• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 25.0°C / 28.9°C
    3 BF
    39%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.6°C / 28.9°C
    2 BF
    50%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 20.6°C / 26.0°C
    2 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.2°C / 25.0°C
    3 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    3 BF
    53%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.6°C / 29.4°C
    2 BF
    42%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    35%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 15.6°C / 26.0°C
    2 BF
    57%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 26.7°C
    2 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.0°C / 28.0°C
    2 BF
    47%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 26.0°C
    2 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.0°C / 26.0°C
    3 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    94%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 29.0°C
    2 BF
    32%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.7°C / 28.9°C
    3 BF
    34%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 26.0°C
    4 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 24.4°C / 27.0°C
    2 BF
    34%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 25.0°C
    3 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.6°C / 28.3°C
    1 BF
    64%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    35%
Ο Μίμης Σουλιώτης στην Αθήνα

«Εστησα τούτη τη συλλογή / με πρόγραμμα να παρουσιάσω την πόλη / και τον εαυτό στην πόλη. Να καταδείξω / πόσο ξεμάκρυνα σε άλλα πλάτη, μήκη / αλλά δεν γέμισα παραξενιές»

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΙΤΤΑΣ

Ο Μίμης Σουλιώτης στην Αθήνα

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ολα τα ποιήματα του Μίμη Σουλιώτη είναι γεμάτα με τις εμμονές και τα πάθη του: το τσίπουρο, τον καφέ και το τσιγάρο· τις καυτερές πιπεριές, τον Καβάφη, τον Κάτουλλο, τα λατινικά και τη φιλολογία εν γένει· την τυπογραφία, το χιόνι, το ποδόσφαιρο, την ερωτική διάθεση και την Αριστερά· τη γλώσσα, την εκφορά του λόγου και τη στίξη· το ανακάτεμα των πολιτισμών, τον χώρο της κουζίνας, τον λόγο περί ποιητικής και τις κουβέντες των οικείων. «Τι είν’ η ζωή, παρά μερικά ευτυχισμένα περιστατικά / αυτού του τύπου σε ποικίλες εκδοχές», θα συνοψίσει σ’ ένα από τα κυπριακά του ποιήματα. Μια άλλη εμμονή της ποιητικής του Σουλιώτη φαίνεται πως είναι οι συνθέσεις. Από τα δέκα δημοσιευμένα ποιητικά του βιβλία τα έξι είναι, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, συνθετικά.

 

Η ποιητική συλλογή «Αθήνηθεν», το δεύτερο βιβλίο του Μίμη Σουλιώτη που κυκλοφορεί μετά τον θάνατό του (είχε προηγηθεί η συλλογή των πολιτικών άρθρων του με τον τίτλο «Η αυθάδεια των “αθώων”» από τις εκδόσεις «Επίκεντρο»), αποτελεί επίσης ένα συνθετικό έργο. Τη διαδικασία σύνθεσης που ακολούθησε ο Σουλιώτης στα πενήντα επτά ποιήματα της (τυπωμένης «με δέκα χρόνια καθυστέρηση», όπως διαβάζουμε στον κολοφώνα) συλλογής την περιγράφει ο ίδιος στο προτελευταίο από αυτά: «Εστησα τούτη τη συλλογή / με πρόγραμμα να παρουσιάσω την πόλη / και τον εαυτό στην πόλη. Να καταδείξω / πόσο ξεμάκρυνα σε άλλα πλάτη, μήκη / αλλά δεν γέμισα παραξενιές».

Ο ποιητής αντικρίζει την πόλη στη χρονική της ολότητα, ως σύγχρονός μας και σύγχρονος των Αθηναίων του παρελθόντος. Παραδέχεται πως όλοι αντικρίζουμε την πόλη σαν τουρίστες, σαν Ιάπωνες, όπως συνήθιζε να λέει, και προσπαθεί να τη δει σαν απροετοίμαστος και σαν ανυποψίαστος, με την ελπίδα να την εννοήσει στα ίσια. Δεν ενδίδει σε καμία νοσταλγία κι ας θυμάται σκηνές και περιστατικά που έχουνε συμβεί και που τα έχει ζήσει: τις επισκέψεις στην Ακρόπολη, την άνοδο «στις βόρειες επαρχίες», ένα μάθημα Ιστορίας, έναν ποδοσφαιρικό αγώνα, τη μεγάλη προσκοπική συγκέντρωση στον Μαραθώνα το 1963, τα δακρυγόνα στα Ιουλιανά, την Ολυμπιάδα, και έρωτες και κινηματογράφους, δρόμους παλιούς και σημερινούς και ανθρώπους και πλατείες· όλα ζωντανά στη συνείδησή του, γιατί το δίδαγμα της ποίησης και της Ιστορίας είναι σαφές: «ορφανοί είναι όσοι / δεν ζωντανεύουν τους προγόνους τους».

Ο Μίμης Σουλιώτης σουλατσάρει και βλέπει την πόλη, αιώνια και σύγχρονη, αλλά βλέπει και τους τωρινούς της κατοίκους: μέτοικοι οι περισσότεροι, αποκομμένοι, «το παρελθόν το 'χουν χτίσει / σαν πηγάδι που ένα χειμώνα / μπορεί να θυμώσει». Κι ο ποιητής συνεχίζει να περπατάει γυρεύοντας άλλοτε τον ήχο μιας φωνής που κρατάει τη ρίζα της κι άλλοτε το θαύμα που φανερώνεται κάτω απ’ το αττικό φως· άλλοτε την αδειανή Αθήνα κι άλλοτε την κίνηση του δρόμου.

Η ματιά του –η ποίησή του δηλαδή– και σε αυτή τη συλλογή είναι απαλλαγμένη από κάθε συναισθηματισμό, τα θέματά του και το ύφος του συχνά «εξωποιητικά μα ενδιαφέροντα», η ειρωνεία σταθερά παρούσα, η ελαφρότητα και η σοβαρότητα όπως πρέπει μοιρασμένες, η μία να συγκρατεί την άλλη, κι η γλώσσα του γλώσσα ενός λογίου που πατάει στις λέξεις-αξίες του λαού, ενός Νότιου που υιοθετήθηκε από τον Βορρά, γλώσσα στην οποία συνυπάρχει το «παμπάλαιο αεράκι που αναρριπίζει την υπόσταση» με τα «σενάζια του ουρανού». Μια ποίηση που στοχάζεται τον εαυτό της και στοχάζεται τη γλώσσα. Στοχάζεται την πόλη και την ανθρώπινη συνθήκη, ποίηση ενός ανθρώπου που, όπως όλοι μας, «δεν έχει σιγουρέψει / ούτε μια ώρα μέλλοντος», μα αξιώνεται πού και πού «μια μέρα που μοιάζει σα σταγμένη απ’ τον θεό / που και η σκονισμένη ώχρα των τρόλεϊ την γλυκαίνει».

 

Info:

Μίμης Σουλιώτης, «Αθήνηθεν»
Ποιήματα
Ερμής, 2014, σελ. 92

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η καταγωγή της ιεραρχίας και των ταξικών κοινωνιών
Στην Οικολογία της Ελευθερίας, το σημαντικότερο έργο του μεγάλου Αμερικανού στοχαστή Μάρεϊ Μπούκτσιν, ο οποίος συνέβαλε τα μέγιστα στη θεμελίωση της κοινωνικής και πολιτικής οικολογίας, ο συγγραφέας επιδιώκει...
Η καταγωγή της ιεραρχίας και των ταξικών κοινωνιών
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Σαν εφιάλτης του Πιρανέζι
Περιπλανώμενοι συγγραφείς και ποιητές ταξιδιώτες σε διαρκή αναζήτηση οι ήρωές του, ανοιχτά και χαίνοντα σαν πληγές τα κείμενά του, όλα τους συμπληρωματικές ψηφίδες ενός καφκικού σύμπαντος χτισμένου με κόπο και...
Σαν εφιάλτης του Πιρανέζι
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Το ταξίδι των βλεμμάτων
Πατρίδα ήταν οι χαμένες ελπίδες για την αλλαγή, τα κοινωνικά κινήματα που απέτυχαν, οι αξίες και οι ιδέες που δεν ευδοκίμησαν, το να μην επικοινωνείς με τους συνανθρώπους σου, να νιώθεις ότι δεν μπορείτε να...
Το ταξίδι των βλεμμάτων
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ανομολόγητα πάθη
Αρχιτέκτονας, καθηγητής Πολεοδομίας στο ΕΜΠ, ακάματος ερευνητής του πολεοδομικού μας βίου, μέσα από πλήθος μελέτες, μονογραφίες και άρθρα, κυρίως όμως ο Δημήτρης Φιλιππίδης διαθέτει ένα ολιστικό πολιτισμικό...
Ανομολόγητα πάθη
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Το κοινωνικό δάσος
Στόχος της νέας στήλης είναι να παρουσιάζονται βιβλία που δεν έχουν και την καλύτερη διαφήμιση, είναι όμως κοντά σε νέες μορφές κοινωνικής οργάνωσης, όπου κυριαρχούν αξίες οιονεί ξεχασμένες, όπως η αλληλεγγύη,...
Το κοινωνικό δάσος
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Παρτίτα της γραφής και της ανάγνωσης
Ο κανόνας είναι, μάλλον, πως όταν ένας συγγραφέας συγκεντρώνει έναν αριθμό ήδη δημοσιευμένων κειμένων του σε έναν τόμο, η ανθολογία συχνά πάσχει από υπερ-ετερογένεια, από έλλειψη αφηγηματικών νημάτων που...
Παρτίτα της γραφής και της ανάγνωσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας