• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.7°C / 30.2°C
    2 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.1°C / 31.9°C
    2 BF
    44%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 25.0°C / 28.2°C
    2 BF
    32%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    34%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    0 BF
    69%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 32.0°C
    2 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.4°C / 28.4°C
    1 BF
    30%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 29.1°C / 29.1°C
    0 BF
    38%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.6°C / 25.8°C
    1 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 24.6°C / 29.9°C
    0 BF
    39%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.9°C / 27.8°C
    0 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.7°C / 26.7°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    47%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.0°C / 31.1°C
    3 BF
    34%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    31°C 26.2°C / 31.6°C
    1 BF
    40%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 26.8°C
    2 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.5°C / 30.4°C
    2 BF
    38%
  • Καβάλα
    Θύελλα
    25°C 25.3°C / 25.3°C
    2 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.1°C / 29.7°C
    2 BF
    77%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    56%

ΓΕΩΡΓΙΑ ΤΑΤΣΗ, «Γάμπαρη Αμβρακικού», Μυθιστόρημα, Γαβριηλίδης, 2019, Σελ. 133

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η αφήγηση ως κενοτάφιο

  • A-
  • A+

Στο πρώτο της βιβλίο, τη νουβέλα «Χορός στα ποτήρια» (εκδ. Γαβριηλίδης, 2012), υποψήφια για το κρατικό βραβείο νουβέλας του 2013, η Γεωργία Τάτση αφηγήθηκε τις παράλληλες ιστορίες δύο αντρών μέχρι τον θάνατό τους. Εφτά χρόνια αργότερα επιστρέφει με ένα σύντομο μυθιστόρημα, στο επίκεντρο του οποίου θέτει τη σχέση της ηρωίδας της Αλεξάνδρας με την απούσα φιγούρα του πατέρα της. Το βιβλίο χωρίζεται σε τρία μέρη και η αφήγηση ξεδιπλώνεται ανάμεσα σε έξι σταθμούς του μετρό, που αποτελούν ταυτόχρονα και τα κεφάλαια του μυθιστορήματος.

Δεύτερο σταθερό βήμα

Στο πρώτο μέρος οι αναπολήσεις της τριτοπρόσωπης αφηγήτριας επικεντρώνονται στην παιδική της ηλικία, σκιασμένη από την απουσία του πατέρα και από τα ομιχλώδη και αντικρουόμενα ενδεχόμενα για τους λόγους της. Στο δεύτερο μέρος τη σκυτάλη παίρνει η εφηβική και ενήλικη ζωή της Αλεξάνδρας στην Αθήνα, οι επαγγελματικές και συναισθηματικές διαδρομές της μέσα στην ταραγμένη δεκαετία του εβδομήντα, καθώς και η εμπλοκή της στην περιρρέουσα πολιτικοποίηση της εποχής. Το βιβλίο κλείνει με ένα σύντομο και συγκινητικό τρίτο μέρος, όπου η αφηγήτρια αποχαιρετά τη μητέρα της που πεθαίνει και κλείνει κατά κάποιον τρόπο τους λογαριασμούς της με το παρελθόν, αν μπορεί να θεωρηθεί ότι αυτοί κλείνουν ποτέ.

Διάσπαρτες στο βιβλίο, με την τεχνική του θραύσματος, αποδεσμεύονται σταδιακά διάφορες πληροφορίες για την τύχη του πατέρα της υπό μορφή τεκμηρίων: και συγκεκριμένα του φακέλου του στο ψυχιατρείο όπου νοσηλεύτηκε και πέθανε κατά τη δεκαετία του πενήντα, χωρίς η Αλεξάνδρα να είχε ιδέα για αυτό μέχρι που τα εν λόγω έγγραφα βρέθηκαν στα χέρια της. Η έκπληξή της για τους πραγματικούς λόγους του θανάτου του πατέρα της, αλλά και για το γεγονός ότι κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής της εκείνος ήταν ακόμη εν ζωή, και όχι νεκρός όπως την άφηνε να πιστεύει η μητέρα της, αποτελεί το μυθοπλαστικό έναυσμα για να πραγματοποιήσει η Αλεξάνδρα έναν απολογισμό τής μέχρι σήμερα ζωής της, δίνοντας στο βιβλίο μια λεπτή συναισθηματική φόρτιση και στην αφήγηση τον χαρακτήρα μιας περαίωσης, μιας ετεροχρονισμένης ταφής ή ενός κενοταφίου που πρέπει στηθεί, προκειμένου η ζωή να συνεχιστεί.

Η διαρκώς μεταβαλλόμενη σχέση με την προσωπική ιστορία μας, η διαφεύγουσα ουσία από τα πορτρέτα των οικείων που διακοσμούν τη μνήμη μας, η αφήγηση ως τελετουργία λήθης και εξευμενισμού ενός αδικαίωτου παρελθόντος, μαζί με μια σειρά από άλλα, ελάσσονα θεματικά μοτίβα, συνέχουν αυτό το ήρεμα σπαρακτικό και βαθιά ειλικρινές μυθιστόρημα, που φέρνει στο φως πολύτιμες αλήθειες χωρίς να τις διατυμπανίζει.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ηχώ της πολυφωνίας
Το προσωπικό ύφος της Φάντη με τις καλά χωνεμένες επιρροές δημιουργεί ένα ενιαίο πλαίσιο εντός του οποίου εκπέμπουν όλα τα διηγήματα, καθιστώντας τά μεταξύ τους όρια δυσδιάκριτα, εντείνοντας την ηχώ της...
Η ηχώ της πολυφωνίας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Τα μπλουζ του Μπέριμαν
Η έκδοση, προϊόν πολυετούς εργασίας, είναι μια καλή ευκαιρία να πάρουμε εκείνη τη γενναία ανάσα και να βουτήξουμε στην άβυσσο αυτού του εξαιρετικά ιδιοσυγκρασιακού δημιουργού της μεταπολεμικής αμερικανικής...
Τα μπλουζ του Μπέριμαν
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Δοκιμές περιπλάνησης σε εαυτό και κόσμο
Μεθοδολογικά, ο Σινιόσογλου προσαρμόζει συνειδητά το είδος της γραφής του στα υλικά και στους σταθμούς μιας διακριτής γενεαλογίας σωματικής γραφής και αναμέτρησης με την ασθένεια του εαυτού και των...
Δοκιμές περιπλάνησης σε εαυτό και κόσμο
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μεταξύ Ουκρανών και Ρώσων
Ωστόσο, δεν αποτελεί μια λογοτεχνία ίσων αποστάσεων: είναι περισσότερο ένα πεδίο φωνών που δεν αγνοούν το πολιτικό, ούτε το κρύβουν κάτω από το χαλί, αλλά το τονίζουν με πλάγιες πινελιές.
Μεταξύ Ουκρανών και Ρώσων
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μεταποίηση πικρής αυτοσυνειδησίας
Η μεταποίηση της πικρής αυτοσυνειδησίας σε ποίηση γίνεται χωρίς ωραιοποιημένο λόγο, με λεξιλόγιο κοινό, απροκάλυπτο, με εικόνες κάποτε σκληρές όπου η φθορά δηλώνεται σωματικά.
Μεταποίηση πικρής αυτοσυνειδησίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας