Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ταξίδια στο άγνωστο και το μυστήριο

Δημήτρης Τσινικόπουλος «Ο άνθρωπος της σκιάς» Εκδόσεις Φυλάτος Σελ. 148

Ταξίδια στο άγνωστο και το μυστήριο

  • A-
  • A+

Μία ενδιαφέρουσα συλλογή 18 διηγημάτων του δικηγόρου και συγγραφέα Δημητρίου Τσινικόπουλου εκδόθηκε το 2016 από τον εκδοτικό οίκο Fylatos Publishing. Ο γενικός τίτλος του βιβλίου, με το υποβλητικό εξώφυλλο, είναι: «Ο Ανθρωπος της Σκιάς». Ο αναγνώστης θα ταξιδέψει στις σελίδες του βιβλίου συναντώντας τον «Ανθρωπο της Σκιάς», τον «Δαιμονισμένο», τον «Ανθρωπο-Αυτοαντίγραφο», τον «Μαϊτρέγια», τον «Κήρυκα της Νέας Τάξης», τον «Μπονόμπο» και τον «Πρωτάνθρωπο της Αριδαίας». Θα γίνει μέτοχος, επίσης, στην «Ενδοσκόπηση» του πρωταγωνιστή Φιλήμονα Μπεθάνη, θα συνταξιδέψει με τον «Αλκοολικό της ανάγνωσης», τον «Ρασταφάρι», τον «Holy Hip Hop» και τον «Αγιογράφο».

Στη συνέχεια, θα συνομιλήσει με τον «Συγγραφέα που στέρεψε από έμπνευση» και θα διαβάσει μια «Συνταρακτική ανακάλυψη», θα γνωρίσει έναν «Μισάνθρωπο-Ουμανιστή», θα έρθει αντιμέτωπος με μια «Σύγκρουση», θα του αποκαλυφθεί ένα «Θανάσιμο Μυστικό» και θα καταλήξει μελετώντας μια «Πρωτότυπη Μήνυση που αρχειοθετήθηκε».

Μέσα από τα πρωτότυπα διηγήματα οι ήρωες ανασκάπτουν το ανθρώπινο είναι, το συνειδητό και το υποσυνείδητο. Μέσα από απόκρυφες, μεταφυσικές σκέψεις, προλήψεις, προκαταλήψεις και ψευδαισθήσεις οι πρωταγωνιστές των ιστοριών θέτουν υπαρξιακά και φιλοσοφικά ερωτήματα. Ανησυχούν για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον.

Ο συγγραφέας παρουσιάζει με εύστοχο, αφηγηματικό και κινηματογραφικό τρόπο τις εύθραυστες ισορροπίες της ανθρώπινης ύπαρξης, τις ψυχώσεις, τις εμμονές, τις φιλοδοξίες, τις προσωπικές και συλλογικές επιτυχίες, που οδηγούν σε διεξόδους αλλά και αναπάντεχα αδιέξοδα! Οι ήρωες των διηγημάτων είναι άνθρωποι της διπλανής πόρτας, όπως οικογενειάρχες, καλλιτέχνες, διανοούμενοι, συγγραφείς, οι οποίοι μέσα από τα πάθη και τις αδυναμίες τους προσπαθούν να ξεπεράσουν τον εαυτό τους, όμως οι σκιές των πράξεων τους ακολουθούν!

Οι ιστορίες θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ψυχογραφήματα και στοχασμοί πάνω στη μυστηριώδη και απρόβλεπτη ανθρώπινη ψυχοσύνθεση. Ο Δ. Τσινικόπουλος διεισδύει στους λαβύρινθους της ανθρώπινης σκέψης με στόχο να οδηγήσει τους ήρωές του στην εσωτερική ομφαλοσκόπηση, στον εσωτερικό φωτισμό, στην αυτογνωσία και τελικά στην κάθαρση και την αυτοκάθαρση. Ο ρυθμός της αφήγησης ρέει ελεύθερα σε κάθε ιστορία, η οποία χαρακτηρίζεται από τη δική της αυτονομία.

«Η ευμεταβλητότητα της σκιάς να μοιάζει άραγε με την ευμεταβλητότητα του ανθρώπου, των συναισθημάτων, των ψυχικών του διαθέσεων; Εχουν τάχα ήχο οι σκιές; Μην έχουν χρώμα; Μην έχουν οσμή…; Πώς θα ήταν άραγε η ζωή αν τα πράγματα δεν είχαν σκιές; Αν όλη η γη ήταν φωτισμένη αλλά χωρίς ίχνος σκιάς, πώς θα ήταν; Και θα μπορούσε να υπάρχει ζωή; Υπάρχουν σκιές στη μετά τη ζωή ζωή; Οι ψυχές μήπως είναι οι εσωτερικές σκιές των σωμάτων;».

Σ’ αυτά τα ερωτήματα καλείται να απαντήσει ο πρωταγωνιστής του πρώτου διηγήματος, ο αρχιτέκτονας εσωτερικών χώρων - και ίσως καλούμαστε να απαντήσουμε και εμείς ως αναγνώστες και να προβληματιστούμε. Οι ενδιαφέρουσες ιστορίες του Δ. Τσινικόπουλου, οι οποίες προβάλλουν σαν κινηματογραφικές εικόνες, προκαλούν τον προβληματισμό του αναγνώστη, του θέτουν ερωτήματα και τον καθιστούν συμμέτοχο της πλοκής τους.

Οπως αναφέρει ο ίδιος ο συγγραφέας σε συνέντευξή του στον Νίκο Δεληγιάννη, στο περιοδικό «Ιαμβος», «ο τίτλος στη συλλογή δόθηκε από το πρώτο της διήγημα. Αλλά ταιριάζει γάντι και στα υπόλοιπα διηγήματα, γιατί όλα τους αποκαλύπτουν χαρακτήρες και τύπους που προβάλλουν τον εξωτερικό τους άνθρωπο ως σημαντικό, ευυπόληπτο, ευγενικό, ενώ στην πραγματικότητα είναι άνθρωποι είτε υποκριτές, είτε φιλόδοξοι, είτε φιλοχρήματοι, αλαζόνες, εγωκεντρικοί, αποκρύπτοντας τον πραγματικό σκιερό εαυτό τους, ο οποίος όμως κάποια στιγμή, σε κάποια φάση της ζωής τους, αποκαλύπτεται με οδυνηρά ίσως αποτελέσματα».

Ο Δημήτρης Τσινικόπουλος γεννήθηκε το 1948 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και συνέχισε Μεταπτυχιακές Σπουδές στην Ελλάδα και τη Γερμανία. Ασκησε τη δικηγορία επί 35 έτη. Εγραψε μονογραφίες, μελέτες, δοκίμια, άρθρα, ποίηση και πρόζα. Από το 1982 έχουν δημοσιευτεί 18 βιβλία του και έχει συμμετάσχει σε πολλές συλλογικές εκδόσεις. Ασχολήθηκε επίσης με τη ζωγραφική και τη φωτογραφία και έχει μεταφράσει ξένους συγγραφείς.

Το τελευταίο του βιβλίο, γραμμένο αρχικά στην αγγλική γλώσσα, φέρει τον τίτλο «Οι πνευματικοί πατέρες του Ν. Καζαντζάκη» και κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Fylatos το 2017.

*Συντάκτρια σε Εντυπα Πολιτισμού

 

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η γέννηση του υποκειμένου της επιθυμίας στον χριστιανισμό
Η ελληνική μετάφραση του τέταρτου και τελευταίου συνταγμένου τόμου της Ιστορίας της σεξουαλικότητας του Μισέλ Φουκό, έναν μόλις χρόνο μετά την πολυαναμενόμενη πρώτη γαλλική έκδοση ενός κειμένου που γράφτηκε...
Η γέννηση του υποκειμένου της επιθυμίας στον χριστιανισμό
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Τα μελομακάρονα
Αποχαιρετούμε τη φετινή βιβλιογραφική χρόνια με ένα ανέκδοτο πρωτοχρονιάτικο διήγημα του Αλέξη Πανσέληνου, το οποίο έγραψε αποκλειστικά για τους αναγνώστες μας.
Τα μελομακάρονα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μάχη απέναντι στα κλειστά συστήματα
Στο βιβλίο του Θανάση Καλαφάτη «Μια ηλιαχτίδα σε πέτρινους τοίχους - Τα χρόνια του εγκλεισμού, 1966-1974» αποτυπώνεται μια ολόκληρη δεκαετία μέσα από 64 προσωπικές ιστορίες.
Μάχη απέναντι στα κλειστά συστήματα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ανταλλάσσοντας ποιητικά και ψυχικά φορτία
Συνδυάζοντας φιλολογική οξυδέρκεια, βαθιά γνώση της λογοτεχνίας μας του 20ού αιώνα και αναγνωστική ευαισθησία, η Αθηνά Βογιατζόγλου στρέφει, για ακόμα μια φορά, το ερευνητικό της ενδιαφέρον στο πεδίο της...
Ανταλλάσσοντας ποιητικά και ψυχικά φορτία
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Θέλω το γράψιμο να μας κάνει να έχουμε κάτι να περιμένουμε
Το πρώτο βιβλίο του Νίκου Βεργέτη, το «Χόλι Μάουντεν» (εκδ. Κέλευθος 2017), χαρακτηρίστηκε –ατυχώς κατά τη γνώμη μου– παραληρηματικός μονόλογος ενός ετοιμοθάνατου. Το «Χόλι Μάουντεν» ασφαλώς και έχει τη μορφή...
Θέλω το γράψιμο να μας κάνει να έχουμε κάτι να περιμένουμε
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ενας απρόβλεπτος μοντερνιστής
Ο Νάνος Βαλαωρίτης (5 Ιουλίου 1921-13 Σεπτεμβρίου 2019), με τον θάνατο του οποίου κλείνει βιολογικά η γενιά του ’30, πιάνει τον μοντερνισμό στην αφετηρία του και τον ολοκληρώνει με τη μετα-υπερρεαλιστική και...
Ενας απρόβλεπτος μοντερνιστής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας