• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.2°C / 29.7°C
    2 BF
    42%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.3°C / 24.6°C
    2 BF
    70%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.0°C / 27.6°C
    3 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    2 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.5°C / 24.9°C
    2 BF
    47%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    2 BF
    95%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 21.4°C / 21.4°C
    1 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 27.4°C / 27.4°C
    2 BF
    51%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.4°C / 24.7°C
    2 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 22.9°C / 28.9°C
    1 BF
    28%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 26.8°C
    2 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.6°C / 26.7°C
    1 BF
    44%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    94%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    3 BF
    68%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 24.5°C / 27.8°C
    2 BF
    50%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.2°C / 23.8°C
    4 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    29°C 24.9°C / 30.0°C
    3 BF
    29%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.3°C / 22.3°C
    2 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 23.7°C / 23.7°C
    2 BF
    90%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    62%

ΜΑΡΙΑΛΕΝΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ  «Τάισέ με». Μυθιστόρημα. Μεταίχμιο, 2020. Σελ. 248

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για ποιο πράγμα πεινάς πιο πολύ;

  • A-
  • A+

«[…] Ο ανδρικός κόσµος έπρεπε να καταρρεύσει. Ηρθε η στιγµή για τη Γυναικεία Αποστολή. Δυνατές, στέρεες, αποφασισµένες, οι γυναίκες επαγρυπνούσαν για να µην µπορέσει να ανατραπεί το καθεστώς, να µη σταµατήσει το Γυναικείο Πρόγραµµα».

Η Μαριαλένα Σπυροπούλου έκανε την πρώτη της εμφάνιση με τη νουβέλα «Ρου» (Μεταίχμιο, 2016), στην οποία η Ζαχαρούλα, ερχόμενη από τη νησιωτική επαρχία, βλέπει (ή ίσως δεν βλέπει) τον εαυτό της να μεταμορφώνεται σε Ρούλα κι ύστερα σε Ρου, καθώς η ανάπτυξη της σεξουαλικής της ταυτότητας συγκρούεται βίαια με την ψυχολογική της ωρίμανση -όπως άλλωστε συχνά συμβαίνει.

Στη «Ρου» η Σπυροπούλου έκανε, αν μη τι άλλο, δύο πράγματα που μάλλον δεν υπάρχουν σε αφθονία στο τρέχον λογοτεχνικό τοπίο: έγραψε με ουσιαστικό επίκεντρο τη γυναίκα, όπως αυτή είναι σήμερα, και μίλησε με τόλμη για τη γυναικεία ταυτότητα.

Η θέση, η φύση, η ψυχοσωματική ταυτότητα της γυναίκας, είναι το αγκάθι στον αφηγηματικό κόσμο της συγγραφέως και στο δεύτερο βιβλίο της, το μυθιστόρημα «Τάισέ με». Η πρόφαση απλή: μια 30χρονη γυναίκα, η Μαρίνα, στο απόγειο της κρίσης δέχεται μια αναπάντεχη πρόταση γάμου. Και αυτό που φαντάζει στους γύρω της ως η ευκολότερη (θετική) απάντηση και η ευτυχέστερη κατάληξη, για εκείνη αποδεικνύεται διχαστική αγωνία.

Η Μαρίνα είναι το επίκεντρο ενός σύμπαντος γυναικών από το οποίο αντλεί η Σπυροπούλου -γυναίκες αυτής ή της προηγούμενης γενιάς που σταδιακά ξεπερνούν την «πείνα» για κοινωνικές συμβάσεις, ακριβώς επειδή η «πείνα» τους για όλα τα άλλα που έχει να τους δώσει η ζωή (ή για όσα δεν τους δίνει, αλλά εκείνες πεισματικά διεκδικούν) είναι μεγαλύτερη. Η αβεβαιότητα των ημερών που αποτελούν το φόντο της αφήγησης τελεί υπό διαρκή αντιδιαστολή με την ανάγκη της Μαρίνας για κάτι διαφορετικό από εκείνα στα οποία αρκέστηκαν η μητέρα ή οι φίλες της. Ποιος στοιχειοθέτησε εν τέλει πως μητρότητα και γάμος είναι μονόδρομος για την αυτοπραγμάτωση;

Ομως η αφηγηματική ανησυχία της Σπυροπούλου δεν αρκείται στη γραμμική αυτή ιστορία. Παράλληλα, και με αφορμή ένα βιβλίο που η Μαρίνα διαβάζει και το οποίο φέρει τον τίτλο του ίδιου του ανά χείρας μυθιστορήματος, η συγγραφέας χτίζει μια παράλληλη, ουτοπική σάγκα που θυμίζει αρχαία τραγωδία.

Στα κεφάλαια που εναλλάσσονται με αυτά της συγκαιρινής αφήγησης απαντάμε μια κοινωνία που διοικείται με τρόπο δρακόντειο μόνο από γυναίκες, οι οποίες έχουν οριστικά αποτινάξει τα χαρακτηριστικά που τις συνδέουν με το στερεότυπο της μητρότητας. Στο παράλληλο αυτό σύμπαν, όπου η «πείνα» έχει δραστικά μετασχηματιστεί, το αντρικό φύλο είναι παρίας, η Μάγκντα όμως (το ανεστραμμένο είδωλο της Μαρίνας) παραβαίνει τα ειωθότα, θέλοντας να έχει αυτό που «δεν θα έπρεπε», θέλοντας δηλαδή να τεκνοποιήσει.

Με τον τρόπο αυτό η Σπυροπούλου βάζει στα χέρια τής (εκάστοτε) γυναίκας την απάντηση στο ερώτημα: για ποιο πράγμα «πεινάς» και για ποιο όχι; Και το σημαντικότερο είναι πως το κάνει όχι διδακτικά, αλλά μέσα από μια πλεχτή αφήγηση, προσιτή, αλλά υψηλής ακρίβειας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ηχώ της πολυφωνίας
Το προσωπικό ύφος της Φάντη με τις καλά χωνεμένες επιρροές δημιουργεί ένα ενιαίο πλαίσιο εντός του οποίου εκπέμπουν όλα τα διηγήματα, καθιστώντας τά μεταξύ τους όρια δυσδιάκριτα, εντείνοντας την ηχώ της...
Η ηχώ της πολυφωνίας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Τα μπλουζ του Μπέριμαν
Η έκδοση, προϊόν πολυετούς εργασίας, είναι μια καλή ευκαιρία να πάρουμε εκείνη τη γενναία ανάσα και να βουτήξουμε στην άβυσσο αυτού του εξαιρετικά ιδιοσυγκρασιακού δημιουργού της μεταπολεμικής αμερικανικής...
Τα μπλουζ του Μπέριμαν
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Δοκιμές περιπλάνησης σε εαυτό και κόσμο
Μεθοδολογικά, ο Σινιόσογλου προσαρμόζει συνειδητά το είδος της γραφής του στα υλικά και στους σταθμούς μιας διακριτής γενεαλογίας σωματικής γραφής και αναμέτρησης με την ασθένεια του εαυτού και των...
Δοκιμές περιπλάνησης σε εαυτό και κόσμο
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μεταξύ Ουκρανών και Ρώσων
Ωστόσο, δεν αποτελεί μια λογοτεχνία ίσων αποστάσεων: είναι περισσότερο ένα πεδίο φωνών που δεν αγνοούν το πολιτικό, ούτε το κρύβουν κάτω από το χαλί, αλλά το τονίζουν με πλάγιες πινελιές.
Μεταξύ Ουκρανών και Ρώσων
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μεταποίηση πικρής αυτοσυνειδησίας
Η μεταποίηση της πικρής αυτοσυνειδησίας σε ποίηση γίνεται χωρίς ωραιοποιημένο λόγο, με λεξιλόγιο κοινό, απροκάλυπτο, με εικόνες κάποτε σκληρές όπου η φθορά δηλώνεται σωματικά.
Μεταποίηση πικρής αυτοσυνειδησίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας