• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 11.6°C / 15.7°C
    2 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    11°C 9.7°C / 12.7°C
    0 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.0°C / 13.7°C
    5 BF
    70%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    11°C 7.5°C / 10.9°C
    2 BF
    46%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 10.7°C
    2 BF
    76%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    10°C 7.7°C / 12.1°C
    2 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.1°C / 7.3°C
    2 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 16.6°C
    2 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.5°C / 18.7°C
    3 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.9°C / 14.9°C
    0 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 18.5°C
    5 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    5 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    3 BF
    64%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    8°C 7.9°C / 10.5°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 12.8°C
    0 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 14.8°C / 18.8°C
    2 BF
    79%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 15.9°C
    2 BF
    71%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    12°C 9.3°C / 13.3°C
    0 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.7°C / 12.8°C
    2 BF
    66%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.8°C / 4.8°C
    1 BF
    80%
ΜΙΣΕΛ ΦΑΪΣ

Δύο ποιητές της γενιάς του ’70

  • A-
  • A+

Ο Δημήτρης Αλεξίου είναι ποιητής, έστω κι αν έκανε ένα παράλληλο πέρασμα από την πεζογραφία. Εννέα βιβλία η μέχρι σήμερα ποιητική του παραγωγή, από το 1976 που ξεκίνησε με την Τριλογία του εμφυλίου.

Εχει επιμεληθεί επίσης τις ανθολογίες: Σύγχρονοι Πελοποννήσιοι ποιητές (1987), Ερωτικός λόγος, Επιλογή ερωτικών ποιημάτων (1996) και Γενιά του ’70 (2001), στην οποία και ανήκει.

Με Τα πρόσωπα της Εκάτης ο Αλεξίου ανοίχτηκε σε ποιήματα εκτενή, με αφηγηματική υπόσταση∙ ιστορίες ολόκληρες που τις ενεργοποιεί το παρόν και τις τροφοδοτεί το παρελθόν: «Δήμητρα και Περσεφόνη», «Η πτώση», «Ασίνη ή το δαχτυλίδι», «Ταξίδι» κ.ά.

Πρόκειται για ένα οδοιπορικό στον χρόνο και τους τόπους, με οδηγό προσέγγισης τα μυθικά αρχέτυπα. Περιδιαβαίνει σε χώρους αρχαιολογικούς «Σούνιο, Ελευσίνα, Αιγόσθενα, / Νεμέα, Ασίνη, Υδατα Στυγός,/ Ηραίον, Κυνόσουρα, Αμφιαράειον, / Τίρυνθα, Αγιονόρι, Επίδαυρος, / Ραμνούς, Σαλαμίνα, Κεραμεικός» και ανασκάπτει πρόσωπα του μύθου, συνδέοντας την παγιωμένη γνώση με το βίωμα. «Ασίνην τε…Ποιον επικαλούμασταν, / τον Ποιητή, / τον κατάλογο νεών / ή έναν άγνωστο θεό;»∙ και ο έρωτας πανταχού παρών: «Τέτοιο παρελθόν / πώς γίνεται / σκιά του παρόντος; / Πόσο περπάτησα, / πόσες γέφυρες έριξα / για να σε φτάσω;».

Διασχίζοντας λεωφόρους και εθνικές οδούς προετοιμάζει τον χωρισμό και την «Πτώση», στο ομώνυμο ποίημα, που δεν είναι παρά το άλλο όνομα του θανάτου. Κάποτε οι ταραγμένες σκέψεις του χωρισμού-θανάτου έρχονται με τη μορφή ενύπνιων οραμάτων που τα προσγειώνει η πραγματικότητα.

Παντού το εγώ και απέναντί του ένα εσύ, παρελθοντικό, παροντικό, μπορεί και μελλούμενο. Το πρόσωπο της Εκάτης πολλαπλασιασμένο από τον τίτλο κιόλας, παραπέμπει σε όλα τα στοιχεία που τη συνοδεύουν. Θεά με τρισυπόστατη όψη είχε ισχύ και στα τρία βασίλεια: γης, ουρανού και θάλασσας. Ηταν θεά της μαγικής τέχνης στον Κάτω Κόσμο, προστάτρια των οδοιπόρων που φύλαγε τα τρίστρατα, θεά των οδικών κόμβων. Κατείχε επίσης τα πάντα περί βοτάνων και δηλητηρίων.

Με όλες αυτές τις ιδιότητες εμφανίζεται στο βιβλίο του Αλεξίου, άλλοτε ως Δήμητρα ή Περσεφόνη, άλλοτε ως Σελήνη ή ως Αρτεμις, ως Πλούτωνας ή ως Ερμής. Το φως και το σκοτάδι, οι πεθαμένοι ίσκιοι, ο θάνατος, η απώλεια, ο χωρισμός, η στέρηση, η ανασφάλεια, η παραφροσύνη, η πτώση. Αλλά και ο χρόνος, το ταξίδι, ο νόστος. Και όλα αυτά δεμένα με τον έρωτα: «“Στον μεγάλο πόνο” / – είπες – / “το μόνο αναλγητικό / είναι ο έρωτας”».

Στα παλιότερα βιβλία του Αλεξίου υπόκειται το ιστορικό-πολιτικό σκηνικό της Αριστεράς και του Εμφύλιου, οι μνημονικές αναδρομές στην παιδική ηλικία, η φυσική ζωή, το ερωτικό πάθος. Μόνο τα δύο τελευταία στοιχεία ανιχνεύονται έντονα στην παρούσα συλλογή, όπου κυριαρχούν ο πόνος και ο θάνατος, η φυγή και το κλίμα της απουσίας, μπολιασμένα από τη φιλοσοφική χροιά της ωριμότητας: «Ενας παλμογράφος / σα να καταγράφει / την ψυχή του ποιητή», «Ακόμη και τα πουλιά στο λυκόφως / κελαηδούν πένθιμα./ Ολα λοιπόν είναι γραμμένα / για τη γομολάστιχα;».

Ο Παύλος Πέζαρος ανήκε στην ιδρυτική ομάδα του περιοδικού Διαβάζω και υπήρξε μέλος της συντακτικής του επιτροπής από το 1976 μέχρι το 1983. Γράφει και δημοσιεύει ποιήματα από τα νεανικά του χρόνια, με πέντε βιβλία στο ενεργητικό του από το πρωτόλειο πολυγραφημένο Ξεκίνημα (1971) μέχρι το Η σταδιακή οξείδωση της αφής του 1990.

Βιοτικές μέριμνες δεν του επέτρεψαν να αφοσιωθεί στην ποίηση όσο θα το επιθυμούσε. Από κει και το μότο της παρούσας συλλογής: «Ποίηση, Σ’ εσένα έρχομαι ξανά, σκυλί δαρμένο».

Ξεκινώντας από τον τίτλο Ο αχός κι ο βυθός, σε συνδυασμό με τα θαλασσινά χρώματα του εξωφύλλου, προετοιμαζόμαστε για ποιήματα αισθήσεων, ήχων, εικόνων, ποικιλιών, αλλά και ενδοσκοπήσεων.

Το υλικό είναι διαρθρωμένο σε τρεις ενότητες. Η πρώτη, άτιτλη, περιέχει ποιήματα ποικίλου περιεχομένου∙ η δεύτερη, «Του στοχασμού και της άνοιξης», κινείται σε κλίμα ρεμβασμού και φιλοσοφικής διάθεσης∙ η τρίτη, «Της γενέθλιας πόλης», συμπυκνώνει μνήμες από την παιδική ηλικία, από τα πρόσωπα και τα πράγματα που θεμελίωσαν τη ζωή του ποιητή.

Ποιήματα σημασιοδοτημένα χρονικά και τοπικά. Ποιήματα ζωής και διαδρομών από τον Πειραιά προς τον κόσμο (Παρίσι, Ρώμη, Μάαστριχτ…) και από εκεί προς τον Πειραιά πάντα. Ποιήματα μιας στιγμής, μιας μέρας, αλλά και μιας δεκαετίας, ανάμεσα στον σπόρο και τη σπορά. Ποιήματα που γεννιούνται ακαριαία ή επωάζονται δύο και τέσσερα χρόνια.

Μνήμες ιστορικές και μνήμες προαιώνιες, μνήμες της γενέθλιας πόλης και της ταξιδεμένης ζωής, μνήμες της παιδικής ηλικίας και της ωριμασμένης ενατένισης.

Πηγές από όπου αντλεί ο ποιητής: η ηλικία της αθωότητας, όπως ήδη επισημάνθηκε, «Η παιδικότητά μας, δεξαμενή ονείρων. / Πάντα ξαναγυρίζουμε, ερασιτέχνες δύτες»∙ η θάλασσα, όπου βουτάει για να ανασύρει στη στεριά «όστρακα και κοράλλια κι αστερίες / και πέτρες λαμπερές και αλογάκια»∙ εικόνες, λέξεις και έννοιες θαλασσινές διάσπαρτες ανάμεσα στους στίχους∙ η γλώσσα, όργανο και μέσο μαζί «άσπιλες καταδιώχτηκαν και ταπεινές οι λέξεις», «μα πώς να μυηθείς στα Ελευσίνια / χωρίς ελληνικά;». Η πολιτική και ιστορική διάσταση περνά με υπαινιγμούς και ιστορικές αναδρομές στον Ηρόδοτο και τον Θουκυδίδη.

Η ποίηση του Παύλου Πέζαρου, ποίηση καρδιάς και νοσταλγίας, συναισθήματος και απολογισμών, ποίηση του ταξιδιού και του νόστου, της ζωής και του θανάτου, μπορεί και συγκινεί τον αναγνώστη.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
«Υπερφίαλος διασκελισμός των ίσκιων»
Το «Εκτακτο δελτίο καιρού», έργο που ενώ σε πρώτο επίπεδο παραμένει κλειστό και δυσπρόσιτο, τάχα γλωσσοκεντρικό, γλωσσογενές και παιχνιδίζον, στην πραγματικότητα συνοψίζει, ως ένας στοχαστικός και αισθητικός...
«Υπερφίαλος διασκελισμός των ίσκιων»
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η αποσιωπημένη γενιά
Η εύκολη πρόσβαση και εποπτεία μιας ποιητικής παραγωγής με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ασφαλώς και καθιστά μια ανθολογία ελκυστική. Ωστόσο, τα στοιχεία εκείνα που βαραίνουν πρωτίστως για τον επίδοξο αναγνώστη...
Η αποσιωπημένη γενιά
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Αραβικός μοντερνισμός
Ο Αραβας δεν γεννιέται με την ποίηση εντός του, όπως κανείς άλλωστε, ανεξαρτήτως εθνικότητας, αλλά μαθαίνει μεγαλώνοντας να την αγαπάει. Οι λόγοι, δηλαδή, που οι λαοί της Μέσης Ανατολής επιδίδονται στην ποίηση...
Αραβικός μοντερνισμός
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ο Αλεξανδρινός μιλάει με πολλούς τρόπους
Από τη στιγμή που καθιερώθηκε ο Κωνσταντίνος Καβάφης στην ελληνική λογοτεχνική σκηνή και από τη στιγμή που απέκτησε διεθνή φήμη, δεν έχει πάψει να μελετάται και να διερευνάται η ποιητική του. Το εκπληκτικό...
Ο Αλεξανδρινός μιλάει με πολλούς τρόπους
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Κοινωνικές, υπαρξιακές, γλωσσικές περιπλανήσεις
Ο Βασίλης Ρούβαλης, διευθυντής του περιοδικού και των εκδόσεων poema, ποιητής, διηγηματογράφος, μεταφραστής και αρθρογράφος, μας παραδίδει τις «Λεύγες» και ο Χάρης Μιχαλόπουλος, επίκουρος καθηγητής Λατινικής...
Κοινωνικές, υπαρξιακές, γλωσσικές περιπλανήσεις
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Λυρισμός της απουσίας
Ο Θανάσης Χατζόπουλος (Αλιβέρι Ευβοίας, 1961), συγγραφέας, ποιητής και ψυχαναλυτής, μέλος της Société de Psychanalyse Freudienne (Παρίσι), κατορθώνει επαναληπτικά να πλεύσει επιτυχώς ανάμεσα στις δύο όχθες που...
Λυρισμός της απουσίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας