Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το τίμημα της δημοσιότητας

Μάκης Τσίτας «Mια μικρή διάσημη» Εικονογράφηση: Ελίζα Βαβούρη Ψυχογιός, 2017 Σελ. 56

Το τίμημα της δημοσιότητας

  • A-
  • A+

Η Θεοδοσία είναι ένα μικρό κοριτσάκι που ονειρεύεται να γίνει διάσημη ηθοποιός και η τύχη φαίνεται να τη βοηθάει. Μια μέρα εμφανίζεται η θεία Δέσποινα που δουλεύει στην τηλεόραση και προτείνει στους γονείς της κάτι απίστευτο. Να δώσουν την άδεια στην κόρη τους, τη Θεοδοσία να παίξει σε μια τηλεοπτική σειρά που ονομάζεται «Οδοντόβουρτσες στο ηλιοβασίλεμα».

Οι γονείς μετά από συζήτηση δίνουν τελικά την άδειά τους κι έτσι το κοριτσάκι εξελίσσεται σιγά σιγά σε διάσημη ηθοποιό. Η ζωή της αλλάζει, όλοι την αναγνωρίζουν στον δρόμο, τα περιοδικά γράφουν γι’ αυτήν, οι φίλες της τη θαυμάζουν, αλλά η Θεοδοσία αρχίζει να αμφιβάλλει αν η ζωή μιας διάσημης ηθοποιού είναι τόσο ευχάριστη, όσο αρχικά πίστευε. Της λείπουν οι φίλοι της, τα παιχνίδια της, οι ώρες της ξεκούρασης, ο προσωπικός της χρόνος.

Ο Μάκης Τσίτας, γνωστός και βραβευμένος συγγραφέας, μας έχει δώσει εξαιρετικά δείγματα γραφής στον χώρο της παιδικής λογοτεχνίας. Οπως και στα προηγούμενα βιβλία του έτσι κι σ' αυτό επιχειρεί να μεταδώσει μια διαχρονική αλήθεια: τα πράγματα δεν είναι πάντα αυτά που φαίνονται, υπάρχουν και οι σκοτεινές πλευρές τους.

Με άλλα λόγια, μέσα από την ιστορία του επαναδιατυπώνει το γνωστό σε όλους μας συμπέρασμα: ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός. Με αλληγορικό λόγο, χιούμορ και σαρκασμό, κάτι που χειρίζεται περίτεχνα, όπως το απέδειξε και στο βραβευμένο μυθιστόρημά του «Μάρτυς μου ο Θεός», κατορθώνει να περάσει στην παιδική ψυχή τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τις προσωπικές μας επιλογές, όταν αυτές γίνονται χωρίς να συνεκτιμώνται οι διαχρονικές ανθρώπινες αξίες.

Ο συγγραφέας δεν χρησιμοποιεί ύφος διδακτικό, δεν συμβουλεύει, ούτε προτρέπει, αλλά μέσα από την ανάλαφρη και παιγνιώδη αφήγηση του παραμυθιού μάς οδηγεί με διασκεδαστικό τρόπο στoν πυρήνα της ιστορίας του.

Αλλωστε αυτός είναι και ο απώτερος σκοπός του παραμυθιού, πέρα από την αισθητική απόλαυση που μας χαρίζει. Ο Μάκης Τσίτας επίσης οικοδομεί την ιστορία του ακολουθώντας με ακρίβεια την τοπιογραφία της παιδικής ψυχής, την οποία φαίνεται να έχει μελετήσει.

Καταφεύγοντας σε αλληγορίες και συμβολισμούς -τεχνικές που ανήκουν στο παραμύθι- και ταυτόχρονα μιλώντας στη γλώσσα των παιδιών και με τα δικά τους δεδομένα, κάνει την αλήθεια πολύ πιο ευδιάκριτη και κατανοητή στους μικρούς αναγνώστες. Και η αλήθεια αυτή δίνει προτεραιότητα σε διαχρονικές ανθρώπινες αξίες, όπως η φιλία, η αγάπη, οι καθημερινές χαρές της ζωής, πέρα από τις πρόσκαιρες αξίες και ματαιοδοξίες.

Καίριες είναι και οι ατάκες που χρησιμοποιεί για να διακωμωδήσει την ανθρώπινη φιλοδοξία: ο τίτλος του σίριαλ είναι «Η μελαγχολική σιωπή του μπακλαβά» που σκηνοθετεί ο κύριος Μπιφτέκης κ.ά. Το δίλημμα που θα αντιμετωπίσει τελικά η ηρωίδα της ιστορίας, δηλαδή η Θεοδοσία, είναι αν θα συνεχίσει τη ζωή μιας διάσημης, καθώς οι προτάσεις για ρόλους σε καινούργια σίριαλ πυκνώνουν. Αξίζει τελικά κανείς να είναι διάσημος θυσιάζοντας την ελευθερία του και τους φίλους του; Αυτό όμως είναι κάτι που θα ανακαλύψουν οι μικροί αναγνώστες διαβάζοντας το βιβλίο.

Εντυπωσιακή είναι η πλούσια εικονογράφηση του βιβλίου από την Ελίζα Βαβούρη. Συμπερασματικά: το βιβλίο του Μάκη Τσίτα «Μια μικρή διάσημη» διαβάζεται απνευστί, τέρπει και διδάσκει μικρούς, αλλά και μεγάλους αναγνώστες.

  

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Κολάζ και μοντάζ τεκμηρίων στη σύγχρονη ελληνική πεζογραφία
​Μέχρι το 2010, όταν ολοκλήρωσα τη διατριβή μου για το θέμα, η λογοτεχνία τεκμηρίων είχε ήδη κάνει αισθητή την παρουσία της με πολλούς συγγραφείς να είχαν γράψει πεζογραφήματα στηριγμένα σε εξωλογοτεχνικά...
Κολάζ και μοντάζ τεκμηρίων στη σύγχρονη ελληνική πεζογραφία
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Βάζοντάς τα με τον εαυτό
Ο Φίλιπ Ροθ γεννήθηκε στο Νιούαρκ του Νιου Τζέρσεϊ τον Μάρτιο του 1933, ο μικρότερος από τους δυο γιους μιας οικογένειας Αμερικανοεβραίων που είχε μεταναστεύσει στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα. Σε...
Βάζοντάς τα με τον εαυτό
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ο Τ.Κ. Παπατσώνης και η κριτική της νεοελληνικής λογοτεχνίας
Η επισήμανση μελετητών και κριτικών ότι ο Τάκης Παπατσώνης δεν έδωσε κριτική προσοχή στα νεοελληνικά γράμματα, ενώ, αντιθέτως, επέμεινε, με την ευχέρεια που του παρείχε η ευρυμάθειά του αλλά και η άριστη...
Ο Τ.Κ. Παπατσώνης και η κριτική της νεοελληνικής λογοτεχνίας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η άμυνα των ιδεών
Ξαναπιάνοντας το νήμα του προηγούμενου Σαββάτου -όταν σας παρουσιάσαμε τα σημαντικότερα βιβλία φιλοσοφίας και ξένης λογοτεχνίας του 2017- σήμερα συνεχίζουμε με τους τίτλους που ξεχωρίζουν. Εδώ οι ιδέες από τον...
Η άμυνα των ιδεών
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Στις βιβλιοθήκες του κόσμου
Βιβλία που κέντρισαν τον ειδικό ή τον απλό αναγνώστη, βιβλία που διανοίγονται σ’ ένα ευρύ φάσμα ιδεών, έκφρασης, αλλά και συνομιλίας, υπέρβασης ή ρήξης με άλλα βιβλία, βιβλία νεότερων ή παλαιότερων συγγραφέων,...
Στις βιβλιοθήκες του κόσμου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Είναι πολλά τα μάτια της φαντασίας
Ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης είναι καλός μπάρμαν. Παίρνει τα υλικά και τα βάζει σε πολύχρωμα σέικερ λογοτεχνικής ώσμωσης. Η διογκούσα φαντασία μετασχηματίζει λ.χ. τις μικρές αθερίνες σε τεράστια κήτη, αντιστρέφοντας...
Είναι πολλά τα μάτια της φαντασίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας