Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
No free lunch

ΙΩΑΝΝΑ ΝΤΟΥΜΠΡΟΥ, «Βορινή παραλία», Μυθιστόρημα, Πατάκης, 2019, σελ. 232

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

No free lunch

  • A-
  • A+

Στην πρώτη της πεζογραφική εμφάνιση, η Ιωάννου Ντούμπρου βάζει ένα ερωτευμένο ζευγάρι να παραθερίζει για μια βδομάδα σε ένα εξωτικό νησί που προσφέρεται για «αποδράσεις» και χαλάρωση. Εφτά ημέρες κυλούν στην Chimera, σε ένα σχετικά ευχάριστο και ανάλαφρο κλίμα που δείχνει να εναρμονίζεται με τις προσδοκίες της Γεωργίας ή Georgia, ηρωίδας και αφηγήτριας του βιβλίου – μέχρι που ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου αποφασίζει να χαρίσει στο ζευγάρι μία επιπλέον εβδομάδα στο νησί.

Ο επιπρόσθετος χρόνος που καλούνται να περάσουν μαζί διαταράσσει την ισορροπία στη σχέση τους, ειδικά όταν νέα πρόσωπα μπαίνουν στην καθημερινότητα των διακοπών και αφήνουν την ηρωίδα έρμαιο ζηλότυπων συναισθημάτων, που αποδίδονται σπαρταριστά από τη συγγραφέα. Νεαρές Γαλλίδες, αόρατες μασέζ και μυστηριώδη μοντέλα στοιχειώνουν τις σκέψεις της Γεωργίας, μαζί με την αντιπάθειά της για τις καταδύσεις, που φαίνεται να λατρεύει ο αγαπημένος της.

Η δυσαρέσκεια κλιμακώνεται σε κρίση και σύντομα τα πράγματα παίρνουν απροσδόκητη τροπή, που αναπτύσσεται στο δεύτερο, και αποκαλυπτικότερο, μέρος του βιβλίου.

Η Ντούμπρου ξεκινάει από ένα ευφυές παιχνίδι με τις συμβάσεις της αισθηματικής λογοτεχνίας, τις οποίες υπονομεύει υποδειγματικά στο πρώτο μισό του βιβλίου, με χιούμορ και υποδόρια ειρωνεία – όμως δεν σταματάει εκεί. Αντίθετα, η υπονόμευση αυτή προχωράει σε τέτοιο βάθος, ώστε υποβάλλει στον αναγνώστη σταδιακά μια πνιγηρή και ελαφρώς αγχωτική ατμόσφαιρα, μετατρέποντας το μυθιστόρημα σε μια σκοτεινή και παιγνιώδη πραγματεία πάνω στη φύση της ερωτικής ψευδαίσθησης, αλλά και της ψευδαίσθησης γενικώς: της άρνησής μας να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα και να ορίσουμε τι είναι δικό μας και τι όχι.

Το εξωτικό νησί συνιστά έτσι μια ιδανική αλληγορία: προστατευμένο από την πραγματικότητα με ποικίλους τρόπους, προσφέρει στους επισκέπτες του μια εξιδανικευμένη εκδοχή των εαυτών τους, αφήνοντας μόνο τους πιο γενναίους ή περίεργους ανάμεσά τους να προσεγγίσουν το μοναδικό αφτιασίδωτο κομμάτι του – τη «βορινή παραλία», που, εκτεθειμένη σε ισχυρούς ανέμους, συσσωρεύει σκουπίδια και εγκατάλειψη.

Σε αυτούς τους λίγους γενναίους και περίεργους συγκαταλέγεται και η Γεωργία, που περιδιαβάζει στη βορινή παραλία συλλέγοντας ευρήματα, χασομερώντας και παρατείνοντας την παραμονή της για όσο μπορεί. Μέχρι που συνειδητοποιεί πως η διαμονή στο νησί των ψευδαισθήσεων δεν είναι ποτέ δωρεάν, έστω κι αν πλασάρεται ως τέτοια, και πως μερικές φορές τα όνειρα είναι πολύ πιο αληθινά από την πραγματικότητα. Ενα ώριμο, εντυπωσιακό και απολαυστικό ντεμπούτο.

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η σκοτεινή ζώνη του εαυτού και του κόσμου
O Πάτρικ Χάμιλτον στην «Πλατεία Χανγκόβερ» αφηγείται την ιστορία ενός τριανταπεντάχρονου ψυχικά διαταραγμένου άντρα, λίγο πριν από το ξέσπασμα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.
Η σκοτεινή ζώνη του εαυτού και του κόσμου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
«Στη δημιουργική σκιά του Πύργου της Βαβέλ»
Υποδειγματικός» οδηγός στη λογοτεχνία και τον πολιτισμό για τους φίλους, «ελιτιστής» για τους ακαδημαϊκούς εχθρούς, ο Τζορτζ Στάινερ, που αυτοχαρακτηριζόταν «πλατωνιστής αναρχικός», παραμένει ένας ακατάτακτος...
«Στη δημιουργική σκιά του Πύργου της Βαβέλ»
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Τρεις ξεχωριστές νέες φωνές
Στο πρώτο του βιβλίο με τίτλο «Patriot», ο εικοσιτριάχρονος Μιχάλης Μαλανδράκης. «Αντανάκλαση», η συλλογή μικροδιηγημάτων του πρωτοεμφανιζόμενου Κώστα Σιάφακα. Στον χώρο της μικρής φόρμας κινείται και η...
Τρεις ξεχωριστές νέες φωνές
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Παρέα με τα βιβλία
Ο τόμος συγκεντρώνει 55 βιβλιοκρισίες και βιβλιοπαρουσιάσεις του συγγραφέα, που δημοσιεύτηκαν σε διάφορα περιοδικά και εφημερίδες, από τον Πολίτη ώς το Books’ Journal, και καλύπτουν μια περίοδο 35 χρόνων.
Παρέα με τα βιβλία
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Πεζογραφία της κρίσης ή κρίσιμη πεζογραφία; (2010-2020)
Τρεις εποπτικές και νηφάλιες κριτικές φωνές (Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, Αριστοτέλης Σαΐνης και Ελένη Παπαργυρίου), με διαφοροποιημένα, ωστόσο, ερμηνευτικά και ιδεολογικά κάτοπτρα, αναλαμβάνουν να φωτίσουν ροπές...
Πεζογραφία της κρίσης ή κρίσιμη πεζογραφία; (2010-2020)
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Πολυσχιδής προσπάθεια
Πίσω από αυτό τον κάπως ασυνήθιστο τίτλο κρύβεται μια εξαετής προσπάθεια για την οργάνωση ισάριθμων συμποσίων-εργαστηρίων για την πόλη, την αρχιτεκτονική της και την τέχνη με γενικό τίτλο Citylab που...
Πολυσχιδής προσπάθεια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας