• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.5°C / 20.1°C
    0 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.1°C / 18.5°C
    1 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.0°C / 20.5°C
    2 BF
    51%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    1 BF
    76%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.0°C / 16.5°C
    1 BF
    51%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.6°C / 11.4°C
    0 BF
    37%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.6°C / 20.3°C
    1 BF
    36%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.3°C / 21.4°C
    5 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 12.9°C / 15.9°C
    2 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.1°C / 20.7°C
    4 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.6°C / 17.3°C
    0 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 14.9°C / 17.9°C
    2 BF
    55%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 14.5°C
    0 BF
    76%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.5°C / 20.1°C
    1 BF
    40%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 21.0°C
    3 BF
    36%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.0°C / 20.3°C
    1 BF
    53%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 12.3°C / 17.7°C
    0 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 17.8°C
    1 BF
    38%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    1 BF
    39%

Η καινούργια ποιητική συλλογή του Τίτου Πατρίκιου

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Εξήντα πέντε και πλέον χρόνια ακάματης ποιητικής δραστηριότητας έχει συμπληρώσει ο Τίτος Πατρίκιος, που επανέρχεται τώρα στην εκδοτική επικαιρότητα με μια καινούργια συλλογή, υπό τον τίτλο «Ο δρόμος και πάλι» (εκδόσεις Κίχλη).

Ενταγμένος από τα νιάτα του στην Αριστερά -με την ηγεσία της οποίας θα διαφωνήσει αργότερα ποικιλοτρόπως-, ο Πατρίκιος, που γεννήθηκε το 1928, αρχίζει να γράφει ποίηση από τα στρατόπεδα της εξορίας στα οποία βρέθηκε λίγο μετά τον τερματισμό του Εμφυλίου, και κατόπιν από το Παρίσι της δεκαετίας του 1960, όπου πήγε αργότερα για να συνεχίσει τις σπουδές του.

Κι αν στα πρώτα βιβλία του ο ποιητής καταπιάστηκε με τα πάθη της πολιτικής και της Ιστορίας, που αποτέλεσαν σάρκα εκ της σαρκός του (τα βίωσε στο πετσί του), γρήγορα θα καταφέρει να απομακρυνθεί από αυτά προκειμένου να στραφεί σε πιο εσωτερικές περιοχές, σε τόπους όπου τον πρωταγωνιστικό ρόλο διεκδικεί ο έρωτας.

Ερωτικά ποιήματα, βεβαίως, ο Πατρίκιος δεν θα πάψει να γράφει ποτέ, αλλάζοντας, φυσικά, με την παρέλευση των χρόνων, το ύφος και την αρχιτεκτονική της έκφρασής του. Έτσι, από τους ρεμβαστικούς τόνους οι οποίοι θα επικρατήσουν κατά τη διάρκεια της νεανικής του ηλικίας, με ένα ανάμεικτο αίσθημα απογοήτευσης και πλησμονής να κρύβεται πίσω από την κάθε του σχεδόν λέξη, ο Πατρίκιος περνά, ωριμάζοντας, σ’ ένα ρεαλιστικό και ταυτοχρόνως στοχαστικό τοπίο, πλημμυρισμένο, όμως, από μυρωδιές και χρώματα: μυρωδιές και χρώματα που θα εξακολουθήσουν να δίνουν στον έρωτα μια μοναδική δύναμη αναζωογόνησης και ανάτασης.

Ο έρωτας, αν και μόνο στο μνημονικό επίπεδο, δεν λείπει και από το πρόσφατο βιβλίο του, που αποτελείται από έντεκα ποιήματα, γραμμένα κατά τη διάρκεια της καραντίνας της περασμένης άνοιξης.

Κι ενώ οι ημέρες της καραντίνας έχουν ξεκινήσει ξανά, ο Πατρίκιος θέλει να μας συντροφέψει με ποιήματα που μιλούν όχι τόσο για τον έρωτα όσο περισσότερο για την καθημερινότητα ενός ποιητή ο οποίος από τη μια πλευρά ανακαλεί τον παλαιότερο επαναστατημένο εαυτό του (ο τίτλος της σημερινής συλλογής παραπέμπει στον «Χωματόδρομο» του 1954, το πρώτο ποιητικό του βιβλίο) ενώ από την άλλη ανακινεί μια σειρά από θέματα της ώριμης ηλικίας.

Θέματα που συνοψίζουν μια κατασταλαγμένη φιλοσοφία ζωής, όπως η πάλη ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα, η επίγνωση πως κανένα τέλος δεν είναι οριστικό και πως τα πάντα μπορούν ανά πάσα στιγμή να προχωρήσουν από την αρχή, η σύγκρουση του φωτός με το σκοτάδι, η μόνιμη ανησυχία του θανάτου (χωρίς να υποβιβάζεται κανένας ζωτικός πόρος), η ερωτική μνήμη και η μνήμη της αγάπης (αμφότερες δυναμώνουν όσο ενισχύεται η αίσθηση της απουσίας του άλλου), η προσδοκία του ταξιδιού και της διαφυγής, η πίστη σε όσα πρόκειται να έρθουν, αλλά και η αναπόληση των στιγμών της ευτυχίας.

Αυτή τη βεντάλια ανοίγει μπροστά μας ο ποιητής, που βασισμένος στην πολύχρονη εμπειρία του και τη μακρά του πείρα, στέλνει το μήνυμα, όπως το είδαμε κιόλας, πως όλα μπορούν (όπως ένας νόμος της φύσης ή ένας απαρέγκλιτος κανόνας του βίου) να θεμελιωθούν σε μια νέα αφετηρία:

Ό, τι κι αν λέμε, ό,τι κι κάνουμε,
ό,τι κι αν σιωπηλά ή φωναχτά αναψηλαφούμε
κάποιοι άλλοι μικρά παιδιά ακόμα
θα ζήσουν τα ίδια χιλιοειπωμένα βάσανα
τις ίδιες απρόσμενες χαρές, θα προσπαθήσουν
ν’ ανοίξουν καινούργιους δρόμους, ξεκινώντας όμως
από έναν που δεν διαφέρει και πολύ απ’ τον δικό μας
κάποτε αλλάζοντας, κάποτε ταλαιπωρώντας
κάποτε ομορφαίνοντας τη ζωή
ζωή με χίλια πρόσωπα, ζωή μοναδική
ζωή δική μας και των άλλων.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Αναζητώντας την κορωνίδα της Δημιουργίας
Η εμπειρία της καραντίνας και του εγκλεισμού έχουν αρκετές φορές περιγραφεί από συγγραφείς και έργα που μιλούν για παρόμοιες καταστάσεις στην ιστορία των ανθρώπων.
Αναζητώντας την κορωνίδα της Δημιουργίας
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Μάτι συνείδησης μιας εποχής
Με τον αμφίσημο τίτλο «Μάρτυρας ζωής» η νέα ποιητική συλλογή του Γιάννη Πλαχούρη με ευρηματικά σχέδια και ζωγραφιές του Απόστολου Πλαχούρη.
Μάτι συνείδησης μιας εποχής
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Η ποίηση και η φιλοσοφία ως (ονόματα) θηλυκά: η υπερήλιξ άγγελος
Η μείζων ποιήτρια Ζέφη Δαράκη, με τις σχεδόν τριάντα ήδη εκδεδομένες ποιητικές συλλογές της, έχει κατακτήσει δικαιωματικά ένα σοβαρότατο εκτόπισμα στο πεδίο των δραστήριων πνευματικών ανθρώπων του τόπου μας.
Η ποίηση και η φιλοσοφία ως (ονόματα) θηλυκά: η υπερήλιξ άγγελος
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Τιμή στη Μάρω Δούκα για την προσφορά της
Στη Μάρω Δούκα για τη συνολική προσφορά της στα γράμματα απονέμεται το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων του 2019, μια απόφαση της Επιτροπής Κρατικών Λογοτεχνικών Βραβείων που κανένας δεν θα μπορούσε να αμφισβητήσει.
Τιμή στη Μάρω Δούκα για την προσφορά της
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Θαυμάζω πολύ περισσότερους ποιητές από πεζογράφους
Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Κωνστάντια Σωτηρίου, απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο.
Θαυμάζω πολύ περισσότερους ποιητές από πεζογράφους
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Είδωλα στον καθρέφτη που ο ήλιος αγαπά να παίζει αντίκρυ
Όταν σκέφτομαι την Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, σκέφτομαι μια ράχη. Τη ράχη μιας γυναίκας που κάθεται σ' ένα μικρό σκαμνί. Ακριβώς όπως είχε ζωγραφίσει ο Dali την Gala...
Είδωλα στον καθρέφτη που ο ήλιος αγαπά να παίζει αντίκρυ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας