• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.2°C / 31.8°C
    2 BF
    37%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.6°C / 29.4°C
    1 BF
    55%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.0°C / 27.3°C
    2 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 26.6°C
    2 BF
    63%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    28°C 25.0°C / 28.7°C
    2 BF
    31%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    2 BF
    40%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.6°C / 26.8°C
    1 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.8°C / 31.6°C
    2 BF
    38%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 20.9°C / 26.9°C
    1 BF
    54%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    30°C 25.7°C / 30.4°C
    1 BF
    32%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    32°C 31.6°C / 31.6°C
    3 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    2 BF
    88%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 29.5°C
    0 BF
    39%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    30°C 25.6°C / 30.1°C
    2 BF
    28%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.8°C / 29.8°C
    3 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.6°C / 32.0°C
    0 BF
    26%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.3°C / 28.8°C
    2 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    29°C 26.5°C / 29.5°C
    1 BF
    39%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    66%

PATRICK HAMILTON. «Πλατεία Χανγκόβερ». Μετάφραση: Κατερίνα Σχινά. Επίμετρο: Νίκος Α. Μάντης. Στερέωμα, 2019. Σελ. 402

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η σκοτεινή ζώνη του εαυτού και του κόσμου

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

O Πάτρικ Χάμιλτον στην «Πλατεία Χανγκόβερ» αφηγείται την ιστορία ενός τριανταπεντάχρονου ψυχικά διαταραγμένου άντρα, λίγο πριν από το ξέσπασμα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Ογδόντα χρόνια μετά τη δημοσίευση του έργου και ο Τζορτζ Χάρβεϊ Μπόουν παραμένει ένας ήρωας που εξακολουθεί να συγκινεί καθώς, παρά τα σύνθετα προβλήματά του, διαθέτει μια διαύγεια και μια βαθιά κατανόηση για τα κίνητρα και τις αδυναμίες αυτών που τον περιβάλλουν, με μια σπάνια ικανότητα να διεισδύει στην ουσία των πραγμάτων.

Την ημέρα των Χριστουγέννων του 1939 ο Πάτρικ Χάμιλτον άρχισε να γράφει την «Πλατεία Χανγκόβερ». Το μυθιστόρημα εκτυλίσσεται τους κρίσιμους μήνες που ακολούθησαν, μεταφέροντας στον αναγνώστη την αίσθηση της απειλής που επικρατούσε στον κόσμο – έναν κόσμο ανίκανο να αντιδράσει στη χαοτική ατμόσφαιρα που είχε δημιουργηθεί εν όψει του επικείμενου πολέμου.

Ωστόσο στο μυθιστόρημα περιγράφεται και ένα διαφορετικό χάος – το αβυσσαλέο χάος που κυριαρχεί στο μυαλό του πρωταγωνιστή. Από την πρώτη σελίδα που μας συστήνει τον Τζορτζ Χάρβεϊ Μπόουν, μοναχικό εργένη, τον βλέπουμε να έχει βυθιστεί σε μια από εκείνες τις «νεκρές» φάσεις του, σε μια κατάσταση φυγής από την πραγματικότητα, όπου με ένα «κλικ» το μυαλό του κατεβάζει ρολά, μια εμπειρία που ο ίδιος την προσομοιάζει με ταινία του βωβού κινηματογράφου άνευ μουσικής συνοδείας.

Κατά τη διάρκεια αυτών των νεκρών φάσεων δεν ήταν σε θέση να κάνει καμία σκέψη, όλα ήταν άχρωμα και ασύνδετα, αναγνώριζε μεν τον κόσμο γύρω του, αλλά απαντούσε μηχανικά και τα λόγια δεν είχαν νόημα ούτε και κάποια σύνδεση με όσα είχαν προηγηθεί. Τα ανθρώπινα πλάσματα γύρω του ήταν άνευρα σαν μαριονέτες και ο εαυτός του μουδιασμένος, χωρίς αισθήσεις, συνείδηση και αντιδράσεις. Τον τελευταίο καιρό αυτά τα «κενά» έχουν επιδεινωθεί, ο Μπόουν περιπλανάται κουβαλώντας τη θλίψη του στις γειτονιές της Ερλ’ς κορτ, πνίγοντας τη στο ποτό.

Η «Πλατεία Χανγκόβερ» του τίτλου είναι ένας μεταφορικός τόπος, μια στάση στην ατέρμονη και μοναχική περιπλάνηση του Μπόουν από παμπ σε παμπ και από στέκι σε στέκι, όπου καταναλώνει μεγάλες ποσότητες αλκοόλ, εξαντλώντας τον οργανισμό του και ξοδεύοντας τα τελευταία του λεφτά προκειμένου να καθησυχάσει τον ταραγμένο νου του.

Από την αρχή, επίσης, μαθαίνουμε πως πρέπει «να σκοτώσει τη Νέτα» (υπάρχει στο κεφάλι του μια φωνή που του έχει υποβάλει και του επαναλαμβάνει ακατάπαυστα αυτή την ιδέα – αν και δεν θυμάται πάντα τον λόγο που θέλει να το κάνει αυτό). Το μόνο που ξέρει είναι πως όταν θα έχει «τελειώσει» με εκείνη θα βρει τη γαλήνη και τότε θα φύγει για το Μέιντενχεντ, ένα μέρος απ’ όπου έχει όμορφες αναμνήσεις καθώς είχε περάσει εκεί δυο βδομάδες με την αδελφή του Ελεν, η οποία έναν χρόνο μετά πέθανε (δεν μαθαίνουμε ποτέ για το πώς πέθανε η αδελφή του). Οταν θα έφτανε εκεί, θα γαλήνευε και θα σταματούσε να πίνει, επαναλαμβάνει στον εαυτό του. Αυτό που γρήγορα γίνεται εμφανές σε εμάς, είναι πως αυτά τα επεισόδια μοιάζουν με σχιζοφρενικές κρίσεις και πως ξεχνάει τα περί δολοφονίας όταν συναντάει τη Νέτα.

Παρότι είναι μια γυναίκα που μισεί, η Νέτα Λόγκντον είναι το επίκεντρο μιας παρέας αντρών που τα πίνουν στις παμπ της περιοχής, ανάμεσά τους και κάποιοι νταήδες φασίστες, οι οποίοι κοροϊδεύουν τον Τζορτζ, τον θεωρούν ηλίθιο και καθυστερημένο.

Ο Τζορτζ όταν τη βλέπει αιχμαλωτίζεται από τη λάμψη της. Η Νέτα φιλοδοξεί να γίνει ηθοποιός και να αναρριχηθεί στους λαμπερούς καλλιτεχνικούς κύκλους, πρόκειται για μια πανέμορφη αλλά αδίστακτη γυναίκα κι αυτό όχι μόνο μέσα από τα παραπλανημένα μάτια του Τζορτζ, αλλά και στα μάτια του φίλου και παλιού συμμαθητή του Τζόνι ο οποίος τη «διαβάζει» αμέσως: «Αυτή εδώ η κοπέλα έφερε την ομορφιά της όχι όπως θα έπρεπε να τη φέρει μια γυναίκα, απλά, ενσυνείδητα, σαν μια καλοτυχία, σαν ένα δώρο της φύσης, αλλά σαν ένα δολοφονικό εργαλείο, που το χρησιμοποιούσε για να πληγώνει δεξιά-αριστερά».

Ο Χάμιλτον κατασκευάζει το διχασμένο πορτρέτο του ήρωά του με ιδιαίτερη μαεστρία, είναι μεν ένας μέθυσος που επαναλαμβάνει φράσεις στο μυαλό του και «φέρει ανεξίτηλα το στίγμα της μοναξιάς του, αλλά και ένας νηφάλιος, μοναχικός άντρας παρατηρητής που βλέπει τον κόσμο όπως ακριβώς είναι: «…Χρειάζονται όλα τα είδη ανθρώπων για να φτιάξεις έναν κόσμο».

Αυτός είναι και ο λόγος που ο Τζορτζ παραμένει ένας σύγχρονος συγκινητικός χαρακτήρας – παρά τα κενά του, κατανοεί πολύ καλά την κατάστασή του. Ξέρει πως είναι το «κορόιδο» της Νέτα, ξέρει πως τον χρησιμοποιεί και τον ξεζουμίζει, αλλά αποδέχεται το πάθος του, χωρίς μοιρολατρία αλλά ρεαλισμό. Η τραγωδία του Μπόουν έχει διαρκέσει μέσα στον χρόνο – το πορτρέτο ενός ανθρώπου σε πόλεμο με τον εαυτό του λίγο πριν από το τελικό ξέσπασμα του πολέμου.

Η μετάφραση της Κατερίνας Σχινά αποτελεί εγγύηση για την άρτια απόδοση του κειμένου στη γλώσσα μας.

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Αλμα στον αέρα
Μια φωτογραφία από μόνη της δεν λέει τίποτα. Για να υπάρξει μια ιστορία πίσω από αυτήν, πρέπει κάποιος να τη διηγηθεί. Πάνω στην προϋπόθεση αυτή στηρίζεται το βιβλίο του Σπύρου Στάβερη Δεν υπάρχει τίποτα πίσω...
Αλμα στον αέρα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η τελειότητα είναι οι άλλοι
Το μότο, η φράση του Σαλβαδόρ Νταλί «Μη φοβάστε την τελειότητα. Δεν θα τη φτάσετε ποτέ», στο τελευταίο μυθιστόρημα του Θανάση Χειμωνά «Ο κύριος Τέλειος» μοιάζει να υπονομεύει τον τίτλο.
Η τελειότητα είναι οι άλλοι
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Θοδωρή με λένε
Η θερινή διηγηματογραφική παράδοση του Ανοιχτού Βιβλίου, συνεχίζει απρόσκοπτα, για ένατη συνεχή χρονιά, με ιστορίες που γράφουν αποκλειστικά για τους αναγνώστες της «Εφ.Συν.» συγγραφείς μιας ανοιχτής...
Θοδωρή με λένε
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Το φάντασμα και η μηχανή
Τι εμπνέει αυτή την τόσο παθιασμένη τοποθέτηση του Μούλις; Την απάντηση δίνουν δύο κείμενά του με τα οποία κορυφώνεται το κεντρικό, ας πούμε θεωρητικό, τμήμα της ανταπόκρισής του, που περιβάλλεται με τη σειρά...
Το φάντασμα και η μηχανή
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ο Αίαντας ο Αρβανίτης
Η θερινή διηγηματογραφική παράδοση του Ανοιχτού Βιβλίου, συνεχίζει απρόσκοπτα, για ένατη συνεχή χρονιά, με ιστορίες που γράφουν αποκλειστικά για τους αναγνώστες της «Εφ.Συν.» συγγραφείς μιας ανοιχτής...
Ο Αίαντας ο Αρβανίτης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας