Αθήνα, 15°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
16.2° 13.6°
2 BF
85%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.8° 10.1°
1 BF
80%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.0° 14.9°
3 BF
76%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
7.9° 7.9°
0 BF
93%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
7°C
6.9° 6.9°
0 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.2° 11.0°
1 BF
86%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
9.0° 7.4°
1 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.6° 14.6°
1 BF
85%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.8° 11.9°
2 BF
93%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
11°C
10.7° 10.7°
0 BF
70%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
3 BF
88%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
3 BF
82%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
3 BF
72%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
13°C
14.1° 12.9°
0 BF
94%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.1° 13.5°
0 BF
88%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.4° 14.8°
2 BF
84%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
14°C
16.1° 12.8°
0 BF
90%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
12.7° 12.7°
1 BF
75%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.6° 9.7°
1 BF
100%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
8.9° 8.9°
1 BF
96%
ΜΕΝΟΥ
Τετάρτη, 28 Φεβρουαρίου, 2024
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δεν βιάζομαι να παραδώσω τα βιβλία μου

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Μάκης Καραγιάννης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Υπάρχουν διαφορετικά θέματα και το ύφος που προσαρμόζεται σε κάθε θέμα. Ωστόσο όλη η γραφή είναι η αέναη προσπάθεια του μυθιστοριογράφου να αποδώσει με την αφήγησή του την τρικυμισμένη θάλασσα της ζωής, να της δώσει σχήμα, όνομα και μια αλήθεια καθολική, παρ’ όλο που γνωρίζει πως δεν μπορεί να αγγίξει με το ακόντιό του την Αλήθεια με α κεφαλαίο.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Το αίμα της πραγματικής ζωής. Η αδυναμία να παραδεχτείς πως είσαι νικημένος από τον κόσμο και τον χρόνο. Οι προσωπικές αξίες και ευαισθησίες. Η μουσική και η δοκιμιακή σκέψη με τα οποία ξεκουράζομαι.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Δεν βιάζομαι να παραδώσω τα βιβλία μου. Ωστόσο «Η σκόνη του κόσμου όταν γκρεμίζεται» ήταν ένα βιβλίο που απωθούσα και γραφόταν μέσα μου μια ολόκληρη ζωή μέχρι να ωριμάσει.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

«Η μυστηριώδης νήσος» του Ιουλίου Βερν που στα δεκατέσσερα -και για πάντα- με έκανε αναγνώστη της λογοτεχνίας. Ο «Μόμπι Ντικ» του Μέλβιλ. Τα βιβλία του Καστοριάδη. Επρεπε να περάσω πάνω από χιλιάδες σελίδες μαρξισμού, δομισμού, μεταμοντερνισμού για να διαπιστώσω με τον Καστοριάδη ότι κορυφή της δημοκρατικής πολιτικής σκέψης είναι η «Αντιγόνη» του Σοφοκλή.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Ναι, από ανθρώπους που εκτιμώ για την κριτική τους επάρκεια και τα κίνητρα. Αλλά μερικές φορές, υπομειδιώ γιατί ελέγχω με τη σειρά μου αν με την ανάγνωσή τους ανακάλυψαν όσα με υπομονή και πάθος έχω κρύψει κάτω από τις γραμμές. Θα έλεγα πως είναι η σιωπηρή εκδίκηση του συγγραφέα. Η καλή κριτική πάντως, θετική ή αρνητική, σε κάνει να καταλαβαίνεις καλύτερα το βιβλίο σου.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Ο Παπαδιαμάντης είναι ο συγγραφέας που κατέχει τις περισσότερες ελληνικές λέξεις, από τον Ομηρο μέχρι τους ιδιωματισμούς της Σκιάθου, και τις χειρίζεται σαν ταχυδακτυλουργός δημιουργώντας, δι’ ασυλλήπτων μεθόδων, μια μαγεία. Εχω την αίσθηση όμως πως οι Ελληνες πεζογράφοι έχουν σκάψει βαθιά τη γλώσσα, αλλά υστερούν λίγο στην πλοκή.

● Σήμερα υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Υπάρχουν, αλλά αναπαράγουν μόνο τη συντεχνία τους. Δεν είμαστε ούτε στη δεκαετία του ‘30, ούτε στην εποχή των μεγάλων αφηγήσεων. Ο εθνικοί ποιητές που εξέφραζαν τον συλλογικό μύθο της φυλής έχουν χαθεί. Σήμερα ο λογοτέχνης έχει μια μικρή φωνή που πνίγεται μέσα στον θόρυβο των πληροφοριών. Δεν μπορεί να δημιουργήσει τον μεγάλο μύθο.

 Για ποιον λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας εκτός συνόρων είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Γενικότερα ως χώρα φαινόμαστε αποκομμένοι από τον πνευματικό διάλογο που αναπτύσσεται διεθνώς. Θεωρώ, επίσης, κρίσιμη τη στήριξη των μεταφράσεων. Ωστόσο, θα σκοντάφτουμε πάντα στον ορίζοντα των προσδοκιών του ξένου αναγνώστη και στον εξωτισμό που περιμένει από την Ελλάδα από την εποχή του Γκέτε.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Η πολιτική όχι άμεσα, η κοινωνία και η γλώσσα όμως είναι το υπέδαφος από το οποίο αντλεί τους χυμούς κάθε αφήγηση.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Για πρώτη φορά το συνειδητοποίησα σε μια συνομιλία μου με τον Ντίνο Χριστιανόπουλο. Είδα την αγωνία του και πόσο βαθιά τον απασχολούσε. Κατά βάθος όλοι οι συγγραφείς προσπαθούν να χαράξουν το όνομά τους πάνω στο μάρμαρο του χρόνου, όπως έκανε ο Μπάιρον στον ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο.


Ο Μάκης Καραγιάννης είναι πεζογράφος και κριτικός. Σπούδασε Μαθηματικά και ζει στη Θεσσαλονίκη. Ηταν συνεκδότης του περιοδικού «Παρέμβαση» και έχει εκδώσει τα βιβλία: «Το όνειρο του Οδυσσέα», «Πόλη χωρίς θεούς», «Η σκόνη του κόσμου όταν γκρεμίζεται», «Ο καθρέφτης και το πρίσμα», «Μικρό και αλαζονικό έθνος», «Η αισθητική της ιθαγένειας», ενώ ασκεί κριτική από τις στήλες της εφημερίδας «Αυγή», των περιοδικών «Παρέμβαση», «The Books’ Journal» και το ιστολόγιο τοις «Εντευξομένοις»

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Δεν βιάζομαι να παραδώσω τα βιβλία μου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας