• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.8°C / 7.4°C
    0 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 1.9°C / 6.9°C
    1 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.5°C / 11.2°C
    2 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.1°C / 2.0°C
    0 BF
    86%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.1°C / -2.1°C
    1 BF
    80%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.0°C / 6.2°C
    1 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.6°C / -0.5°C
    2 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.3°C / 8.6°C
    1 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 6.5°C / 10.3°C
    4 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C -0.1°C / 4.9°C
    1 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.8°C / 10.2°C
    4 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    2 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    81%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.9°C / 3.8°C
    0 BF
    77%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    5°C 1.1°C / 6.2°C
    1 BF
    90%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    9°C 5.8°C / 9.9°C
    2 BF
    35%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    6°C 4.0°C / 7.7°C
    1 BF
    75%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 1.5°C / 4.9°C
    1 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 1.7°C / 7.0°C
    2 BF
    68%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.2°C / -1.2°C
    1 BF
    52%

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος και το νέο βιβλίο του, «Ανήσυχα άκρα»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα ανήσυχα πόδια του έρωτα

  • A-
  • A+

Το νέο βιβλίο του Νίκου Παναγιωτόπουλου είναι μια συλλογή με δέκα διηγήματα, εκ των οποίων τα επτά αποτελούν αναδημοσιεύσεις. Κι ενώ, σε γενικές γραμμές, βρίσκω αρτιότερες τις συλλογές που απαρτίζονται ως επί το πλείστον από διηγήματα που έχουν γραφτεί εξ αρχής με σκοπό να συνθέσουν ένα όλον, να αποτελέσουν δηλαδή ψηφίδες ενός ψηφιδωτού, συνδεδεμένες με την κόλλα μιας συνεκτικής ιδέας –όπως για παράδειγμα είναι αυτά που συνθέτουν τη συλλογή Γραφικός χαρακτήρας, του ιδίου–, πρέπει να παραδεχτώ τη χρησιμότητα της συγκέντρωσης των κατά καιρούς δημοσιευμένων σε περιοδικά, εφημερίδες ή ανθολογίες διηγημάτων (καθώς σκόρπια τείνουν να χαθούν), όταν μάλιστα ο συγγραφέας έχει μεριμνήσει να τα τοποθετήσει, μαζί με νέα, πάνω σ’ ένα κοινό έδαφος, όπως είναι εδώ αυτό των «ανήσυχων» ερωτικών σχέσεων, αυτών που μπορούν ενίοτε να σε οδηγήσουν στα «άκρα».

Τα Ανήσυχα άκρα ξεκινούν με το διήγημα που δάνεισε τον τίτλο του σε όλη τη συλλογή. Η αφηγήτρια, μια γιαγιά που ζει μόνη της μετά τον θάνατο του άντρα της, δεν έχει ύπνο, καθώς πάσχει από το «σύνδρομο των ανήσυχων άκρων». Οταν πάει δηλαδή να αποκοιμηθεί, τα πόδια της τινάζονται και την αφυπνίζουν.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα ανήσυχα πόδια της θα τη σώσουν καθώς αντιλαμβάνεται τον μεταμεσονύχτιο εισβολέα. Ο αλλοδαπός που έχει μπει για να τη ληστέψει σύντομα θα βρεθεί προ εκπλήξεως ενώ ο συγγραφέας μάς επιφυλάσσει ακόμα μία έκπληξη για το τέλος: πρόκειται για τις «έξεις» του μικρού της γιου, που αν μαθευτούν θα αποβούν μεγαλύτερος κίνδυνος για την ηλικιωμένη γυναίκα απ’ ό,τι μια ληστεία. Ολο το κείμενο είναι γραμμένο ως εσωτερικός μονόλογος, ζωντανός κι αληθοφανής, ενώ μονόλογο αποτελεί και το επόμενο, με τίτλο «Χώμα κι αέρας», με αφηγήτρια μια ερωτευμένη γυναίκα μεγάλης κι εδώ ηλικίας.

Οσο προχωράμε, τα διηγήματα έχουν όλο και νεότερους πρωταγωνιστές, καλύπτοντας έτσι, καθοδικά, μια μεγάλη γκάμα ηλικιών, ενώ η ένταση των ερωτικών προβλημάτων δεν δείχνει να επηρεάζεται ούτε από το σφρίγος των νεότερων ούτε από τη σοφία των μεγαλύτερων. Τα πόδια του έρωτα είναι πάντα ανήσυχα και τινάζονται, ωθώντας άλλοτε μια γυναίκα να κάνει πέρα έναν απωθημένο παιδικό της έρωτα για να επιστρέψει στην παράνομη σχέση της με έναν παντρεμένο, άλλοτε έναν καθηγητή σεναρίου, που μόλις έχει μάθει ότι του μένουν μόνο λίγοι μήνες ζωής, να «κλέψει» για μια νύχτα την κοπέλα ενός συναδέλφου στη διάρκεια ενός σεμιναρίου σ’ ένα ελληνικό νησί, άλλοτε δε έναν άντρα τυφλωμένο απ’ τη ζήλια να φιμώσει και να δέσει στο καλοριφέρ τον εραστή της γυναίκας του.

Κι ενώ κάθε διήγημα είναι με τον τρόπο του αξιοπρόσεκτο, ξεχώρισα τα εξής τρία: «Ο θάνατος και η κόρη», «Ο λαιμός της Κασσάνδρας» και «Η σκοτεινή πλευρά της Αφροδίτης». Το πρώτο αφορά έναν χωρισμένο καθηγητή μιας σχολής κινηματογράφου, που τον φλερτάρει μια μαθήτριά του.

Ενώ η πλοκή μοιάζει προβλέψιμη, μια αναπάντεχη σύμπτωση στο τέλος θα αναδείξει το βάθος του διηγήματος, την αναμέτρηση δηλαδή με τον χρόνο και τη μνήμη, ενώ η διακειμενική του σχέση με την ταινία «Ψεύτης ήλιος» (δευτερευόντως και με την ταινία «Ο θάνατος και η κόρη», όσον αφορά τουλάχιστον την τελική έκβαση) αξιοποιείται ευφυώς από τον συγγραφέα. «Ο λαιμός της Κασσάνδρας» διαδραματίζεται σ’ ένα ξενοδοχείο με ήρωες ένα ζευγάρι σε κρίση. Το ζεύγος ξυπνά κάθε πρωί από τον θόρυβο που κάνουν οι διπλανοί καθώς επιδίδονται αχάραγα σε ερωτικές περιπτύξεις.

Η ανακάλυψη πως ο ένας εκ των δύο συνουσιαζόμενων είναι μια γυναίκα σε αναπηρικό καροτσάκι κεντρίζει την περιέργεια και το ενδιαφέρον του ζευγαριού κι έτσι αρχίζουν να τους παρακολουθούν πασχίζοντας να ξεκλειδώσουν το μυστικό του έρωτα που προτιμά τα αδρανοποιημένα πόδια μιας ανάπηρης από τα δικά τους «ανήσυχα άκρα». Ο Παναγιωτόπουλος μας επιφυλάσσει εδώ μια αναπάντεχα κι ευπρόσδεκτα αισιόδοξη τροπή.

Στη «Σκοτεινή πλευρά της Αφροδίτης» η αφήγηση παίζει με τον παραλληλισμό του άντρα και της γυναίκας με τους πλανήτες Αρη και Αφροδίτη, αντίστοιχα. Απολαυστικός ο ρόλος του Γιούρι, του γάτου που έκανε δώρο ο νεαρός άντρας στη νεαρή συμβία του, ένα κατοικίδιο που στο τέλος θα βρει την πόρτα ανοιχτή να φύγει…

Η δεξιοτεχνία με την οποία χειρίζεται ο Παναγιωτόπουλος τα εργαλεία του είναι εμφανής σε κάθε διήγημα, ακόμα κι όταν πρέπει να προσαρμόσει τη γλώσσα του αφηγητή σε έναν εικοσάρη που ζει έναν καλοκαιρινό χωρισμό, όπως συμβαίνει στο συγκινητικό αλλά και αστείο «Το φάντασμα ή The way young lovers do», με το οποίο κλείνει η συλλογή. Η τελευταία μάλιστα αυτή ιστορία αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της ικανότητας του συγγραφέα να φέρνει ως λογοτεχνικό αντίβαρο της θλίψης το χιούμορ, αναδεικνύοντας την παιγνιώδη πλευρά που κρύβεται μέσα στις μικρές και μεγάλες τραγωδίες των σχέσεων.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Συμβολή στην ιστορία της τέχνης
Το βιβλίο της Τιτίνας Κορνέζου πραγματεύεται τη ζωγραφική παραγωγή στη Γαλλία κατά την περίοδο των δύο αιώνων που προηγήθηκαν της Γαλλικής Επανάστασης.
Συμβολή στην ιστορία της τέχνης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ηχώ της απόστασης
Ο θάνατος είναι η φιλοσοφία της ζωής, η αναθεώρηση όσων βιώθηκαν και η αναστόχευση όσων έρχονται. Στο πρόσφατο ολιγοσέλιδο βιβλίο (μικρή νουβέλα ή εξομολόγηση) του Θανάση Σταμούλη, ο αφηγητής μαθαίνει για τον...
Η ηχώ της απόστασης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Οι πήδοι του βατράχου
Η Ρούλα Γεωργακοπούλου βολτάρει άνετα σε αυτή την υβριδική ζώνη μεταξύ ύπνου και ξύπνου και μας στέλνει καλειδοσκοπικές ανταποκρίσεις από το συναπάντημα του ιψενικού Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν με τα Λόγια της...
Οι πήδοι του βατράχου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Οψεις ενός γυάλινου κόσμου
Η Βίνσεντ μεγαλώνει στοιχειωμένη από τον πνιγμό της μητέρας της. Εργάζεται ως μπαργούμαν στο ξενοδοχείο Κάιετ «ένα παλάτι από γυαλί και κέδρο», στη νήσο Βανκβούβερ της Βρετανικής Κολομβίας.
Οψεις ενός γυάλινου κόσμου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ματιά του ακροατή και το «μουσικό μυστικό»
Η ματιά του ακροατή που υιοθετεί ο Πλέσνερ πηγάζει από την «έκκεντρη τοποθετικότητα» του ανθρώπου, όπως ονομάζει το ίδιόν μας να είμαστε και να έχουμε συγχρόνως σώμα, να αντιλαμβανόμαστε χωρίς δεύτερη σκέψη...
Η ματιά του ακροατή και το «μουσικό μυστικό»
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Iστορία της πολιτικής φιλοσοφίας της νεωτερικότητας
Ο Τζον Ρολς (1921-2002) σημάδεψε την πολιτική και ηθική φιλοσοφία, ενώ δίδαξε πλήθος φοιτητών, πολλοί από τους οποίους άφησαν το δικό τους στίγμα στη σκέψη.
Iστορία της πολιτικής φιλοσοφίας της νεωτερικότητας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας