• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.2°C / 34.5°C
    0 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    31°C 27.6°C / 34.0°C
    1 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.0°C / 32.0°C
    1 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 29.2°C
    1 BF
    53%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.1°C / 28.1°C
    1 BF
    53%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.5°C / 31.3°C
    3 BF
    22%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.7°C / 30.1°C
    2 BF
    23%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    28°C 24.6°C / 29.0°C
    2 BF
    33%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 29.8°C
    5 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.9°C / 28.9°C
    0 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    36°C 27.2°C / 37.4°C
    2 BF
    22%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 34.6°C / 34.6°C
    2 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    3 BF
    40%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.5°C / 27.9°C
    0 BF
    54%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    35°C 27.5°C / 35.1°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 25.8°C / 31.8°C
    2 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.4°C / 34.9°C
    1 BF
    37%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.3°C / 31.0°C
    1 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.2°C / 32.1°C
    3 BF
    37%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.8°C / 27.8°C
    2 BF
    32%

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος και το νέο βιβλίο του, «Ανήσυχα άκρα»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο συγγραφέας «αυτοβιογραφείται» ακόμα και στη μυθοπλασία

  • A-
  • A+
Βραβευμένος μυθιστοριογράφος, ιδιαίτερος και δημοφιλής, τα τελευταία χρόνια στράφηκε στη μικρή φόρμα με απροκάλυπτα αυτοβιογραφικά κείμενα. Εχοντας μια νέα συλλογή διηγημάτων στα βιβλιοπωλεία, τα «Ανήσυχα άκρα», βάζει τα πράγματα στη θέση τους για τη μικρή φόρμα και την προσωπική έκθεση του συγγραφέα.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Γράφει, μας λέει, ένα μυθιστόρημα. Ωραία είδηση. Είναι το είδος στο οποίο διακρίθηκε αμέσως ο Νίκος Παναγιωτόπουλος προσθέτοντας στην πεζογραφία μας πρωτότυπες, ευφάνταστες αλλά και με βάθος ιστορίες από το 1998 μέχρι το 2011 («Ημερολόγιο ενός εξωγήινου», «Το γονίδιο της αμφιβολίας», «Αγιογραφία», «Τα παιδιά του Κάιν»). Αλλά, ξαφνικά, συνέχισε με «διηγηματάκια» («Γραφικός χαρακτήρας») και μια νουβέλα («Ολομόναχος»), και τα δύο με έντονα αυτοβιογραφικά στοιχεία. Συλλογή διηγημάτων είναι και το νέο βιβλίο του, «Ανήσυχα άκρα» (Μεταίχμιο), καθένα με το ύφος του, όλα «επίδειξη», με την καλή έννοια, της μαεστρίας του συγγραφέα.

• Ολο και πιο πολύ φλερτάρετε με μικρή φόρμα. Γιατί;

Τα τελευταία βιβλία μου είναι και λίγο απότοκα της συγκυρίας. Μέσα στην οικονομική κρίση, από το 2010 και μετά, ποιος είχε την πολυτέλεια να αφιερώσει τρία χρόνια στη συγγραφή ενός μυθιστορήματος; Εγώ πάντως δεν την είχα, δεν είμαι εισοδηματίας. Επρεπε να έχω χρόνο για τον βιοπορισμό - σινεμά, μαθήματα, μεταφράσεις. Ετσι, τα διηγηματάκια του «Γραφικού χαρακτήρα» ήταν μια διέξοδος, μου επέτρεψαν να γράψω χωρίς να είμαι καρφωμένος στην καρέκλα μου, όπως απαιτεί ένα μυθιστόρημα.

• «Διηγηματάκια», ναι, αλλά με ενιαίο, αυτοβιογραφικό θέμα, τα παιδικά και εφηβικά σας χρόνια. Κι ένα από τα σημαντικότερα, κατά τη γνώμη μου, βιβλία σας.

Ελπίζω, παρότι φαίνονται απλά αυτά τα διηγήματα, να δίνουν στον αναγνώστη την ιδέα της δουλειάς που υπάρχει από πίσω. Και, μάλιστα, επειδή υπάρχει κι ένα αυτοβιογραφικό κομμάτι, χρειαζόταν και μια δουλειά με τον εαυτό μου, να σκαλίσω τη ζωή μου, να διαλέξω και να ξεσκαρτάρω το υλικό και επίσης να καταφέρω να αναχθεί σε ανάγνωσμα για τρίτους.

• Η συλλογή «Ανήσυχα άκρα» πώς γράφτηκε και σχεδιάστηκε;

Αυτά τα διηγήματα γράφονταν παράλληλα με την υπόλοιπη δουλειά μου. Το πιο παλιό είναι περίπου του 1998, το πιο φρέσκο των αρχών του 2020. Κάποια στιγμή, ομολογώ ότι δεν ξέρω κι εγώ ποια, μέσα στα διηγήματα που γράφω για διάφορους λόγους -μου τα παραγγέλνει μια εφημερίδα ή ένα περιοδικό- αρχίζω να βλέπω ότι υπάρχει ένα κοινό θεματολογικό υπόστρωμα. Στα «Ανήσυχα άκρα» είναι το βίωμα του ερωτικού πάθους. Από εκεί και μετά, αρχίζω να σχεδιάζω ένα βιβλίο με ένα σώμα ιστοριών, που έχουν λόγο να βρίσκονται όλες μαζί, που ως σύνολο κάτι λένε.

• Πειράζει να σταθώ ειδικά στο διήγημα «Αμοιρο Μαράκι», που για όσους έχουν αγαπήσει την ταινία της Κατερίνας Ευαγγελάκου, «Θα το μετανιώσεις», είναι μια ευχάριστη έκπληξη, αφού διηγείται μια άλλη τροπή της ιστορίας;

Είναι κι εμένα από τα αγαπημένα μου. Γύρω στο 2002 ξεκινήσαμε με την Κατερίνα να δουλεύουμε το σενάριο του «Θα το μετανιώσεις», δική της η ιδέα, τα πρόσωπα και όλα. Συζητούσαμε, όμως, διάφορες εκδοχές της ιστορίας. Ετσι, έναν Αύγουστο κάθισα κι έγραψα ένα διήγημα, που θα μπορούσε να είναι μια εκδοχή, της το έδειξα, «είναι υπέροχο», μου είπε, «αλλά δεν είναι η ταινία που θέλω να κάνω». Χρόνια μετά, το καλοκαίρι του 2007, μου ζητήθηκε από την «Ελευθεροτυπία» ένα «εκτεταμένο διήγημα», έβγαλε τότε οχτώ τομίδια από οχτώ συγγραφείς. Ετσι, το «Αμοιρο Μαράκι» απέκτησε δική του ζωή, αυτόνομη από το σινεμά.

• Πάλι σας ανακαλύπτουμε «κρυμμένο» σε κάποια από τα διηγήματα. Πώς εξηγείτε ότι με την πάροδο του χρόνου αρχίσατε να αποκαλύπτετε πολύ δικά σας πράγματα;

Πιστεύω ότι και στα μυθιστορήματά μου έχτιζα πάνω σε αυτοβιογραφική αφορμή. Στο «Ημερολόγιο ενός εξωγήινου», αυτό το παιδί που ζει σε έναν κόσμο που δεν τον αναγνωρίζει, δεν νομίζω ότι είναι ξένο προς εμένα, είναι ένα κομμάτι του εαυτού μου. Το «Γονίδιο της αμφιβολίας», πάλι, ελπίζω ότι έχει να κάνει με την αμφιβολία που έχουν όλοι οι καλλιτέχνες για το τι κάνουν και σε ποιον απευθύνονται, τη δική μου αγωνία περιγράφει. Ακόμα και η «Αγιογραφία» έχει πολλά από εμένα.

Είναι στημένη σε έναν χώρο που τον ξέρω πολύ καλά, το χωριό του παππού μου. Και με ένα θέμα που επίσης με βασανίζει, τη συλλογική πίστη, το πώς καταλήγουμε πολλοί άνθρωποι να πιστεύουμε δογματικά το ίδιο πράγμα. Μπορεί η «Αγιογραφία» να αφορά το θρησκευτικό, θεολογικό επίπεδο, αλλά υπαινίσσεται ότι κάτι τέτοιο μπορεί να επεκταθεί και σε άλλους τομείς.

• Αλλο, πάντως, αυτό και άλλο να μιλάτε για τα μυστικά του πατέρα σας, αλλά και για το τραυματικό σας διαζύγιο, όπως στον «Ολομόναχο». Αυτή η έκθεση δείχνει συγγραφική αυτοπεποίθηση;

Στον «Γραφικό χαρακτήρα» και στον «Ολομόναχο» η αυτοβιογραφική καταγωγή είναι απροκάλυπτη. Κατά τη γνώμη μου, χρειάζεται να έχεις την πεποίθηση ότι αυτό που γράφεις αφορά και άλλους. Μου έκανε τρομερή εντύπωση ότι το πιο προσωπικό μου βιβλίο, ο «Ολομόναχος», βρήκε μια ιδιαίτερη ανταπόκριση από τους αναγνώστες. Αναρίθμητοι άνθρωποι μου έγραψαν, στο facebook κυρίως, «είναι σαν να περιγράφεις τη δική μου σχέση με τον πατέρα μου».

• Και υπάρχει και το θέμα του διαζυγίου σας και της απομάκρυνσης από το παιδί σας, θέμα που ευτυχώς λύνεται τώρα με το νομοσχέδιο για τη συνεπιμέλεια των παιδιών των χωρισμένων γονιών.

Κάποτε έπρεπε να γίνει, πολύ καθυστέρησε. Και είναι πολύ ενδιαφέρον και περίεργο το τι αντιδράσεις συναντά αυτή η αλλαγή στο οικογενειακό δίκαιο.

• Εχετε μήπως κάποιο μυθιστόρημα στα σκαριά;

Είμαι διαρκώς μέσα σε σχέδια για μυθιστορήματα, όσο μου το επιτρέπει η ζωή, ο πλανήτης συνεχίζει να γυρνάει και δεν ενδιαφέρεται και πολύ για τα βιβλία μας. Οταν ξεκίνησα τον «Γραφικό χαρακτήρα» παράτησα ένα μυθιστόρημα, που ακόμα θέλω να γράψω. Και στο μεταξύ γράφω ένα άλλο, προέκυψε μια πιο επείγουσα ιστορία. Ευτυχώς το λοκντάουν βοηθάει πολύ.

• Και το σενάριο εξακολουθεί να είναι το πάθος σας;

Εχω ακόμα τη φιλοδοξία. Πάθος δεν μπορώ να σας πω αν έχω ή δεν έχω. Γιατί οι ταινίες στην Ελλάδα γίνονται πια πάρα πολύ δύσκολα, η χρηματοδότηση έχει ξεπέσει σε επίπεδο ελεημοσύνης. Γράφω, πάντως, συνέχεια. Εγραψα το σενάριο για την επόμενη ταινία του Τώνη Λυκουρέση, «Το ξένο αίμα». Δούλεψα με τον Νίκο Γραμματικό πάνω σε μια ιδέα. Σκηνοθέτησα πέρυσι και μια ταινία μικρού μήκους, «Νερό στον Αρη», τώρα τη στέλνουμε στα φεστιβάλ. Και μόλις μου εγκρίθηκε ακόμα μία, στο πρόγραμμα Covid του ΥΠΠΟ.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Να ξανάρθει στο προσκήνιο ο παραγνωρισμένος Στρατής Δούκας
Ενας βραβευμένος συγγραφέας τού σήμερα κλείνει όλη την αγάπη και τον θαυμασμό του για τον Μικρασιάτη πολυσχιδή δημιουργό της «Ιστορίας ενός αιχμαλώτου» σε ένα βιβλίο με τίτλο «Ιστορία ενός οδοιπόρου». Δίνει...
Να ξανάρθει στο προσκήνιο ο παραγνωρισμένος Στρατής Δούκας
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Σε online μονοπάτια εκδότες, βιβλιοπώλες και αναγνώστες
Αγοράζουμε βιβλία με ένα κλικ, παίρνουμε τηλέφωνο στο αγαπημένο βιβλιοπωλείο της γειτονιάς μας. Νέα ήθη κορονοϊκά και στον χώρο του βιβλίου, που χτυπιέται σκληρά από το lockdown. Και μαζί νέες συνήθειες.
Σε online μονοπάτια εκδότες, βιβλιοπώλες και αναγνώστες
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Οι σημερινοί 35άρηδες θυμόμαστε πόσο ωραία ήταν η ζωή πριν από την κρίση
Ο Ιάκωβος Ανυφαντάκης ήδη µε τα δύο βιβλία του, τη νουβέλα «Αλεπούδες στην πλαγιά» (2013) και τη συλλογή διηγηµάτων «Οµορφοι Ερωτες» (2017), είχε πάψει να αποτελεί πρόσωπο προς διερεύνηση, είχε κατακτήσει μια...
Οι σημερινοί 35άρηδες θυμόμαστε πόσο ωραία ήταν η ζωή πριν από την κρίση
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Από τα τραύματα του Εμφυλίου στα σημερινά υπαρξιακά αδιέξοδα
Ο βραβευμένος συγγραφέας, Ηλίας Μαγκλίνης, στο τέταρτο βιβλίο του «Είμαι όσα έχω ξεχάσει» σκύβει με τόλμη πάνω στη δολοφονία του παππού του από την ΟΠΛΑ τον Ιανουάριο του 1944. Ξεσκονίζει επώδυνα οικογενειακά...
Από τα τραύματα του Εμφυλίου στα σημερινά υπαρξιακά αδιέξοδα
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Μια ρηγίτισσα στα χρόνια του ΠΑΣΟΚ
Η Αγγέλα Καστρινάκη, καθηγήτρια της Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και από τις πιο ενδιαφέρουσες και καταξιωμένες φωνές της πεζογραφίας μας επιστρέφει με νέες περιπέτειες της Ειρήνης.
Μια ρηγίτισσα στα χρόνια του ΠΑΣΟΚ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Οικογένειες
Eνα βιβλίο-ντοκουμέντο με είκοσι συνεντεύξεις μελών των οικογενειών Παπανδρέου και Μητσοτάκη, από την Oλγα Μπακομάρου και τις εκδόσεις «Αρμός».
Οικογένειες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας