• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    26°C 24.4°C / 26.7°C
    1 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.8°C / 26.1°C
    2 BF
    69%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.1°C / 27.2°C
    1 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.1°C / 25.0°C
    1 BF
    61%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    1 BF
    78%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 23.0°C / 23.9°C
    1 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    1 BF
    73%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.0°C / 27.2°C
    1 BF
    78%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 24.4°C
    1 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.0°C / 27.0°C
    1 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 25.0°C
    1 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.2°C / 22.2°C
    1 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.7°C
    2 BF
    94%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.0°C / 26.1°C
    2 BF
    69%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    26°C 25.6°C / 25.6°C
    1 BF
    84%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 25.6°C
    3 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.6°C / 25.0°C
    2 BF
    69%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.7°C / 24.0°C
    2 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    1 BF
    91%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    1 BF
    73%
Ο «Λεωνίδας» έχει και την Κάκια του

Λεωνίδας Λιακόπουλος, Χάρβεϊ Καϊτέλ, Θόδωρος Αγγελόπουλος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο «Λεωνίδας» έχει και την Κάκια του

  • A-
  • A+
Η ταβέρνα στο Λυγουριό, ταυτισμένη με το Φεστιβάλ Επιδαύρου, μέρος της μυθολογίας του, δεν ήταν μόνο ο αγαπημένος Λεωνίδας, που πέθανε το 2017. Η σύζυγός του αναδεικνύεται χαρισματική και δυναμική προσωπικότητα μέσα από το βιβλίο του Φώτη Απέργη «Η Κάλλας, ο Μινωτής, ο Κουν και τα μαγειρευτά της Κάκιας».
Ακολουθήστε μας στο Google news

Νόμιζες ότι τα ξέρεις όλα, κάποια τα έχεις κιόλας ζήσει. Διότι, αμάν πια κάθε καλοκαίρι με τα αφιερώματα για το Φεστιβάλ Επιδαύρου, χαρά του διευθυντή κάθε εφημερίδας και βαρεμάρα του καλλιτεχνικού συντάκτη. Και έρχεται ξαφνικά ένα βιβλίο και σε κάνει να καταπιείς τις προκαταλήψεις σου και να παραδεχθείς ότι υπάρχει ένας τρόπος να αναφερθεί κανείς στην Επίδαυρο, που αξίζει τον κόπο. Το να εστιάσεις σε ένα χωριό, το Λυγουριό, και σε μια ταβέρνα, τον «Λεωνίδα». Ή μάλλον καλύτερα στην οικογένεια Λιακόπουλου, που εξήντα χρόνια τώρα τη διαχειρίζεται.

Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη με την Κάκια Λιακοπούλου

«Δύσκολα θα βρει κανείς τόσο στενή και πολύχρονη σχέση μεταξύ της καλλιτεχνικής κοινότητας και μιας τοπικής οικογένειας σε άλλες, διάσημες περιοχές του κόσμου με θεατρική παράδοση», γράφει στην εισαγωγή του λευκώματος «Η Κάλλας, ο Μινωτής, ο Κουν και τα μαγειρευτά της Κάκιας», με το ωραίο εξώφυλλο του Αλέκου Φασιανού, ο Φώτης Απέργης. Ο έμπειρος δημοσιογράφος δέχτηκε την πρόταση του Σταύρου Σάββα και της Ελληνογερμανικής Αγωγής να επιμεληθεί μια έκδοση για τη ζωή των καλλιτεχνών στα Επιδαύρια, «όπως αυτή αντανακλάται επί έξι δεκαετίες στην κοινωνία του Λυγουριού, μέσ' από τον "Λεωνίδα"». Γεμάτη μοναδικές φωτογραφίες.

Φαίνεται απλό; Για κάτσε να το οργανώσεις, χωρίς να ρίξεις φύρδην-μίγδην στο χαρτί μαρτυρίες και ντοκουμέντα. Κάθε λεξούλα του λευκώματος, κάθε φωτογραφία και λεζάντα είναι αντίθετα ένα κομματάκι σε ένα παζλ, εστιασμένο, βέβαια, αλλά και πολύ πλατύ. Ιστορία ανθρώπων και μαζί ενός θεσμού. Αλλά και μια ματιά στον τόπο μας, που από τότε που ξεκινάνε τα Επιδαύρια (1954), τόσο εκμοντερνίζεται και ανοίγει στον κόσμο. Για να καθίσουν κάποτε στις καρέκλες του «Λεωνίδα» ο Μιτεράν και ο Κέβιν Σπέισι, ο Χάρβεϊ Καϊτέλ και ο Αρμάνι, ο Πέτερ Στάιν και ο Πίτερ Χολ.

Ο Λεωνίδας Λιακόπουλος πέθανε, βέβαια, το καλοκαίρι του 2017. Ηρθε ο καιρός να βγει από τη σκιά η γυναίκα του η Κάκια, που είναι διάσημη για τα νόστιμα μαγειρευτά της (μερικά με συνταγές πρωταγωνιστριών σαν την Παξινού), αλλά ποιος μας είπε ότι δεν απέκτησε κι αυτή σιγά σιγά την πετριά με το θέατρο, ότι δεν ξέρει απέξω κι ανακατωτά τις παραστάσεις στην Επίδαυρο και ότι ως γυναίκα έξυπνη δεν έχει κι έναν εντελώς ιδιαίτερο και διαφορετικό, ίσως, από του συζύγου της και των δύο υπέροχων γιων τους, του Νίκου και του Γιώργου, τρόπο να καταλαβαίνει τους καλλιτέχνες; Ακόμα και να τους απομυθοποιεί με αγάπη και χιούμορ, να εκθέτει τις ανθρώπινες μικροαδυναμίες τους.

Αν το δεύτερο μισό του λευκώματος καταλαμβάνουν με τις μνήμες τους από Επίδαυρο και «Λεωνίδα» οι σταρ, σκηνοθέτες, ηθοποιοί, σκηνογράφοι και φωτιστές (από τον μέγα Διονύση Φωτόπουλο μέχρι τη Στεφανία Γουλιώτη), το παραμύθι που διηγείται η Κάκια Λιακοπούλου, και ανοίγει το λεύκωμα, είναι ο θησαυρός του.

Σαν να τη βλέπουμε νέα κοπέλα, να επιστρέφει αργά το βράδυ από δοκιμή στο αρχαίο θέατρο, παρέα με τις φίλες της, «πολλές φορές με τα πόδια, κουβεντιάζοντας εντυπωσιασμένες με το φως του φεγγαριού». Η πρώτη παράσταση που είδε στη ζωή της ήταν η εναρκτήρια του φεστιβάλ, 1954, «Ιππόλυτος» του Ροντήρη. Η Κάκια περιγράφει το χωριό, που δεν είχε καν ρεύμα και νερό, σταδιακά να μεταμορφώνεται για να υποδεχθεί τους ηθοποιούς (μόνο του Εθνικού, μέχρι που έπεσε η χούντα και άνοιξε το φεστιβάλ). Ο Ροντήρης, ο Μινωτής, η Παξινού, η Κάλλας τη μαγεύουν, κι ας έβαλε τα γέλια όταν την άκουσε να τραγουδά στη Μήδεια, το 1961, «αμαθή» από όπερα.

Το θέατρο είχε μπει για τα καλά στη ζωή του χωριού, και όχι μόνο επειδή οι Λυγουριώτες νοίκιαζαν τα σπίτια τους στους καλλιτέχνες. Ακόμα και τον χειμώνα, «διασκέδαζαν παριστάνοντας οι ίδιοι τους ηθοποιούς σε παρέες στα σπίτια ή στα καφενεία», τραγουδώντας τραγούδια του Χατζιδάκι από τη «Λυσιστράτη», παίζοντας κάποιες αριστοφανικές σκηνές... Τι ωραίες εικόνες.

Ηταν πάντα γενναιόδωρη και τρυφερή, όπως και ο Λεωνίδας, με τους άφραγκους ηθοποιούς. «Γέμιζε το ψυγείο με φυλαγμένες μισές μερίδες. Δεν λέγαμε οχι. Πώς άντεχαν; Γιατί οι πρόβες ήταν κουραστικές. Ειδικά αυτές του Κουν δεν είχαν ωράριο, όπως είχαν του Εθνικού, ούτε και τέλος», λέει. Μια από τις πολλές παρατηρήσεις της, που φωτίζουν την ίδια την ψυχή του θεάτρου μας, τις συγκρούσεις, τις ιεραρχίες, τις σχολές, τις νοοτροπίες. Να μια ακόμα μεγάλη αρετή της δουλειάς του Φώτη Απέργη, δημοσιογράφου με κότσια. Δεν θέλησε να «καθοδηγήσει» τη χαρισματική συνομιλήτριά του απλώς σε ένα αγαπησιάρικο, συγκινητικό κείμενο. Ανέδειξε κι αυτά που συνήθως δεν γράφονται. Οπως την παρακάτω ιστορία γύρω από τις περίφημες φωτογραφίες που κοσμούν τον «Λεωνίδα» - και το λεύκωμα.

«Οταν κρεμάσαμε αργότερα ένα πορτρέτο του Κουν, κάποιοι του Εθνικού είπαν ότι μαγαρίστηκε το μαγαζί. Το Πάσχα, μετά τον θάνατο του Δάσκαλου, ήρθε ο Μινωτής και μόλις κάθισε στο τραπέζι του μας είπε κοιτάζοντας τη φωτογραφία του Κουν απέναντί του. "Πάρτε τον από κει που με κοιτάζει συνέχεια"».


info: Διατίθεται από την Ελληνογερμανική Αγωγή χωρίς χρέωση περιορισμένος αριθμός βιβλίων. Θα είναι, όμως, διαθέσιμο διαδικτυακά στο www.ea.gr.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Στον Νταβίντ Ντιόπ από τη Σενεγάλη
Ένας 55χρονος Σενεγαλέζος χάρισε στη Γαλλία το πρώτο της Διεθνές Μπούκερ. Το κέρδισε ο Νταβίντ Ντιόπ με το δεύτερο μυθιστόρημά του, «Τη νύχτα, όλα τα αίματα είναι μαύρα» (εκδόσεις Πόλις) και το μοιράστηκε με...
Στον Νταβίντ Ντιόπ από τη Σενεγάλη
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Ευρωπαίοι μεταφραστές της Γκόρμαν απολύονται λόγω χρώματος και φύλου
Μόνο νέες, μαύρες και γυναίκες είναι κατάλληλες για τη μετάφραση του ποιήματος που έκλεψε την παράσταση στην oρκωμοσία Μπάιντεν. Ετσι στην Ολλανδία αποσύρθηκε ο/η Μαρίκε Λούκας Ράινβελντ, μη δυαδικού φύλου και...
Ευρωπαίοι μεταφραστές της Γκόρμαν απολύονται λόγω χρώματος και φύλου
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Ο συγγραφέας «αυτοβιογραφείται» ακόμα και στη μυθοπλασία
Βραβευμένος μυθιστοριογράφος, ιδιαίτερος και δημοφιλής, τα τελευταία χρόνια στράφηκε στη μικρή φόρμα με απροκάλυπτα αυτοβιογραφικά κείμενα. Εχοντας μια νέα συλλογή διηγημάτων στα βιβλιοπωλεία, τα «Ανήσυχα...
Ο συγγραφέας «αυτοβιογραφείται» ακόμα και στη μυθοπλασία
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Να ξανάρθει στο προσκήνιο ο παραγνωρισμένος Στρατής Δούκας
Ενας βραβευμένος συγγραφέας τού σήμερα κλείνει όλη την αγάπη και τον θαυμασμό του για τον Μικρασιάτη πολυσχιδή δημιουργό της «Ιστορίας ενός αιχμαλώτου» σε ένα βιβλίο με τίτλο «Ιστορία ενός οδοιπόρου». Δίνει...
Να ξανάρθει στο προσκήνιο ο παραγνωρισμένος Στρατής Δούκας
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Πορτρέτο μιας δημοσιογράφου και μιας εποχής
Το συνηθισμένο πρόβλημα με τα βιβλία που βγάζουν οι δημοσιογράφοι είναι πως, ειδικά όταν είναι απολογισμός της καριέρας τους, δεν αποκτούν εύκολη επικοινωνία με ένα πλατύτερο κοινό.
Πορτρέτο μιας δημοσιογράφου και μιας εποχής
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Γιεγιέδες, μεγαλοεκδότες και πράκτορες στη δίνη των Ιουλιανών
Ο Θεσσαλονικιός συγγραφέας στο νέο του μυθιστόρημα «Casa Μπιάφρα», που παίρνει το όνομά του από το πρώτο κοινόβιο της πόλης, στήνει έναν πολύχρωμο κόσμο που μπλέκεται το καλοκαίρι του 1965 σε πολιτικές...
Γιεγιέδες, μεγαλοεκδότες και πράκτορες στη δίνη των Ιουλιανών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας