Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η πραγματικότητα εφιάλτης, το όνειρο πραγματικότητα

Στάθης Ιντζές

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η πραγματικότητα εφιάλτης, το όνειρο πραγματικότητα

  • A-
  • A+

Ο Στάθης Ιντζές, γεννημένος στη Λάρισα το 1986, εκτός της συγγραφικής και μεταφραστικής του ιδιότητας, είναι γνωστός και από τις Εκδόσεις Ενύπνιο, τις οποίες διευθύνει, όπως και από τον ενεργό ρόλο του στις Εκδόσεις Θράκα. Από το 2011 που έβγαλε την πρώτη ποιητική του συλλογή Συνωμοσία ταυτοχρονισμού, έχει εκδώσει ακόμη δύο βιβλία ποίησης, το Σεληνάκατος (2013) και Gadium (2017)∙ τη νουβέλα Οι τελευταίοι φανατικοί της στρωματσάδας (2014) και τα μυθιστορήματα Κάτω η σκουριά (εκτός εμπορίου 2013) και Οι ανειδίκευτοι δεν βγάζουν κιχ (2017).

Στην καινούργια συλλογή διηγημάτων του μικρής έκτασης, των καθιερωμένων πια μπονζάι, ιστορίες τις χαρακτηρίζει ο ίδιος, με λόγο ακαριαίο, ο Ιντζές κινείται άνετα ανάμεσα στο ρεαλιστικό διήγημα και την ηθογραφία, με αέρα υπερρεαλισμού και αρκετές δόσεις μαγικού ρεαλισμού και παραμυθικής μαγείας.

Κάπου πιο πέρα παραφυλάει ο συμβολισμός. Η πραγματικότητα εφιάλτης, το όνειρο πραγματικότητα. Ιστορίες του χωριού που λέγονται στο παραγώνι, μπροστά στη φωτιά, και που ίσως ο αφηγητής είχε ακούσει παιδί∙ «οράματα και θάματα» που δρουν προβλεπτικά για το μέλλον∙ παλιά πέτρινα αρχοντικά εγκαταλελειμμένα και στοιχειωμένα∙ παραλίες και δάση που μυρίζουν θάνατο.

Στάθης Ιντζές. Η Μήνα και άλλες ιστορίες. Κίχλη, 2019, σελ. 45

Στη γραφή του διεμβολίζονται αρχέγονες δοξασίες για τερατόμορφες παρουσίες και ανθρωποφαγικά ένστικτα, όπως τα διασώζουν ο μύθος, ο θρύλος και η παράδοση. Ακόμη και οι πεθαμένοι αφηγούνται. Τα σκληρά ήθη της επαρχίας, η κακεντρέχεια και η οργή στην ανταπόδοση του κακού. «Το χωράφι του Καλπάκη ήταν άκαρπο», στην ιστορία «Ο καλλιεργητής», βρήκε τον τρόπο ο ιδιοκτήτης να κάνει και τα χωράφια των άλλων ίδια, για να μη διαφέρει.

Ο Στάθης Ιντζές αναδιφεί στη βιωμένη μνήμη χωρίς νοσταλγική αναπόληση. Προβάλλει το ανοίκειο με τη βεβαιότητα του γνωστού. Ιστορίες όπως οι «Παιδικές αμαρτίες», με την αφοπλιστική λιτότητα και το δραματικό τους βάθος, και η ομώνυμη με τον τίτλο «Μήνα» είναι υποδειγματικά μικροδιηγήματα. Η Μήνα, το αλλόκοτα όμορφο πλάσμα, που δεν είναι ούτε πάπια ούτε χήνα και έχει ράμφος μυτερό σαν σταυρωτό κατσαβίδι, δίνει, με έναν ιδιότυπα συμβολικό τρόπο, τη διάσταση ανάμεσα στη φύση και την αφύσικη συμπεριφορά.

Από τη μια ο κάτοικος της πόλης, επισκέπτης παροδικός της υπαίθρου, που αδυνατεί να αντιληφθεί τη μοναξιά των χωρικών, και από την άλλη η Μήνα, που «ζει κλειδωμένη στην αποθήκη μιας γριάς στο τελευταίο χωριό ενός ψηλού βουνού», υποδεικνύουν τον τρόπο με τον οποίο η φύση «εκδικείται» το άστυ, τόσο για την αδιακρισία του όσο και για την αδιαφορία και την εγκατάλειψή της. Στο σημείο αυτό δεν θα πρέπει να αφήσουμε ασχολίαστο το εξαιρετικής ακρίβειας σχέδιο της Εύης Τσακνιά που κοσμεί το εξώφυλλο.

Στον «Λωτό» η ιστορική μνήμη από τα ταραγμένα χρόνια της γιαγιάς. Στο αφήγημα το «Χαρουκλό», με μια γοητευτική αντιστροφή της αφήγησης, ο αναγνώστης αναρωτιέται: Ποιος είναι τελικά σαλεμένος και αλλόκοτος, η Χαρίκλεια που τη φωνάζουν το Χαρουκλό, γιατί είναι αγαθιάρα, ή η Αθηναία νοικοκυρά και ο γιος της που αφήνουν την πόρτα ανοιχτή για να μπει ο πατέρας που χάθηκε με τη βάρκα του δέκα χρόνια πριν;

Σαν τον μικρό Αρθούρο, από το ομώνυμο διήγημα, που με τις ζωγραφιές του είχε ενθουσιάσει τη δασκάλα και είχε προκαλέσει τη ζήλια και την οργή των συμμαθητών του, ο Ιντζές ζωγραφίζει «με απαράμιλλη ζωντάνια» τους χαρακτήρες του.

Δεν είναι δύσκολο να διαπιστώσει κανείς ότι μέσα από την παραβολή, το υπερφυσικό, το ανοίκειο και το παραμυθικό στοιχείο ο συγγραφέας ανιχνεύει τις ρίζες σύγχρονων βιοτικών συνθηκών και αναζητά όρους ενηλικίωσης και μύησης στη ζωή.

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Σκαμπρόζικες φέτες ζωής
Στο εντυπωσιακό βιογραφικό του Τηνιακού στην καταγωγή πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα μόλις προστέθηκε και η ανά χείρας συλλογή αφηγημάτων: μικρές ιστορίες και μικροδιηγήματα, λαογραφικά ενσταντανέ και...
Σκαμπρόζικες φέτες ζωής
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ηθική των μηχανών και το πνεύμα της κατσαρίδας
Ο σπουδαίος μαθηματικός Αλαν Τιούρινγκ, πατέρας της επιστήμης των υπολογιστών, συζητά με τον Τσάρλι, τον ήρωα και αφηγητή του μυθιστορήματος, για το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης.
Η ηθική των μηχανών και το πνεύμα της κατσαρίδας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Φιλιωμένος με τους νεκρούς
Ο ποιητής Τάσος Πορφύρης (γενν. 1931) της δεύτερης μεταπολεμικής γενιάς, μετά τον συγκεντρωτικό τόμο της ποίησής του, «Νεμέρτσκα», 1961-2011, και το «Οι μέσα μας πληγές» (2015), μας προσκομίζει το νέο του...
Φιλιωμένος με τους νεκρούς
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η οδύσσεια ενός δασκάλου
Γεννημένος στη Νέα Κίο Αργολίδας από Μικρασιάτες πρόσφυγες, ο Στρατής Χαβιαράς σημαδεύτηκε, όπως και η γενιά του, από τον ζόφο του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.
Η οδύσσεια ενός δασκάλου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η φωνή της Ηπείρου
Ο Ευάγγελος Αυδίκος θέτει στο κέντρο του μυθιστορήματός του τον παραγκωνισμένο Κώστα Κρυστάλλη, όχι όμως με τους όρους μιας κλασικής και αναμενόμενης βιογραφίας.
Η φωνή της Ηπείρου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας