Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εγκλημα στη Μύκονο
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εγκλημα στη Μύκονο

  • A-
  • A+

12 καλοκαιρινές νουάρ ιστορίες

Φέτος θεματικοποιήσαμε την καλοκαιρινή μας στήλη (που συμπληρώνει επτά χρόνια αδιάπτωτης παρουσίας στο βιβλιοφιλικό μας ένθετο). Εξού και απευθυνθήκαμε αποκλειστικά σε συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας, διαφορετικών ηλικιών και αφηγηματικών κάδρων.

Δώδεκα πρόσωπα νουάρ γραφής, λοιπόν, το έργο των οποίων διαρρηγνύει και υπερβαίνει τα ειδολογικά όρια της αφηγηματικής τους κλίσης, μας χαρίζουν ιστορίες αστυνομικής πνοής, με δύσθυμη, ειρωνική, περιπλανητική, πολιτική ή υπερβατική διάθεση. Δώδεκα διηγήματα που μετεωρίζονται από την αγωνία της πλοκής στην αγωνία της ύπαρξης, από το σκοτεινό απόθεμα του ήρωα στο σκοτεινό απόθεμα της τρέχουσας πραγματικότητας.

Μετά τον Φίλιππο Φιλίππου, τον Τεύκρο Μιχαηλίδη, τον Κώστα Θ. Καλφόπουλο, τη Χίλντα Παπαδημητρίου, τον Πολυχρόνη Κουτσάκη, τον Μίνωα Ευσταθιάδη, τη Μαριλένα Πολιτοπούλου, τον Δημήτρη Σίμο, τον Βαγγέλη Γιαννίση, τον Βασίλη, Δανέλλη και την Ευτυχία Γιαννάκη, ο Μάρκος Κρητικός ολοκληρώνει τον κύκλο των δώδεκα ιστοριών που μας συντρόφευσαν όλο το φετινό καλοκαίρι. Καλό (εκδοτικό) φθινόπωρο!


«Ο κυβερνήτης και το πλήρωμα σας καλωσορίζουν στην πτήση 906. Βεβαιωθείτε ότι το κάθισμά σας βρίσκεται σε όρθια θέση και το ατομικό σας τραπεζάκι κλειστό. Θα είμαστε στη Μύκονο σε σαράντα λεπτά».

Ο Πέτρος Νέγκας, εκδότης εφημερίδας ευρείας κυκλοφορίας, δένει τη ζώνη του αναστατωμένος. Η άκρως εντυπωσιακή και απροκάλυπτα αισθησιακή κοκκινομάλλα ονόματι Τζούλια, που κάθεται στη διπλανή θέση, τον έχει ήδη απογειώσει. Δύο σειρές πιο πίσω, ο Ενζο, πρώην μαφιόζος που εκδιώχθηκε απ’ το συνδικάτο ως υπεύθυνος για τον θάνατο γηραιού αρχινονού -ένα βράδυ, αφηρημένος, του έβγαλε το οξυγόνο απ’ την πρίζα για να φορτίσει το κινητό του-, σκορπάει βλοσυρές ματιές πάνω απ’ τα μαύρα γυαλιά του.

Ο εκδότης τής ανοίγει συζήτηση για την ευνοϊκή θερμοκρασία αναπαραγωγής των ψαριών σε συνθήκες αιχμαλωσίας κι εκείνη κρέμεται απ’ το στόμα του. Ενα αδιόρατο γελάκι, με μια υποψία αυθάδειας που κυματίζει στα σαρκώδη χείλη της, δίνει υποσχέσεις ευφάνταστων σεξουαλικών εξευτελισμών. Του είναι δύσκολο να πιστέψει ότι δίπλα του, με σφιχτή σάρκα και οστά, βρίσκεται η γυναίκα των ονείρων του, αβίαστα διαθέσιμη για μια αλησμόνητη ερωτική δοκιμασία.

Δίνουν ραντεβού στη «Μικρή Βενετία». Η Τζούλια απολαμβάνει το ηλιοβασίλεμα και τη θέα των πολύχρωμων μπαλκονιών που κρέμονται πάνω απ’ το νερό, ενώ εκείνος, υπό την επήρεια μιας επίμονης έπαρσης, μετράει γύρω του τα αδιάκριτα βλέμματα ζήλιας των άλλων αρσενικών. Περιπλανιούνται στα δαιδαλώδη, γεμάτα τουρίστες σοκάκια, κι αφού διασκεδάσουν μέχρι αργά σε κακόφημα μπαρ, στριμωγμένοι ανάμεσα σε ημίγυμνα, ιδρωμένα κορμιά, καταλήγουν στη βεράντα του πολυτελούς μπανγκαλόου του εκδότη για το τελευταίο ποτό της νύχτας, με φόντο τα τιρκουάζ νερά της φωτισμένης πισίνας.

Κάνουν έρωτα στο αισθησιακό μισοσκόταδο μ’ ένα πάθος τόσο ανεξέλεγκτα βίαιο και θορυβώδες που σηκώνει τρεις φορές στο πόδι το ξενοδοχείο. Το απόγευμα βρίσκει την Τζούλια με μικροσκοπικό μπικίνι και μεγάλο λευκό καπέλο να πίνει Μανχάταν με κοσμοπολίτικο αέρα δίπλα στην πισίνα. Λίγο πιο κει, ο εκδότης ξαπλωμένος ανάσκελα, με τα χέρια να κρέμονται έξω απ’ τη σεζλόνγκ, ισορροπεί μετά δυσκολίας στα σουφρωμένα χείλη του ένα Cohiba εννέα ιντσών.

Στις πέντε το πρωί της επόμενης μέρας, την ώρα που το πρώτο φως της αυγής ροκανίζει αργά το σκοτάδι, μια δυνατή και παρατεταμένη κραυγή πόνου ταράζει τη γαλήνη του ξενοδοχείου. Οι ένοικοι των μπανγκαλόου πέριξ της πισίνας που πετάγονται έξω ανάστατοι βλέπουν την κοκκινομάλλα συνοδό του εκδότη να απομακρύνεται τρέχοντας προς την παραλία. Οι πιο τολμηροί σπρώχνουν τη μισάνοιχτη πόρτα και αντικρίζουν τον εκδότη πεσμένο στον καναπέ. Η έκπληξη στο βλέμμα του δείχνει ότι περίμενε τα πάντα εκτός απ’ το να μαχαιρωθεί πισώπλατα.

Οι άνδρες του τοπικού Αστυνομικού Τμήματος, με τη συνδρομή κλιμακίου του Τμήματος Εγκλημάτων Κατά Ζωής που καταφτάνει με ελικόπτερο, διεξάγουν αμέσως εξονυχιστικές έρευνες στο νησί και αυστηρούς ελέγχους στο λιμάνι και στο αεροδρόμιο που δεν αποδίδουν καρπούς, ενώ διαρρέει στον Τύπο και ανακοινώνεται σε πηχυαίους τίτλους ότι η Τζούλια Κώνστα, πρώην μοντέλο περιώνυμου σχεδιαστή μόδας, καταζητείται για τον φόνο του μεγαλοεκδότη Πέτρου Νέγκα.

Η Τζούλια παρουσιάζεται το ίδιο βράδυ στη ΓΑΔΑ σε έξαλλη κατάσταση. Πετάει στο γραφείο του αξιωματικού υπηρεσίας το εισιτήριο της επιστροφής της από τη Μύκονο με την πτήση της προηγούμενης νύχτας, καθώς και το αντίγραφο του δελτίου συμβάντων της Τροχαίας σχετικά με ένα ατύχημα που προκάλεσε τα χαράματα -σαράντα μόλις λεπτά πριν από τον φόνο- στην πλατεία Συντάγματος, πέφτοντας πίσω από ένα όχημα που ήταν σταματημένο στο κόκκινο φανάρι. Κατόπιν κλήσης και κατ’ αντιπαράσταση εξέτασης των εμπλεκόμενων μαρτύρων, το διπλό άλλοθι αποδεικνύεται αδιάσειστο και η Τζούλια αφήνεται ελεύθερη.

Η ανατροπή των δεδομένων βυθίζει την έρευνα στο σκοτάδι. Το πόρισμα της σήμανσης και τα αποτελέσματα της τοξικολογικής εξέτασης δεν φέρνουν νέα στοιχεία στο φως, εκτός του ότι το θύμα είχε πιει περισσότερο από μια παρέα Σκοτσέζους ναυτικούς το τελευταίο βράδυ πριν μπαρκάρουν.

Υστερα από εξακριβωμένη πληροφορία που φτάνει στη Γενική Διεύθυνση ότι ο εκδότης εξασκούσε επί σειρά ετών τις τεχνικές της κουνταλίνι γιόγκα, εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο της αυτοχειρίας, το οποίο τελικά απορρίπτεται ως εξαιρετικά απίθανο, δίχως ιστορικό προηγούμενο, κι έτσι το ενδιαφέρον της Αστυνομίας στρέφεται μοιραία στην αναζήτηση ετέρας εντυπωσιακής κοκκινομάλλας -ανάλογων προσόντων- από τον χώρο του μόντελινγκ, αλλά δυστυχώς αγνώστων λοιπών στοιχείων. Οσο οι μέρες περνούν, οι έρευνες ατονούν, η υπόθεση ελλείψει νέων αποκαλύψεων παύει να είναι πρώτο θέμα στα δελτία ειδήσεων, ενώ αρχίζουν να εμφανίζονται στον Τύπο τα πρώτα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για ανεξιχνίαστο έγκλημα.

Ενα φθινοπωρινό απόγευμα, δύο μήνες μετά τον φόνο του εκδότη, ο Ενζο στέκεται στην άκρη ενός απόκρημνου βράχου στα Λιμανάκια της Βάρκιζας και καπνίζει ατενίζοντας τη θάλασσα που στραφταλίζει στο φως του ήλιου. Από ένα σπορ διθέσιο αυτοκίνητο βγαίνει η χήρα του εκδότη και τον πλησιάζει με βιαστικό βήμα. Του δίνει έναν χαρτοφύλακα κι εκείνος, γλιστρώντας μέσα το χέρι του, ψαχουλεύει τις δεσμίδες με τα χαρτονομίσματα.

«Τελειώσαμε;» τον ρωτάει ανυπόμονα.

«Un minuto! Εφερα σουβενίρ από Μύκονος» της λέει και της προσφέρει μια μικρή σακούλα. Εκείνη την ανοίγει επιφυλακτικά. Με μια γκριμάτσα οργής που παραμορφώνει το πρόσωπό της, την εκσφενδονίζει στον γκρεμό. Η περούκα με τις μακριές κόκκινες μπούκλες ανεμίζει για λίγο στον αέρα και κάνει βουτιά στη θάλασσα σαν πληγωμένο πουλί.

«Να πας στο διάολο!»

«Από κει έρχομαι, mia signora».

Η Τζούλια παρακολουθεί τη σκηνή από μακριά με σαρδόνιο χαμόγελο. Στην τσάντα της έχει δύο εισιτήρια με τη βραδινή πτήση για Ρώμη.

Τελευταίο βιβλίο του Μ. Κρητικού είναι το μυθιστόρημα «Κάνε τον σταυρό σου» (Νεφέλη, 2018)

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Πλάγια αυτοβιογραφία
Η «Μετάβαση» της Ρέιτσελ Κασκ είναι το δεύτερο μέρος της «ψευδοαυτοβιογραφικής» τριλογίας της. Κι εδώ παρακολουθούμε την ίδια αφηγήτρια, τη Φαίη, που στο «Περίγραμμα» -στο πρώτο μέρος- τη συναντήσαμε να...
Πλάγια αυτοβιογραφία
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Πολεμώντας τον ναζισμό
Με την «Εκκληση προς άρρενες Εβραίους» ο Γιόνας καλεί τους συμπατριώτες του να πολεμήσουν τον ναζισμό που θέλει να αφανίσει ολοκληρωτικά τους Εβραίους από προσώπου Γης, απλώς και μόνο επειδή διέπραξαν το...
Πολεμώντας τον ναζισμό
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
«Μάγκας κι ωραίος (…) ΕΚΟΝ Ρήγας Φεραίος»
Ισως ποτέ οι άνθρωποι του γραπτού λόγου δεν έπαψαν να πιστεύουν ότι όσα έζησαν, ειδικά αν αυτά σχετίζονται με την πρόσφατη Ιστορία, αξίζει να καταγραφούν ως βιώματα αλλά και ως σχόλια επί του βιωμένου...
«Μάγκας κι ωραίος (…) ΕΚΟΝ Ρήγας Φεραίος»
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η παλαιά διαμάχη λογοτεχνίας και αντιλογοτεχνίας
Η παλαιά διαμάχη, με όρους δικαστηρίου. Κατηγορούμενη, η λογοτεχνία. Τίποτα πιο δύσκολο από τον ορισμό της. Από τις μυθικές απαρχές της διώκεται συστηματικά και συνεχώς περιορίζεται.
Η παλαιά διαμάχη λογοτεχνίας και αντιλογοτεχνίας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Συγγραφική αυτοαξιολόγηση
Το βιβλίο με τίτλο Δημιουργική Γραφή και Λογοτεχνία του Γιώργου Παναγιωτίδη αποτελεί, εκτός των άλλων, κυρίως μια τεκμηριωμένη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο γράφτηκε το πρώτο ακαδημαϊκό μυθιστόρημα στον...
Συγγραφική αυτοαξιολόγηση
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ενα διαφορετικό αντίο
Στο βιβλίο του σημαντικού Βρετανού ιστορικού Tony Judt (1948-2010) «Το πανδοχείο της μνήμης», η μνημονική λειτουργία είναι ο κινητήριος μοχλός των αφηγήσεών του και τα πανδοχεία των ελβετικών αλπικών χωριών...
Ενα διαφορετικό αντίο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας