• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 18.9°C
    2 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 16.7°C
    2 BF
    82%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 8.9°C / 17.2°C
    3 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.2°C / 11.0°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    2 BF
    88%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 13.3°C / 13.9°C
    2 BF
    84%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.0°C
    1 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 3.3°C / 16.0°C
    1 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 16.7°C
    1 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    1 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    2 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.5°C / 16.5°C
    2 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    3 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 15.6°C
    1 BF
    94%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 15.0°C
    2 BF
    88%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 19.0°C
    2 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.7°C / 13.3°C
    2 BF
    94%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    1 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.3°C / 13.9°C
    2 BF
    99%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.0°C
    1 BF
    93%
Σκληρή και γλυκιά συμμορία
ΧΑΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σκληρή και γλυκιά συμμορία

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

O Ηστ είναι ένα παιδί «που δεν έχει υπάρξει ποτέ παιδί». Οι πρώιμες εμπειρίες του τον έχουν κάνει «σκληρό και στρυφνό». «Είχε δει να πυροβολούν έναν αιδεσιμότατο στο δρόμο, μια γυναίκα να πηδάει από σκεπή. Είχε δει ένα ελικόπτερο να συντρίβεται στα δέντρα και ένα τρελαμένο άντρα να σηκώνει ένα γυμνό ηλεκτρικό καλώδιο και να γίνεται παρανάλωμα».

Για τους φίλους του, τα μέλη της μικρής του συμμορίας, «δεν είναι διασκεδαστικός, αλλά τον σέβονται, διότι, παρότι μικρός, δεν είχε αυτό που μισούσαν πάνω τους περισσότερο απ’ όλα: την παιδικότητα». Κι όμως, η παιδικότητα είναι παρούσα στο μυθιστόρημα «Ντόντζερς» του Μπιλ Μπέβερλι, όπου πρωταγωνιστεί ο δεκαπεντάχρονος Ηστ· η περιπέτεια είναι εκείνη που θα ξηλώσει τα τελευταία ξεφτίδια της και το ταξίδι από τη μια άκρη της Αμερικής στην άλλη, προς εντοπισμό και εκτέλεση ενός επίφοβου αντιπάλου, θα γίνει μια διαδικασία μύησης στην ενηλικότητα, μια διαβατήρια τελετή, ένας δύσκολος δρόμος μέσα από τον οποίο ο Ηστ θα γνωρίσει τον εαυτό του και θα κατανοήσει ποιος είναι.

Τι είναι όμως αυτό το ιδιαίτερο «αστυνομικό» όπου η καταιγιστική πλοκή συνυφαίνεται με την υπαρξιακή αναζήτηση; Και ποιος είναι ο Μπιλ Μπέβερλι που με το πρώτο του μυθιστόρημα απέσπασε, αμέσως αμέσως, τρία βραβεία ως το καλύτερο αστυνομικό μυθιστόρημα του 2016 και του 2017, το «Χρυσό εγχειρίδιο», όπως λέγεται, από την Crime Writer’s Association, την έγκυρη Εταιρεία Συγγραφέων Αστυνομικών Μυθιστορημάτων, και το Βραβείο Μαρκ Τουέιν, επειδή «αντιμετώπισε με έξοχη διορατικότητα τη δύσκολη και διαπλαστική εποχή της εφηβείας», σύμφωνα με το σκεπτικό της επιτροπής;

Καθηγητής αμερικανικής λογοτεχνίας και γραφής στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον, ο πενηντάρης Μπέβερλι έχει επιδοθεί επί χρόνια στην έρευνα πάνω στους φυγάδες εγκληματίες και τις ιστορίες που τους συνοδεύουν, η οποία και αποτέλεσε τη βάση για το βιβλίο του «Δραπετεύοντας: αφηγήσεις απόδρασης στην Αμερική του Τζ. Εντγκαρ Χούβερ». Η μυθολογία του φυγά, εξάλλου, εμπνέει και το μυθιστόρημά του, όπως και η μυθολογία του δρόμου, του ταξιδιού, της συνεχούς μετακίνησης σε μια ήπειρο η οποία, από πολιτεία σε πολιτεία, εναλλάσσει τα τοπία και τους τρόπους της.

Πρωταγωνιστής αυτού του συναρπαστικού βιβλίου είναι, λοιπόν, ο δεκαπεντάχρονος Ηστ, που περιβάλλεται από έναν αστερισμό μικρών παραβατικών, τσιλιαδόρων σ’ ένα σπίτι όπου γίνεται διακίνηση ναρκωτικών και το οποίο «χτυπιέται» από την αστυνομία. Οταν ο θείος του συλλαμβάνεται, οι υπόλοιποι της συμμορίας αναθέτουν στον Ηστ και την παρέα του να ταξιδέψουν από το Λος Αντζελες, όπου είναι η βάση τους, στο Ουισκόνσιν και να σκοτώσουν έναν επίφοβο μάρτυρα της δίκης που πρόκειται να επακολουθήσει. Κι εκεί αρχίζει το ταξίδι.

Ο τρόπος με τον οποίο ο Μπιλ Μπέβερλι ταξιδεύει τον αναγνώστη μαζί με τους νεαρούς πρωταγωνιστές του σε μια Αμερική αχανή και εχθρική, μια Αμερική άγνωστη και μαζί συναρπαστική, συνδυάζει τον ρεαλισμό με έναν ιδιότυπο λυρισμό, τον κόσμο των παράνομων δοσοληψιών με την ποίηση των απέραντων εκτάσεων, την εφηβική περιέργεια με την ανακάλυψη όχι μόνο του μεγάλου κόσμου, αλλά και του εαυτού.

Μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, επίπεδες, ήρεμες κοιλάδες όπου δεν βλέπεις κανέναν, «μόνο θερισμένα σπαρτά και σπάνια κανένα τρακτέρ ή ποτιστικό να ασημίζει πάνω στο χώμα», απομονωμένα συνεργεία, μάντρες μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και βενζινάδικα στη μέση του πουθενά, μοτέλ και καντίνες που μυρίζουν μπέικον και καφέ πολλά μέτρα προτού τις φτάσεις, τυχαίες συναντήσεις και βέβαια μπάτσοι, περιπολικά και αστυνομικά τμήματα –κόκκινο πανί για τους μικρούς ταξιδιώτες– συνθέτουν μια ατμόσφαιρα που μας είναι οικεία από τον κινηματογράφο («Μπόνι και Κλάιντ», «Θέλμα και Λουίζ») αλλά και από τη λογοτεχνία – αρκεί να θυμηθούμε τη μορφή του φυγά όπως αποτυπώνεται στο «Φως τον Αύγουστο» του Φόκνερ ή την «Αγαπημένη» της Τόνι Μόρισον. Χωνεμένες όλες αυτές οι επιρροές από τον συγγραφέα, δεν είναι πουθενά εμφανείς, παρ’ όλα αυτά συνδέουν την αφήγησή του με μια παράδοση τυπικά αμερικανική και πάντοτε ζωντανή.

Αλλά καθώς το τοπίο αλλάζει, αλλάζει μαζί του και ο Ηστ, ώσπου έρχεται η απροσδόκητη ανατροπή, ένα αναπάντεχο τέλος που ασφαλώς δεν θα αποκαλύψουμε. Οταν όλα τελειώνουν, το παιδί δεν είναι πια παιδί, ο Ηστ δεν είναι πια ο Ηστ, το σώμα του δεν είναι πια το ίδιο, «ανήσυχο και εφηβικό, ταυτόχρονα σκληρό και πιστό». «Αισθανόταν διαφορετικός τώρα, πιο γεμάτος, πιο μεγάλος», γράφει ο Μπιλ Μπέβερλι. Η περιπέτεια τον έχει ωριμάσει, η ταυτότητά του, αόριστη ακόμα, έχει αρχίσει να διαμορφώνεται προς μια άλλη κατεύθυνση.

Ολα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά σ’ αυτό το γοητευτικό βιβλίο που επίσης δεν κλείνει, αφήνοντας τον αναγνώστη να φαντάζεται όλα τα ενδεχόμενα, όπως μπορεί να φανταστεί όλα τα ενδεχόμενα και ένας έφηβος, αντιμέτωπος με τον απέραντο κόσμο, σαγηνευμένος, ίσως λιγάκι φοβισμένος, αλλά πανέτοιμος να αναμετρηθεί με τους πάντες και κυρίως με τον εαυτό του.
 

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Από τη ρητορική στη λογοτεχνία
Ενα πανόραμα της πρώιμης και της μεσοβυζαντινής λογοτεχνικής θεωρίας και πρακτικής με επίκεντρο τις ημέρες και, κυρίως, τα έργα ενός πληθωρικού επαγγελματία διανοούμενου και παθιασμένου παιγνιώδη δημιουργού...
Από τη ρητορική στη λογοτεχνία
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μνημειώνοντας τη φθορά
Η φωτογραφία αποτελεί το στίγμα, το φυσικό αποτύπωμα, τη νεκρική μάσκα του πραγματικού. Εχει χαρακτηριστεί τέχνη ελεγειακή, τέχνη του λυκόφωτος, καθώς οι φωτογραφίες ως memento mori και ως όργανο της μνήμης...
Μνημειώνοντας τη φθορά
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ποίηση για το επιτήδευμα της ζωής
Μου αρέσει καμιά φορά να παραφράζω, να λέω δηλαδή με δικά μου λόγια ποιήματα που έχω διαβάσει, αρκεί να προσφέρονται, εννοείται, γι’ αυτή τη δουλειά. Τη θεωρώ ως διαδικασία δημιουργική, διδακτική και...
Ποίηση για το επιτήδευμα της ζωής
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ο Παπαδιαμάντης στην Αθήνα
Αν κάτι δεν αμφισβητείται πια, όπως έχει γίνει κατά καιρούς στο παρελθόν, και από σημαίνοντες μάλιστα κριτικούς και φιλολόγους, είναι το πρωτείο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη μεταξύ όλων των Ελλήνων πεζογράφων.
Ο Παπαδιαμάντης στην Αθήνα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Εφέντης, Γιαννιώτης, Εβραίος, Οθωμανός
Πρόκειται δίχως άλλο για μια ευδιάκριτη τάση στις εκδόσεις διεθνώς: ανασκάλεμα σε οικογενειακές αναμνήσεις και φωτογραφίες και ιστορική ή ιστοριοδιφική αναζήτηση που συχνά διευκολύνεται από τις δυνατότητες...
Εφέντης, Γιαννιώτης, Εβραίος, Οθωμανός
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Οι ελιγμοί μιας άπιαστης γραφής
Ο Παναγιώτης Κουσαθανάς απαθανατίζει την (παλιά) Μύκονο και τους κατοίκους της, και ο Κώστας Καβανόζης αποτυπώνει το ίχνος των φίλων και των συγγενών του μεταξύ ζωής και θανάτου.
Οι ελιγμοί μιας άπιαστης γραφής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας