος

ν’ απαθανατίσει τη σιωπή».

Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, «Το μόνο θετικό»

Οι φωτογραφίες, ξεκινώντας στις αρχές του 19ου αι., πέρα από τη θετική ή την αρνητική αποτίμησή τους ως τέχνη, κατόρθωσαν να καταγράψουν τον κόσμο, διδάσκοντας έναν νέο οπτικό κώδικα, μεταβάλλοντας τη γνώμη μας για το τι αξίζει να βλέπουμε και τι έχουμε δικαίωμα να παρατηρούμε, διαμορφώνοντας μια γραμματική και ηθική της όρασης. Η φωτογραφία αποτελεί το στίγμα, το φυσικό αποτύπωμα, τη νεκρική μάσκα του πραγματικού.

Εχει χαρακτηριστεί τέχνη ελεγειακή, τέχνη του λυκόφωτος, καθώς οι φωτογραφίες ως memento mori και ως όργανο της μνήμης καθίστανται την ίδια στιγμή μια ψευδο-παρουσία και ένα τεκμήριο απουσίας. Για τον Ρολάν Μπαρτ η φωτογραφία ισοδυναμεί με Κασσάνδρα από την ανάποδη: έχοντας στραμμένα τα μάτια στο παρελθόν, δεν ψεύδεται ποτέ για όσα υπήρξαν και τα οποία έχουν πλέον χαθεί.

Ο φωτογράφος σε ακουαρέλα του Ανδρέα Θεοδώρου (Αίγινα, 2013)

Τι γίνεται, όμως, όταν οι χάρτινες εικόνες παρακμάζουν, αλλοιώνονται, φθείρονται, όταν σβήνουν, χάνουν τη ζωντάνια και την αίγλη τους, όταν τα πρόσωπα πάνω σε αυτές μετατρέπονται σε μουτζούρες σιωπής; Σκέψεις σαν αυτές γεννά το νέο φωτογραφικό άλμπουμ του Αβραάμ Παυλίδη Περί φθοράς και απώλειας, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2020, με εισαγωγή στην ελληνική και αγγλική γλώσσα του Ηρακλή Παπαϊωάννου.

Ο Παυλίδης, περιηγητής του ελληνικού τόπου, με γνήσιο ενδιαφέρον για την παράδοση, τη λαϊκή τέχνη, έχει απαθανατίσει με τις φωτογραφίες του εσωτερικά χώρων με ή χωρίς τους ενοίκους τους, ερειπωμένα κτίρια, ετοιμόρροπες επιφάνειες, στρέφοντας τη ματιά μας στη φθαρμένη ύλη, το υπολειπόμενο ίχνος της μέσα στον χρόνο. Στο νέο φωτογραφικό άλμπουμ του Παυλίδη συντελείται, όπως σημειώνει ο Ηρακλής Παπαϊωάννου στην κατατοπιστική και ενδελεχή εισαγωγή του, μια αθόρυβη μετατόπιση από την «εικόνα των ερειπίων» στα «ερείπια των εικόνων», που ξεθώριασαν, σάπισαν, αλλοιώθηκαν με κάθε τρόπο.

Ο Παυλίδης αναφωτογραφίζει επιλεκτικά εικόνες που έχει εντοπίσει σε ποικίλους χώρους, όπως παλαιοπωλεία, πινακίδες σε χώρους δημόσιους ή σε ιδιωτικές πηγές, ανασυνθέτοντάς τες αισθητικά ή τεχνητά. Οικογενειακά πορτρέτα, πορτρέτα νιόπαντρων ζευγαριών, μικροί μαθητές, μουσικοί, χάρτινες στιγμές μιας παρελθούσας ευτυχίας, αλλά και αποστεωμένα κτίρια πρωταγωνιστούν στο φωτόδραμα που συνθέτει ο Παυλίδης με τον φωτογραφικό φακό του.

Ο Παπαϊωάννου αναφέρει πως πρόκειται για υλικό που ο φωτογράφος αλιεύει από την ανεπίσημη φωτογραφία (vernacular photography), όρος που παραπέμπει στο έργο που παρήγαγαν ερασιτέχνες κυρίως φωτογράφοι και περιελάμβανε οικογενειακά πορτρέτα, καθημερινές σκηνές, κοινότοπα θέματα. Θεμελιώδης λειτουργία της ανεπίσημης φωτογραφίας μέσα από την ακινητοποίηση μιας φευγαλέας στιγμής, μέσα από την ταρίχευση του χρόνου είναι η διατήρηση ζωντανής της μνήμης των εικονιζόμενων προσώπων. Το φωτογραφικό άλμπουμ με εικόνες παρμένες από τις τελετουργίες της ιδιωτικής σφαίρας μνημειοποιεί και αναδεικνύει την ιστορικότητα των εικονιζόμενων.

Ωστόσο, οι φθαρμένες φωτογραφίες του Παυλίδη, στις οποίες η σκιά, το σκοτάδι κυριαρχούν πάνω στο φως, οδηγούν τα εικονιζόμενα πρόσωπα στην οριστική λήθη. Οι φωτογραφίες του, ως ομιλούσα πραγματικότητα, αφηγούνται την ιστορία της καταλυτικής επίδρασης του χρόνου στην υλικότητα των ανθρώπων και των πραγμάτων, σε μια εποχή που ο καθένας μας κάνει απέλπιδες και απελπισμένες προσπάθειες να αποτρέψει τη φθορά του χρόνου, το γέρασμα του σώματος και της μορφής, τη θλίψη που γεννά το αμετάκλητο του θανάτου.

Σε κάποιες εικόνες οι σκιές, το παιχνίδι ανάμεσα στο μαύρο και το άσπρο, έχουν ως αποτέλεσμα η φθορά να επεκτείνεται στην αρτιμέλεια του σώματος, στο χαράκωμα του προσώπου, σαν από φριχτό μαχαίρι, ακόμα και στο πλήρες σβήσιμό του. Οι ερειπωμένες εικόνες του Παυλίδη αποτυπώνουν το δυστοπικό ανθρώπινο σώμα. Πρόκειται για τοπίο θανάτου, φυσικού και ανθρώπινου, για μια εικονογραφία της οδύνης, καθώς ο φωτογράφος επιδιώκει και καταφέρνει να αναπαραστήσει το μη αναπαραστάσιμο. Οι φωτογραφίες του Παυλίδη είναι αντι-φωτογραφίες, μιας και ο καλλιτέχνης, αμφισβητώντας τα πιο ζωτικά συστατικά του φωτογραφικού λόγου, ανατρέπει την οπτική ρητορική της τέχνης που πιστά υπηρετεί από τη δεκαετία του ’90. Ο Παυλίδης με τις πάσχουσες φωτογραφίες του, τις φτιαγμένες από «πεθαμένο χαρτί», αφηγείται την ελεγεία της φθοράς και της απώλειας του ανθρώπου και των πραγμάτων, ενώ

«όλο ελπίζει πως κάποτε θ’ αποτυπώσει τη διαφορά

ανάμεσα στο χωρισμό και το θάνατο

ατέλειες έχει όμως ακόμη πολλές η τέχνη του

αν κι όσο πάει μαθαίνει απ’ έξω τη νύχτα

παπαγαλίζει το σκοτάδι

κι αισιοδοξεί πως η αδιόρατη στιγμή

όταν η εγκατάλειψη η απλή

μεταμορφώνεται σε θάνατο οριστικό

θα συλληφθεί στο τέλος».

(Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ)
 

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ξεφλουδίζοντας το πένθος και τη γραφή
Το βραβευμένο βιβλίο (Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας ΗΠΑ, 2018) της Σίγκριντ Νιούνεζ προκάλεσε κριτικές και συζητήσεις με τον θάνατο και το μελαγχολικό πένθος να είναι από τα βασικά θέματά του.
Ξεφλουδίζοντας το πένθος και τη γραφή
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ενας φιλόσοφος στη Μόσχα της επανάστασης
Το Ημερολόγιο Μόσχας είναι μια σημαντική αποτύπωση της Μόσχας των χρόνων μετά την επανάσταση και μια έκδοση που συνεισφέρει ιδιαίτερα στην κατανόηση κάποιων πλευρών του έργου του Μπένγιαμιν και της...
Ενας φιλόσοφος στη Μόσχα της επανάστασης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Αυτοπροσωπογραφία σε δεύτερο πρόσωπο
Ο Εντουάρ Λεβέ, με ακαδημαϊκές σπουδές στα οικονομικά και αυτοδίδακτος στη φωτογραφία και τη ζωγραφική, αυτοκτόνησε στο Παρίσι στις 17 Οκτωβρίου του 2007, σε ηλικία σαράντα δύο ετών.
Αυτοπροσωπογραφία σε δεύτερο πρόσωπο
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ονειρο μέσα στο όνειρο
Η θερινή διηγηματογραφική παράδοση του Ανοιχτού Βιβλίου συνεχίζει απρόσκοπτα, για ένατη συνεχή χρονιά, με ιστορίες που γράφουν αποκλειστικά για τους αναγνώστες της «Εφ.Συν.» συγγραφείς μιας ανοιχτής...
Ονειρο μέσα στο όνειρο
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Από τη ρητορική στη λογοτεχνία
Ενα πανόραμα της πρώιμης και της μεσοβυζαντινής λογοτεχνικής θεωρίας και πρακτικής με επίκεντρο τις ημέρες και, κυρίως, τα έργα ενός πληθωρικού επαγγελματία διανοούμενου και παθιασμένου παιγνιώδη δημιουργού...
Από τη ρητορική στη λογοτεχνία
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ποίηση για το επιτήδευμα της ζωής
Μου αρέσει καμιά φορά να παραφράζω, να λέω δηλαδή με δικά μου λόγια ποιήματα που έχω διαβάσει, αρκεί να προσφέρονται, εννοείται, γι’ αυτή τη δουλειά. Τη θεωρώ ως διαδικασία δημιουργική, διδακτική και...
Ποίηση για το επιτήδευμα της ζωής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας