• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.5°C / 30.2°C
    2 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.3°C / 32.1°C
    2 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.1°C / 28.8°C
    2 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    34%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.0°C / 28.9°C
    2 BF
    48%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 30.1°C
    2 BF
    51%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.4°C / 24.8°C
    1 BF
    36%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    1 BF
    60%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.5°C / 26.8°C
    3 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 25.7°C / 29.9°C
    2 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.4°C / 28.3°C
    2 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.8°C / 27.7°C
    1 BF
    54%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    4 BF
    69%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.4°C / 28.9°C
    0 BF
    34%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.5°C / 28.9°C
    2 BF
    44%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 27.8°C
    4 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 30.0°C
    0 BF
    31%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 26.3°C / 29.9°C
    2 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.4°C / 30.8°C
    1 BF
    38%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.2°C / 25.2°C
    1 BF
    53%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κάθε βιβλίο μού «αποκαλύπτεται» όταν είμαι έτοιμη να το γράψω

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα, η Λίλα Κονομάρα απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Νομίζω ότι δεν γράφω το ίδιο βιβλίο, αν και υπάρχουν μοτίβα και θεματικές που επανέρχονται, όπως η έννοια του χρόνου, οι πολλαπλές αναγνώσεις της πραγματικότητας και ο τρόπος που τις αποτυπώνει η γλώσσα στη διαχρονία της. Ορισμένα από τα βιβλία μου κινούνται στον χώρο του ρεαλισμού, σε άλλα υπεισέρχεται το στοιχείο του φανταστικού. Στο καθένα, αισθάνομαι ότι κάτι κατακτώ, κάτι αφήνω πίσω και κάτι παραμένει ανικανοποίητο.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Η παιδεία μου, που είναι συνάρτηση δύο εντελώς αντίθετων μεταξύ τους παραγόντων: της εμπειρίας της ελληνικής επαρχίας αφενός που, όντας πιο κοντά στη φύση, διαθέτει άλλο γλωσσικό πλούτο και μεγαλύτερη σχέση με τη λαϊκή παράδοση, επιτρέποντας ώς πρόσφατα τουλάχιστον να συμβιώνουν αρμονικά πραγματικότητα και φαντασία· της γαλλικής μου παιδείας αφετέρου που με εισήγαγε στον δυτικό τρόπο σκέψης, στον ρασιοναλισμό.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Ενα βιβλίο, ως γνωστόν, δεν τελειώνει ποτέ, όσο το κοιτάζεις κάτι θα βρεις να αλλάξεις και αν το ξανάγραφες μερικά χρόνια αργότερα, θα ήταν διαφορετικό. Κάποια στιγμή απλώς αποφασίζεις να βάλεις μια τελεία και να πας παρακάτω. Αυτό το αίσθημα έχω όσον αφορά τα βιβλία μου. Οσο για το αν απωθώ κάποιο άλλο, όχι. Κάθε βιβλίο μού «αποκαλύπτεται» όταν είμαι έτοιμη να το γράψω.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

Το «Εγκλημα και τιμωρία» αποτέλεσε στα δεκατέσσερά μου μια συγκλονιστική αποκάλυψη, μια εισαγωγή στον χώρο της λογοτεχνίας των ενηλίκων, αλλά και στις αμφισβητήσεις της εφηβείας. Η «Κυρία Νταλαγουέι» με συνάρπασε ως τρόπος θέασης του κόσμου, αλλά και μιας πολυπρισματικής προσέγγισης της γραφής. Ολος ο Κάφκα, στον οποίο επιστρέφω ξανά και ξανά, εξακολουθεί να με μαγεύει με την αφαιρετικότητα και την πυκνότητά του, με τον τρόπο που υπονομεύει τις ρεαλιστικές συμβάσεις, νοηματοδοτώντας αυτό που αναπτύσσεται στα διάκενα και στις παρυφές των γεγονότων.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Από τις περισσότερες κριτικές, καλές και κακές, έχεις κάτι να μάθεις. Μέσα σου ξέρεις τι πρέπει να κρατήσεις και τι όχι.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Παπαδιαμάντης, Βιζυηνός, Πεντζίκης και Κοσμάς Πολίτης, αν και θα μπορούσα να παραθέσω και αρκετούς άλλους.

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Οχι, απ’ όσο ξέρω, αυτό φαίνεται άλλωστε και από το γεγονός ότι δεν υπάρχουν λογοτεχνικά στέκια, όπως άλλοτε. Οπως και σε άλλους χώρους, οι συλλογικότητες σήμερα έχουν χαθεί. Πολλοί φίλοι συγγραφείς, κι εγώ μαζί, νιώθουμε συχνά την έλλειψη επαφής και γόνιμου διαλόγου.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Είναι βέβαιο ότι ως μικρή χώρα έχουμε και μικρό μερίδιο στην αγορά, στην οποία δεσπόζουν η αγγλοσαξονική λογοτεχνία και η λογοτεχνία των άλλων μεγάλων χωρών. Επιπλέον, το ελληνικό βιβλίο που προκρίνεται στο εξωτερικό πρέπει συνήθως να πληροί συγκεκριμένες προδιαγραφές, να έχει σαφή «ελληνικότητα», στοιχεία φολκλόρ κ.λπ., πράγμα αδιανόητο για ένα βιβλίο Δυτικοευρωπαίου συγγραφέα. Τέλος, στην Ελλάδα δεν υπάρχει μια σταθερή πολιτική βιβλίου.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Το δυσοίωνο κλίμα των τελευταίων χρόνων δεν μπορεί να αφήσει κανέναν ανεπηρέαστο, όχι μόνο ως προς την καθημερινή του διάθεση αλλά και, γενικότερα, στους φόβους και στη νέα στάση απέναντι στα πράγματα που εγκαθιστά υπογείως. Τα γραπτά μου αποτυπώνουν ενίοτε τους κραδασμούς, αλλά συγχρόνως λειτουργούν και ως καταφύγιο, στρέφοντας την πλάτη στον καταιγισμό κινδυνοφοβίας, σκανδαλοθηρίας και κλισαρισμένων φράσεων που υφίσταμαι όπως όλοι μας.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Θα ήθελα κάποια από τα βιβλία μου να έχουν διαχρονική αξία ως επίτευγμα και όχι για λόγους υστεροφημίας.


Η Λίλα Κονομάρα γεννήθηκε στην Αθήνα. Με το «Μακάο» (εκδ. Πόλις, 2002) τιμήθηκε με το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού ΔΙΑΒΑΖΩ. Εκτοτε εξέδωσε πέντε μυθιστορήματα και μία συλλογή διηγημάτων. Παράλληλα μεταφράζει γαλλική λογοτεχνία και αρθρογραφεί σε εφημερίδες και λογοτεχνικά περιοδικά. Το νέο της μυθιστόρημα «Ο μπόγος» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Τρεις αφηγήσεις για τον Μένη, τρία βλέμματα για τον Κουμανταρέα
Ο Ιάκωβος Ανυφαντάκης, ο Χρίστος Κυθρεώτης και ο Γιάννης Τσίρμπας, μέσα από χαμηλόφωνα και συγκινητικά κείμενα, από αφηγήσεις που μετεωρίζονται ανάμεσα στην εξομολόγηση και την ανάμνηση ανασυστήνουν κάποιες...
Τρεις αφηγήσεις για τον Μένη, τρία βλέμματα για τον Κουμανταρέα
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Στοιχεία θεολογίας του μοντερνισμού
Το 1958 ο Αρης Κωνσταντινίδης ολοκλήρωσε το «Ξενία» της Ανδρου. «Τρίτων» το όνομά του. Μια επιλογή απόλυτα συμβατή με τη θαλασσοδαρμένη αυτή περιοχή στη Χώρα της ανεμόεσσας Ανδρου, που είναι διαρκώς...
Στοιχεία θεολογίας του μοντερνισμού
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
«Βιβλία ποίησης και φιλοσοφίας βρίσκονται μόνιμα πάνω στο γραφείο μου»
Ο Βασίλειος Δρόλιας απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
«Βιβλία ποίησης και φιλοσοφίας βρίσκονται μόνιμα πάνω στο γραφείο μου»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Mε γοητεύουν ο Χατζής με τα διηγήματα και ο Καρούζος με την ποίησή του
Η Ελίζα Παναγιωτάτου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Mε γοητεύουν ο Χατζής με τα διηγήματα και ο Καρούζος με την ποίησή του
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Οδηγός για τη Σκανδιναβική Αστυνομική Λογοτεχνία», του Νίκου Μ. Γεωργιάδη
Το νέο βιβλίο του συγγραφέα παρουσιάζεται τo απόγευμα της Πέμπτης 16 Δεκεμβρίου, στο Αθηναίων Πολιτεία, στο Θησείο.
«Οδηγός για τη Σκανδιναβική Αστυνομική Λογοτεχνία», του Νίκου Μ. Γεωργιάδη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας