Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Είδωλα στον καθρέφτη που ο ήλιος αγαπά να παίζει αντίκρυ
Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ 1939-2020 / EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Είδωλα στον καθρέφτη που ο ήλιος αγαπά να παίζει αντίκρυ

  • A-
  • A+

- η αγάπη...
- η γνώση...
- είναι η ίδια λέξη.

Ο έρωτας, η ποίηση, ο έρωτας, η ποίηση, ο έρωτας, η ποίηση, αξεχώριστα μας δίνουν το παράδειγμα, οφείλουν να ξεπερνούν φραγμούς, τους φραγμούς που ορθώνουν η σεμνοτυφία, η γλώσσα, η σύνταξη, τα δεσμά μιας μέτριας και ηλίθιας κοινωνίας. Μέσα και έξω απο αυτή την τάξη, κάπου, κάποτε, κάπως μια μυστική φωνή περνάει, σαν από μια σχισμή. Η αποστολή του ποιητή είναι να κάνει αισθητή την παρουσία της.

Στις 21 του Γενάρη είχε φύγει πριν απο πέντε χρόνια ο Γιάννης Κοντός. Τριάντα έξι χρόνια πριν, ακριβώς την ίδια μέρα, ο Γιάννης Σκαρίμπας. Τώρα η Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ. Θεώρησα ότι δεν είναι τυχαίο. Συνένοχοι μάλλον οι τρεις τους, με τις φωνές τους εναρμονισμένες να αντηχούν, για όλους εμάς, από κάπου αλλού πια.

Όταν σκέφτομαι την Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, σκέφτομαι μια ράχη. Τη ράχη μιας γυναίκας που κάθεται σ' ένα μικρό σκαμνί. Ακριβώς όπως είχε ζωγραφίσει ο Dali την Gala. Το είδωλό της προχωρά με τον ρυθμό που προχωρώ κι εγώ, έτσι ώστε η απόσταση που μας χωρίζει να μένει πάντα η ίδια. Στο βάθος ο τοίχος είναι απο μπλε γυαλί. Η γυναίκα (η Κατερίνα), με τη ράχη γυρισμένη προς το μέρος μου, φτάνει και τον διαπερνά χωρίς δυσκολία. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με μένα. Απομένω με τα μούτρα και τα δάχτυλα κολλημένα πάνω στο γυαλί. Με αυτόν λοιπόν τον τρόπο παρακολουθώ το όραμα που χάνεται. Και αυτή πετάει και θα συνεχίσει να πετάει με καταπληκτική ευκολία, ψηλά και ψηλά και ακόμα πιο ψηλά, πάνω απο στεριές και θάλασσες, μέσα σ' ένα λαμπρό υπερκόσμιο φως.

Τρία είδωλα λοιπόν που έτυχε να φύγουν την ίδια μέρα, σε διαφορετικούς χρόνους. Για πάντα παρθένοι. Διότι σαν ανοίξουν τα μάτια των παρθένων, είναι σαν ο κόσμος να αναδύεται διαφορετικός, καινούργιος, αγνός. Σαν να παίρνει μυστικές οδηγίες από τα όνειρά τους ή να μην είναι παρά μόνο αυτό το είδωλο στον καθρέφτη που ο ήλιος αγαπά να παίζει αντίκρυ.

*Ηθοποιός

ART - ΝΕΑ
«Το ποίημα πρέπει να έχει πληγή να ακουμπήσει»
Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ 1939-2020 ● Πέθανε στα 81 της χρόνια η πολύ σημαντική, πολυβραβευμένη αλλά και αγαπημένη όλων ποιήτρια και μεταφράστρια. Νονός της, ο Καζαντζάκης. Οπλο της μια μεγάλη δύναμη για ζωή και...
«Το ποίημα πρέπει να έχει πληγή να ακουμπήσει»
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Φοβάμαι μη το πρωινό αεράκι χάσω»
Το πλατύ χαμόγελο στο κουρασμένο σώμα μιας σημαντικής ποιήτριας έσβησε. Ηταν το χαμόγελο της Κατερίνας Αγγελάκη-Ρουκ. Αισθανόταν άραγε το τέλος να έρχεται όταν στις 15/10/2019 άφηνε το τελευταίο της...
«Φοβάμαι μη το πρωινό αεράκι χάσω»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«…στην Εμμανουήλ Μπενάκη ο Θεός κοιμάται μπρούμυτα»
Στα «σεμινάρια» του έρωτα που παραδίδει ο Αντώνης Τσόκος με τα βιβλία του καλείσαι να επιλέξεις τη μούσα του έρωτά σου και κατόπιν να αφεθείς στην «παιδαγωγική της φύσης», σαν τα αθώα παιδιά
«…στην Εμμανουήλ Μπενάκη ο Θεός κοιμάται μπρούμυτα»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Η ποίηση και η φιλοσοφία ως (ονόματα) θηλυκά: η υπερήλιξ άγγελος
Η μείζων ποιήτρια Ζέφη Δαράκη, με τις σχεδόν τριάντα ήδη εκδεδομένες ποιητικές συλλογές της, έχει κατακτήσει δικαιωματικά ένα σοβαρότατο εκτόπισμα στο πεδίο των δραστήριων πνευματικών ανθρώπων του τόπου μας.
Η ποίηση και η φιλοσοφία ως (ονόματα) θηλυκά: η υπερήλιξ άγγελος
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Τιμή στη Μάρω Δούκα για την προσφορά της
Στη Μάρω Δούκα για τη συνολική προσφορά της στα γράμματα απονέμεται το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων του 2019, μια απόφαση της Επιτροπής Κρατικών Λογοτεχνικών Βραβείων που κανένας δεν θα μπορούσε να αμφισβητήσει.
Τιμή στη Μάρω Δούκα για την προσφορά της
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Θαυμάζω πολύ περισσότερους ποιητές από πεζογράφους
Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Κωνστάντια Σωτηρίου, απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο.
Θαυμάζω πολύ περισσότερους ποιητές από πεζογράφους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας