• Αθήνα
    Χιονοπτώσεις
    1°C -0.4°C / 2.2°C
    2 BF
    91%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 1.9°C / 3.6°C
    3 BF
    35%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.3°C / 7.9°C
    4 BF
    40%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -1.4°C / -0.1°C
    4 BF
    34%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 0.7°C / 0.9°C
    5 BF
    34%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 1.0°C / 3.0°C
    3 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    -3°C -2.6°C / -1.6°C
    3 BF
    34%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.4°C / 5.6°C
    3 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 3.3°C / 7.0°C
    4 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 2.9°C / 4.9°C
    3 BF
    56%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 2.9°C / 5.7°C
    4 BF
    81%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.6°C / 2.6°C
    7 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    4 BF
    39%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C -1.5°C / 2.9°C
    5 BF
    44%
  • Λαμία
    Χιονοπτώσεις
    0°C -1.5°C / 2.2°C
    3 BF
    69%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 8.8°C
    0 BF
    38%
  • Χαλκίδα
    Ασθενής ομίχλη
    1°C -0.2°C / 2.4°C
    3 BF
    96%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.3°C / 3.2°C
    0 BF
    37%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.7°C / 3.7°C
    4 BF
    49%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    3 BF
    45%

Ζοφερή καθημερινότητα

  • A-
  • A+

Η λογοτεχνική ψευδωνυμογραφία είναι από τα μείζονα ζητήματα τα οποία αφορούν όχι μόνο την πατρότητα και την υφολογική, υφομετρική και εργοβιογραφική ταξινόμηση ενός κειμένου, αλλά συνιστά και μια μακρά παράδοση της καθ' ημάς ιστορίας της λογοτεχνίας, καθώς έχει αποτελέσει για πολλές γενιές μια καθ' έξιν πρακτική λογοτέχνες και κριτικοί να υπογράφουν είτε μόνο με το λογοτεχνικό τους ψευδώνυμο είτε εναλλακτικά, πότε με το αληθινό τους όνομα και πότε με ψευδώνυμο, ανάλογα με το ύφος των κειμένων τα οποία δημοσίευαν.

Ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Γιώργος Σεφέρης, ο Στρατής Τσίρκας, η Ελένη Ουράνη, ο Κοσμάς Πολίτης, ο Μ. Καραγάτσης, η Ντόρα Ρωζέττη και πιο πρόσφατοι, ο Αύγουστος Κορτώ κ.ά. καταξιώθηκαν λογοτεχνικά με το ψευδώνυμό τους.

Χάρη στην εξαντλητική και επίμονη εργασία του Κυριάκου Ντελλόπουλου, έχουν αποδελτιωθεί από το 2005 4.117 ψευδώνυμα για 2.261 συγγραφείς.

Αν σκεφτεί κανείς ότι μόνο ο Εμμανουήλ Ροΐδης είχε χρησιμοποιήσει 33 ψευδώνυμα για να υπογράψει κείμενά του, αντιλαμβανόμαστε τη δημοφιλία της ψευδωνυμικής μεθόδου, για λόγους τις περισσότερες φορές αισθητικούς, σατιρικούς, οικονομικούς, πολιτικούς, έμφυλους, πάντοτε στο πλαίσιο του λογοτεχνικού παιγνίου.

Ωστόσο, υπάρχουν και εκείνες οι ελάχιστες περιπτώσεις, για τα δεδομένα του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού, στις οποίες η ετερωνυμία δεν εμπίπτει σε όρους λογοτεχνικού παιχνιδιού, αλλά αποτελεί ένα εκ των ων ουκ άνευ πέπλο συσκότισης της πραγματικής συγγραφικής ταυτότητας, μια αναπόδραστη πρακτική απαραίτητη για την επιβίωση του συγγραφέα.

Τέτοια είναι η περίπτωση του Bandi, του Βορειοκορεάτη συγγραφέα της εξαίρετης συλλογής διηγημάτων με τον τίτλο «Η καταγγελία».

Ο Μπαντί, ψευδώνυμο που σημαίνει Πυγολαμπίδα, είναι μέλος της Ομοσπονδίας Συγγραφέων της Γιο-σε ον (παλιά ονομασία της Κορέας) και καταφέρνει, με κίνδυνο της ζωής του και με τη συνδρομή μιας έμπιστης συγγενούς του, να φυγαδεύσει τα διηγήματά του έξω από τον ασφυκτικό κλοιό της λογοκρισίας που επιβάλλει το απολυταρχικό καθεστώς της χώρας του αξιώνοντάς τους το φως της δημοσιότητας.

«Εδώ και πενήντα χρόνια ζω στη Βόρεια Κορέα Μιλάω σαν αυτόματο Με το κεφάλι στον ζυγό. Γράφω αυτές τις ιστορίες, Οχι από ταλέντο Αλλά από αγανάκτηση, Οχι με πένα και μελάνι, αλλά και με τα κόκαλά μου και δάκρυα από αίμα… αγαπητέ αναγνώστη, Σε εκλιπαρώ να τις διαβάσεις!», γράφει στον συγκλονιστικό πρόλογο του βιβλίου ο αντικαθεστωτικός συγγραφέας, που αυτοσυστήνεται ως εκπρόσωπος των κατοίκων της Βόρειας Κορέας και επιθυμεί με το έργο του να φωτίσει τη βυθισμένη στην ένδεια, απομόνωση και αστυνομοκρατία χώρα του.

Τα επτά συγκλονιστικά διηγήματα του βιβλίου, τα οποία εξιστορούν αντίστοιχα επτά οικογενειακές ιστορίες από τη ζοφερή καθημερινότητα στο παράλληλο σύμπαν της βορειοκορεατικής επικράτειας, είναι δείγματα γραφής που προκαλούν στον αναγνώστη απανωτά κύματα συγκινησιακής φόρτισης.

Οι ιστορίες έχουν τη μορφή ντοκουμέντου, χωρίς να στερούνται λογοτεχνικότητα, παρέχοντας στον αναγνώστη όχι μόνο αισθητική απόλαυση, αλλά και απίστευτες αποκαλύψεις για τον τρόπο ζωής σε ένα προσωποπαγές απολυταρχικό καθεστώς που συχνά αντιμετωπίζεται μάλλον με γραφικότητα από τους πολίτες των δυτικών κοινωνιών.

Οι ήρωες των διηγημάτων μοιράζονται όλοι τα εξής κοινά χαρακτηριστικά: τον φόβο, την υποταγή στο καθεστώς, την αγωνία τής μη παρέκκλισης από τη δογματική γραμμή της τυφλής αφοσίωσης στον Μεγάλο Ηγέτη, τον ασφυκτικό έλεγχο από τα όργανα του κράτους, τον προληπτικά πνιγηρό αυτο-έλεγχο στην έκφραση συναισθημάτων και πεποιθήσεων οι οποίες μπορεί να επισύρουν την υποψία της αντικαθεστωτικής συμπεριφοράς, την εξοργιστική απουσία ενσυναίσθησης από τις δυνάμεις καταστολής και ελέγχου, την απαρέγκλιτη ενσωμάτωση στο αδιαφοροποίητο πλήθος, όπου ζητούμενο είναι η άρση της υποκειμενικότητας και της ατομικότητας έτσι ώστε να υπηρετείται απρόσκοπτα ο μηχανισμός ελέγχου και τέλος, η κραυγή για ανάσα ελευθερίας, που οδηγεί αναπότρεπτα στην εξορία, την αυτοχειρία, τη θανατική καταδίκη.

Η αγνωμοσύνη απέναντι στον Σέολ-Γιονγκ σου στη «Φτελιά-Θησαυρός», οι φοβίες ενός μικρού παιδιού για τα πορτρέτα των ηγετών του καθεστώτος στην «Πόλη των Φαντασμάτων», η εμμονική άρνηση του κράτους απέναντι στην επιθυμία ενός γιου που θέλει να επισκεφθεί την ετοιμοθάνατη μητέρα του στο συγκλονιστικό «Τόσο κοντά, τόσο μακριά», η πίστωση μιας οικογένειας με τον «Αριθμό 149» της υπηρεσίας κοινωνικών φρονημάτων για ένα κασόνι με φυτά ρυζιού στη «Φυγή», το νοσηρό παραμύθι με τα γέλια, για την πιο αποτρόπαια μορφή μαγείας στο «Πανδαιμόνιο», ο εξαναγκασμός σε θρηνητικό δημόσιο πένθος για τον Μεγάλο Ηγέτη, ακόμη και από μητέρες που έχασαν μικρά παιδιά στην υπηρεσία του κρατικού μηχανισμού στη «Σκηνή», το τοξικό «Κόκκινο Μανιτάρι» στο ομώνυμο τελευταίο διήγημα της συλλογής.

Ο Bandi παραθέτει τα γεγονότα, ο αφηγητής παρεμβαίνει σχολιάζοντας με τρόπο οξύ και αφυπνιστικό δίνοντας φωνή στον εσωτερικό κόσμο των ηρώων του.

Μια σημαντική εκδοτική κατάθεση από τις Εκδόσεις Παπαδόπουλος, σε άρτια μετάφραση του Βασίλη Κιμούλη, που σκιαγραφεί αδρομερώς την αντίστιξη ανάμεσα στη δημοκρατία και τα ανελεύθερα καθεστώτα του ισοπεδωτικού ελέγχου, της μαζικής συμμόρφωσης και λογοκρισίας, πάνω απ’ όλα όμως και της πλήρους απαξίωσης της ανθρώπινης ζωής και ύπαρξης.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ξεφλουδίζοντας το πένθος και τη γραφή
Το βραβευμένο βιβλίο (Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας ΗΠΑ, 2018) της Σίγκριντ Νιούνεζ προκάλεσε κριτικές και συζητήσεις με τον θάνατο και το μελαγχολικό πένθος να είναι από τα βασικά θέματά του.
Ξεφλουδίζοντας το πένθος και τη γραφή
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Κολάζ και μοντάζ τεκμηρίων στη σύγχρονη ελληνική πεζογραφία
​Μέχρι το 2010, όταν ολοκλήρωσα τη διατριβή μου για το θέμα, η λογοτεχνία τεκμηρίων είχε ήδη κάνει αισθητή την παρουσία της με πολλούς συγγραφείς να είχαν γράψει πεζογραφήματα στηριγμένα σε εξωλογοτεχνικά...
Κολάζ και μοντάζ τεκμηρίων στη σύγχρονη ελληνική πεζογραφία
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Βάζοντάς τα με τον εαυτό
Ο Φίλιπ Ροθ γεννήθηκε στο Νιούαρκ του Νιου Τζέρσεϊ τον Μάρτιο του 1933, ο μικρότερος από τους δυο γιους μιας οικογένειας Αμερικανοεβραίων που είχε μεταναστεύσει στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα. Σε...
Βάζοντάς τα με τον εαυτό
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ο Τ.Κ. Παπατσώνης και η κριτική της νεοελληνικής λογοτεχνίας
Η επισήμανση μελετητών και κριτικών ότι ο Τάκης Παπατσώνης δεν έδωσε κριτική προσοχή στα νεοελληνικά γράμματα, ενώ, αντιθέτως, επέμεινε, με την ευχέρεια που του παρείχε η ευρυμάθειά του αλλά και η άριστη...
Ο Τ.Κ. Παπατσώνης και η κριτική της νεοελληνικής λογοτεχνίας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η άμυνα των ιδεών
Ξαναπιάνοντας το νήμα του προηγούμενου Σαββάτου -όταν σας παρουσιάσαμε τα σημαντικότερα βιβλία φιλοσοφίας και ξένης λογοτεχνίας του 2017- σήμερα συνεχίζουμε με τους τίτλους που ξεχωρίζουν. Εδώ οι ιδέες από τον...
Η άμυνα των ιδεών
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Στις βιβλιοθήκες του κόσμου
Βιβλία που κέντρισαν τον ειδικό ή τον απλό αναγνώστη, βιβλία που διανοίγονται σ’ ένα ευρύ φάσμα ιδεών, έκφρασης, αλλά και συνομιλίας, υπέρβασης ή ρήξης με άλλα βιβλία, βιβλία νεότερων ή παλαιότερων συγγραφέων,...
Στις βιβλιοθήκες του κόσμου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας