• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.4°C / 33.5°C
    1 BF
    34%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.9°C / 32.1°C
    0 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.0°C / 33.2°C
    2 BF
    39%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    1 BF
    53%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    61%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.2°C / 30.7°C
    1 BF
    26%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.4°C
    0 BF
    41%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.6°C / 33.1°C
    1 BF
    22%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 30.2°C
    3 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    2 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.9°C / 29.4°C
    4 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.6°C / 31.2°C
    0 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 31.9°C
    0 BF
    69%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.9°C / 28.5°C
    0 BF
    45%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.5°C / 32.9°C
    0 BF
    40%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 34.8°C
    3 BF
    48%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.9°C / 33.7°C
    0 BF
    29%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.3°C / 29.4°C
    1 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.2°C / 32.2°C
    1 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 24.8°C
    1 BF
    29%
Πλάσματα με όνειρα, έρωτες και ελπίδες

Mahi Binebine, «Χαρράγκα - Αυτοί που καίνε τα χαρτιά τους», Μετάφραση: Ελγκα Καββαδία, Εκδόσεις ΑΓΡΑ, Σελ. 184

 

 

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πλάσματα με όνειρα, έρωτες και ελπίδες

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Πήρα να διαβάσω αυτό το βιβλίο προς χάριν του αριστουργηματικού «Τα αστέρια του Σίντι Μούμεν», του προηγούμενου βιβλίου του ίδιου συγγραφέα που εκδόθηκε στην Ελλάδα. Το βιβλίο πραγματεύεται τη ζωή εφήβων σε ένα προάστιο της Καζαμπλάνκα, έναν στην ουσία σκουπιδότοπο. Αυτό το βιβλίο αγγίζει αυτά τα «απόβλητα» με τέτοια τρομακτική ακρίβεια και ομορφιά που σε αφήνει έκπληκτο να σκέφτεσαι ότι εκεί κάπου σε κάθε Σίντι Μούμεν του κόσμου το «μένουμε σπίτι» δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Ετσι ξεκίνησα, λοιπόν, το «Χαρράγκα».

Το βιβλίο έχει άμεση σχέση με τον τίτλο του. Χαρράγκα είναι αραβική λέξη που χρησιμοποιείται στην Αλγερία για να χαρακτηρίσει τους πρόσφυγες και μετανάστες που προσπαθούν να φτάσουν στην Ευρώπη με βάρκα και καίνε τα χαρτιά τους μόλις φτάσουν σε ευρωπαϊκό έδαφος ή τα πετάνε στη θάλασσα ή τα αφήνουν σε όσους μένουν πίσω για να τα καταστρέψουν όταν καταφέρουν να μεταναστεύσουν και να πάρουν άσυλο. Χαρράγκα είναι τα καμένα χαρτιά αλλά και οι άνθρωποι που τα καίνε. Σε μια ερημική παραλία της Ταγγέρης παρακολουθούμε την ιστορία 7 ανθρώπων που μέσα από το κρύο, τη μοναξιά, τον πόνο και την προσμονή μάς αφηγούνται την ιστορία χιλιάδων ανθρώπων που διασχίζουν νερά και σύνορα.

«Μια ώρα ακόμη πριν ριχτούμε τυφλά στη μεγάλη περιπέτεια∙ να τρυπώσεις μαλακά σε μια άλλη μοίρα, να ντυθείς και να συμπορευτείς με τις μέρες, για να ξαναγεννηθείς καλύτερα κάπου αλλού, ν' αλλάξεις πετσί, αέρα, όλα να ξαναρχίσουν από το μηδέν. Μια ώρα ακόμη για να ξαναφέρω στη μνήμη μου όλα τα λασπωμένα ενθύμια∙ να διώξω τις μνήμες της αχυρόλασπης στις τρώγλες, να λησμονήσω τα στέρφα χωράφια, τη ζωή που προσπαθούμε να καταφέρουμε, μακριά από την ένδεια και την απόγνωση», μας λέει ένας από τους ήρωες του έργου.

Παρακολουθούμε αυτό το λογοτεχνικό έργο καθώς μας θέτει ενώπιον ανθρώπινων πλασμάτων με όνειρα, έρωτες, ελπίδες και διαρκείς διαψεύσεις να μας θέτουν προ των ευθυνών μας. Ο άλλος ως απειλή, ως μόλυνση, ο άλλος ως απόδειξη της ανυπαρξίας δυνατοτήτων. Μια κοινωνία που έχει εθιστεί στον θάνατο των μικρών παιδιών, στον ανώνυμο θάνατο, που θεωρεί την καραντίνα μια λογική κρατική λειτουργία, που δεν ρωτά, δεν αναρωτιέται, δεν στοχάζεται. Η κραυγή πρέπει να πάψει να είναι σιωπηλή. Μια κοινωνία της οποίας ο εκφασισμός γίνεται πάνω σε ένα πλαίσιο απειλής χωρίς υποσχέσεις, είναι άγρια ένστικτα μιας αποανθρωποποίησης. Το να επιθυμεί μια κοινωνία μια ιδιότυπη Νύχτα των Κρυστάλλων είναι σημάδι βαθιάς εσωτερικής κρίσης. Το πώς θα αντιμετωπίσεις την ανθρώπινη κίνηση διαμέσου των κρατών, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της κοινωνικής εξέλιξης από την αρχή της Ιστορίας, αποτελεί ένα κρίσιμο μέγεθος για το θεσμικό και κοινωνικό μέλλον. Δεν μιλάμε για τα 10 εκατομμύρια του Α' Παγκοσμίου, ούτε για τα 17 εκατομμύρια του Β'. Αυτά τα εκατομμύρια που είχαν στερηθεί κάθε ιθαγένεια οδήγησαν την Αρεντ να θέσει το θέμα του «δικαιώματος να έχουμε δικαιώματα».

Η διάδοση της αντίληψης περί κινδύνου αλλοίωσης ταυτότητας και αξιών έχει αντιστρέψει τη μεταπολεμική διεθνή νομοθεσία περί δικαιωμάτων των προσφύγων και μεταναστών σε ένα καθεστώς ασύλου και έχει οδηγήσει σε μια στρατιωτική λογική εχθρού και απώθησης. Εννοιες όπως «ανθρώπινα δικαιώματα», «πολίτης» εμπεριέχουν τους όρους ρύθμισης της ένταξης και του αποκλεισμού, αποκτούν νέο περιεχόμενο και πρέπει να μας απασχολήσουν πολύ στην προσπάθεια δημιουργίας μιας νέας θεσμικής συγκρότησης.

«Ισως θα έπρεπε να κάνουμε και εμείς το ίδιο και να εξασκηθούμε για το μέλλον. Να μάθουμε να είμαστε αόρατοι, να εξαφανιζόμαστε μέσα στην πολυκοσμία, να προχωράμε ξυστά στους τοίχους, να αποφεύγουμε να παρατηρούμε τους ανθρώπους, να μην απευθύνουμε καμία κουβέντα σε κανέναν, να θάψουμε την αξιοπρέπειά μας, να κλείσουμε την καρδιά μας σε κάθε προσβολή, να είμαστε άυλοι, να είμαστε ένα τίποτα, μια σκιά πνιγμένη μέσα στη μάζα, ένας ξαπλωμένος σκύλος, ένα απλό σκουλήκι, μια κατσαρίδα. Ναι, πρέπει να μάθουμε να είμαστε κατσαρίδες».

Αυτή η κραυγή ενός μετανάστη στο βιβλίο μάς στοιχειώνει. Τα καμένα χαρτιά επιβεβαιώνουν τις γυμνές ζωές και ότι οι άνθρωποι αυτοί κινούνται στο κενό των συνόρων και της ζωής. Ο κόσμος δεν βρίσκει τίποτα ιερό στην αφηρημένη γυμνότητα του να είναι κανείς άνθρωπος. Το μαρτυρούν οι ανώνυμοι τάφοι της Μεσογείου, οι άνθρωποι των οποίων ο θάνατος δεν έχει αφήγηση. Τα κράτη αφηγούνται τη νέα απειλή, τον άλλον ως ασθένεια, και φτιάχνουν τα σύγχρονα στρατόπεδα συγκέντρωσης, ιχνηλατώντας την απώθηση, την αποτροπή και τελικά τον φόνο ως επίσημη κρατική πολιτική. «Οταν θα έχεις φτάσει στον βαθμό της δικής μου εξαθλίωσης, πατερούλη, θα δεις πως κανείς πια δεν θα ασχοληθεί να μάθει από πού έρχεσαι ή πού πας, ή αν έχεις ή δεν έχεις τακτοποιημένα χαρτιά. Οχι, δεν θα σε παρατηρούν πια». Ενα υπέροχο λογοτεχνικό αφήγημα που ονειρεύεται μια κοινωνία συμπερίληψης απέναντι στον αποκλεισμό, που αξιώνει να αφηγηθεί μια ιστορία, μια ιστορία γεμάτη ομορφιά και θλίψη, μας παραθέτει χωρίς να το δραματοποιεί τη ζωή απλών ανθρώπων που έχουν καταδικαστεί σε μια επιβίωση μέσα σε συνθήκες στην ουσία αβίωτες. Η υπέροχα μελωδική γραφή του στοχεύει στα πρόσωπα για να τα τοποθετήσει στον κοινωνικό ιστό, για να κάνει τον πόνο και τα όνειρά τους μέρος της ζωής όλων μας, να τους κάνει μια και καλή ορατούς.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Αναξιόπιστη κριτική
Ο Γουόλιν προσπαθεί να απαξιώσει με οποιονδήποτε τρόπο τους τέσσερις στοχαστές, Αρεντ, Λέβιτ, Γιόνας, και Μαρκούζε για την κριτική που άσκησαν στον δυτικό πολιτισμό.
Αναξιόπιστη κριτική
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Ο εν κενώ κοινωνίας άνθρωπος
Ο Ρικάρ στο εν λόγω δοκίμιο αναζητεί την προέλευση αυτού που ονομάζει «λυρικό πνεύμα» - δηλαδή, καταρχάς, μιας «αίσθησης ιδιοκτησίας του κόσμου».
Ο εν κενώ κοινωνίας άνθρωπος
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Απεικόνιση μιας πάσχουσας ανθρωπότητας
Ο Σάλινς στο βιβλίο του «Τι στο... Φουκό» επιχειρεί προγραμματικά μια ευρεία συγκριτική αντιπαράθεση της Δυτικής κοσμολογίας και οντολογίας με ένα πλήθος ιθαγενών κοσμολογιών και οντολογιών.
Απεικόνιση μιας πάσχουσας ανθρωπότητας
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Εικοσιένα και ιστορική μεταβολή
Πόλεμος ανεξαρτησίας ή Επανάσταση; Αυτό το σχετικά παλαιό ερώτημα για το 1821 στις μέρες μας έχει επαναπροσδιοριστεί λόγω της υποχώρησης των ουσιοκρατικών θεωρήσεων και του ενδιαφέροντος για τον πόλεμο και την...
Εικοσιένα και ιστορική μεταβολή
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Αναζητώντας την κορωνίδα της Δημιουργίας
Η εμπειρία της καραντίνας και του εγκλεισμού έχουν αρκετές φορές περιγραφεί από συγγραφείς και έργα που μιλούν για παρόμοιες καταστάσεις στην ιστορία των ανθρώπων.
Αναζητώντας την κορωνίδα της Δημιουργίας
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Μετανάστης σε έναν μη τόπο
Ενα μυθιστόρημα που θυμίζει στην ανθρωπότητα τι συμβαίνει όταν το μίσος για τον άλλο γίνεται συστατικό στοιχείο της ζωής. Ο Μπόσβιτς (Boschwitz) γεννήθηκε στο Βερολίνο το 1915, έγραψε αυτό το βιβλίο και το...
Μετανάστης σε έναν μη τόπο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας