• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 5.9°C / 10.0°C
    2 BF
    72%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 0.4°C / 3.6°C
    3 BF
    45%
  • Πάτρα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    9°C 8.8°C / 10.7°C
    3 BF
    83%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 3.1°C
    1 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 3.0°C
    2 BF
    93%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C -0.2°C / 2.9°C
    1 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -3°C -3.7°C / -1.6°C
    4 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 8.6°C
    0 BF
    94%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 9.3°C / 12.5°C
    2 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    3 BF
    84%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.1°C / 15.7°C
    0 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    5 BF
    96%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    5 BF
    75%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    4°C 3.5°C / 3.5°C
    2 BF
    94%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 3.5°C / 6.7°C
    1 BF
    90%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 9.8°C / 12.1°C
    2 BF
    80%
  • Χαλκίδα
    Ψιχάλες
    7°C 5.5°C / 11.4°C
    3 BF
    80%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.3°C / 3.2°C
    2 BF
    93%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 0.5°C / 3.6°C
    2 BF
    54%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    2 BF
    83%

ΜΕΛΑΝΙΑ ΔΑΜΙΑΝΟΥ, «Λιτανεία του χρόνου», Νουβέλα, Κίχλη, 2019, σελ. 85

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ασμα πολυφωνικό και πένθιμο

  • A-
  • A+

Η Μελανία Δαμιανού με το πρώτο της βιβλίο χτίζει έναν κόσμο. Και τον χτίζει γκρεμίζοντάς τον. Το σκηνικό της αφήγησης είναι ένας σωρός από χαλάσματα: πρόκειται για τα ερείπια μιας πόλης μετά την πολιορκία και την εισβολή των εχθρών. Θα μπορούσαμε μάλιστα να παρομοιάσουμε τη νουβέλα αυτή με μια λιτανεία μέσα στις σπασμένες πέτρες και τα αγριόχορτα.

«Εδώ απλώνεται η εγκαταλειμμένη πόλη των πύργων. Κατάξερη, σαν δέρμα ζώου που πέθανε στην έρημο. Χάρτης θεμελίων χωρίς κανένα υπόμνημα, καρφωμένος πάνω σε ανεξήγητα σημάδια. Μ’ ένα ελάχιστο βήμα γκρεμίζεται ακόμη ένα πηγάδι, θρυμματίζεται άλλη μια πύλη», διαβάζουμε στην «είσοδο», το πρώτο κεφάλαιο. Στη συνέχεια, τη σκυτάλη της αφήγησης παίρνουν διαδοχικά ανώνυμοι επιζώντες: ο λιποτάκτης, η αναγνώστρια, ο κατάδικος, ο μουσικός, ο φονιάς, ο καλόγερος κ.ά. μάς μεταφέρουν σκέψεις και εικόνες από την ιστορία τους και την ιστορία της πόλης. Οι μονόλογοι αυτοί εναλλάσσονται με «σημειώσεις», σύντομα κείμενα ποιητικής υφής, ενώ η νουβέλα κλείνει με μια «προφητεία».

Η Δαμιανού (εικαστικός, απόφοιτος της ΑΣΚΤ) χειρίζεται τον χρωστήρα της γλώσσας με ακρίβεια και ευαισθησία, στήνοντας πάνω στον καμβά της σελίδας εικόνες σπάνιας δύναμης και φαντασίας. Αν και πρωτοεμφανιζόμενη, χρησιμοποιεί με ωριμότητα τα εκφραστικά εργαλεία της, δανεισμένα ενίοτε από την εργαλειοθήκη της ποίησης. Η πόλη της, ενώ έχει ρίζες στον ρεαλισμό (θα μπορούσε δηλαδή να αποτελεί απεικόνιση μιας πραγματικής πολιορκημένης πόλης), απλώνει τα κλαδιά της στον χώρο της αφαίρεσης, συνομιλώντας με τις Αόρατες Πόλεις του Ιταλο Καλβίνο.

Η συγγραφέας με ήδη διαμορφωμένο ύφος συνθέτει ένα πολυφωνικό τραγούδι για τον θάνατο, ένα ζοφερό και συγκινητικό ψηφιδωτό φωνών όπου λάμπουν σαν διαμάντια ανέγγιχτα από την πυρκαγιά η αγάπη για το σύμπαν της γραφής, ο αγώνας ενάντια στη λήθη, η βαθιά ανάγκη για συντροφικότητα και ανθρωπιά.

«Εγώ∙ πόσο τρομακτική λέξη όταν δεν έχει κανέναν να τη μοιραστείς. Παραμιλάω νύχτα-μέρα, αιχμάλωτη της θλίψης και της ερημίας. Τι απομένει; Μόνο αυτή η βασανιστική προσπάθεια να βρω μέσα στη στάχτη –ή έστω να επινοήσω– μια γραμμένη σελίδα». Οι «γραμμένες σελίδες» της Δαμιανού συνοδεύουν τον αναγνώστη και αφότου κλείσει το βιβλίο σαν υπνωτιστική μουσική, σαν προσευχή σε μια λιτανεία όπου περιφέρεται το εικόνισμα του Χρόνου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Στα ίχνη του πρώιμου Μπέκετ
Τον Σεπτέμβριο του 1928 ο εικοσιδυάχρονος Μπέκετ πηγαίνει από το Δουβλίνο στο Παρίσι για να διδάξει αγγλικά στην Ecole Normale Superieure (ENS). Εκεί θα συναναστραφεί πολλούς διανοούμενους και λογοτέχνες.
Στα ίχνη του πρώιμου Μπέκετ
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
H μνήμη ως πολιτικό αίνιγμα
Το Ετσι αρχίζει το κακό στην επιφάνειά του είναι ένα ερωτικό κατασκοπικό μυθιστόρημα. Το σκοτεινό παρελθόν ενός γάμου και μιας χώρας περιλαμβάνει μυστικά και ψέματα, που σε ανύποπτο χρόνο έρχονται στην...
H μνήμη ως πολιτικό αίνιγμα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Το έπος μιας κατάρρευσης
Το «Λύκος ανάμεσα σε λύκους» δημοσιεύτηκε το 1937 –έργο μεγάλου όγκου και εμβέλειας–, αποτελεί μια τοιχογραφία με πλήθος χαρακτήρων όλων των κοινωνικών στρωμάτων της γερμανικής κοινότητας των αρχών της...
Το έπος μιας κατάρρευσης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Συμβολή στην ιστορία της τέχνης
Το βιβλίο της Τιτίνας Κορνέζου πραγματεύεται τη ζωγραφική παραγωγή στη Γαλλία κατά την περίοδο των δύο αιώνων που προηγήθηκαν της Γαλλικής Επανάστασης.
Συμβολή στην ιστορία της τέχνης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ηχώ της απόστασης
Ο θάνατος είναι η φιλοσοφία της ζωής, η αναθεώρηση όσων βιώθηκαν και η αναστόχευση όσων έρχονται. Στο πρόσφατο ολιγοσέλιδο βιβλίο (μικρή νουβέλα ή εξομολόγηση) του Θανάση Σταμούλη, ο αφηγητής μαθαίνει για τον...
Η ηχώ της απόστασης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Οι πήδοι του βατράχου
Η Ρούλα Γεωργακοπούλου βολτάρει άνετα σε αυτή την υβριδική ζώνη μεταξύ ύπνου και ξύπνου και μας στέλνει καλειδοσκοπικές ανταποκρίσεις από το συναπάντημα του ιψενικού Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν με τα Λόγια της...
Οι πήδοι του βατράχου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας