• Αθήνα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 11.9°C / 14.5°C
    2 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.6°C / 12.8°C
    1 BF
    92%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.8°C / 12.9°C
    2 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.7°C
    3 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.0°C / 12.2°C
    1 BF
    93%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.4°C / 6.8°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 10.6°C
    2 BF
    93%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 11.6°C / 18.1°C
    4 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    5 BF
    75%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.2°C / 17.9°C
    5 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    6 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.1°C / 12.1°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 7.8°C / 10.1°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 17.7°C
    3 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 14.8°C
    5 BF
    78%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    3 BF
    86%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 9.7°C / 12.9°C
    1 BF
    82%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    2 BF
    94%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αναζητώντας τη δικαιοσύνη πέρα από τη δύναμη

  • A-
  • A+

Η σκέψη -όπως και η ζωή- της Σιμόνης Βέιλ είναι μια ακροβασία σε τεντωμένο σκοινί. Η Βέιλ αρνείται κάθε βεβαιότητα που προσφέρει στους διανοούμενους ένα προσωπείο κύρους και δύναμης, για να μπορέσει να σκεφτεί τα πάντα εξαρχής.

Αυτή η διαρκώς ανυπότακτη Εβραία που στράφηκε στον καθολικισμό, η αναρχοσυνδικαλίστρια που είδε τη ζωή της αναπόσπαστα συνδεδεμένη με τους αγώνες της εργατικής τάξης, που δούλεψε σε εργοστάσιο, που μάζεψε σταφύλια μαζί με τους αγρότες της Μασσαλίας και έλαβε μέρος -χωρίς ποτέ να συμφιλιωθεί με τη φρίκη του χυμένου αίματος- στον ισπανικό Εμφύλιο, γιατί δεν άντεχε την ιδέα της υποδούλωσης των Ισπανών εργατών στον φασίστα και δικτάτορα Φράνκο, αισθάνθηκε μυστικά ότι ο ίδιος ο Χριστός κατέβηκε και την πήρε, την ώρα που απήγγελλε το ποίημα «Love» του Τζορτζ Χέρμπερτ, κατά τα τέλη του 1938.

Ο στόχος του -άψογα μεταφρασμένου- μικρού αυτού βιβλίου είναι πολεμικός. Ο λόγος περί προσώπου αλλά και περί δικαιωμάτων είναι, για τη Βέιλ, ο λόγος των κοινωνικά ισχυρών και προνομιούχων. Η δικαιοσύνη, που συχνά ταυτίζεται με τα συμφέροντά τους, δεν είναι η αληθινή δικαιοσύνη.

Δύο ερωτήματα τίθενται, λοιπόν, εδώ:

α) Μπορεί να υπάρξει ένας άλλος λόγος για το πρόσωπο και τη δικαιοσύνη, πέρα από την ταύτισή του με τα προνόμια των κοινωνικά ευνοημένων; Και

β) Χρειάζεται ή όχι να υπάρχει στη δικαιοσύνη μια μεταφυσική διάσταση που να τη συνδέει με την αγάπη; Επειδή το πρώτο ερώτημα υπερβαίνει κατά πολύ τα όρια του μικρού αυτού σημειώματος, ερχόμαστε κατευθείαν στο δεύτερο.

Αν πιστέψουμε τη νεώτερη πολιτική θεωρία, επί παραδείγματι του Τζον Ρολς, η δικαιοσύνη είναι απλώς ένα ζήτημα συνδυασμού κάποιων ορθολογικών «αρχών»: μιας αρχής που θα εγγυάται τις βασικές, νομικές και συνταγματικές, ελευθερίες του προσώπου και μιας αρχής που θα διαμοιράζει αξιώματα και θέσεις προς όφελος των λιγότερο ευνοημένων «υπό καθεστώς ακριβοδίκαιης ισότητας ευκαιριών»1. Η δικαιοσύνη περιορίζεται, λοιπόν, για τον Ρολς και όλο τον φιλελεύθερο διαδικασιοκεντρισμό σε ένα σύνολο νομικών ρυθμίσεων.

Μια τέτοια αντίληψη για τη δικαιοσύνη, όσο και αν είναι σημαντική, δεν θα μπορούσε ποτέ να ικανοποιήσει τη Βέιλ, γιατί, για εκείνη, το σημείο αφετηρίας της δικαιοσύνης δεν είναι άλλο από τον πόνο των πονεμένων και τη δυστυχία των δυστυχισμένων και ρημαγμένων ανθρώπων. Οποιος δεν ακούει το βογκητό των δυστυχισμένων και την κραυγή των πενήτων που αναρωτιούνται «γιατί μου κάνεις -ή γιατί μου γίνεται- κακό;», δεν έχει καταλάβει ποτέ τίποτε από τη δικαιοσύνη. Αποτελεί, επί παραδείγματι, αναίδεια να μιλάς στους φτωχούς και τους τσαλαπατημένους ανθρώπους για το -θεμελιώδες στον φιλελευθερισμό- δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας. Το μόνο ιερό και πηγή του ιερού είναι, για τη Βέιλ, το καλό (σ. 9).

Αν η δικαιοσύνη δεν συνδέεται με την αγάπη -γιατί μόνο η αγάπη κενώνει τη δικαιοσύνη από τη δύναμη-, τότε εύκολα τρέπεται σε δοσοληψία και συμφεροντολογικό υπολογισμό. Η αγάπη δεν αφήνει τη δικαιοσύνη να εκφυλιστεί σε δοσοληψία, γιατί στρέφει την προσοχή της στους πονεμένους και τους δυστυχισμένους. Σωστά ο Σταύρος Ζουμπουλάκης επισημαίνει, στο σπουδαίο επίμετρό του, την παραλληλία ανάμεσα στο Πρόσωπο και το ιερό και το συγκλονιστικό κείμενο της Βέιλ «Η αγάπη του Θεού και η δυστυχία»2. Η δυστυχία είναι «κονιορτοποίηση της ψυχής από τη μηχανική ωμότητα των περιστάσεων»3.

Η Βέιλ είναι πεπεισμένη: με φυσικό τρόπο είναι αδύνατο να γνωρίσουμε τη δυστυχία και να προσέξουμε τους δυστυχισμένους. Η προσοχή στους ραγισμένους και συντετριμμένους δεν είναι δυνατή παρά μόνον «χάρις την υπερφυσική αγάπη», δηλαδή, τον Σταυρό του Χριστού: «όλοι οι άνθρωποι περιφρονούν τους δυστυχισμένους, τους αποστρέφονται, αδυνατούν να τους συμπονέσουν. Ολοι, εκτός από εκείνους που την ψυχή τους την έχει κατοικήσει ο Χριστός»4. Ο Χριστός κενώνει τη δικαιοσύνη -που, ας μην το ξεχνάμε, είναι και ένα πολιτικό ιδεώδες- από κάθε οίηση, εγωισμό και ιδιοτελές συμφέρον, και την αναπροσανατολίζει στην αγάπη.

Η Βέιλ λέει ότι «τίποτε δεν είναι πιο φρικτό […] από το να βλέπεις στο πλημμελειοδικείο κάποιον δύστυχο να ψελλίζει ενώπιον ενός δικαστή που κάνει φίνα αστεία σε κομψή γλώσσα» (σ. 11). Πώς να ξεχωρίσουμε την αληθινή δικαιοσύνη από τις εικόνες της; Οι εύκολες ρητορείες περί δικαιωμάτων πολλές φορές συγκαλύπτουν την αδικία και την απανθρωπιά μας. Εχοντας στο μυαλό της τέτοιες εικόνες, τέτοιες διαστροφές της δικαιοσύνης μέσα στον πολιτισμό μας, η φωνή της Βέιλ, λέει ο Σταύρος Ζουμπουλάκης, είναι «κλητική και ανακλητική», μας ανακαλεί στην ανθρωπιά:

«Να μιλάς στον άνθρωπο που ψάχνει στα σκουπίδια να βρει κάτι να φάει για το ιερό δικαίωμά του να επιλέγει την εργασία του, σημαίνει ότι σου λείπει η αιδώς. Ποιο είναι το πρόσωπο και τα δικαιώματα των κρατουμένων στο Αουσβιτς ή στο Γκουλάγκ; Τι νόημα έχει το δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας για τα εκατομμύρια ανθρώπων που πάσχουν από Αλτσχάιμερ;5».

Η δικαιοσύνη δεν μπορεί, λοιπόν, να εξαντλείται στα όρια του νόμου ή στην αφηρημένη επίκληση των δικαιωμάτων, γιατί αυτό που τότε διαπράττεται, με ήσυχη μάλιστα, συνείδηση είναι η αδικία6. Ας μην ψάχνουμε μόνο μακριά από εμάς τους άδικους και τους ισχυρούς. Ενάντια σε κάθε περιφρόνηση του φτωχού του πρόσφυγα και του αδύνατου και ενάντια στη φιλελεύθερη λατρεία για τις νομικές ρυθμίσεις και διαδικασίες, η Βέιλ δεν ζητά τίποτε λιγότερο από την «αποκρυστάλλωση στη δημόσια ζωή του υπέρτατου αγαθού» (σ. 47).

Η Βέιλ σκέφτεται μαζί το υπόκωφο βογκητό των δυστυχισμένων και την κραυγή εγκατάλειψης του ίδιου του Χριστού πάνω στον Σταυρό. Η μεταφυσική διάσταση της δικαιοσύνης πρέπει, λοιπόν, να αναζητηθεί τελικά σε αυτή τη συμμαχία, τη συμπόρευση και τη συνοδοιπορία του Χριστού με όλους όσοι δεν έχουν πρόσωπο μέσα στην ιστορία, με τους τσαλαπατημένους, τους συντετριμμένους, τα θύματα και τους σκλάβους. Με φυσικό τρόπο, βολεμένοι και αποχαυνωμένοι μέσα στα κάθε είδους προνόμιά μας και μέσα στον τερατώδη ναρκισσισμό του «εγώ» μας, είναι αδύνατο να ακούσουμε τον στεναγμό των δυστυχισμένων. Μόνο η υπερφυσική αγάπη, η «μωρία της αγάπης» -ο Σταυρός του Χριστού- μπορεί να μας βγάλει από το βόλεμά μας και να μας κάνει να αναγνωρίσουμε τη δυστυχία που δεν μπορούν να ακούσουν οι «επαγγελματίες του λόγου» και της πολιτικής. Ο αφουγκρασμός της διαμαρτυρίας των δυστυχισμένων και των πενήτων και όσων «δεν έχουν πρόσωπο», δηλαδή προνόμια και κοινωνικό κύροςουν προϋποθέτει τη ρήξη με την ιδέα της πολιτικής ως δύναμης.

  • 1. Τζον Ρολς, Η δίκαιη κοινωνία, μτφρ. Φιλήμων Παιονίδης, επιμέλεια Erin Kelly, Πόλις, Αθήνα 2006, σ. 97.
  • 2. Simon Weil, OEuvres Complètes, 1, σ. 348 κ.έ.
  • 3. Simon Weil, ο.π., σ. 368-369.
  • 4. Σταύρος Ζουμπουλάκης, επίμετρο, ο.π., 
  • σ. 68.
  • 5. Σταύρος Ζουμπουλάκης, ο.π., σ. 76.
  • 6. Ο.π.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μια αντιφατική διαδρομή
Ο πόλεμος μεταξύ Ιρλανδών και Βρετανών το 1921 και οι επακόλουθες συμφωνίες οδήγησαν στην ίδρυση της Δημοκρατίας της Ιρλανδίας, από την οποία όμως έμεινε έξω η επαρχία του Ολστερ, που παρέμεινε στη βρετανική...
Μια αντιφατική διαδρομή
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η αμφιθυμία του χρόνου
Η νέα συλλογή διηγημάτων του Γιώργου Σκαμπαρδώνη υποβάλλει εξαρχής στον αναγνώστη μια ιδιαίτερη και παράξενη γοητεία.
Η αμφιθυμία του χρόνου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Θραύσματα μνήμης και Ιστορίας
«Η πλατεία Διαμαντιού, 1962» είναι το ευρύτερα γνωστό μυθιστόρημα της Καταλανής Μερσέ Ροδορέδα αλλά «Ο σπασμένος καθρέφτης,1974» θεωρείται το πιο ώριμο και τεχνικά άρτιο μυθιστόρημά της.
Θραύσματα μνήμης και Ιστορίας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Πρώτα βήματα και σταθερές πορείες
«Γιατί ζωή είναι οι άλλοι και η ζωή είναι όταν οι άλλοι σ’ ακουμπάν κι όταν γυρνούν προς εσένα τα σώματα των ανθρώπων», γράφει στο Μυθιστόρημά του ο Γιώργος Χειμωνάς. Και τι περιπέτεια είναι αυτή. Η περιπέτεια...
Πρώτα βήματα και σταθερές πορείες
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η γραφή της διασποράς
Ο άγνωστος στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό Abdulrazak Gurnah, ο φετινός νικητής του Νόμπελ Λογοτεχνίας, έχει στο ενεργητικό του δέκα μυθιστορήματα και έναν μεγάλο αριθμό διηγημάτων και δοκιμίων.
Η γραφή της διασποράς
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ξεφλουδίζοντας το πένθος και τη γραφή
Το βραβευμένο βιβλίο (Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας ΗΠΑ, 2018) της Σίγκριντ Νιούνεζ προκάλεσε κριτικές και συζητήσεις με τον θάνατο και το μελαγχολικό πένθος να είναι από τα βασικά θέματά του.
Ξεφλουδίζοντας το πένθος και τη γραφή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας