• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    5°C 1.8°C / 7.3°C
    0 BF
    76%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 3.1°C / 6.6°C
    2 BF
    77%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.9°C / 11.2°C
    1 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.1°C / 2.0°C
    0 BF
    86%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -2°C -2.1°C / 1.3°C
    0 BF
    74%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.6°C / 5.7°C
    1 BF
    67%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -2.6°C / -0.5°C
    1 BF
    64%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.7°C / 7.6°C
    1 BF
    76%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 6.5°C / 10.3°C
    4 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.1°C / -2.1°C
    2 BF
    54%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.4°C / 10.2°C
    3 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    2 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.1°C / 12.1°C
    2 BF
    82%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    2°C -0.5°C / 3.2°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    5°C -0.5°C / 6.2°C
    1 BF
    90%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    9°C 4.8°C / 9.9°C
    3 BF
    33%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.0°C / 7.5°C
    1 BF
    90%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 1.0°C / 4.9°C
    2 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 1.7°C / 6.7°C
    2 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    1 BF
    53%

Siegfried Kracauer «Η μάζα ως διάκοσμος και άλλα δοκίμια». Εισαγωγή-Μετάφραση: Γιώργος Σαγκριώτης. Πλέθρον, 2018. Σελ. 209

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο ρακοσυλλέκτης της μεσαίας τάξης

  • A-
  • A+

Ο Ζίγκφριντ Κρακάουερ, ο «περίεργος ρεαλιστής», όπως τον είχε αποκαλέσει ο Αντόρνο (ο οποίος δεν παρέλειπε επίσης να τον κατονομάζει ως τον πραγματικό δάσκαλό του στον Καντ), είναι μια ξεχωριστή περίπτωση στην ευρύτερη παράδοση του δυτικού μαρξισμού. Αρχιτέκτονας, φιλόσοφος και κοινωνιολόγος, γνωστότερος όμως ως θεωρητικός του κινηματογράφου (από τα χρόνια της ωριμότητάς του στην Αμερική), παρέμεινε από την αρχή μέχρι το τέλος της σταδιοδρομίας του κάτι σαν πράκτορας της κριτικής σκέψης στο στρατόπεδο των μεσοστρωμάτων του ύστερου καπιταλισμού, ταγμένος στην υπόθεση της συναδέλφωσης των νεόκοπων «προλεταριοειδών» της μεσαίας τάξης με το βιομηχανικό προλεταριάτο, ενάντια στον ζυγό της αστικής τάξης, της τεχνοκρατίας και της μαζικής κοινωνίας.

Η εξαιρετική συλλογή Η μάζα ως διάκοσμος, από τον τίτλο ενός από τα πιο γνωστά δοκίμια του Κρακάουερ, μαρτυρεί πολύμορφα αυτή την ταξική και πολιτισμική πρόσδεση του συγγραφέα, ακολουθώντας τις παραλλαγές της και τις μεταπτώσεις της κατά τα νεανικά του χρόνια στη Φρανκφούρτη, από τις αρχές της δεκαετίας του 1920 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1930. Οπως πολλοί ιδεαλιστές διανοούμενοι της γενιάς του, ο Κρακάουερ ανδρώθηκε πνευματικά σε στενή σχέση με τους κύκλους του Αρχείου για την κοινωνική επιστήμη και την κοινωνική πολιτική, του περιοδικού που ενέπνευσαν οι Μαξ Βέμπερ και Βέρνερ Ζόμπαρτ, γράφοντας μάλιστα για λογαριασμό του το εκτενέστερο δοκίμιο αυτής της συλλογής, μια χαρακτηριστική πραγματεία ιδεοτυπικής εννοιολογικής ανάλυσης με τίτλο «Η ομάδα ως φορέας ιδεών».

Το 1923, όμως, η έκδοση του Ιστορία και ταξική συνείδηση του Γκέοργκ Λούκατς μεταστρέφει και τον Κρακάουερ, όπως και τόσους άλλους ομοϊδεάτες του, στον μαρξισμό, προσανατολίζοντας το ούτως ή άλλως αντισυμβατικό πνεύμα του σε μια πολύ ιδιαίτερη, μικρογραφική κριτική του υλικού και διανοητικού πολιτισμού του σύγχρονου μαζικού καπιταλισμού, η οποία δίνει τον τόνο σε όλη τη συλλογή και της οποίας το ύφος και τα αντικείμενα έμελλαν να εμπνεύσουν σε μεγάλο (και όχι επαρκώς αναγνωρισμένο) βαθμό στοχαστές του βεληνεκούς ενός Αντόρνο ή ενός Μπένγιαμιν.

Στα τέλη πια της δεκαετίας του 1920, η σκέψη του Κρακάουερ είχε αποκρυσταλλωθεί γύρω από την πιο συστηματική μελέτη της νέας μεσαίας τάξης του γερμανικού Μεσοπολέμου, των υπαλλήλων γραφείου. Το 1930, σε μια εποχή έντονης –και επίκαιρης μέχρι σήμερα ακόμα– ενασχόλησης με τα μεσοστρώματα από σημαντικούς όσο και αφανείς πλέον Γερμανούς κοινωνιολόγους (τον Εμίλ Λέντερερ, τον Τέοντορ Γκάιγκερ, τον Χανς Σπάιερ), δημοσιεύει μια σημαντική μελέτη για τα νέα, προλεταριοποιημένα και φτωχοποιημένα, αλλά «ενταγμένα» και καταναλωτικά υπαλληλικά στρώματα, η οποία δυστυχώς παραμένει αμετάφραστη στα ελληνικά, ωστόσο αποτυπώνεται στα δύο τελευταία δοκίμια του Η μάζα ως διάκοσμος, το «Για τα επιτυχημένα βιβλία και το κοινό τους» και την «Εξέγερση των μεσαίων στρωμάτων».

Ιδίως στο δεύτερο από αυτά, ο Κρακάουερ δείχνει την τόλμη (σχεδόν την αποκοτιά, θα έλεγε κανείς) της πολιτικής του σκόπευσης, καθώς καταπιάνεται με μια διεξοδική «αναμέτρηση με τον κύκλο της Πράξης», τον κύκλο δηλαδή του ακροδεξιού περιοδικού Die Tat, το οποίο, με τον ακραίο λαϊκισμό του, τις ανορθολογικές εξάρσεις του και τη λατρεία του ηγέτη που διακονούσε, υπήρξε από τους κύριους διανοητικούς προάγγελους του ναζισμού στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης, έχοντας μεγάλη απήχηση στο μικροαστικό και κατώτερο μεσοαστικό αναγνωστικό κοινό.

Η κριτική του Κρακάουερ στην ιδεολογία της Πράξης είναι νηφάλια και συντριπτική, ο ίδιος όμως, σαν συνεπής «οπισθοφυλακή της εμπροσθοφυλακής» (σύμφωνα μ’ έναν ειρωνικό αυτοχαρακτηρισμό του), δεν διστάζει να ομολογήσει ότι μοναδική του μέριμνα είναι «το πεπρωμένο των αναντικατάστατων δυνάμεων της μεσαίας τάξης», «προς το συμφέρον της υπόθεσης που εκπροσωπεί» η Πράξη και η οποία συνίσταται στη «βαθιά εμπειρία της σύνδεσης του λαού», στην «κοινότητα του συντηρητικού ανθρώπου με τον νέο άνθρωπο στα αριστερά» (σελ. 205).

Είναι γνωστό πώς υλοποιήθηκε τελικά αυτή η ένωση συντηρητισμού και ριζοσπαστισμού και σε ποιον όλεθρο οδήγησε, καταδικάζοντας συγχρόνως το όραμα του Κρακάουερ να μείνει ισχνή ουτοπία. Ομως τα σπέρματα αυτής της ουτοπίας δεν χάθηκαν ολοσχερώς, σώζονται ακόμα στα στιγμιότυπα μιας αλλοτριωμένης ψευτοαστικής ζωής που η ματιά του Κρακάουερ τη συλλαμβάνει εδώ, με χάρη, οξυδέρκεια και απαρηγόρητη ψυχρότητα, από τη σκοπιά της λύτρωσής της. Ως συνήθως, οφείλουμε στον Βάλτερ Μπένγιαμιν τον ομορφότερο και ίσως ακριβέστερο χαρακτηρισμό του Κρακάουερ, του αιώνιου «γκρινιάρη», του παντοτινού «μουρτζούφλη» που τα όνειρά του τα διακατείχε η έμμονη εικόνα μιας συμφιλιωμένης ανθρωπότητας: «ένας ρακοσυλλέκτης το ξημέρωμα – την αυγή της ημέρας της επανάστασης».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Στα ίχνη του πρώιμου Μπέκετ
Τον Σεπτέμβριο του 1928 ο εικοσιδυάχρονος Μπέκετ πηγαίνει από το Δουβλίνο στο Παρίσι για να διδάξει αγγλικά στην Ecole Normale Superieure (ENS). Εκεί θα συναναστραφεί πολλούς διανοούμενους και λογοτέχνες.
Στα ίχνη του πρώιμου Μπέκετ
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
H μνήμη ως πολιτικό αίνιγμα
Το Ετσι αρχίζει το κακό στην επιφάνειά του είναι ένα ερωτικό κατασκοπικό μυθιστόρημα. Το σκοτεινό παρελθόν ενός γάμου και μιας χώρας περιλαμβάνει μυστικά και ψέματα, που σε ανύποπτο χρόνο έρχονται στην...
H μνήμη ως πολιτικό αίνιγμα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Το έπος μιας κατάρρευσης
Το «Λύκος ανάμεσα σε λύκους» δημοσιεύτηκε το 1937 –έργο μεγάλου όγκου και εμβέλειας–, αποτελεί μια τοιχογραφία με πλήθος χαρακτήρων όλων των κοινωνικών στρωμάτων της γερμανικής κοινότητας των αρχών της...
Το έπος μιας κατάρρευσης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Συμβολή στην ιστορία της τέχνης
Το βιβλίο της Τιτίνας Κορνέζου πραγματεύεται τη ζωγραφική παραγωγή στη Γαλλία κατά την περίοδο των δύο αιώνων που προηγήθηκαν της Γαλλικής Επανάστασης.
Συμβολή στην ιστορία της τέχνης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ηχώ της απόστασης
Ο θάνατος είναι η φιλοσοφία της ζωής, η αναθεώρηση όσων βιώθηκαν και η αναστόχευση όσων έρχονται. Στο πρόσφατο ολιγοσέλιδο βιβλίο (μικρή νουβέλα ή εξομολόγηση) του Θανάση Σταμούλη, ο αφηγητής μαθαίνει για τον...
Η ηχώ της απόστασης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Οι πήδοι του βατράχου
Η Ρούλα Γεωργακοπούλου βολτάρει άνετα σε αυτή την υβριδική ζώνη μεταξύ ύπνου και ξύπνου και μας στέλνει καλειδοσκοπικές ανταποκρίσεις από το συναπάντημα του ιψενικού Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν με τα Λόγια της...
Οι πήδοι του βατράχου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας