• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    4°C 1.2°C / 6.9°C
    1 BF
    76%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    4°C 1.6°C / 6.6°C
    2 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.0°C / 11.2°C
    1 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 1.4°C
    1 BF
    80%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    1 BF
    93%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.0°C / 5.1°C
    2 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -2.6°C / -1.0°C
    2 BF
    69%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 1.3°C / 8.6°C
    1 BF
    66%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 5.4°C / 9.8°C
    3 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    -5°C -5.1°C / -5.1°C
    2 BF
    56%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.4°C / 9.4°C
    2 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    2 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 12.6°C
    3 BF
    87%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    0°C -2.1°C / 1.6°C
    0 BF
    91%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    5°C -0.5°C / 5.6°C
    1 BF
    88%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    7°C 4.8°C / 8.8°C
    0 BF
    47%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    5°C 1.4°C / 7.1°C
    1 BF
    79%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 5.5°C / 5.5°C
    2 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.7°C / 6.7°C
    1 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    1 BF
    58%
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γκρίνια, λίγοι επισκέπτες, αποχή εκδοτών και προχειρότητα

  • A-
  • A+
Μια ευκαιρία που μας γλίστρησε από τα χέρια ήταν η διεθνής διοργάνωση, που λόγω πολλαπλών προβλημάτων η εικόνα της μπορεί να χαρακτηριστεί απογοητευτική. Το υπουργείο Πολιτισμού ουσιαστικά απόν και μεγάλοι χαμένοι το βιβλίο και το ευρύ κοινό.

Η 18η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης ολοκληρώθηκε την Κυριακή που μας πέρασε. Με την πανδημία στο επίκεντρο η τετραήμερη έκθεση είχε δυο πρώτες απογοητευτικές μέρες σε επισκεψιμότητα και ένα σχετικά καλό Σαββατοκύριακο. Η «γκρίνια» όμως για τη φετινή διοργάνωση είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα. Μεγάλα ονόματα του εκδοτικού χώρου –που μας είχαν συνηθίσει σε περίπτερα υπερπαραγωγές και πολλούς ομιλητές– απήχαν, συμπαρασύροντας μαζί τους και μικρότερους εκδότες. Επίσημη δικαιολογία –και εύλογη σε έναν βαθμό– ήταν η έξαρση της πανδημίας στη Βόρεια Ελλάδα.

Η πολιτεία έδωσε τη στήριξή της με την παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του υφυπουργού Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη, αλλά και τις παρουσίες της προέδρου της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εκδοτών Bodour, Al Qasimi, της Γερμανίδας υφυπουργού Εξωτερικών για θέματα πολιτισμού Michelle Müntefering, του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Διεθνούς Εκθεσης Φρανκφούρτη, Juergen Boos.

Κάποιοι παλιοί και έμπειροι εκδότες ήρθαν, στήριξαν και «κράτησαν» και άλλους που σκέφτονταν να αποχωρήσουν. Το Ιδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού, με μια καινούργια ομάδα αλλά και με παλαιότερα στελέχη, αποφάσισε να διοργανώσει οπωσδήποτε μια «ζωντανής παρουσίας» έκθεση – και όχι διαδικτυακή όπως πολύ επιτυχημένα έγινε πέρυσι. Εκανε αρκετές αστοχίες τις οποίες δικαιολόγησε λέγοντας πως είχε να διαχειριστεί ακυρώσεις της τελευταίας στιγμής.

Οταν έπεσε η αυλαία της έκθεσης συνέβησαν δύο πράγματα: έξαλλοι εκδότες-εκθέτες μίλησαν για την πιο πρόχειρη διοργάνωση που έγινε ποτέ και άλλοι έλεγαν πως ναι μεν είχε λάθη, αλλά ήταν χαρούμενοι που έγινε. Ξένοι ανταποκριτές δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένοι με τη διοργάνωση λόγω ασυνεννοησίας και σοβαρών τεχνικών προβλημάτων, ενώ κάποιοι άλλοι προσκεκλημένοι από το εξωτερικό δήλωναν ευχαριστημένοι για την πρόσκληση.

Η πρώτη ερώτηση που έρχεται στο μυαλό κάποιου είναι: Επρεπε να γίνει η ΔΕΒΘ εν μέσω πανδημίας; Η κυβέρνηση είπε «ναι». Συνεπώς δεν απαγορεύτηκε και είναι αλήθεια πως υπήρχε αυστηρός έλεγχος των μέτρων. Αρα; Γιατί οι μεγάλοι εκδότες δεν στήριξαν τον θεσμό; Ισως επειδή είναι πάγιο αίτημα κάποιων εξ αυτών, από τα πρώτα χρόνια που την παρακολουθώ, να μετακομίσει η έκθεση στην Αθήνα. Γνώμη μου είναι πως αυτό είναι λάθος, αλλά είναι θέμα ενός άλλου κειμένου.

Δεν είναι όμως θέμα άλλου κειμένου πως η επικοινωνιακή υποστήριξη που είχε από τον δήμο αλλά και την Περιφέρεια Θεσσαλονίκης η ΔΕΒΘ ήταν ελάχιστη, για να μην πω μηδενική. Η πόλη δεν είχε πάρει μυρωδιά για το τι γινόταν στη HELEXPO. Και γι’ αυτό δεν έφταιγε η πανδημία, αφού οι δρόμοι της συμπρωτεύουσας ήταν πλημμυρισμένοι με κόσμο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, τα νέα παιδιά, που μας έβλεπαν στα γύρω από την έκθεση μαγαζιά με βιβλία στο χέρι και ρωτούσαν: «Τι γίνεται εκεί μέσα;».

Η δεύτερη εύλογη ερώτηση είναι: Γιατί ήταν «πρόχειρη» όπως ειπώθηκε; Διότι μια Διεθνής Εκθεση Βιβλίου απαιτεί δουλειά ενός ολόκληρου χρόνου και μια τέλεια συντονισμένη ομάδα. Αυτό δεν έγινε. Το πρόγραμμα μπερδεύτηκε, η μια εκδήλωση έπεφτε ενοχλητικά πάνω στην άλλη, και ανενημέρωτο προσωπικό της έκθεσης προσπαθούσε ανεπιτυχώς να εξυπηρετήσει. Επίσης, κάθε νέα διοργάνωση οφείλει να μην γκρεμίζει τη δουλειά των προηγούμενων διοικήσεων, αλλά να χτίζει, προσφέροντας κάθε χρονιά περισσότερα.

ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ

Το Ιδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού έχει αναλάβει τη διοργάνωση και όπως δείχνουν τα πράγματα ανέλαβε στο μεγαλύτερο μέρος των δραστηριοτήτων του την «υπόθεση βιβλίο» στη χώρα. Θα μετονομαστεί ή θα καταργηθεί το ΕΙΠ; Διότι, ένας φορέας με έναν τέτοιο τίτλο δεν μπορεί να ασχολείται μόνο με το βιβλίο. Δεν είναι το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, που κακώς καταργήθηκε. Και αν μετονομαστεί, πώς αλήθεια θα λέγεται; Και έπειτα, πώς σκέφτεται ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού να συσπειρώσει τους εκδότες, τους λογοτέχνες και γενικότερα τον κόσμο του βιβλίου που εμφανίστηκε φέτος διχασμένος;

Αναρωτιέμαι επίσης εάν οι μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι θα στηρίζουν τον θεσμό στο μέλλον και στους δύσκολους καιρούς που έχουμε ακόμα μπροστά μας, έχοντας σε πρώτο πλάνο το βιβλίο και όχι το καθαρό κέρδος.

Εφυγα από την πόλη με ανάμεικτα συναισθήματα που οφείλονται κυρίως στη διαπίστωση πως ακόμη μια φορά σε αυτή τη χώρα είναι δύσκολο να συνεννοηθούμε για σημαντικά θέματα, όπως ο πολιτισμός. Ηδη έχει αρχίσει μια έντονη διαφωνία για την ημερομηνία διεξαγωγής της ΔΕΒΘ 2022. Από επίσημα χείλη τού ΕΙΠ, σε συνεννόηση με τη HELEXPO, άκουσα πως θα γίνει τέλος Οκτώβρη. Πολλοί εκδότες εκφράζουν τη μεγάλη δυσαρέσκειά τους λέγοντας πως κανείς δεν τους ρώτησε καθώς επιθυμούν να γίνει τον Μάιο του 2022.

Η ελληνική λογοτεχνία θα έπρεπε –και της αξίζει– να έχει καλύτερη μεταχείριση. Η πολιτεία αυτό θα πρέπει να έχει σε προτεραιότητα με μια τέτοια Διεθνή Εκθεση Βιβλίου, δημιουργώντας τις ευκαιρίες εκείνες για να αναδειχθούν όλοι οι ελληνικοί εκδοτικοί οίκοι και οι συγγραφείς τους. Μικροί και μεγάλοι. Ας ελπίσουμε πως η επόμενη έκθεση θα βρει τον εκδοτικό κόσμο ενωμένο και με τους φορείς έτοιμους να κάνουν ό,τι καλύτερο για τη ΔΕΒΘ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Ας μιλήσουμε…» για ό,τι απασχολεί τη σύγχρονη Ευρώπη
18η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης ● Αφιερωμένη στη γερμανόφωνη λογοτεχνία η φετινή διοργάνωση εγκαινιάζεται την επόμενη Πέμπτη, με κεντρικό θέμα τις «Διαρκείς επαναστάσεις του βιβλίου».
«Ας μιλήσουμε…» για ό,τι απασχολεί τη σύγχρονη Ευρώπη
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Δεύτερη ευκαιρία» για τα κατασχεμένα βιβλία
Η Εταιρεία Συγγραφέων καυτηριάζει την πολτοποίησή τους για οποιονδήποτε λόγο και ζητά από την πολιτεία την αλλαγή νόμων ή φορολογικών διατάξεων που επιτρέπουν ενέργειες αυτού του είδους.
«Δεύτερη ευκαιρία» για τα κατασχεμένα βιβλία
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Διαδικτυακά εγκαίνια με... ευχολόγια
Υβριδικά, ψηφιακά αλλά και με φυσική παρουσία, από τα στούντιο της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας ταυτόχρονα, πραγματοποιήθηκε η τελετή εγκαινίων της 17ης Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης.
Διαδικτυακά εγκαίνια με... ευχολόγια
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Λογοτεχνία επί σκηνής
Σχεδόν μισό αιώνα μετά την πρώτη διοργάνωση, η γιορτή των εκδοτών και των βιβλιόφιλων ξεκινά αύριο και θα διαρκέσει έως τις 15 Σεπτεμβρίου. Πλήθος εκδηλώσεων φιλοδοξούν να ικανοποιήσουν και τους πιο...
Λογοτεχνία επί σκηνής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας