• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    5°C 1.2°C / 6.9°C
    1 BF
    76%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.0°C / 6.6°C
    2 BF
    77%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.6°C / 11.2°C
    1 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.1°C / 1.4°C
    1 BF
    86%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    1 BF
    93%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.0°C / 5.1°C
    1 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -2.6°C / -0.5°C
    2 BF
    69%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 1.3°C / 7.6°C
    1 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 6.0°C / 9.8°C
    4 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.1°C / -3.1°C
    2 BF
    56%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.4°C / 10.0°C
    3 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    5°C 5.1°C / 5.1°C
    3 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 12.6°C
    3 BF
    87%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    0°C -2.1°C / 2.1°C
    0 BF
    82%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    5°C 0.5°C / 5.6°C
    1 BF
    89%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    8°C 4.8°C / 9.3°C
    1 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    5°C 1.4°C / 7.1°C
    1 BF
    79%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 4.4°C / 4.4°C
    2 BF
    80%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.7°C / 6.7°C
    2 BF
    69%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    1 BF
    56%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια ματιά στην ποιητική του Ταρκόφσκι

  • A-
  • A+
Όπως ο ίδιος ο σκηνοθέτης πίστευε ένας από τους κύριους στόχους του κινηματογράφου είναι η καταγραφή της αληθινής ανθρώπινης εμπειρίας του χρόνου.

Το όνομά του έχει συνδεθεί με τον ρωσικό κινηματογράφο, καθώς ο ίδιος αποτελεί έναν από τους κορυφαίους εκπροσώπους του. Αλλά και με τον παγκόσμιο, αφού το έργο του είναι σημείο αναφοράς σινεφίλ και δημιουργών.

Ο Αντρέι Ταρκόφσκι (που κατά σύμπτωση «έφυγε» από τη ζωή πριν από ακριβώς από 35 χρόνια, Δεκέμβριο του 1986) είναι από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες στην ιστορία του κινηματογράφου, με τις ταινίες του να γεφυρώνουν το χάσμα ανάμεσα στο arthouse σινεμά και το ευρύ κοινό.

Παρ’ ότι έκανε πράγματι ποιητικό σινεμά, όλοι ξέρουμε πως η πραγματικά καλή ποιητική γραφή σε κάθε τέχνη είναι ταυτόχρονα και λαϊκή-ανοιχτή και συναισθηματικά κατανοητή από όλους. Πως ένας από τους κύριους στόχους του κινηματογράφου είναι η καταγραφή της αληθινής ανθρώπινης εμπειρίας του χρόνου - αυτό πίστευε ο Ταρκόφσκι.

Ο Αγγελος Αλετράς, από την άλλη, ψάχνει τον χώρο στο έργο του. Το νέο του βιβλίο (μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Νήσος) «Χώροι του ανοίκειου - Η ποιητική του Αντρέι Ταρκόφσκι» παρουσιάζεται σήμερα στις 19.00, στο καφέ «Βραζιλιάνα» (πλ. Μερκούρη, Α. Πετράλωνα), από τους Σταύρο Σταυρίδη (καθηγητής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων, ΕΜΠ), Πόλυ Λυκούργου (κριτικός κινηματογράφου, Flix.gr) και Δημήτρη-Χρυσό Τομαρά (συγγραφέας, διευθυντής του περιοδικού recto/verso), με ελόγου μου στον συντονισμό.

O Αντρέι Ταρκόφσκι σε γυρίσματα

Φωτ.: aiff.gr

«Ισως σήμερα, σε πείσμα της γενικευμένης απώλειας νοήματος που βιώνουμε, ο Ταρκόφσκι να είναι πιο επίκαιρος από ποτέ», μας λέει ο συγγραφέας. Ο ίδιος, αν και ανήκει στον χώρο των θετικών επιστημών (αποφοίτησε από τη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ), συνέχισε με σπουδές στον κινηματογράφο στο εξωτερικό και το παρόν βιβλίο αποτελεί επεξεργασμένη μορφή της διδακτορικής του διατριβής στην Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ.

Μπορεί να ακούγεται ως κάτι εξαιρετικά εξειδικευμένο, ωστόσο το βιβλίο κατορθώνει να κερδίζει και τον μυημένο στο έργο του Ρώσου σκηνοθέτη, καθώς δίνει μια «μέσα ματιά» σε αυτό, αλλά και τον μη ειδικό αναγνώστη, αφού -ειδικά στο δεύτερο μέρος του- «διατηρώντας την αίσθηση της μαγείας», όπως λέει χαρακτηριστικά η Αντουανέττα Αγγελίδη που προλογίζει το βιβλίο, δίνει μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα ακριβώς αυτήν την αίσθηση του ανοίκειου. «Χώρος οικείος και ξένος μαζί, χώρος ενδιάμεσος ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστικό, χώρος αίσθησης και εμπειρίας που κατοικεί τους θεατές», σύμφωνα πάλι με τη σπουδαία αυτή κινηματογραφίστρια, θεωρητικό του σινεμά και εκπρόσωπο μιας πρωτοποριακής και ονειρικής κινηματογραφικής γραφής, Α. Αγγελίδη.

Με τα όσα συμβαίνουν, μία μέσα με εγκλεισμούς και μία έξω, που όμως νιώθεις και πάλι ως έγκλειστος, με μια ρευστή πραγματικότητα που συμβαδίζει με μια σχεδόν σιδερόφραχτη (κυβερνητική και όχι μόνο) κανονικότητα, ίσως τελικά και πάλι το καλό σινεμά (ή μια κουβέντα γύρω από αυτό έστω) δώσει κάποιες διεξόδους.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Θανάσης Χουλιαράς: «Η Αθήνα επαναλανσάρεται αλλά με χυδαίους όρους»
Δεν επέλεξε τυχαία να καταπιαστεί συγγραφικά και ερευνητικά (σε ακαδημαϊκό επίπεδο) με την ίδια την πόλη και μάλιστα με τη street art - μια ιδιαίτερη μορφή τέχνης που καταδεικνύει πολλά για μια πόλη.
Θανάσης Χουλιαράς: «Η Αθήνα επαναλανσάρεται αλλά με χυδαίους όρους»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Βιβλία... στο πατάρι!
Πριν από λίγες δεκαετίες τα λογοτεχνικά πατάρια δεν ήταν μόνο καθημερινή συνήθεια συγγραφέων και διανοούμενων, ήταν στέκια. Με πρωτοβουλία των εκδόσεων Gutenberg ένα νέο «πατάρι» δημιουργήθηκε και πάλι και ήδη...
Βιβλία... στο πατάρι!
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Στα ελληνικά, δύο βιβλία του πρωτοπόρου ψυχολόγου Σερζ Μοσκοβισί
Μπορεί οι περισσότεροι να συνδέουμε το όνομα «Μοσκοβισί» με τον επίτροπο Οικονομικών της Ε.Ε., ωστόσο δεν είναι ο μόνος «διάσημος» στην οικογένεια. Ο πατέρας του, διάσημος ψυχολόγος Σερζ Μοσκοβισί, με το...
Στα ελληνικά, δύο βιβλία του πρωτοπόρου ψυχολόγου Σερζ Μοσκοβισί
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Ο κατάσκοπος Σμάιλι του Τζον Λε Καρέ είναι απογοητευμένος
Ο σπουδαίος συγγραφέας ιστοριών κατασκοπίας, Τζον Λε Καρέ, επιστρέφει με ένα νέο μυθιστόρημα αλλά με έναν παλιό ήρωα, τον κατάσκοπο Τζορτζ Σμάιλι. Ο 85χρονος συγγραφέας, μιλώντας με αφορμή την έκδοση του...
Ο κατάσκοπος Σμάιλι του Τζον Λε Καρέ είναι απογοητευμένος
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Επαναστατούμε γιατί δεν μπορούμε πλέον να αναπνεύσουμε»
Ο Φραντς Φανόν είναι μια μεγάλη και πολυσχιδής μορφή στη σύγχρονη σκέψη. Το βιβλίο του, που προσφέρει σήμερα η «Εφημερίδα των Συντακτών», αποδεικνύει αυτό που ισχύει: πως ο Φανόν δεν εντάσσεται εύκολα σε...
«Επαναστατούμε γιατί δεν μπορούμε πλέον να αναπνεύσουμε»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας