• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.6°C / 4.7°C
    1 BF
    70%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C -2.4°C / 3.8°C
    0 BF
    66%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.0°C / 5.1°C
    1 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    -7°C -7.1°C / -7.1°C
    0 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    -4°C -4.1°C / -4.1°C
    0 BF
    86%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C -2.0°C / 2.7°C
    2 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -5°C -5.6°C / -0.9°C
    2 BF
    74%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.4°C / 3.6°C
    1 BF
    73%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 4.8°C / 7.5°C
    3 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C -0.1°C / 3.9°C
    1 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.2°C / 10.6°C
    3 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.6°C / 7.6°C
    3 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    3 BF
    69%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -7°C -7.1°C / -2.5°C
    0 BF
    86%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C -2.5°C / 2.8°C
    1 BF
    79%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 2.8°C / 7.8°C
    2 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.9°C / 4.9°C
    1 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    3°C -4.7°C / 3.3°C
    0 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -3.3°C / 3.9°C
    1 BF
    62%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    -5°C -5.2°C / -5.2°C
    2 BF
    72%
EUROKINISSI / ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ημουνα στη γη βελόνι

  • A-
  • A+
To κείμενο του συγγραφέα και δημοσιογράφου Γιώργου Σκαμπαρδώνη δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στο «Εντευκτήριο», το κορυφαίο λογοτεχνικό περιοδικό της Θεσσαλονίκης, που εκδίδει ο Γιώργος Κορδομενίδης (τεύχος 95ο, Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2011) και αποτελούσε μέρος ενός πολυσέλιδου αφιερώματος για τη ζωή και το έργο, την προσωπικότητα και την προσφορά του Ντίνου Χριστιανόπουλου, ο οποίος πριν από λίγες ημέρες έφυγε από κοντά μας.

▶ Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος στα καλά ποιήματά του –όσα αποφεύγουν το απλό ευφυολόγημα– κάνει μια ποίηση αντι-ποιητική. Δεν υπάρχει υπαινιγμός, δεύτερη ανάγνωση, πολυσημία, αμφιλεγόμενο στοιχείο, φλου-αρτιστίκ, διέσεις, ημιτόνια, ή ολίγον έγκυος.

▶ Τα βγάζει όλα φόρα-παρτίδα –σε αντίθεση με τον Καβάφη και άλλους– και απεχθάνεται την ποιητικότητα, την πούντρα, το αίσθημα. Η τρυφεράδα του είναι σκληρή και αδιάλλακτα απαισιόδοξη.

▶ Μιλάει ντρέτα, στα ίσια, φοβάται τις τσιριμόνιες ή τις διπλές φόδρες, και η ουσία της ποίησης προκύπτει τελικά από τη γενική κατάσταση που εκπέμπει το ποίημα, κρυμμένη καλά στα κουφώματα μιας θεληματικής επιθετικότητας που προφανώς σκεπάζει λαβωμένες ευαισθησίες και δυσπιστία προς την ίδια την έννοια του έρωτα, και που, σ’ αυτόν, είναι κυρίως επιθυμία σαρκική, παρόρμηση, γκαϊλές του κορμιού και η λύτρωση που δίνει η σύντομη συνεύρεση για να ασχοληθεί, μετά, ο ίδιος με κάτι σοβαρότερο.

▶ Βασικό στοιχείο επίσης είναι η καταφυγή σε κρυφά μέρη της πόλης, έξω κυρίως, σε τσαΐρια ή σε γιαπιά, σε φτωχοσυνοικίες και λαϊκά σινεμά, που ταιριάζουνε σκηνοθετικά με τη ροπή του προς το λαϊκό σώμα, τα νυχτοπλάνα φαντάρια, την αγοραία σχέση, τη βαναυσότητα, το περιθώριο, τους κυνηγημένους, που έτσι αγιοποιούνται, αποκαθαίρονται κι αναβιβάζονται σε μια περιωπή έμμεσης αγιότητας.

▶ Η συντριβή, η απόρριψη, η ψυχική και η σωματική ταπείνωση είναι μαρτυρικά στοιχεία χριστιανικής καταγωγής που τον ερεθίζουν, μυθοποιώντας τον βασανιστή του, εφόσον πρώτο στην κλίμακα του ωραίου είναι το τρομερό, η μπότα του επίφοβου και το απροσπέλαστο, κι όχι το χαριτωμένα ενδοτικό ή το φλωρίστικα όμορφο.

▶ Ο Ντίνος πάντα –καθώς φαίνεται– απεχθανόταν το αστικό, το νόμιμο, το καλοβαλμένο, το ασφαλές – εξ ου και το πάθος του για το ρεμπέτικο, που είναι μια οργανική παράμετρος της όλης του κοσμοθέασης.

▶ Ψάχνει για τιμωρούς, για ανελέητους, μπρούτους, λαϊκούς θεούς, για περιφρονημένες γειτονιές, μυθοποιώντας τη φτωχολογιά, το παλιό που ξεπερνιέται – θέλει τα πράγματα να παραμείνουν ως είχαν, γιατί η φτώχεια, οι χωματόδρομοι και το σκοτάδι τους προσιδιάζουν στον αναχωρητισμό, στην ασκητική και την ερωτική του σκηνογραφία.

▶ Φτιάχνει μια ανάστροφη μικρο-εποποιία του ευτελούς, του λαϊκού, λειψά φωταγωγώντας το καταγώγιο με εικοσιπεντάρες λάμπες και μισό σκοτάδι.

▶ Η απόκρυψη τον προστατεύει και μετά κάνει το εντελώς αντίθετο: τα βγάζει όλα στη φόρα χωρίς περιστροφές και με μια φανερή διάθεση προβοκάτσιας, πρόκλησης, που αισθάνεται ότι τον λυτρώνει από την –χριστιανικής, πάλι, καταγωγής– ενοχή, ώστε να μπορεί να πάει παρακάτω. Επιτελεί την αυτο-κάθαρση.

▶ Παρότι όμως αναζητεί την ταπείνωση, ξέρει ότι κατά βάθος αυτός είναι ο αφέντης, ο κυρίαρχος, ο από πάνω. Την έχει στημένη. Ενεδρεύει, παγιδεύει και εν τέλει τους έχει όλους στη μαχαιριά. Πρόκειται για μια εκδοχή σαδομαζοχισμού με νικητή τελικά τον ίδιο, που μεταπλάθει την εμπειρία και τη νοηματοδοτεί αναδρομικά κατά βούληση – έχοντας συνήθως και την πνευματική υπεροπλία εξ υπαρχής.

▶ Ο άξονας είναι κυρίως το ερωτικό, αλλά μάλλον κατ’ επίφαση. Στο βάθος, είπαμε, ελλοχεύει η θρησκευτικότητα, η ευλάβεια και το δέος που μετατρέπονται σε θάμβος για το λαϊκό σώμα, το οποίο, απολιόρκητο στο βάθος του όπως η Αγία Τριάδα και αχειροποίητο, επέρχεται ως αμαρτία-υλικό εξομολόγησης και συγχώρεσης από τον Πατέρα.

▶ Η επιθετική απλότητα στον λόγο, η αποφυγή σχημάτων και ποικιλμάτων, ίσως κατάγεται από την ένδεια της Φάτνης.

▶ Ο Ντίνος φτιάχνει ένα μαρτυρολόγιο του εαυτού του, έναν ερωτικό Γολγοθά, και πίνει θεληματικά το όξος, που κατόπιν το μετατρέπει σε γευστικό, αψύ κρασί μπρούσκο.

▶ Εφόσον το ημίγλυκο είναι μάλλον για τους νοικοκυρόπουστες, τα κορόιδα και τους φλώρους.

▶ Ο Χριστιανόπουλος είναι ένα βαθιά συνεσταλμένο παιδί, που θέλει να φαίνεται κακό, σκληρό και ατίθασο.

▶ Κι ίσως θα επιθυμούσε να τον εκφράζει, ή όντως τον εκφράζει, ο στίχος του μουρμούρικου που λέει: Ημουνα στη γη βελόνι, που πατάς και σ’ αγκυλώνει.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Ο ποιητής είναι παράθυρο ανοιχτό στην εξουσία των καιρών...»
Τρία χρόνια συμπληρώνονται σήμερα χωρίς τον μεγάλο ποιητή Μάνο Ελευθερίου, κι ένα καινούργιο βιβλίο του Λευτέρη Λαμπράκη κυκλοφόρησε για να μας μεταφέρει μοναδικές στιγμές.
«Ο ποιητής είναι παράθυρο ανοιχτό στην εξουσία των καιρών...»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Να ζούμε και να ξυπνάμε κάθε μέρα όλοι, ολόκληροι»
Ο συγγραφέας των ποιητικών συλλογών «Αστικά Δύστυχα» και «Αντάρτικο 2.0», Δημήτρης Γκιούλος, αποχαιρέτησε την περασμένη πολύπαθη χρονιά με ένα ποίημα που μίλησε απευθείας στην καρδιά μας.
«Να ζούμε και να ξυπνάμε κάθε μέρα όλοι, ολόκληροι»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Με «όπλο» την ποίηση
Ο Τσαλαπάτης, σε αυτήν την τέταρτη ποιητική συλλογή και το όγδοο βιβλίο του, παρουσιάζει μια σύνθεση όπου επιστρατεύονται η μυθοπλασία και η πραγματικότητα, το λεκτικό παιχνίδι και η φανταστική γεωγραφία.
Με «όπλο» την ποίηση
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Ναυαγοσώστες του ονείρου
Το δημόσιο και ιδιωτικό ποιητικό σύμπαν είναι η προσωπική ποιητική Πινακοθήκη του Γιάννη Δούκα, όπως εκφράζεται στο έργο του «η Θήβα Μέμφις».
Ναυαγοσώστες του ονείρου
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Η Αριστερά με βοήθησε να καταλάβω την πραγματική ζωή»
Η «Εφ.Συν.» συναντά την ποιήτρια, συνομιλήτρια κάποτε του Γιάννη Ρίτσου και αειθαλή αριστερή Γιώγια Σιώκου με αφορμή τη γαλλική έκδοση της συλλογής της «Αρχαία Μέλισσα», σε μετάφραση Βόλκοβιτς.
«Η Αριστερά με βοήθησε να καταλάβω την πραγματική ζωή»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας