Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γλώσσα, πολιτική και ιστορία

O Nτον Ντελίλο στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Γλώσσα, πολιτική και ιστορία

  • A-
  • A+

Tη δεκαετία του ‘80 ο Ντον Ντελίλο έζησε στην Ελλάδα, την οποία τόσο ζωηρά και πιστά έκλεισε στις σελίδες του βιβλίου του «Τα ονόματα» (εκδόσεις Εστία), Πελοπόννησο, Αθήνα, Μάνη, τα νησιά.

Σε λίγες μέρες, στις 16 Μαρτίου, ο συγγραφέας, ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της μεταπολεμικής αμερικανικής, αλλά και της παγκόσμιας λογοτεχνίας, θα ξαναβρεθεί στην Αθήνα για μια συζήτηση στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών με τον δημοσιογράφο Ηλία Μαγκλίνη (7 μ.μ., Κεντρική Σκηνή).

Σημαντική εκδήλωση για τους βιβλιόφιλους, σε μια μάλιστα στιγμή που η καριέρα του Ντελίλο βρίσκεται στο απόγειό της - τον περασμένο Νοέμβριο πήρε το μετάλλιο του National Book Foundation για την «εξέχουσα προσφορά του στα αμερικανικά γράμματα».

Ισως, μάλιστα, ο συγγραφέας που θεωρείται, δικαίως, ότι εξέφρασε περισσότερο από τον καθένα την παράνοια και τον πανικό της ανθρωπότητας σε έναν κόσμο γεμάτο συνωμοσίες, τρομοκρατίες, πολιτικές δολοφονίες, τεχνολογικό έλεγχο και καπιταλιστική εξουσία να ετοιμάζεται να μας εκπλήξει με μια μικρή (θεματική) στροφή.

Μέσα στον Μάιο αναμένεται το νέο του μυθιστόρημα «Zero K» και ο εκδότης του Scribner ανακοίνωσε τον περασμένο Νοέμβριο την είδηση λέγοντας ότι είναι το «πιο αστείο και συγκινητικό του» εδώ και χρόνια.

Αυτή τη φορά ο Ντελίλο δεν στοχάζεται μόνο πάνω στον θάνατο, αλλά αγκαλιάζει και τη ζωή. «Γεννιόμαστε χωρίς να το έχουμε επιλέξει. Πρέπει και να πεθαίνουμε με τον ίδιο τρόπο; Δεν είναι προς δόξα των ανθρώπων να αρνούνται να υποκύψουν στη μοίρα τους;», γράφει στο «Zero K».

Kαι πράγματι ο εξηντάχρονος δισεκατομμυριούχος ήρωάς του, ο Ρος Λόκχαρτ, οδηγεί την πολύ νεότερή του αλλά με ασθενική υγεία σύζυγό του, Αρτις, σε ένα απομονωμένο και μυστικό συγκρότημα, στο οποίο έχει επενδύσει και όπου τα ανθρώπινα σώματα διατηρούνται έως ότου οι εξελίξεις στη βιοϊατρική και την τεχνολογία θα τους επιτρέψει να ξαναρθούν στη ζωή.

Αντίθετα από αυτόν ο γιος του Τζεφ, αφηγητής του μυθιστορήματος, δεν κυνηγά την αιωνιότητα, ούτε θέλει να ξεγελάσει τον θάνατο. Δεν έχει καμιά διάθεση να «περάσει σε μια άλλη διάσταση και να ξυπνήσει σε έναν καινούργιο κόσμο». Είναι αποφασισμένος να γευτεί την ομορφιά και ανθρωπιά της καθημερινότητας, «το ζεστό άγγιγμα του ήλιου και του χώματος».

Στα 80 του σήμερα ο Ντελίλο γράφει ακατάπαυστα. Τα τέσσερα τελευταία του μυθιστορήματα «Οι χρόνοι του σώματος», «Κοσμόπολις» (έγινε ταινία από τον Κρόνεμπεργκ), «Ανθρωπος σε πτώση» (για τους Δίδυμους Πύργους) και «Σημείο Ωμέγα» κυκλοφορούν από την Εστία.

Είναι μικρά σε έκταση και σχετικά προσιτά. Εχει μείνει όμως (ήδη) στην ιστορία με λίγα απαιτητικά, σκοτεινά μυθιστορήματα, όπως τον «Υπόγειο κόσμο» (Εστία) που τον έχουν συγκρίνει με τον Μόμπι Ντικ, ένα επικό ταξίδι διά μέσου της αμερικανικής ιστορίας και λαϊκής κουλτούρας. Τον «Ζυγό» (εκδ. Χατζηνικολή) για τη δολοφονία του Τζον Κένεντι, που σύμφωνα με τον ίδιο τον έκανε να γίνει συγγραφέας. Τον «Λευκό θόρυβο» (Εστία) και το «Μάο ΙΙ» (Χατζηνικολή).

Για τον συγγραφέα, όμως, «πριν από την ιστορία και την πολιτική, είναι η γλώσσα», όπως έχει πει στο «The Paris Review».

Αυτή κάνει το έργο μου να προχωράει, η καθαρή απόλαυση να την πλάθω, να τη βλέπω να σχηματίζεται στη σελίδα, να την ακούω να σφυρίζει στ’ αυτιά μου. Και η τέχνη μπορεί να είναι απολαυστική σε πείσμα του σκοταδιού της, αν ο αναγνώστης είναι ευαίσθητος στη μουσική

ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Η ιστορία του Ιούδα είναι το Τσερνόμπιλ του αντισημιτισμού
Ο κορυφαίος συγγραφέας, Αμος Οζ, μας μιλά για το νέο του τολμηρό βιβλίο, τον «Ιούδα». Είναι γραμμένο με άπειρη αγάπη για τον Ιησού και τον «προδότη» μαθητή του. Είναι ένα μυθιστόρημα που δίχασε, αλλά και...
Η ιστορία του Ιούδα είναι το Τσερνόμπιλ του αντισημιτισμού
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Τα Γιάννενα, ο Καρίγιο και οι Ρηγάδες
Ο δημοσιογράφος Βαγγέλης Σιαφάκας ένιωσε την ανάγκη να γράψει και για την προσωπική του διαδρομή. Μια αγαπημένη πόλη που αλλάζει στον χρόνο, γεμάτη συναρπαστικούς ανθρώπους. Μια γενιά που οργανώνεται για να...
Τα Γιάννενα, ο Καρίγιο και οι Ρηγάδες
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Το ίχνος του ταξικού πολέμου
Στο καινούργιο βιβλίο του «Κόκκινος Δεκέμβρης. Το ζήτημα της επαναστατικής βίας», ο Τάσος Κωστόπουλος μέσα από πλήθος στοιχείων απ’ όλες τις πλευρές της αναμέτρησης αποδεικνύει το ταξικό πρόσημο μιας...
Το ίχνος του ταξικού πολέμου
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Με τη γλώσσα του ξένου σε ξένο τόπο
Η νουβέλα «Μαύρο Νερό», ένα σκληρό ηπειρώτικο sci-fi για έναν τόπο που πεθαίνει από άγνωστη αρρώστια, ο Μιχάλης Μακρόπουλος μετέτρεψε -δικαίως- σε λογοτεχνικό φαινόμενο έναν γνωστό μεταφραστή.
Με τη γλώσσα του ξένου σε ξένο τόπο
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Γιεγιέδες, μεγαλοεκδότες και πράκτορες στη δίνη των Ιουλιανών
Ο Θεσσαλονικιός συγγραφέας στο νέο του μυθιστόρημα «Casa Μπιάφρα», που παίρνει το όνομά του από το πρώτο κοινόβιο της πόλης, στήνει έναν πολύχρωμο κόσμο που μπλέκεται το καλοκαίρι του 1965 σε πολιτικές...
Γιεγιέδες, μεγαλοεκδότες και πράκτορες στη δίνη των Ιουλιανών
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Ενας σέξι, πανέξυπνος και ηθικός «Φρανκενστάιν» στο Λονδίνο του 1982
Ο Ιαν ΜακΓιούαν βρέθηκε αυτή την εβδομάδα στην Ελλάδα για μια διάλεξη στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος. Ευκαιρία και για μίνι διακοπές στην Κέρκυρα. Ευκαιρία και για μας να μιλήσουμε μαζί του για το νέο του...
Ενας σέξι, πανέξυπνος και ηθικός «Φρανκενστάιν» στο Λονδίνο του 1982

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας