• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 0.3°C / 6.2°C
    1 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.1°C / 4.6°C
    0 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.0°C / 9.0°C
    1 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.1°C / 0.9°C
    1 BF
    69%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    0 BF
    69%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    1°C -0.1°C / 2.8°C
    1 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -4°C -3.6°C / -2.1°C
    1 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.6°C / 3.6°C
    1 BF
    60%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 3.2°C / 8.8°C
    3 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    -4°C -4.1°C / -4.1°C
    2 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 6.4°C / 9.6°C
    1 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.6°C / 4.6°C
    2 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.6°C / 9.6°C
    2 BF
    55%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    1°C -3.5°C / 1.0°C
    1 BF
    70%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    4°C -3.5°C / 5.6°C
    1 BF
    72%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 2.8°C / 6.6°C
    2 BF
    44%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.5°C / 6.4°C
    1 BF
    80%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    5°C 0.4°C / 5.5°C
    1 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.6°C / 4.7°C
    1 BF
    64%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.2°C / -3.2°C
    0 BF
    53%

Καπετάν Γιάννης Μανούσακας: Μοίρα μη σε μας, εμείς πράξαμε τα άριστα

  • A-
  • A+

Μάρω Δούκα, «Έλα να πούμε ψέματα», εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2014

Οι αριστεροί Κρητικοί με τα ειλητάριά τους και την ήττα τους στον Φάραγγα της Σαμαριάς.

Το μυθιστόρημα της Μάρως Δούκα, Έλα να πούμε ψέματα  είναι το τρίτο της σειράς « Στις γραμμές του μύθου και της ιστορίας»

1. Αθώοι και φταίχτες, 2004, 586 σελ.

2. Το δίκιο είναι ζόρικο πολύ, 2010, 567 σελ.

3. Έλα να πούμε ψέματα, 2014, 664 σελ.

Ο κάθε τίτλος είναι μια πύλη που μας οδηγεί στο μνημειακό κτίσμα του μυθιστορήματος.

-Στο «Αθώοι και φταίχτες», η μια παραστάδα της πύλης είναι η Αθωότητα και η άλλη η Ενοχή. Περνώντας την πύλη μπαίνουμε στις αυλές και στα σπίτια των Τουρκοκρητικών στα Χανιά και ακούμε την κρητική λύρα να παίζει την ίδια ώρα που ο ιμάμης καλεί τους πιστούς από τον μιναρέ για την προσευχή τους.

-Στο «Το δίκιο είναι ζόρικο πολύ», η μία παραστάδα της πύλης είναι το Δίκιο και η άλλη το Άδικο. Εδώ, μετά την πύλη μπαίνουμε στα Χανιά της Αγγλογερμανικής κατοχής και μαθαίνουμε για την ιδιαιτερότητά της.

-Στο «Έλα να πούμε ψέματα», οι αντικριστές παραστάδες είναι η Αλήθεια και το Ψέμα. Μετά την είσοδο, μας υποδέχονται οι αριστεροί Κρητικοί με τα ειλητάριά τους και την ήττα τους στον Φάραγγα της Σαμαριάς. Στα εναέτια γλυπτά παριστάνονται οι αγώνες των ανθρώπων της Κρήτης, κυρίως της δυτικής και ειδικότερα των Χανίων, από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι τις μέρες μας. Μέσα στο κτίσμα-σώμα των τριών μυθιστορημάτων, υπάρχει όλο το ιστορικό και εποπτικό υλικό, επιλεγμένο με σχολαστική τεκμηρίωση, όπως κάνουν οι αρχαιολόγοι προκειμένου να δημοσιεύσουν τα ευρήματα των ανασκαφών τους. Στην κουζίνα βρίσκεται ο αργαλειός της συγγραφέως. Οι τρεις κόκκινες μπατανίες που έχει υφάνει έχουν στημόνι τα υπαρκτά πρόσωπα και υφάδι τα μυθοπλασμένα πρόσωπα-κεντίδια της Μάρως Δούκα.

Στο «Έλα να πούμε ψέματα» η συγγραφέας απαντά σε ερωτήσεις όπως:

-Υπήρξε εμφύλιος πόλεμος στην Κρήτη; Τι κλίμακας ήταν και ποια αγριότητα είχε σε σχέση με τον εμφύλιο στην ηπειρωτική Ελλάδα;

 -Λειτούργησε ο κρητικός εμφύλιος ως αντιπερισπασμός προκειμένου να κερδηθεί η μεγάλη μάχη στην ηπειρωτική χώρα;

-Γιατί πολλές περιοχές του τόπου και του χρόνου εκείνης της εποχής μείνανε στο βαθύ σκοτάδι, κατασυκοφαντήθηκαν, αποσιωπήθηκαν, παρακάμφθηκαν, παραμελήθηκαν;

-Μπορούν να γίνουν πάμφωτες οι κατασκότεινες, ή μονόπαντα και μόνο από δεξιά, φωτισμένες όψεις της Ιστορίας;

-Πώς το κλίμα εκείνης της εποχής φτάνει στις μέρες μας και πώς διαλέγεται το χθες με το σήμερα;

-Ποια ήταν η μοίρα των αριστερών από τότε μέχρι σήμερα; (Μοίρα μη σε μας, εμείς πράξαμε τα άριστα, είχε πει ένας από τους πρωταγωνιστές της εποχής εκείνης, ο καπετάν Γιάννης Μανούσακας).

 -Η ιδεολογία ή ο χαρακτήρας των αριστερών έχει μεγαλύτερη σημασία σε τέτοιες ταραγμένες καταστάσεις;

-Ποιος ήταν ο ρόλος του Ζαχαριάδη και του πολιτικού γραφείου στον εμφύλιο της Κρήτης;

 -Ποιος ο ρόλος του Κώστα  Μητσοτάκη, των Βενιζελικών, των Λαϊκών των Μάυδων, των Γυπαραίων, των αγροτών;

-Υπάρχει το στοιχειό της «ανθρωποφαγίας» ακόμα και σήμερα στην αριστερά;

– Λέμε ψέματα για εκείνη την εποχή, στο όνομα της αλήθειας; Λέμε ψέματα για να παρηγορηθούμε, για να πάρουμε κουράγιο;

 -Από πού δανείστηκε η συγγραφέας τον τίτλο Έλα να πούμε ψέματα;

-Γιατί οι πρωταγωνιστές έχουν ασυνήθιστα ονόματα όπως Πανάρης, Ελεονόρα, Ιδομενέας;

Όλα τα κρητικά αεράκια φυσάνε σ` αυτό το μυθιστόρημα. Το θαλασσινό, το αορίτικο, του κάμπου αλλά και το ερωτικό. («..οι ματιές, να τη λιγώνει με το βλέμμα του, πρώτη φορά τέτοια ταραχή, μα είναι δυνατόν να σ' εξουθενώνει και μόνο με το αδιάφορο βλέμμα του ένας άντρας; Κι αυτή με την κλος γκριζωπή φούστα της, ανυπεράσπιστη, φυσούσε τ` αεράκι, εισχωρούσε ως ψηλά, την άγγιζε και την παρέλυε…», σελ. 508) Η Μάρω Δούκα. δεν χαρίζει κάστανα σε κανένα, ούτε και στον εαυτό της. Πολλές φορές η γλώσσα της τσακίζει κόκαλα.

Η Μάρω Δούκα μελέτησε τα βιβλία του Γιάννη Μανούσακα.

Παραθέτω ένα απόσπασμα από το βιβλίο «Ο φυγόδικος», του Γιάννη Μανούσακα (1907- 1995).

«Μπορεί κατά το χάραμα, όπως θα στηλώσω το κορμί μου ορθό, να βρεθώ κυκλωμένος, ν' ακούσω τους βρόντους και τα σφυρίγματα, να νιώσω να βελονιάζεται το κορμί από τραγουδιχτά ζεστά μεταλλάκια: τσιφς, τσιφς, τσιφς! Και κάποιο τους να χωθεί στο κρανίο για στην καρδιά, να με κάνει σωρό. Πήρα να κλάψω το γραμματέα μου (Γιώργη Τσιτήλο) μα πιάστηκα να κλαίω τον ίδιο μου και τη μοίρα, που μ' εκαν' ετσιδά και δε μ' έκανε στην Πίνδο αρκουδάκι, δε μ' έκανε ασβό στα Ρεθεμνιώτικα, να ναρκώνομαι στις χειμωνιές σε μια ζεστή φωλιά, ή δε μ' έφτιαχνε με μια πίστη για ένα παράδεισο, για μια αιώνια ζωή, να μη φοβάμαι τα βόλια, του χάρου τα δόντια: να λέω ας έρθει ό,τι έρθει Κύριε, είμαι έτοιμος «δέξου με κατά τα έργα μου». Και να τα σκέφτομαι τούτα όλα, κάτω από μια τέτοια παγωμένη ομορφιά, κάτω από ένα φεγγάρι να τρέμει, να τρέμουνε μαζί του οι κορυφές, οι πρίνοι και τα σφεντάμια. Να τρέμει το είναι και η ψυχή σου να σβιέται στην ύπαρξη, να γίνεσαι ένα μόριο Σύμπαν». (Ο φυγόδικος, εκδ. ΟΔΥΣΣΕΑΣ 1980, σ.43)

1*. Αρχιτέκτων. Ιστορικός Αρχιτεκτονικής. Ιστορικός Τέχνης.

2*. Αφιερωμένο στον αγαπημένο φίλο Νίκο Δούκα που έχει αύριο την ονομαστική του γιορτή.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Είμαι στην Ελλάδα, απ' όπου άρχισαν όλα...»
Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Χορχε Λούις Μπόρχες έκανε ταξίδια σε πολλά μέρη του κόσμου, μαζί με τη σύντροφό του Μαρία Κοδάμα, «από τα οποία προέκυψαν πολλά κείμενα και πλούσιο φωτογραφικό υλικό» έχει...
«Είμαι στην Ελλάδα, απ' όπου άρχισαν όλα...»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Πέντε γυναίκες στο κέντρο του κόσμου (και της βιβλιοθήκης μας)
Οι βιογραφίες της Ρουθ Μπέιντερ Γκίνσμπεργκ, της Οριάνα Φαλάτσι, της Ανγκελα Μέρκελ, της Σιµόν ντε Μποβουάρ και της Μαρίας Κάλλας.
Πέντε γυναίκες στο κέντρο του κόσμου (και της βιβλιοθήκης μας)
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Προλεκούλτ»: Έρχεται το βιβλίο των Wu Ming στις 6 Δεκεμβρίου
Μόσχα, 1927. Όταν οι ιστορίες που γράφεις αναμειγνύονται με την πραγματικότητα σε σημείο να ζωντανεύουν: αυτό δεν είναι το κρυφό όνειρο κάθε αφηγητή;
«Προλεκούλτ»: Έρχεται το βιβλίο των Wu Ming στις 6 Δεκεμβρίου
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Το "Μορφωτικό" σβήνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης»
Έντονες είναι οι αντιδράσεις των αποφοίτων για το «λουκέτο» στο Εργαστήριο Επιμέλειας του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας.
«Το "Μορφωτικό" σβήνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Το μυθιστόρημα «Σημείο Εξόδου Ενα» του Γιώργου Πολυμενάκου
O Γιώργος Πολυμενάκος, στο νέο του βιβλίο «Σημείο Εξόδου Ενα» μας μεταφέρει με ένα δυστοπικό μυθιστόρημα για έναν τόπο αποκλεισμένο.
Το μυθιστόρημα «Σημείο Εξόδου Ενα» του Γιώργου Πολυμενάκου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας