• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    43°C 40.0°C / 45.1°C
    1 BF
    14%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    40°C 37.5°C / 42.7°C
    2 BF
    20%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    41°C 37.0°C / 43.7°C
    2 BF
    40%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    37°C 36.9°C / 39.7°C
    3 BF
    15%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.9°C / 38.0°C
    2 BF
    29%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    40°C 36.9°C / 41.0°C
    4 BF
    9%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    37°C 36.7°C / 37.4°C
    3 BF
    10%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    40°C 31.6°C / 41.3°C
    3 BF
    10%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    37°C 35.8°C / 40.4°C
    3 BF
    41%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 33.9°C
    1 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    37°C 35.1°C / 37.4°C
    3 BF
    26%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    36°C 35.7°C / 35.7°C
    2 BF
    49%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 35.9°C
    2 BF
    43%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    42°C 38.5°C / 41.9°C
    0 BF
    12%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    42°C 38.5°C / 43.3°C
    3 BF
    11%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    37°C 36.8°C / 40.8°C
    4 BF
    41%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    43°C 40.4°C / 45.4°C
    3 BF
    9%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 35.3°C
    1 BF
    45%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    40°C 37.6°C / 42.8°C
    3 BF
    12%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    38°C 37.8°C / 37.8°C
    4 BF
    10%

Nicole Krauss «Δάσος σκοτεινό» Μετάφραση: Ιωάννα Ηλιάδη Μεταίχμιο, 2018 Σελ. 348

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γραφή και μεταφυσική

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Υπάρχουν πολλά μυθιστορήματα με θέμα το συγγραφικό αδιέξοδο και κεντρικό χαρακτήρα έναν συγγραφέα που αγωνίζεται να πειθαρχηθεί και να δαμάσει το υλικό του, συνεπώς είναι δύσκολο κανείς να πρωτοτυπήσει. Ωστόσο η Νικόλ Κράους με το «Δάσος σκοτεινό», επτά χρόνια μετά το «Η ιστορία ενός έρωτα», μέσα από τους πειραματισμούς με τη μορφή, τη σύνθεση ιδεών περί γραφής, φυσικής, δημιουργικότητας και εβραϊκότητας –εντάσσοντας άφθονα αυτοβιογραφικά στοιχεία–, μας δίνει ένα ιδιοσυγκρασιακό μυθιστόρημα που αναμφισβήτητα διαθέτει μια αυθεντικότητα.

Η μυθιστοριογράφος/αφηγήτρια στο «Δάσος σκοτεινό» έχει ήδη γράψει κάποια επιτυχημένα μυθιστορήματα, αλλά παλεύει να βρει τρόπο να γράψει το επόμενο μυθιστόρημά της, την ώρα που βασανίζεται από αϋπνίες και ο γάμος της παραπαίει. Δεν μετανιώνει για τις επιλογές της –αγαπάει τους δυο γιους της–, ωστόσο αντιλαμβάνεται πως «κάτι που έχει ξεκινήσει ως πράξη ελευθερίας στην πορεία μετατράπηκε σε μια μορφή περιορισμού» και πως αν παραμείνει στην οικογενειακή ζωή, «η άλλη» της ζωή θα χαθεί. Τη βασανίζει η αίσθηση πως αυτή η «άλλη ζωή» συνεχίζεται κάπου ερήμην της – αίσθηση που την είχε από παιδί.

Ενα κεντρικό μοτίβο στο μυθιστόρημα είναι η διπλότητα του εαυτού, μια εμπειρία/αίσθηση που την είχε πάντα. «Η ιδέα ότι βρίσκομαι σε δυο μέρη ταυτόχρονα με απασχολεί από παλιά», σκέφτεται, επίσης, πως η ζωή της έχει καθοριστεί από μια σχεδόν μεταφυσική εμπειρία που βίωσε όταν ήταν παιδί σε ένα μέρος που δεν ήταν άλλο από το ξενοδοχείο «Χίλτον» στο Τελ Αβίβ. Εκεί τη συνέλαβε η μητέρα της, εκεί πήγαιναν με τους γονείς της διακοπές, εκεί η ίδια επιστρέφει κάθε χρόνο.

Το ξενοδοχείο αυτό έχει για εκείνη μια μυστικιστική αύρα και νιώθει πως κατά κάποιο τρόπο συνεχίζει να υπάρχει εκεί, οπότε πείθει τον εαυτό της πως εκεί θα γραφεί και το επόμενο βιβλίο της. Στο ξενοδοχείο αυτό, επίσης, σε νεαρή ηλικία είχε μια μυστικιστική εμπειρία: «Μια εμπειρία που απλώς ενίσχυσε την επίγνωσή μου ότι υπήρχε ένα άνοιγμα, ένα μικρό σκίσιμο στο υφαντό της πραγματικότητας».

Πεπεισμένη πως εκεί θα καταφέρει να γράψει το βιβλίο της, αφήνει πίσω τη ζωή της στη Νέα Υόρκη και ξεκινάει ένα ταξίδι αυτοπραγμάτωσης που θα την οδηγήσει σχεδόν στην εξαΰλωση.

Στο Τελ Αβίβ θα συναντήσει τον Φρίντμαν, έναν καθηγητή λογοτεχνίας, που θα την παρασύρει στην αναζήτηση κάποιων κρυμμένων χειρογράφων του Κάφκα, με αποτέλεσμα να ακολουθήσει τα υποθετικά βήματα του Τσέχου συγγραφέα και να φανταστεί μια εναλλακτική, «μεταθανάτια» ζωή για αυτόν στο Ισραήλ.

Στα ενδιάμεσα κεφάλαια μεσολαβεί η τριτοπρόσωπη αφήγηση του Τζουλς Επστιν που καταφεύγει κι αυτός από τη Νέα Υόρκη στο «Χίλτον» του Τελ Αβίβ – υποψιαζόμαστε πως πρόκειται για τον χαρακτήρα που πλάθει η συγγραφέας, καθώς παρουσιάζει αρκετές ομοιότητες με εκείνη και σε σημεία διακρίνουμε τις δικές της εμπειρίες να περνούν στο βιογραφικό του.

Ο Επστιν έχει χαθεί από προσώπου γης, έχει μόλις πάρει διαζύγιο, έχει χάσει τους γονείς του και έχει υποστεί μια σταδιακή μεταμόρφωση καθώς στα εξήντα οκτώ του μοιάζει να απαρνιέται τον εαυτό του και όλα όσα κατόρθωσε σε όλο το διάστημα της ζωής του. Επίσης, βιώνει κι αυτός μια μυστικιστική εμπειρία στο «Χίλτον» και έπειτα στην έρημο.

Το «Δάσος σκοτεινό» είναι ένα βιβλίο για τη μεταφυσική διάσταση της γραφής, για την ανάγκη υπέρβασης κάθε ορίου προκειμένου να δημιουργηθεί κάτι καινούργιο, το θάρρος και την αυταπάρνηση που χρειάζεται για να παραδοθεί στον κόσμο αυτό που αρχικά δεν είναι παρά το σπέρμα μιας ιδέας. «Ολοένα και περισσότερο ένιωθα ότι στα γραπτά μου τα τεχνάσματα της επινόησης υπερτερούσαν της αλήθειας, ότι το κόστος τού να αποδίδεις μορφή σε αυτό που κατά βάση είναι άμορφο ήταν ανάλογο με το κόστος τού να δαμάζεις το πνεύμα ενός ζώου που στην αντίθετη περίπτωση είναι πολύ επικίνδυνο για να ζήσεις μαζί του».

Είναι, επίσης, ένα ιδιοσυγκρασιακό φιλοσοφικό μυθιστόρημα με σελίδες που σε καθηλώνουν και πρέπει να επιστρέψεις πολλές φορές, όχι μόνο για να τις κατανοήσεις αλλά και για να τις αισθανθείς, καθώς φαίνεται πως η συγγραφέας για να το γράψει πρέπει να πέρασε κάποια όρια.

Σαφώς και μια τέτοια υπέρβαση δεν συνεπάγεται αυτόματα την τελειότητα: ο ρυθμός της αφήγησης χωλαίνει μετά την άφιξη της συγγραφέως στο Τελ Αβίβ, όπου κατά τη διάρκεια ενός παρατεταμένου στοχασμού πάνω στο έργο του Κάφκα, τη δίκη για τα κρυμμένα χειρόγραφα και τη συζήτηση τού κατά πόσον αυτά είναι εθνικό αγαθό ή προσωπική ιδιοκτησία, το κείμενο βρίσκεται να φλερτάρει επικίνδυνα με το ακαδημαϊκό δοκίμιο. Ωστόσο είναι αυτές οι απρόβλεπτες διακυμάνσεις και οι παρεκτροπές που καθιστούν το μυθιστόρημα άξιο πολλών αναγνώσεων και του προσδίδουν την «αυθεντικότητά» του.

  

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ενας μεγάλος Ελληνας
Από τα πρώτα χρονογραφήματα στις Εικόνες της μικρής Ελλάδας του 1968, ειδικός συνεργάτης της Monde σε θέματα σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας στο Παρίσι του ταραγμένου 1969!
Ενας μεγάλος Ελληνας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Προτάσεις, επισημάνσεις, ταξινομήσεις
Αυτό το Σάββατο το Ανοιχτό Βιβλίο κινητοποιεί το δυναμικό του για την επισκόπηση της χρονιάς. Δέκα σταθεροί συνεργάτες του παρουσιάζουν μια απαιτητική βεντάλια από τίτλους, σχεδόν όλου του βιβλιογραφικού...
Προτάσεις, επισημάνσεις, ταξινομήσεις
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ερωτισμός, σεξουαλικότητα, πορνογραφία
Ζητήσαμε από την Ελένη Παπαργυρίου (επίκουρη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών) και τους στενούς συνεργάτες του Ανοιχτού Βιβλίου, κριτικούς και φιλολόγους Γ.Ν. Περαντωνάκη και...
Ερωτισμός, σεξουαλικότητα, πορνογραφία
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Πρόγευση ξένης πεζογραφίας
Στο «Ανοιχτό Βιβλίο» («Φθινοπωρινό πεζογραφικό ψηφιδωτό», 19-20 Σεπτεμβρίου) 18 Ελληνες συγγραφείς παρουσίασαν τα υπό έκδοση βιβλία τους. Σήμερα 23 έμπειροι και καταξιωμένοι μεταφραστές μάς δίνουν μια πρόγευση...
Πρόγευση ξένης πεζογραφίας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Φθινοπωρινό πεζογραφικό ψηφιδωτό
Από τη φθινοπωρινή σοδειά των εκδοτών διακρίναμε 18 τίτλους (αναμφίβολα υπάρχουν κι άλλα ενδιαφέροντα βιβλία), τα οποία θα κυκλοφορήσουν το προσεχές δίμηνο.
Φθινοπωρινό πεζογραφικό ψηφιδωτό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας